Endelig kommer barbie i forskjellige størrelser og farger!

Helt siden jeg var liten har jeg elsket Barbie. Det er et eller annet med den dukken som alltid har fascinert meg. Men de siste årene har dukken vært i hardt vær i mediene, mange har ment at den ødelegger selvbildet til jenter. Barbie selskapet har nå tatt grep og laget dukker som kommer i flere forskjellige størrelser. Curvy, petite og tall er størrelsene som nå blir introdusert. I tillegg til at de endelig kommer i flere forskjellige farger, og med flere hårfarger.

Jeg husker forleden da en venninne fortalte meg om hvor vanskelig hun hadde hatt det når hun skulle kjøpe Barbie til tantebarnet sitt til jul, og de ikke hadde noen brune Barbiedukker. Hun måtte lete i evigheten igjennom lekebutikker og uten hell. Derfor syns jeg det er ekstra fint at Barbie nå kommer med flere utseender, så alle kan finne en dukke de selv ligner på. Jeg husker godt selv hvor mye mer jeg likte barbiedukkene som hadde brunt hår, fremfor blondt, fordi jeg selv hadde brunt hår. Så da kan jeg jo bare tenke meg hvordan det er å endelig kunne ha en barbie som har både lik kroppsfasong, hårfarge, og hudtone som en selv har. Ekte dukkelykke!

 

Håper også at denne endringen kommer til å gjøre det lettere for jenter der ute, å like sitt eget utseendet. Er det en ting jeg syns er viktig, så er det at alle har det bra med seg selv, og er komfortabel i sin egen kropp, uansett hvilken fasong eller farge den enn måtte ha! 

 

15 kommentarer
    1. Synes det er så bra at Barbie har kommet med litt former også ikke bare at de er syltynne liksom, det er jo stas for da får man liksom ikke kroppspresset så nært 🙂 Synes det var et kjempe fint innlegg du har laget her og setter virkelig pris på at du belyser det at man trenger ikke å være sånn Barbie perfekt, da mener jeg sånn som Barbie var før da det var kun ei type Barbie 😀

    2. Nå blir Barbiedukken en lettelse for mangen jenter ja 🙂 Men hva med Ken, skal han få lov å være like slank, høy og mørk, he he. God helg fra oss til dere<3

    3. Så latterlig! Det er bare en dukke og Barbie har alltid vært tynn, høy, blond og blå øyne. Det er den ekte Barbie. Resten blir bare etterligninger. Synes det blir for dumt å legge skylden på en dukke, fordi det er kroppspress. Folk er så svake og hårsåre i dag.

    4. Syns dette er supert! Men kan se for meg en klagestorm på “curvy barbie”, fordi folk enda ikke har forstått forskjellen på KURVER og VALKER.

    5. Enig med Sara over her. Blir utrolig teit å skylde på barbiedukken. Det er ikke akkurat gjennom en barbiedukker jeg opplever kroppspresset altså 😉 De fleste leker jo med barbie lenge før de i det hele tatt tenker på hvordan man ser ut og hvordan andre ser ut. Unødvendig bruk av tid, heller bry seg om noe som betyr noe. En barbiedukke er en leke.

    6. Dette er bra, men tror faktisk det kan bli mer kroppspress også siden barn kan føle seg tjukke når de ser at de ligner mer på den curvy enn den tynne barbien, men det burde selvfølgelig ikke være slik. Alle kropper, hårfarger og hudtoner er like fine spør du meg!

    7. Det er så latterlig å gi ei dukke skylden for kroppspresset.. Det er de voksne og media som har den skylden!
      Men synes det er bra at dukken kommer i flere variasjoner og hudfarger. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg