Slik unngår du sukker!

Veldig ofte får jeg spørsmål av dere angående sukker, og om jeg har noen gode tips til hvordan man kan begrense inntaket. Først og fremst vil jeg bare si at det er viktig å gi seg selv lov til å spise litt godteri iblant, om ikke sprekker man veldig fort. Men i hverdagen er det smart å holde inntaket begrenset. Og for å gjøre det litt lettere for dere å gjøre det, kan dere følge noen av disse tipsene!

 

– Hold hendene opptatt når du ser på tv. Scroll gjerne litt ekstra igjennom instagram eller snapchat. Da slipper du at hendene havner oppe i godteriskåla fordi man vil ha noe å fikle med. Det aller beste er selvfølgelig å bytte ut godteriet med litt frukt eller grønnsaker. 

– Kutt ut sukker i kaffe / te. Bruk heller litt kanel og melk for å mildne smaken.

– Ikke bruk kunstige søtningstoffer, som for eksempel brus uten sukker. Da dette gjør at man ofte får høyere søtsug.

– Vær obs på at hvitt / raffinert sukker også kan hete: glukose, glukosesirup, fruktose, sirup og fruktosesirup.

– Ikke bruk strøsukker. Bruke heller honning i te / frokostblanding / grøt, osv.

– Les innholdsdeklarasjoner. Her får jeg selv ofte overraskelser, og forstår fort at ikke alle matvarer er like sunne som de selv prøver å fremstå som.

– Ha med sunn snacks i situasjoner du vanligvis ville spist godteri, som for eksempel i bursdager, på kino eller filmkvelder.  

 

Passer du på ditt eget sukkerinntak?

 


 

19 kommentarer
    1. Egentlig ikke, men skulle ønske jeg kunne gjort der. Jeg elsker jo sunn mat, men er vanskelig å spise det når det ikke er hjemme i hus. For da tenker du jo bare på noe annet som sukker

    2. Haha, elsker godteri og sånn. Men jeg prøver jo å passe på når og hvor mye jeg spiser av det. Ps: du er en veldig flink blogger, elsker å lese den<333

    3. Kan du ikke lage ett innlegg om jentekroppen og kroppsoress osv? Hvordan det er greit å se ut? Er alle jenter bra? Jeg har små pupper og store lår og føler meg helt dritt og vil nesten ikke gå ut døra.. elsker blogge din men selvtilliten knuses hver gang du legg2r ut bilder av kroppe din. Føler meg ikke vært noe..:'(

    4. Er ikke så veldig nøye med sukker
      😁Har lest bloggen din i 3 år 😜Elsker den 😛 Til ukens spørsmål 💗: blir du gjenkjent på gata ❤️

    5. Utrolig mange fine tips! Kunne du lagd et innlegg om hvordan man setter sammen klær/antrekk? Finner inspo på bloggen din osv. Da jeg elsker stilen din. Har en del klær, men synes virkelig ikke det er lett å vite helt hva som passer sammen osv. Så liksom noen basic tips, hva man burde se etter osv. osv? 🙂

    6. Så fine tips 🙂 jeg flyttet ut i august og har ikke masse penger å gå på, så for meg har det funket veldig bra å tenke at jeg ikke har råd til feks en sjokolade til 40-50kr! Når jeg ikke har det i leiligheten spiser jeg det heller ikke. ALT innen rekkevidde fortæres nemlig hos meg og min vilje”styrke”.. Også spiser jeg appelsin hvis jeg får veldig søtsug, for det syns jeg er søtt og godt 🙂

    7. Er veldig påpasselig med hva jeg spiser! 🙂
      Men under meg noen små sjokolade biter av og til.. Men har heldigvis ikke det store suget etter det lengre,. Så d er jo bare en god ting! Hihi 🙂

    8. Jeg tror ikke jeg passer så veldig godt på sukkerinntaket mitt. Jeg må ha sjokolade hver dag for å holde på humøret, men det er jo ikke snakk om store mengder. Selvfølgelig prøver jeg å spise sunne måltider til hverdag, men sjokoladen må være en del av dagen min.

    9. hei stina liker å se på videoene dine.
      du er flink med blogg og sminke:)
      kan du legge ut mere sminke videoer og hverdags videoer.
      hilsen Nathalie og Emilie
      vi er 11 år

    10. Hva jeg synest er perfekt å knaske på om man får søtsug, er muslibarer! Disse kan man jo også lage selv, og om du vil ha en litt søt variant, kan du ha honning, og finhakke litt vanlig sjokolade (eller 70%) som man kan ha i baren. Sammen med tørket bær og nøtter for de som tåler det, er jo det en perfekt ting å ha som snack, mellommåltid eller rett og slett når man vil ha noe ekstra godt 🙂 Ser man bort ifra det lille av sjokolade som er i, så er det jo kjempesunt!

    11. Ja jeg prøver å holde meg unna unødvendig sukker, men på kino, bursdag eller va det måtte vere, så er det ikke så lett å komme med en pose gullerøtter lixom😝😅Når alle andre sitter med svære gotteposer og propper i seg kake føler du på en måte et lite press på dei til å spise litt du og🙂 Det er greit at man kan kose seg innimellom på en jentekveld eller noe sånt men når du først begynner så spiser du, å når ingen slutter så slutter ikke du heller😅😅
      Så det sukkeret altså, det er litt irriterende til tider😉🙂😂

    12. Hei. Egentlig tenker ikke jeg på det. Jeg er en person som bare stapper alt jeg vil i meg. Jeg har lest mer og mer bloggen din, og YT videoene dine om mat o.s.v
      Jeg er veldig glad for at du legger ut sånne tips o.s.v
      TAKK
      Mvh Camilla Wilhelmine

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg