Hvordan få bedre selvtillit!

Vi lever nå i en tid der unge jenter har dårligere selvtillit, og føler et større kroppspress enn noensinne. Daglig får jeg meldinger fra lesere, der de forteller at de sliter med dårlig selvtillit, og trenger hjelp. Jeg får så vondt inne i meg av tanken på at så mange jenter der ute sliter med sitt eget selvbilde. Ofte føler de seg stygge eller at de rett og slett ikke er flinke nok på skolen. 

Jeg har tidligere skrevet litt om hva jeg syns om plastiske operasjoner, og presset i dagens samfunn på at man skal være “perfekt”, så jeg skal ikke gå så mye inn på akkurat dette. Men det jeg ønsker å gjøre i dette innlegget er å få dere til å tenke litt over dere selv, og endre deres eget tankemønster. Selv har jeg ikke alltid hatt så god selvtillit. Da jeg var en del yngre enn jeg er nå, slet jeg veldig med mitt eget selvbilde, og klarte ikke å se noe positivt ved meg selv. 
SAMSUNG CAMERA PICTURES

Men, med god hjelp av litt enkle teknikker har jeg endret mitt eget tankemønster, og den dag i dag har jeg god selvtillit. Jeg har troen på meg selv, og vet at jeg kan få til det jeg selv ønsker å få til! 

Teknikken jeg brukte for å få bedre selvtillit var rett og slett, å nekte meg selv å si stygge ting til meg selv. Hvis jeg følte meg litt feit, eller stygg en dag, blåste jeg heller vekk de tankene, og tenkte på noe annet. I tillegg prøvde jeg alltid å finne ting ved meg selv som jeg likte, og heller tenke på de. En smart ting kan være å sette seg ned og skrive en liste over ting man liker ved seg selv. Prøv å lag 5-10 punkter (gjerne enda flere også!). Hver gang du har en dårlig dag, og ikke føler deg helt tipp-topp når det kommer til selvfølelsen, kan du se på den listen, og se hvilke fantastiske sider du har ved deg selv!

Så, for å sette dere litt i gang, skal jeg nå si 5 ting jeg liker ved meg selv, også vil jeg at dere skriver 5 (gjerne flere) ting dere liker ved dere selv i kommentarfeltet!

Dette liker jeg ved meg selv; At jeg er flink til å jobbe hardt og oppnå ting, at jeg har veldig blå og store øyne, at jeg forstår logikk veldig bra, høyden min og at jeg er flink med kosthold og trening sånn at jeg har en slank kropp. 

Sånn, nå har jeg gjort min jobb! Nå er det deres tur til å si 5 ting dere liker ved dere selv!

 


 

35 kommentarer
    1. Flott innlegg! Jeg liker: øynene mine, at jeg pleier å mestre nesten alt nytt jeg prøver, min gode hud, at jeg har en relativt logisk tankegang og at jeg kan spre glede til folk rundt meg 🙂

    2. 1.jeg hører på hva folk sier og hjelper
      2.flink til å tenke på meg selv
      3.flink til å ri
      4.glad å hjelpe andre
      5. Flink til å rydde etter meg❤️
      Det beste jeg vet er at man altid skal være seg selv å ikke la andre si hva du, alle er perfekt på sin måte❤️
      Håper på svar

    3. Ehmm, sliter med dårlig selvtilit.. Og jeg liker ikke noe med meg selv.. Så jeg kan ikke skrive 5 (eller flere) ting jeg liker med meg selv..

    4. 1. At jeg jobber bra på skolen
      2. At jeg har en fin stil ( syntes jeg da )
      3. At jeg er komfortabel med kroppen min
      4. At jeg har pene blå øyne
      5. Høyden min
      Stina det er kjempebra at du lager sånne innlegg. Før så var jeg litt misfornøyd med meg selv, men etter å ha fulgt med på bloggen og videoene dine så føler jeg meg mye bedre. 💕❤️ Stina😘😘❤️💕❤️❤️💕

    5. At jeg er flink til å danse, får bra resultat med karakterer, fin høyde, digger håret mitt, øyenbrynene mine er fine og at jeg er flink i turn❤️!

    6. Det er veldig bra skrevet Stina!men jeg er ikke helt enig med deg at man skal si til seg selv, hva de liker med seg. Det kan faktisk vere med på å lage det kroppspresset, mye bedre og ikke tenke på hvordan utseendet sitt er. For det er jo personligheten som et viktigest, er det ikke det?-men det er min mening da:-) ha en fin kveld videre!

    7. Jeg liker med meg selv
      At jeg er flink i fotball
      At jeg har lange vipper
      Blondt hår
      At jeg er flink til å spare penger
      Vet ikke mer egt😕😊

    8. Hei! Lurte på om du kunne ha skrevet ett innlegg om hvordan få tilbake en gutt du har holdt på med/vært sammen med?
      Elsker bloggen din!!

    9. Fint innlegg❤️ 5 ting jeg liker med meg selv: at jeg har lange vipper og blå øyner, at jeg har langt hår, høyden min, omsorgsfull, sprer glede rundt meg❤️

    10. Bra innlegg❤️ Det er ikke så mye jeg liker med meg selv😶 Jeg liker/er: øynene mine, håret mitt, snill mot vennene mine, flink til og spare penger, flink til og ri🙉🙈
      Elsker bloggen din❤️❤️😻STINA😻❤️❤️

    11. Trener du da du har mensen? Lurer virkelig på det pga helsesøsteren vår sier at det er ikke “bra” og trene da man har mensen. Men av en rar grunn får jeg kun motivasjon da jeg har det?

    12. Jeg er flink til å danse, får gode karakterer i alle fag, er flink til å være positiv og løfte meg selv opp, har formene på kroppen som guttene liker og at jeg er en kjærlig og dedikert kjæreste. Å ramse opp slike ting gjør godt for selvtilliten, men det gjør sistnevnte også: å være i et sunt forhold! Gikk offisielt inn i et for noen uker siden og får høre hele tiden hvor vakker og bra jeg er, at jeg faktisk begynner å tro på det selv. Min gode selvtillit skyldes mye kjæresten min, og det er jeg så evig takknemlig for!

    13. Æ e hele tiden glad og sprer masse glede
      E veldig flink i både fotball og håndball
      Har et sunt kosthold som æ klare å holde😊
      Har aldrig had problemer med å få nye venner og bli kjent me folk
      Kroppen og forman mine ser ganske bra ut👍😊

    14. Først og fremst: -jeg elsker mine store blå øyne!
      -jeg har en fin kropp
      -Søtt smil
      -Er veldig vennlig
      -Talentfull innen musikk

    15. 1. Jeg liker veldig godt at jeg er så utrolig positiv, og alltid ser det beste i enhver situasjon.
      2. Jeg ELSKER hvordan jeg ser ut, og jeg syntes selv at jeg er “perfekt”
      3.Jeg er utrolig smart og reflektert
      4. Jeg er en skikkelig gøy og spontan person
      5. Jeg har veldig god selvfølelse og er sikker på meg selv, og det er noe jeg har jobbet masse for å oppnå!

    16. Jeg har veldig bra musikksmak.
      Jeg blir ikke så lett såret.
      Jeg har store og klare øyne.
      Jeg har blondt hår naturlig og liker det.
      Jeg har veldig fine negler naturlig.
      Jeg er god til å argumentere.
      Jeg er morsom.
      Jeg blir ikke så lett påvirket av andre.

    17. Ingen dum ide, dette. Nå skal jeg faktisk skrive ned en liten liste med ting jeg liker om meg selv, som jeg kan ta frem på vedig tunge dager. Noe jeg er veldig glad for, er at jeg er en snill og omtenksom person, og flink til å ta vare på de jeg har rundt meg. Så liker jeg at jeg har troen på meg selv, og at jeg tørr å følge drømmene mine. Også at jeg har lært meg å like å være alene i mitt eget selskap, noe jeg tror er ganske viktig.
      Ha en fin dag videre 🙂

    18. At jeg har glansfullt krøllete pent hår
      At jeg er veldig flink på skolen
      At jeg er veldig god i sport
      At jeg har en slank og tynn kropp
      At jeg har lange tykke svarte øyevipper og at jeg er snill mot andre og derfor er godt likt i klassen
      Digger deg Stina!✌🏼️👌🏼

    19. 1. Har greid en lang utdannelse og har en kremjobb.
      2. Kommer alltid presis til avtaler- eller litt før tida.
      3. At jeg holder kroppen i form.
      4. Håret mitt.
      5. Har godt humør.
      Det skulle vært flere en 5 ting kjenner jeg, jeg er jo perfekt, hahaha. Ha en fin uke, Stina 😉

    20. At jeg har en tynn og slank kropp.
      At jeg er veldig flink på skolen (Har 5.6 i snitt)
      At jeg er snill mot andre og derfor er veldig godt likt
      At jeg har pent glansrikt krøllete hår
      At jeg har lange svarte tykke øyevipper
      At jeg alltid er glad og hjelpsom
      At jeg bare DIGGER mitt eget utseende
      Du er en utrolig flink blogger! Stå på❤️

    21. Hei Stina , dette er nok ikke en kommentar ,men jeg bare må skrive dette til deg for du er den eneste jeg kan si det til føler jeg da. Jeg har et problem , og jeg kan jo gå rett på sak. Vinterferien er nettopp ferdig og jeg hadde en skjempe fin . Vi dro nemlig til Forsvarets veteran senter på Bæreia i Kongsvinger . Jeg og lillebroren min møtte noen gutter og være venner med (går best overens med gutter) . Å får å være ærlig sa syntes jeg jo en av de var kjempe søt nemlig Paal Fredrik ,og jeg tenkte jo at det er lurt og bli bedre kjent med noen før man kan si noe særlig. Så jeg ble det vi badet sammen vi lekte sammen og jeg begynte å lure på om jeg var forelsket . Når jeg så han inne i øynene smeltet jeg helt jeg bare syntes at han var fantastisk jeg hadde aldri kjent meg så glad i en person på bare noen dager. Og de fleste jenter har på en måte evner til å skjønne om en gutt liker deg eller ikke (selfølgelig ikke ALLE) men jeg føler jeg kan det da . Å vi hadde så god kjemi ,men så kommer man jo til slutten av ferien de skulle dra hjem på lørdagen og vi på søndagen og jeg spurte jo hvor de bodde Lørenskog svarte de å jeg sto der nesten på gråten jeg tenkte at jeg kom til å DØ. Siden vi bor jo på flatåsen i Trondheim . Så jeg kunne ikke gjøre mer en og spørre om nummeret og jeg fikk det. Å den siste natten fikk jeg nesten ikke sove jeg mener hvor lei seg kan en person bli , jeg har jo ikke så innmari god selvtillit da. Å dagen etter skulle vi hjem , jeg hadde sagt til mamma at jeg var lei meg , men bare PGR av at vi skulle dra. Når vi kom hjem lå jeg den siste natten før skolen i sorg også. Å når jeg skulle på skolen (altså i dag) klarte jeg ikke mer jeg var så lei meg som det går ann men jeg måtte på skolen , og jeg har bare en ekte venn som jeg ville fortelle alt til men hun var syk og mamma skulle på jobb og jeg hadde ingen. På skolen i dag var jeg på do minst 10 ganger å satt sikkert en time til sammen og skrek , måtte tørke tårene mange ganger i timene. Jeg lurte på nå om du hadde noen råd eller noe og hvis du selfølgelig har tid kan du vel enten lage et innlegg eller kontakte meg ([email protected]) jeg vil helst at du ikke legger ut kommentaren selv om du gjør som du vil. Jeg setter virkelig STOR pris på at du gidder og gjøre alt dette med bloggen og jeg virkelig elsker alle sidene ved deg Stina du er helt fantastisk . Håper på svar hilsen 11 åring elida

    22. Dette har ikke noe med dette å gjøre men hva heter den sangen til den videoen der hvor du lager sommerkrøller? Elsker bloggen din!!!

    23. Hei Stina!
      Jeg har lenge slitet med selvtillit:(
      Jeg føler at jeg er “feitere” enn andre,
      og når noen kalte meg overvektig,
      ødela det all selvtilliten min:(
      Jeg føler at jeg ikke er for tjukk eller tynn,
      men folk kommenterer hele tiden at
      jeg burde slanke meg:(
      Uansett ser ikke jeg på 45 kilo som overvektig
      når man er 12 år! Det er nermere normalt!
      Stina, du er mitt største forbilde for sånt!
      Jeg har lyst til å fortelle foreldrene mine at
      folk kommenterer, men jeg er redd for at noen
      skal finne ut:(
      Kan du hjelpe meg med hvordan jeg kan få en
      bedre livsstil? Og han som har kalt meg overvektig
      er undervektig, og skjønner ikke helt hva overvektig
      er for noe…derfor skulle jeg ønske at folk
      kunne drite i å være så frekke!
      Jeg elsker deg Stina, og fortsett med råd
      til bedre selvtillit!
      Hilsen Vilde!

    24. Ting eg liker ved meg selv:
      -omtenksom
      -omsorgsfull
      -store, brune øyne
      -slank og grei høyde
      – ein god venn
      ELSKER BLOGGEN DIN STINA, du e super.

    25. Så gøy innlegg 😀 <3
      Jeg er veldig flink i ting jeg gjør (også på jobben), har god arbeidsmoral og jobber hardt, jeg har veldig langt og tjukt hår naturlig, og har store øyne, og jeg er veldig omsorgsfull og bryr meg om andre folk. Og jeg er veldig ryddig, måtte bare ha den med haha 😀

    26. Jeg prøve å skrive 1 ting jeg likte med meg selv og har ikke kommet på noe enda… Jeg liker egt ingenting med meg selv😅

    27. Elsker innlegget
      Jeg liker at jeg har langt hår, er smart, har mange venner,og store nøttebrune øyne og at jeg nesten ikke lar noe påvirke humøret til meg og de rundt meg.
      PS eeeeeelskeeer bloggen din

    28. Hei, Stina! Liker bloggen din! Jeg har ganske dårlig selvtillit og tror ikke det blir noe bedre å skyve vekk de dumme tankene, det kommer bare fler med en gang

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg