Slik vet du at venninnen din er falsk

Er det en ting jeg har opplevd mange ganger som jente, så er det hvor falske jenter kan være mot hverandre. Ofte er de man ser på som sine venner, ikke ekte venner. Og noen ganger er det nesten umulig å skille mellom hvem som faktisk er dine ekte venner og ønsker deg alt godt, og hvem som er falske og kun er der når det er noe å hente ut av det. 

Jeg vil tippe jeg ikke er den eneste jenta som har opplevd dette, og jeg er nok ikke den siste som kommer til å oppleve dette. Derfor vil jeg skrive litt om hvordan jeg selv har skjønt at enkelte venninner er falske, og hvordan du selv kan spotte en falsk venninne. 

Baksnakker
– Hvis venninnen din alltid snakker dritt om andre venninner dere har, er sjansen stor for at hun gjør det samme om deg. Er man faktiske ekte venner snakker man ikke dritt om hverandre. En ting er å fortelle den andre at man kanskje er bekymret for handlingene en person gjør, men å snakke usaklig dritt gjør man ikke om sine egne venner.

 

Du er alltid sist i rekke
– Dersom du gang på gang opplever at venninnen din setter deg i siste rekke. Altså, ringer halve kontaktlisten sin før deg, er dere nok ikke så nære venninner som man skulle tro. Enten er man rett og slett ikke så nære, eller så føler ikke den falske venninnen at det er noe å hente ut i dag, og derfor setter hun alle andre først. 

 

Sier ikke ifra
– Dersom du og en venninne har hatt en avtale om å møtes, og hun ikke gidder å si ifra at hun ikke kan før 5 minutter før, eller bruker evig lang tid på å svare på meldinger (selv om hun er aktiv på facebook), bør det lyse opp et varselsignal. Er man ekte venninner har man respekt nok for den andre til å si ifra, og ikke kaste bort tiden til den andre. 

Er kun der når det er noe å få ut av det
– Har du en venninne som du merker at kun er der, når det er noe å hente ut av det? Jeg har selv hatt “venninner” som kun gadd å være med meg når de kunne havne på bloggen. Sånn skal ikke et ekte vennskap være. Så om du har en venninne som kun gidder å være med deg fordi du spanderer kino, hun kan låne kule klær av deg, dere kan ha vors i leiligheten din, eller andre lignende hendelser så ville jeg revurdert vennskapet. 

 

Ikke den du kan ringe
– En ekte venninne er den du kan ringe klokka 3 på natta fordi du er lei deg og trenger å snakke. Her kan det falle to veier igjen. Enten så kan hun være en ekte venninne, men dere har rett og slett ikke kommet så nærme hverandre enda. Eller så er det en venninne du har hatt veldig lenge, som du føler du egentlig ikke kan åpne deg for. Ekte venninner skal man kunne snakke om alt mulig med, uten å være redd for å bli dømt. 

 

Nå er det selvfølgelig ikke sånn at hvis venninnen din kanskje høres ut som hun oppfyller et av disse punktene, så er hun en falsk drittkjerring. Men hvis du føler at du har en venninne som passet veldig godt til flere av disse punktene, og som du også har en dårlig magefølelse på, ville jeg revurdert vennskapet. Livet er altfor kort til å ha dårlige mennesker rundt seg. Tro meg når jeg sier dette; det er så mye bedre å ha 2-3 ekte venninner, enn 15 falske, uansett hvor bra det ser ut på instagram.

 

Har du noen opplevelser med falske venninner?

 


 

53 kommentarer
    1. Derfor foretrekker jeg å være venneløs og har vært det i de siste årene for jeg orker ikke drama. Jeg har møtt så mange falske folk her i livet, at jeg orker ikke å bli kjent med folk lenger fordi de stort sett svikter før eller senere likevel.

    2. Heldigvis ikke opplevd det så mange ganger nei. Nå føler jeg at jeg har funnet mine ekte venner, men på barneskolen var dette mer eller mindre “vanlig” oppførsel blant noen av vennene

    3. Har ei venninne som matcher med de fleste av disse punktene. Jeg har egentlig visst lenge at hun ikke er så god som hun skal ha det til, men det er likevel greit å få en slags bekreftelse. Jeg har vært MYE lei meg over denne venninna fordi vi sikkert har vært “bestevenninner” i rundt 10 år. Hun har forandret væremåten kraftig og jeg er lei av pisset hennes. Jeg vil egentlig kutte henne ut av livet mitt, og har allerede startet så smått med at jeg aldri tar kontakt med henne på fritiden. Jeg har liksom gått rundt og ventet til hun skal spørre meg om å henge (for å se hvor lang tid det vil ta før hun tar initiativet til en forandring), og har nå ventet siden begynnelsen av desember. Hun tar ikke kontakt, og det virker ikke som om hun vil være med meg så lenge det er noen andre tilstede. Når hun er alene, DA er jeg god nok. Eller når hun vil sitte på til forskjellige steder eller låne ting fra meg, er JEG god nok.
      Jeg sliter med å kutte henne ut ettersom vi går i samme klasse, og hun skjønner ikke at det hun gjør er galt. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre, eller hvordan jeg skal gjøre det haha

    4. Hei Stina!! Jeg bare lurte på om hvordan jeg skal finne ut sv om hun er en god venninne siden en av mine venner, de er jo for det meste ikke som dette, men en sv vennene mine er noe av dette og noe ikke, altså de fleste kan jeg dessverre ikke si alt til uten att de sprer det hele.. Og jeg har en venninne som baksnakker hele tiden, å jeg sier hun ikke skal gjøre det, men er hun den god venninne tror du om hun baksnakker nesten alle men alle sier hun ikke gjør det om meg? ❤️ elsker bloggen og tipsene dine!! Stå på!!

    5. Ja jeg har opplevd det😕det var da en venn av meg lirte på om jeg ville bli med til farmoren hennes☺jeg fikk lov å litt etterpå var det sånn at faren min fikk melding å der sto det at jeg kunne ikke fordi det blei for mye for farmoren å ditt å datt😕dagen etter var jeg å en vennine i lag så spurte jeg om vi skulle være i lag etter middag. Men det kunne hun ikke fordi hun skulle være med hun som hadde spurt meg å jeg ble sykt skuffa å lei meg da😧😢

    6. Har ei venninne som jeg aldr ville ringe mitt på natta selv om det var noe. Veit hun er god som gull, men har ikke kjent henne så lenge.
      Har også noen som ikke er så nære at jeg ville ringe til klokka 03:00 på natta, selv om jeg vet at det ikke er vanske har også noen som ikke er så nære at jeg ville ringe til klokka 03:00 på natta, selv om jeg vet at det ikke er falske
      Jeg er veldig enig at du skriver jeg altså 💜

    7. 90% prosent av vennene mine er dessverre sånn. Jeg sliter ganske mye for tiden, og jeg føler ikke at jeg kan snakke med noen av dem. Digger bloggen din skikkelig mye!

    8. TUSEN TAKK!!!! Jeg har lest dette nå og har tenkt på meg og en “nær” venninne og det viser seg at vi ikke har så mye til felles og at vi ikke er helt ekte bestevenner. Tusen takk igjen for at du la dette innlegget ut og jeg elsker deg og bloggen!!! Du er en fantastisk dame og så pen!!!! I love you!<3 ALDRI slutt å blogge/vlogge!!!

    9. Aldri opplevd dette før.
      Jeg setter veldig stor pris på alt det du gjør for at vi skal ha noe å lese eller se på. Du er så unik og jeg er veldig glad for at du gjør akurat det du gjør. Jeg kunne sikkert skrevet tusen ord om hvor fantastisk det du gjør er.

    10. Derfor jeg prøver å holde meg unna venninne “gjenger”, da det som oftest er slike tilstander der. Har heldigvis ikke hatt slike tilstander siden ungdomsskolen!

    11. Jeg har nok vært heldig med venninner 🙂 Vi er fem som har holdt sammen siden videregående og er der for hverandre natt og dag, men natta lar vi hverandre i fred, vi er alle i faste forhold nå og har det kos – nattpraten tar vi med våre kjære, he he. Vi pleier vennskapet, møtes på kafe, trener sammen, har jentekvelder på byen eller hos hverandre. Heldig for oss går også gutta våre godt sammen 😀

    12. Jeg ble mobbet i 6 år og så byttet jeg skole, nå har jeg gått på den nye skolen i 1 år og jeg trives ikke. Jeg blir ikke mobbet, alle synes jeg er kul og ikke så jentete, men jeg bruker sminke og det er det eneste som er jenta i meg, jeg går i gutteavdelingen eller kuleklæravdeliingen når jeg handler og alle synes jeg er modig, kul og hyggelig og sånt, men jeg er alene nesten hele tiden. jeg går alene på skolen overalt der. Ingen som kommer bort til meg unntatt barn som synes det er morsomt å leke med meg.

    13. Jeg har ikke vert så heldig med jente venner.
      men jeg har altid fådd noen gutte venner,
      men jeg har jo noen jente venner og er veldig taknemelig for det.
      du er en kjempe kul , snill og en jente som har mange meninger som jeg og mener.
      du e så kul…
      aldri slutt og blogg du hjelper meg med mange ting jeg lurer på.

    14. Jeg hat en falsk venninne hun sa at hun aldri skulle plage eller baksnakke meg. Og hun og en annen gjorde det allikevel. Og hun hun var med var min forrige bestevenn men hun ditcha meg,begge de er blonde og blonde folk pleier å være det. Men jeg har en god venn som er snill og han støtter meg.

    15. Jeg har bare falske venner😭 Men takk Stina for at du forklarte det❤️ Jeg ante ikke hva slaks venner jeg hadde, men de er nok bare noen drittkjerringer.

    16. Venneløs er jeg, fordi jeg har gitt slipp på alle de ffalske vennskapene! Har i mange år sagt at det er bedre å være uten venner, enn å ha mange falske, men likvel er jeg deprimert og sitter bare hjemme på rommet mitt. En liten ensom ulv i klasserommet som blir pratet om fordi jeg ikke gidder å være russ, drikke bort pengene mine eller prate dritt om andre. Nå har jeg gått i 4 år minst uten en god venninne, og det er ikke jeg som er kravstor. Vet selv at jeg er EM omsorgsfull person, og ei god venninne, men likevel har jeg ingen nære,bortsett fra familie. Hva skal jeg gjøre? Jeg har vokst fra de på min egen alder føler jeg, for jeg har overhodet ikke samme verdier. Jeg er bare ute etter ekte venninner som jeg kan prate med, støtte og slik et vennskap skal være. Lei som fy av alt som er, noe som går ut over familien. Det går ut over skole og familieforhold, på grunn av depresjon.. Aner ikke hva jeg skal gjøre lengre..

    17. Har opplevd dette siden 1 klasse, de jentene var falske + de utestengte meg så mye at det måtte tas opp med skolen rektor, og jeg var jo helt vant til det så jeg trodde det ikke var så forferdelig med rektoren synes det var helt forferdelig hvordan de var mot meg. de har såret meg så mye at jeg prøvde og ta selvmord en gang. Mamma merket dette fordi jeg hadde sår på hele armen min. Nå har jeg fått meg en psykolog som hjelper meg for og ikke være så deprimert og lei meg. De jentene er noen skikkelig dritt folk, og de er det fortsatt. og jeg synes dette var bra skrevet Stina! Hvis jeg hadde sett dette mange år bakover i tid hadde ikke jentene ødelagt hele selteliten min… Og ikke ødelagt livet mitt. OK, nå skrev jeg ikke dette for at alle skulle synes sund på meg assa, men at sånne drittljeringer kan enda opp med og bli noen forferdelige “mobbere” så viktig og se seg rundt før man velger “venner”

    18. bra innlegg! har hatt en venninne før som jeg avtalte ting med, så har hun sagt at hun ikke kan komme og så har hun ikke komt. Det skjedde mange ganger, så da orket jeg ikke være venn med henne mer !

    19. Dessverre har jeg vært borti dette for mange ganger. I hvert fall igjennom ungdomskolen, da fant jeg bare en fast venninne, og resten var en haug med idioter. Gjorde alt for å oppnå popularitet, og når det går utover andre er det bare heeelt tragisk.

    20. Kjempe bra innlegg.
      Hadde noen sånne før, men kvittet meg med de for jeg fant ut av hvilken venninner jeg faktisk har som er til å stole på.

    21. Jeg vil heller tro det beste om folk inntil det motsatte er bevist. Er man for mye på vakt, kan jo det også skade vennskapet. Ingen ønsker å være en falsk venninne, og gir man andre tillitt har jeg troa på at det kan komme noe godt ut av de fleste vennskap. Og så slipper begge sidene å sitte igjen med dårlig samvittighet. Godtroende for alltid <3

    22. Ja det har jeg gjort men bare i 5-6 og litt i 7 eller jeg går nå i 7 klasse men bestevennen min har alltid hele tiden v?rt falsk mot meg og en gang ble hun slem mot meg fordi en annen jente spanderte henne på mixs og at hun likte huset hennes og jeg har henne fortsatt som “bestevenn” og jeg hvet ikke hvorfor. Stina kan jeg få et råd til at jeg kan gjøre vennskapet ferdig og det er litt vanskelig fordi vi har v?rt “bestevenner” i nesten 12 år.

    23. Ja det har jeg opplevd, både svik, baksnakking og skuffelser…. Det er ikke noe bra følelse akkurat

    24. Jeg tror det ekleste jeg har opplevd var når en jeg trodde var en veninne, viste seg å være det helt motsatte…. Ikke morro! Trist at det finnes slike mennesker.. Veldig bra innlegg, dette her!

    25. Jeg har en sånn venn. Hun skryter alltid over hva hun har som jeg ikke har. Hver gang hun kommer på besøk så er hun sulten eller vill låne eller bruke noen av tingene mine. hun behandlet meg som en slave hun kan ta ting fra. Hun utnytter meg hele tiden. Jeg vet til og med at hun har sakt en hemmelig het til en person, hun vet ikke at jeg vet det. Jeg er sikkelig redd får å starte en stor drama krangel. Hun er liksom dronningen av drama, men nå vil jeg si henne imot. Livet mitt er for kort for å bli plaget av henne. TUSEN TAKK STINA!!!😘😘😘💕💕💝💝

    26. Ironisk😂Skrev om en venninne som utfyller alle disse punktene i dagboka mi igår
      Tusen takk Stina 💜💜 Det er nok grunnen til at jeg har 2 ekte venner
      BTW Elsker alle videoene/innleggene dine!! De lyser opp dagen !!!!!! Takk for at du fins💜💜💜💜💜💜💜💜💜

    27. stina vidioene dine er helt fantastiske at du fortener fem hundre milioner laiks og ingen dislaiks og du er kjemepe pen og eg synest at du skal fortsete med youtube ikkje bry deg om alle styge komentarane og ikkje bry deg om alle dislaiksa du for hoper du likte komentarenmi

    28. å jada, ei jente gikk litt for langt en gang.
      Men, jeg holder
      øynene åpne for andre som etterlater sår.

    29. Ikke akkurat dette som har skjedd.
      Men det er ein jente som plutselig skulle være med meg og eg begynte å lure fordi hun jenta er liksom ein av de populære og eg er normal!🙂Men nor eg begynte å stole på henne da begynte hun å ta fra meg mine venninner og så nor hun hadde klart det så ville ikke hun jenta være med meg lengre!!:(

    30. Hei Stina! Jeg har selv opplevd det med falske venner. For noen uker siden skjedde det noe fælt. Først var mine to bestevenninner kjempe sire på meg uten at jeg fikk vite grunnen, men etter noen uker etter der igjen ble vi venner igjen. Den dagen vi ble venner igjen, bestemte vi oss får å dra på cafe. På cafeen spurte jeg hvorfor de var sure på meg. De svare ar jeg hadde baksnakket dem, jeg kan selv ikke huske at jeg har baksnakket de, men men. Men jeg svarte tilbake ” var dere sure på med så lenge av den grunn”. Da svarte en av venninna mi ” nei nei, det var masse mer, vi skrev en hel liste over alle de negative tingene om meg”. Da fikk jeg en dårlig følelse og gikk gråtende hjem igjen uten å si hade. Senere sendte jeg en melling til begge to, at de kan heller si det direkte til meg enn å skrive en liste. Alle er ikke parfekte, men ingen er heller like. Og nå har jeg funnet noen andre venner jeg kan være sammen med. Så nå har jeg levd et halv år med andre venner. Jeg er veldig stor fan av deg Stina, stå på!❤️

    31. Du får sagt det! Jeg har hatt ei venninne som jeg har kjent siden vi var små. Vi har alltid komt godt overens, men kontakten har vært veldig opp og ned. Etter jeg ble singel så fikk vi kontakt igjen, å ringte hverandre og snakket hele tiden, men plutselig bare stoppet det opp. Kjente meg veldig igjen i de fleste punktene du skrev i dette innlegget. Det er virkelig ikke sann det skal være! Så.. jeg sitter her, er nesten 22 år og sliter med å finne ut hvem mine ekte venner er. Tusen takk for at du fikk meg til å åpne øynene, jeg elsker bloggen din og det er en fryd å lese den <3
      Hilsen en fast leser!

    32. hei stina!
      jeg har en venninne som egentlig er veldig snill, men det er mange ganger hun bare overser meg helt uten grund, og vi har kranglet mange ganger. Mamma sier at vi bare skal snakke om det, fordi hun vet ikke hva som egentlig skjer, så jeg har sluttet å snakke med henne om det.
      skal jeg prøve å skjule det for mamma at vi krangler eller skal jeg prøve å bli venn med henne IGJEN så det samme skjer om og om igjen?

    33. Tusen takk stina! Fant ut at jeg nå har ingen venner
      For hvis det dukker opp noe på skolen som viser seg å være en løyn… ja da får jeg det. Har hatt det sån nå siden 4 klasse. Og er veldig mye nefor stort sett hver dag jeg kommer hjem så griner jeg hver dag. Har ei vennine som går på en annen skole, men hu ser jeg enten 1 eller 2 ganger annen hver uke! Så jeg holder meg til gutta og har ingen jente venner og max 2 gutte venner bare 1 jeg kan si alt til😢😔

    34. Så at flere av punktene stemmer med “venninnene” mine på skolen. Føler ikke at jeg kan snakke med de om det skjer noe som gjør at jeg blir lei meg eller bare trenger og snakke med noen. Fant nå ut at jeg har egenlig bare har sånn 3-7 ekte venner, trodde jeg hadde flere men der tok jeg feil. Har sikkert 15-20 falske venninner 🙁 Har flere guttevenner på skolen enn jentevenner, for jeg tror ikke gutter baksnakker like mye som jenter gjør. Jeg tør aldri si noe til foreldrene mine om det skjer noe med vennskapet jeg har med folk. Bør jeg si det til foreldrene mine om det skjer noe, eller burde jeg la være? PS: Elsker bloggen din og youtube-kanalen din<3

    35. Jeg hadde noen kjempe gode venner, eller jeg trodde det. Du skjønner det er litt utestenging, og de og jeg ble utestengt. Og plutselig fikk de litt innpass i “den kule gjengen” og da droppa de meg bare. Hilsen en oppgitt 8. klassing.

    36. Jeg har faktisk opplevd det!
      En dag sa hun at vi var bestevenner for livet, en annen dag var hun veldig slem.
      Når jeg skulle dra til et kjøpesenter med en i familien ringte hun og spurte hva jeg drev med og jeg sa at jeg var på kjøpesentere med en i familien, hun sa okei også sa hun hade. Etter vi hadde lagt på fikk jeg melding der det sto “hater deg!” Dagen etter spurte jeg hvorfor hun sendte den, og hun sa hun ikke gjorde og at det var søstera hennes, men tror ikke på henne! Også ble hun sur og var frekk mot meg og hang med en jente i klassa under oss, og var sur på meg uten grunn! Det er min historie om falske venner👍🏻

    37. Jeg har opplevd det, men hun gjør sont inni mellom men andre ganger kan hun være veldig snill? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!?

    38. Jeg har vare falske venner, jeg prøver så godt jeg kan med å få venner men det funker ikke og jeg blir slått av en i klassen, men jeg får alltid skylda…..jeg må gå noen å prate med og jeg tørr ikke å snakke med foreldrene mine😭😭

    39. Jeg kjenner meg veldig i det. En «venn» av meg sa til bestevennen min at jeg var boring og at hun kanskje skulle kaste meg ut av en gang jeg er i. Og det var jeg og bestevennen min som startet gangen

    40. Hei.
      Jeg har ikke opplevd akkurat det du har skrevet om, men jeg har to “venninner” som jeg tror er falske.

      De finner ALLTID på ting uten meg.
      De løper fra meg nesten hele tiden.😔
      De snakker nesten bare om hvor gode venner DI er
      Og det føles ut som om jeg er usynlig når vi er sammen.
      Siden vi er tre er det ikke unormalt at jeg føler meg sånn. Men detter er over streken. Jeg har spurt om hvorfor de alltid må bare bry seg om hverandre og ikke meg,men da sat hun ene “Fordi vi er beste venner “Jeg blir bare så lei!! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

      Jeg har to ekte venner men de bor begge langt unna.😢

      Har du noen råd?😟

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg