Absurde ting jenter gjør for utseendet

Har du noen gang stoppet opp og tenkt over hvor mye absurde ting vi jenter gjør for utseendet? All den smerten, tiden og slitet vi faktisk legger i å holde oss fine? Vel, nå vil jeg få dere til å tenke litt over hvor mye vi jenter faktisk gjør for utseendet, og hvor absurd det faktisk ser ut fra utsiden. Nå er ikke alle jenter like ekstreme som sikkert jeg er, men de fleste av oss bruker fortsatt veldig mye tid og slit på utseendet. 

La oss begynne med det mest basic. BH. En ubehagelig dritt ting som vi bruker for å ikke få hengepupper og for at vi ikke skal få stygge blikk om vi går uten. For litt siden så jeg en kort video der menn måtte bruke bh en hel dag, og jeg kommer virkelig ikke over hvor mye de klagde. Jeg fortstår de veldig godt. Å ha på en bh er et smertehelvete man bare blir vandt med. Men det sekundet man kommer inn døra hjemme går den rett av, for å si det sånn. Da kan man endelig ta av seg tvangstrøya aka bhen.

 

Videre kan vi jo tenke på sminke. Vi jenter ser ufattelig mange sminkevideoer for å lære oss hvordan vi skal sette på vipper, konturere ansiktet, "bake" ansiktet, legge riktig øyenskygge, og lista fortsetter. Vi lærer alle teknikkene, bruker timesvis på å utføre de hver eneste dag. Her snakker vi fort en time forran sminkespeilet om man skal gjøre alt som egentlig forventes i dagens samfunn. Kommer man på jobben uten sminke, eller med gårsdagens maskara tar det ikke lang tid før blikkene starter å komme. 

For ikke å snakke om håret vårt. Det vi bruker masse dyre produkter på å vaske, kure, balsamere, spraye, åssååvidere. Ikke bare bruker vi sinnsykt mye penger på håret vårt, men vi bruker også veldig mye tid. Her skal det først vaskes, så skal det fønes, så skal det rettes eller krølles, også skal det sprayes inn med alle mulige produkter. 

 

Og som om det ikke var nok, så kommer klærne. De åletrange jeansene, som gjør at du får riller i leggene når du tar de av etter en lang dag. Som gjør at blodsirkulasjonen stopper totalt opp, og du nesten ikke klarer å gå bortover. De presser vi oss inn i, dag etter dag, år etter år. For det å gå i en bukse som sitter slapt på oss gjør at vi ser ut som vi veier 10 kg mer enn vi gjør, og rompa blir helt borte. Så det alternativet er utelukket. Derfor må vi inn i disse buksene dag etter dag.

Og når vi først har dratt på oss buksene kan vi jo snakke om hva som kommer etterpå. Skoene. Høyhælte helvetessko som vi ofte kaller det inne i hodene våres, mens vi sier til venninnene våres "de er egentlig ikke såå ille å gå på altså". Sko som er så høye at sjansen for å knekke ankelen er så høy at høyhælte sko burde vært forbudt. Men vi tar de fortsatt på oss, og piner oss igjennom det. Vi skal ha høye sko fordi de gir oss en fin figur, litt ekstra høyde og vi ser mer kvinnelige ut. Selv om vi ender opp med å gå saktere enn en skilpadde.

 

Og ikke nok med det. Men på toppen av det hele støper vi på falske negler så lange at vi ikke engang klarer å skrive ordentlig på et tastatur, eller åpne en brusboks. Er vi så uheldige at vi mister bankkortet på gulvet, må vi be til gudene at noen kommer og hjelper oss, hvis ikke står vi der i 20 minutter mens vi prøver å få opp kortet, til inget hell. Det som er så fantastisk morsomt (egentlig ikke) med støpte negler, er at de er litt tykke, så det er nesten umulig å klø seg. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg må låne handa til kjæresten min, hvis jeg klør på armen. Mission impossible å klare det selv. 

Så jadda, vi jenter gjør mye sjukt for utseendet. Akkurat hvorfor kan vi jo godt gruble over i kommentarfeltet. Om du tror du vet hvorfor er det bare å legge igjen en kommentar og fortelle hva du tenker. Personlig tror jeg at det er veldig forventet i samfunnet at vi jenter skal gjøre alle disse tingene. Det er et press om å være penest, og det er en kamp vi alle prøver å vinne. Både med oss selv og samfunnet. 

 

 

 

 

49 kommentarer
    1. Wow syns synd i deg om det er sånn du tenker .. At du får blikk av å gå på jobb uten sminke? Eller ute uten bh? Stakkars stakkars deg om du har det sånn..

    2. Wow, altså.. jeg tenker egentlig at dette mest omtaler bloggere? Sånn hvis du tenker på det
      Jeg bruker 10 min på å sminke meg, grer gjennom håret og så ferdig. Bruker ikke høyhelte sko ofte, men alltid trange bukser fordi jeg syns de er mest behagelig. Dette er jo fordi jeg går på skole, bloggere derimot må jo se smashings hver dag, føler de i hvertfall selv.
      Samme gjelder sminkevideoer. Jeg håper ikke jenter sitter timesvis å ser på dette pga press, antar heller det er fordi de liker det?
      Tror du har blitt litt fanget i bloggerverden/Oslo jenters verden? Jeg har fra Oslo selv, og jeg ser jo lik ut som deg med mye sminke og moteriktig klær, men jeg føler ikke presset på det, jeg gjør det for meg selv. Jeg tror den % jenter du omtaler i dette innlegget er en veldig liten del av Norge. Morsomt å få din mening tilbake på dette!

    3. Hvis det er vondt å ha på bhen, er det garantert feil størrelse, eller feil bh-type for deg. Jeg har aldri, og da mener jeg ALDRI forstått hva som er ubehagelig med bh.
      Syns egentlig “synd” på deg og andre jenter som føler seg enig i disse tingene. Altså, ærlig talt, hvis blodsirkulasjonen din “stopper opp” pga. buksa, så er den for liten, og du kan nok fint gå opp en størrelse uten at det ser ut som at du veier 10kg mer. Om buksen er for trang sitter den ikke veldig fint rundt rumpa heller.
      Glad jeg er en av de jentene som aldri har, eller kommer til å bry meg om hva folk tenker om meg, og at jeg ikke føler trangen til å se så bra ut som overhode mulig.
      Syns det er morsomt med sånne innlegg her fordeom. Bloggen din er virkelig et must å lese hver dag, og underholdende. Stå på, Stina, og plis plis plis lag fler videoblogger!

    4. Dette var enten veldig overdreve eller så er dere galne! Haha, jeg gidder ALDRI å sminke meg og pynte meg om jeg skal på jobb eller skole, jeg tenker “Så lenge jeg slipper å se på meg selv, så driter jeg i hvordan jeg ser ut”. Hehe, lar heller de andre bli pint av hvordan jeg ser ut:p Men dette høres jo ut som en sykdom å dere som sliter med dette burde virkelig lære å gi litt mer faen rett og slett:) Kan umulig være bra for sjel og selvbilde dette her.

    5. Jeg er enig…kjenner meg igjen. Imens vi sliter, har gutter det sååå mye enklere. Mye av det vi jenter gjør med skjønnhet må gjøres…💗

    6. Haha, fikk latterkrampe når du sa det med buksene…. pleier alltid å få sånne merker.
      Dette er min mening da, men jeg tror vi gjør alt dette her mest på grunn av guttene? Fordi vis jeg vet at ingen gutter kommer til å se meg i dag… eller for eksempel du skal til venninnen din, men du vet hun ikke legger ut noe på min story på Snap da føler jeg at jeg ikke trenger det.
      Altså vær gang jeg skal for eksempel på senteret passer jeg alltid på å ta på meg litt ekstra maskara og fylle inn bryna litt mer…. Grunnen? fordi jeg er redd får hva guttene kommer til å si. Ja, alle sier “du trenger ikke bry deg hva andre synes!” men det e jo ikke så jævelig enkelt heller (sorry språket)
      Alle jenters store drøm er vel at gutter skal like dem…. eller rett å slett og bli likt da. Så presse om å være perfekt er på en måte guttas skyld.
      Kan være jeg tar helt feil no, men jeg er bare 13 år<3

    7. herregud så mye du syter egentlig? du vet at du ikke MÅ gjøre noen av de tingene, og at du heller bidrar med presset.. ? Jeg gjør så latterlig få av de tingene du ramset opp- og jeg ser bra ut likevel. Blir heller fornøyd med slik du faktisk ser ut- så kommer gutta til å like deg uansett.. og hvis du skal gjøre de tingene, gjør det for DIN del, ikke for noen andres. og ffs. slutt å syt.

    8. “For litt siden så jeg en video der menn måtte bruke en hel dag..” En hel dag hva? Med hva? Du mangler ofte ord i setninger.. Og hvis du synes en BH er et smertehelvete, da burde du virkelig få tilpasset en bh i din størrelse:) Jeg gjorde det, og merker ikke lenger at jeg har en BH på. Kjempe godt, når de ikke gnager:)

    9. Dette er utrolig trist, men sant dessverre. Vi er rett og slett så sykelig opptatt av utseende og perfeksjon at for mange har dette gått utover det mentale, men også livsgleden. Det er viktig å huske at dette gjelder gutter også, ikke bare jenter. Hvordan vi lar utseende går ut over helsa. Det kommer selvfølgelig i forskjellige grader, men vi er alle til en viss grad påvirket av dette. Dette er et veldig seriøst problem . Noe må gjøres og det fort, samfunnet ødelegger oss. Vi blir bare sykere og sykere.

    10. Jeg vil veldig gjerne bli flinkere på og holde meg unna sukker, så jeg håpte du kunne skrive et innlegg eller legge ut en video på youtube om måter man kan holde seg unna brus og godteri. Har selv et lite problem med at jeg drikker for mye cola, men det er mye vanskeligere enn jeg trodde at det skulle være og slutte. håper du kan gi meg noen tips!

    11. Kan du pliiis lage en gutter VS jenter dær f. eks. Kjæresten din gjør seg klar på din måte og du gjør deg klar på hans måte. Bare en idé som høres morsomt ut å se på, håper du svarer
      Elsker deg Stina💕 stå på.

    12. Haha! Dette er så latterlig sant, og jeg kjenner meg så veldig godt i det med neglene. Trodde det bare var meg.. Så nå orker jeg faktisk ikke tanken på å støpe negler eller sette på falske, i og med at jeg nesten blir handikappet av det. Uff. Hadde vært super med flere “klage” innlegg, super gøy 😀

    13. Jeg tror veldig mange av dem som gjør alt sånt påvirkes av kroppspress og skjønnhetspress med å poste bilder og drive markedsføring slik du gjør.
      Selv bruker jeg 15 min på morgenen for å kle på meg, sminke meg og ordne håret. Heldigvis er jeg ikke sånn at jeg føler jeg må stå 3 timer foran speilet for å føle meg fin, stakkars folk som har det sånn.

    14. Hvis du syns å gå med bh er smerte-helvete må du prøve victorias secret bher 😀 (uten push-up! prøv “body-linjen”) det er det mest behageligste jeg har prøvd 🙂
      Grunnen til at jeg pynter meg er fordi jeg syns det er gøy. Håper nesten det blir en fest snart, sånn at jeg kan sitte flere timer ved sminkebordet mitt, det er så gøøøy 😀

    15. Enig i alt du sier👍🏻😂❤️ Haha vi jenter har det ikke lett i dag altså😘💕 og til dere som sier at det berre er bloggere og “Oslo jenter” som er son, dere tar veldig feil…. Ja alle jenter er forskjellige det er sant, MEN jeg kommer fra bygda og her er det minst like mye press som i byen.
      Her i bygda kan du ikke komme i butikken i kjole å høye heler uten at du får rare blikk og folk tenker ‘hva er det hun der tror hun er’… Men du kan heller ikke komme i slaskete kler for da tenker folk at du er fattig eller lat. I byen kan du komme fra en fest, en bursdag, en kino eller noe sånt. SON ER DET IKKE I BYGDA. Det er heller ikke noe mindre press på skolen, her skal man gå fint kledd men ikke for fint kledd, å heller ikke for “u”fint kledd. Det er virkelig ikke lett å vere jente i dag😓 Grunnen til dette presset tenker jeg er fordi jenter trenger den selvtilliten (de får selvtilit av å se bra ut), gutter og rett og slett fordi de er redde for å ikke passe inn blant de andre. Man tør ikke å vere annerledes. I byen derimot er det så mange forskjellige mennesker, uansett vordan du er passer du alltid inn et sted, det er å så mange mennesker at de ikke har tid til å se på alle andre. I bygda er alle “like” visst du er annerledes snakker alle om det og de har ofte ikke så mye mer å snakke om en vordan folk går kled og vordan de er… De er ikke lett å vere jente i dag, og jeg har ingen anelse om vordan dette vil ende…. Men jaja nå ble dette veldig negativt og jeg vet at sikkert mange er veldig uenige, men dette er min mening👊🏻 elsker deg Stina❤️

    16. Men husk: det sitter alt inne i ditt eget hode. Så jeg bare aksepterer at du gjør det sånn. Jeg respekterer deg, men synes IKKE synd på deg.

    17. Hei, elsker bloggen din!❤
      Jeg likte alt som stod der og jeg lo veldig mye når jeg leste leste om buksene kjenner meg godt igjen 😂🙈

    18. Jeg tror mange gjør det fordi alle andre gjør det så de kan bli godtatt av andre. Men vi gjør det nok også fordi vi liker å føle oss fine selv. Vi får jo en slags lykkefølelse når sminken ser perfekt ut eller når vi har på oss favoritt skoene våre.

    19. Jeg føler meg penere jo mer komfortabel jeg er. Har ingen problemer med å gå ut døra iført chillebukse og vipper for eksempel, haha 🙂

    20. Hvis du syns det er SÅ ubehagelig å gå med BH, bør du gå å sjekke størrelsen din ordentlig i en butikk som vet hva de driver med. Hvis du går med feil størrelse kan du få nakke og rygg problemer, så kan være lurt å finne ut av det før det er for sent 🙂

    21. Helt seriøst??! aldri vert borti noen som mener at slik MÅ vi jenter gjøre, vet om en del som gjør dette og tar det til det helt ekstreme, men er vel ei heller pent når man ikke kjenner igjen jenten etter alt av det (falske) er fjernet? som negler,vipper,sminke osv? greit være seg selv mener jeg i dette ellers så utrolig kropps og utseende fikserte verden!

    22. Haha,dette var ganske underholdende! Litt sykt at det faktisk er så mye jenter “må” gjøre for å se bra ut. Nå er jeg så “heldig” at jeg kommer fra et veldig lite sted. Her er det nesten slik at man ser rart på deg om du har høye høler på.. Det er også så og si konstant regn her, så min faste klesstil er joggebukse og/eller hettgenser og flanell-skjorte… Lite pent, det vet jeg, men når det er kaldt og tåkete uansett er det lite fristende å dolle seg opp. Samtidig er jeg en som velger comfort over alt, så jeans kjøper jeg gjerne i et merke som gjør at det mer føles som tights eller leggings – hater trange jeans, uff! OG det du sa om BH – amen to that, girl! Hvorfor finnes den stygge greia?
      Tommel opp for bra innlegg! Ha en fin dag 🙂

    23. Nå bor ikke jeg i Oslo, men i Bergen, og har bodd her hele livet. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke kjenner noen som gjør alt dette en vanlig dag. Selvsagt vet jeg om flere som gjør store deler av det når de skal på byn, inkludert meg selv. Men gjør du virkelig alle disse tingene til vanlig?
      Jeg føler meg vakker uten falske negler, høye hæler, masse sminke osv i hverdagen. Synes utrolig synd på deg om du ikke gjør det, du som er en så flott jente!

    24. Hadde foretrukket ei dame som ikke ødela håret sitt på sånt apparat, var uten sminke, kunstige klør og aldri brukte bukse. Synes ikke synd på deg. Du er rikelig pen nok fra før og trenger ikke sånne jålegreier.

    25. Skjønner godt hva du mener. Men har også dager jeg gir totalt f, og det er så deilig å ikke føle seg avhengig av all sminken og det perfekte håret 🙂

    26. Hei jeg er en jente på snart 11 år. Jeg er kristen, og jeg syntes det er litt pinlig noen ganger. Eller ikke pinlig men iallfall det er veldig få i klassen som er det, og noen driver og skriker sånn: “det er flere folk som tror på spøkelser enn de som er kristen”. Noen ganger er det litt flaut hvis du skjønner. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg spør deg om råd på grunn av at du er mitt forbilde, og kommer alltid med gode råd og tips. ⛪️⛪️⛪️

    27. Wow, har du det sånn? Jeg er 17 år sminker meg bare av og til og bruker da sånn max ti min. Håret vasker jeg kun med shampoo og balsam. Hårkur tar jeg kanskje en gang i måneden når jeg er flink. BH…ubehagelig? Næh, men innrømmer at det er deilig å komme hjem å ta den av. Hæler går jeg kun med på fest. Bruker verken vippeextensions eller falske negler. Og jeg blir ikke sett rart på. Det er helt normalt her jeg bor iallefall. Du burde prøve det! 😉

    28. Så enig med deg! Mener at det er samfunnet som forventer at alle skal se smashing ut fra topp til tå til alle døgnets tider. Det er selvfølgelig greit å ordne seg, og føle seg bra, men du skal gjøre det for din egen del. Du skal føle at du ser bra ut for din egen del, og ikke for alle andre sine!

    29. Hahaha.. Heldigvis stresser ikke jeg så fælt med dette. BH har jeg på meg ute blandt folk, aldri hjemme. Sminke legger jeg på maks 20 minutter, og høy hæler dropper jeg anytime. Lange negler har jeg sjeldent… Og allikvel føler jeg meg fin! Det er ganske så greit egentlig 😀 Men igjen, det er jo litt hva man gjør ting til selv, og hva som har blitt en vane 🙂

    30. Nope. Dette er valg du tar selv kjære ^^ jeg sminker meg tilnærmet aldri, og det lange håret holder seg fint uten å bruke et halvt tonn med rare produkter. Det med at folk ser rart på deg om du går uten BH er jeg heller ikke enig i. Da skal du ha valgt en veldig feil topp. Jeg syntes selv at det er mer behagelig å gå med BH enn uten, da puppene “hopper” over alt ellers. Men når jeg går uten er det ingen som legger merke til det.
      De fleste vennene mine har ikke så store komplekser med sitt eget utseende at de trenger å lære merkelige teknikker. Og hvis de gjør det er det fordi det er gøy, ikke fordi det kreves av noen.

    31. Fikk vondt inne i meg av å lese dette… Jeg ønsker deg så mye egenkjærlighet at du ikke lenger bryr deg om “blikkene” eller plages av hva folk måtte synes og mene når de går forbi deg… Jeg vet hvor utmattende det kan være! Stor klem! <3

    32. Synes virkelig synd på deg og alle andre duckfaces der ute som bruker så mye tid av livet deres på selvsentrering. Hva med å rette de falske øyenvippene litt opp og fram og se dere litt om. Få dere en hobby, vær til nytte, bry dere om viktige ting i stedet. Ingen liker selvsentrerte, jålete dukker. Glem dere selv en stund og prøv å ha det mest mulig gøy i stedet.

    33. Supert innlegg, synes det er bra at du tar tak i det og skriver om hvordan vi har det. PS: Hvor er buksa fra? 😊

    34. Jeg vet ikke med deg, men jeg har i hvert fall aldri møtte noen som forventer at jenter skal bruke høye heler og påsatte negler til hverdags? Jeg har heller aldri merket at det forventes å bruke sminke eller liknende? Jeg bruker sminke fordi JEG føler meg bedre med sminke, men det har ingenting å gjøre med at folk forventer det. Hadde jeg hatt kvisefri hud og fyldige bryn hadde jeg droppet å bruke 15 min hver morgen på å sminke meg. Nettopp fordi jeg ikke hadde følt at jeg trengte det, og kunne ikke brydd meg mindre om folk forventet at jeg skulle bruke sminke eller ikke. Jeg tror at vi er nødt til å slutte å bry oss om hva som “forventes”, fordi med en gang vi er fornøyde med oss selv, er ikke hva alle andre mener lenger et tema. For all del, gjør hva dere vil for utseende, men ikke klag på at det er det som forventes av samfunnet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg