Misbruker uteliggere for likes

Etter at programmet “Petter uteligger” ble sendt har det oppstått en ny trend, som er så kvalm som overhodet mulig. Jeg kjenner jeg blir helt sint når jeg får høre om dette. Jeg regner med de fleste av dere har fått med dere programmet og hva det handler om. Jeg har selv sett nesten alle episodene, og har sittet med en vond klump i magen og tårer i øynene etter å ha sett det. Det at andre mennesker kan ha det så vondt, og har havnet i så fæle situasjoner gjør meg vondt. Men det at folk nå gjør sport i å ta selfies med uteliggere for likes på facebook, gjør meg kvalm. Selv har jeg sett en god del selfies florere rundt på facebook og instagram, og jeg kom nettopp over en artikkel på Side2 der de forklarer mer om dette. 

 

De fleste som tar selfies gidder ikke engang å gi uteliggerne penger. De skal bare gi en klem, sånn at de har noe de kan legge ut på facebook for å høste inn likes. Altså, å bruke uteliggere som en turistattraksjon gjør meg veldig sint! De er mennesker, som har gått igjennom masse vonde ting i livet sitt (det er som regel en grunn til at de sitter og tigger) også skal masse mennesker bruke de for å få likes til facebook? Nei, vet du hva. Hvis du skal være et godt menneske, sett deg heller ned som et medmenneske med de, kjøp litt mat til de, og skravle med de og spør hvordan det går med de. Kanskje de trenger noen å snakke med? 

Aner ikke hvor mange ganger jeg har slått av en prat med uteliggere og merket fort hvor mye de trenger å snakke. De fleste blir litt overrasket og veldig glade når de ser at andre faktisk respekterer dem, og vil snakke med de. Jeg husker spesielt godt en gang da jeg skulle ta trikken fra brugata. Da satt det en dame i en rullestol, som nettopp hadde tatt en dose, og var helt borte. Hun var så borte at hun nesten så død ut. Jeg gikk bort og prøvde å få liv i henne, og se at det gikk bra med henne. Heldigvis var alt fint med henne, og hun ville bare sove seg videre i rusen.

Rett etter kom det bort en narkoman mann som hadde sett dette, og takket meg veldig for at jeg brydde meg nok til å se at det gikk bra med henne. Personlig syns jeg det er en selvfølge at man skal sjekke at det går bra med noen, når de var så borte som hun. Men det er tydelig at det er nesten er kun jeg som ser på det som en selvfølge. Mannen og jeg begynte å snakke sammen og han fortalte meg at kjæresten hans slet veldig med rus.

Han var veldig bekymret for både hun og seg selv, og fortalte om flere episoder der ting hadde gått veldig galt under rus. Vi snakket hele turen på trikken, og jeg ønsket han lykke til med kjæresten, og han takket og var veldig glad for at han kunne snakke med meg som var et “normalt” (ikke beruset) menneske. 

 

Etterpå har jeg blitt enda flinkere til å komme i snakk med mennesker jeg ser at sliter litt. Jeg vet selv hvor godt det er å snakke med noen når jeg har det vondt. Så derfor syns jeg det er veldig viktig at vi alle er mer medmenneskelige og slutter å bruke uteliggere som turistattraksjoner. Snakk med de, kjøp mat til de og/eller gi de penger. Men for guds skyld, ikke bruk de så du selv kan få flere likes. Det blir bare kvalmt. Prøv å tenk hvordan du selv ville følt det hvis du var i samme situasjon. Hopp ut av “likes” bobla i to sekunder, og tenk hvordan du ville følt det om noen kom bort bare for å ta en selfie med deg for “åh, se så godt menneske jeg er! jeg tar bilder mens jeg klemmer en uteligger”. Hva ville du følt da?

 

Hva er dine tanker om dette?

27 kommentarer
    1. Huff så trist. Visste ikke at folk kunne være så ufølsomme. Det er jo tragisk. Er helt enig med deg i det du sier om å faktisk sende og bry seg isteden for å ta bilde å gjøre de tingene for å få likes på Instagram og Facebook. Det er kvalmt

    2. Åh, jeg elsker dette innlegget! Jeg kunne faktisk ikke blitt mer enig. Det er jo bare kvalmende! Har selv sett hele “Petter uteligger” og synes det er et utrolig godt program som får oss til å bli takknemlige for det vi har og forstå uteliggermiljøet bedre. Det gjorde hvertfall stort inntrykk på meg. Derfor blir jeg også utrolig sint når jeg ser sånt som det du beskriver!

    3. Veldig bra innlegg Stina, og bra at du skriver om dette med tanke på at du når ut til så mange! Men, jeg syns det er viktig å nevne at det ikke kun er deg som ser på det som en selvfølge å sjekke om det går bra med noen som du skrev. Ja, det er nok mange som går forbi og ikke gjør noe, men det er også flere som hjelper 🙂 Syns det er viktig å nevne.

    4. Du er god du ♡ har selv snakket med en del uteliggere, får helt vondt inni meg over alt de sier 🙁

    5. Wtf! Helt enig med deg! Det e jo idiotisk å ta bilde med uteliggere for likes! Det er greit å gi en klem men gi en klem for at du bryr dæ ikke for likes :/

    6. Er helt enig i det du skriver Stina og syntes det var utrolig bra skrevet av deg. Driver å har en 15 days challange på bloggen og dagens challange var å skrive om min favoritt blogger og da skrev jeg om deg.

    7. At norge bare kan ta inn og hjelpe alle flyktninger. Ggi dem sted å bo og penger.. men ikke hjelpe disse menneske.

    8. Åh❤️ Elsker dette innlegget! Du er et forbildet for mange og når du poster dette? Du er så flink til og ta opp saker som er viktige og snakke om! Wow! Får nesten tårer i øynene av dette! Du er så rettferdig!!❤️❤️❤️

    9. Hei ! Jeg er kjempe enig med deg ! Det er helt forferdelig ! De som har gjort noe sånt er helt forferdelige mennesker ! Og det gjør dem bare for å for 10 flere likes enn de vanlig hvis for ! FAKE ! De er bare FAKE , liksom hjelp selv , har de gjort noe helt forferdelig! Jeg håper virkelig det blir slutt på noe sånt og at de som har faktisk gjort dette kjønner at dette er ikke tull og det er langt i fra morsomt eller greit !

    10. Helt enig Stina!! Jeg har ikke sett Petter uteligger, men den tror jeg at jeg skal se nå! Jeg har aldri turt å gå bort til en fattig person på gata! Jeg er liksom litt redd!😁😕😔 Men jeg tror faktisk jeg gjør det nå! Elsker deg Stina❤️❤️

    11. Hei! 🙂 Dette handler ikke noe om innlegget du nettopp skrev her, men kom over den videoen din på youtube “5 sunne snacks” eller noe sånt, og prøvde meg nettopp på den med eple og peanøttsmør! Wow.. Det var utrolig digg! Satser på å prøve ut de andre tipsen og, hvertfall mango og jordbær-smoothie som også er min favoritt-kombinasjon i smoothie. Og den med Holliday-dip såklart! 🙂 Men lurte på en liten ting til, har du noen flere sunne alternativer til snacks? Treng ikke vær sånn ekstremt sunt, men hvertfall sunnere enn en pose med potetgull og lignende om du skjønner? 🙂 Uansett, elsker bloggen din! <3 Håper du får en super helg! 🙂

    12. Jeg ser programmet Petter uteligger jeg også og det er et meget bra tv-program. Men at folk skal begynne å ta selfies med de som har det vondt og som sliter, bare for å få likes på facebook, er rett og slett motbydelig:/

    13. Fy faen kjenner det bobler inni meg, ikke nok med at disse stakkar menneskene sliter nok fra før av, men at det er blitt en trend ut av det er jo lavmål!
      Vist folk absolutt skal ta bilder sammen med de får de ta å gi de litt penger og en varm klem også.
      Dette er det beste innlegget på bloggen din jeg har lest på lenge og synes det er viltig å tenker over dette temaet, for det er ikke alle sammen så har det like bra, desverre… <3

    14. Et av dine beste innlegg på lenge! Har reagert på dette jeg også, så det er flott at du velger å ta det opp <3 Håper saken forbedrer seg når du får den ut i lyset 🙂

    15. Bra innlegg Stina! Tanta mi er fotograf og hun hadde alt for mange julekort som hun ikke klarte og selge, så da tokk hun med meg ned til Oslo for gi bort julekortene til uteliggerne som de kunne selge. Vi sto også på en stund og de sa at de hadde fått inn mere penger enn hun hadde fått på en uke. Den turen lærte jeg masse av, vi sto og snakka med de ogsånt.

    16. Like før jul da sa jeg hei til en, og han begynte å gråte siden ingen hadde snakket til han på ca 7 år. Jeg synes så synd på han at jeg ga har en gave og en hundrings😂 Det er bra du tok dette opp!
      Elsker deg Stina, du er mitt store idol💝💞💓💘😂😂

    17. Jeg er helt enig med det du skriver her. Utrolig trist at uteliggere blir brukt for å få likes, jeg ble rett og slett helt sjokkert at folk gjør sånt. Du virker også som et veldig godt forbilde hvis det du skriver her er sant. Ha en fin dag videre hilsen meg<3
      (bra innlegg)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg