Etter 3 år har jeg endelig fått svaret

Endelig har jeg fått svaret som jeg har lurt på i over 3 år. Det hele begynte desember 2012. Jeg begynte å få sterke smerter bak ribbena hver gang jeg drakk appelsinjuice eller drakk kaffe uten melk. Gnagende smerter oppsto, og jeg ante ikke hva det var. Dette skjedde flere ganger, og etter et par måneder fikk jeg så sterke smerter at jeg endte opp på sykehuset. De tok tester, og bestilte en time for meg så jeg kunne få en gastroskopi. 

En måned etter og jeg var tilbake på Drammen sykehus. Klar for gastroskopi. Jeg ble møtt av en hyggelig kvinnelig lege som satt en veneflon inn i armen min og sprayet en bedøvelsesspray ned i halsen min. Etter en liten stund kom overlegen inn og spurte hvordan det hadde gått med mageproblemene. Tja, sa jeg. Det har gått bedre etter at jeg holdt meg unna syreholdig- og sterk drikke. Da bestemte legen seg for å droppe hele gastroskopien, og sa at “ja, da har du nok magesår. Bare hold deg unna ting med mye syre så ordner nok dette seg”. Rimelig sløvt og uprofesjonelt av en lege eller hva? 

2,5 år etter og problemene er fortsatt der. For en måneds tid siden var jeg hos fastlegen min, og spurte om hun kunne gi meg henvendelse til gastroskopi så jeg endelig kunne finne ut hva som var galt med meg. Men det gadd hun faktisk ikke. Isteden ga hun meg et prøverør og ba meg ta prøver av visse ting, gå til en ny lab, levere prøver der, og vente i flere uker på svar. For meg var dette helt uaktuelt da jeg visste at det var en gastroskopi som måtte til. Men om hun gadd å høre på meg? Nei. Ikke et sekund engang. 

Så i romjulen tok jeg problemet i egne hender. Istedenfor å prøve på det norske helsevesen som tydeligvis er helt umulig å få svar av, og få en undersøkelse av. Ringte jeg heller inn til Volvat og bestilte direktetime for gastroskopi. Prisen lå på 6500,- kr. Men for å være helt ærlig, er det en pris jeg gjerne betaler for å endelig finne ut hva som er galt med meg, etter alle disse årene. 

Så i dag tidlig hadde jeg endelig gastroskopi. Jeg var på Volvat tidlig på morgenen i dag og ble møtt av en veldig hyggelig sykepleier. Hun satt veneflon i armen min så jeg fikk noe beroligende, og legen sprayet bedøvende i halsen min. Mens jeg lå på en sykehusseng førte de en svær slange langt ned i magen og tynntarmen, for å ta prøver og se hvordan det så ut der nede. Mens undersøkelsen pågikk fikk jeg selv se på en tvskjerm hvordan det så ut nede i magen min. Ganske merkelig følelse egentlig! Slangen var forresten ikke så ekstremt vond som mange skal ha det til, så om du må utføre en gastroskopi en gang, ikke vær redd. 

Etter ca 5. minutter var undersøkelsen ferdig, og jeg ble ført inn på et nytt rom og lagt i en seng for å sove av rusen fra beroligende sprøyten. Da jeg våknet kom overlegen og snakket med meg, og fortalte resultatet av undersøkelsen. Jeg hadde faktisk IKKE magesår. Så den legen i Drammen tok svingende feil. Det som hadde skjedd var at jeg hadde fått en infeksjon (om jeg husker rett) i lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret. Så på grunn av det har det kommet mye magesyre opp som har gjort at jeg har fått så mye vondt. Nå skal jeg gå på en kur i 8 uker som forhåpentligvis fikser hele problemet. I tillegg var han litt usikker på om jeg kanskje hadde cøliaki (gluten allergi) så han har sendt inn tester som jeg får svar på om et par uker.

Ah, endelig etter 3 år har jeg fått svar på hva som gjorde at jeg får så sterke smerter, og at det kan fikses gjør meg overlykkelig. Endelig slipper jeg å være livredd for å spise et eple, eller drikke et glass vin. Gud så deilig det skal bli! Hurra for privatklinikker som faktisk gjør jobben sin! Og ikke lar deg gå med sterke smerter i 2,5 år mens de sier “det går sikkert over av seg selv”

Nå ble dette kanskje et litt tørt og helsefaglig innlegg for mange av dere. Men for dere som har fulgt meg en stund, vet jo at jeg har slitt med dette. Så derfor ville jeg skrive et ordentlig innlegg og fortelle om min opplevelse med dette. I tillegg håper jeg det kan hjelpe dere som sliter med det samme.

 

104 kommentarer
    1. Det offentlige helsevesenet…En som står meg nær fikk betennelse i blindtarmen, og måtte vente en halvtime før ambulanse kom. Når vedkommende kom til sykehuset måtte h*n vente i 12! timer på operasjon fordi legene ventet på journal fra et annet sykehus. Så vidt meg bekjent kom ikke journalen på digitalt vis.
      Ellers minner din tilstand om noe jeg hadde for en stund tilbake. Men det gikk over av seg selv.

    2. Bra du fant ut hva det var! Cøliaki er virkelig noe drit, matvarene er myyye dyrer og du må være virkelig obs på om det er gluten eller ikke i det du spiser og drikker..

    3. Skremmelig mange som ikke hører på pasienten.. Har mildt sagt god erfaring med slike leger! Kan miste funksjonen på den høyre nyre når som helst hvis jeg får infeksjon, dette pga en lege som behandlet meg for UVI når jeg egentlig hadde kraftig nyrebekkenbetennelse.
      Håper du endelig blir kvitt smertene! 🙂

    4. Godt at du endelig får funnet ut av det da! Gikk slik selv i mange år og ble konstatert med at jeg har cøliaki 😊 Vil bare nevne at cøliaki og gluten allergi ikke er det samme. Når man har cøliaki så blir tarmtottene brutt ned og det skjer ikke med gluten allergi selvom man har nesten de samme plagene 😊

    5. Så utrolig bra at du endelig fikk svaret på det! Jeg fikk somlet meg til legen rett før jul pga. alt for stor vekt nedgang og veldig mye trøtt og svimmel. Ble da sendt til sykehuset i all hast uten å få vite selv hvorfor omtrent. Det viste seg at jeg hadde diabetes type 1. Ikke så veldig gøy å få vite det noen dager før jul. Heldigvis var de veldig flinke og jeg følte meg fort veldig trygg, selvom det er en totalt kosthold/generell forandring. En veldig stor påkjenning på både kropp å sjel når man bare er 23 år gammel. etter 3 uker med isnulin begynner jeg endelig å bli meg selv igjen !

    6. når man har cøliaki så skal du holde deg unna det eller så ødelegger man tarmtottene. Gluten allergi så er man “bare” allergisk mot gluten! Har selv cøliaki, og det er faktisk helt jævlig. Har hatt det påvist i 10 år nå, og klarer ikke venne meg til det. Eneste plusset med det er at man får 2000kr i måneden siden det er såpass dyrt 🙂
      Krysser fingrene for at du ikke har det!

    7. Opplever noe av det samme selv med min lege. Jeg har hatt magesmerter etter jeg spiser og det gjør så vondt at jeg må sette meg ned. Det varer i en liten periode, alt fra 30sek til 3 min. Når jeg var hos legen for å få en sjekk så tok vi blodprøver, det var ingen ting jeg var allergisk mot. Men han ville heller ikke sende meg videre. Han sa at hvis jeg skulle gå noe lenger ved å sjekke det, så måtte jeg gjør masse greier, som om han nesten anbefalte meg om å ikke ta det videre. Det syntes jeg helt ærlig var veldig rart. Altså jeg har hatt smertene i ca. 6 måneder, og hvis det ikke gir seg så nekter jeg å ikke finne ut av problemet…

    8. Når jeg leste dette tenkte jeg på kjæresten min som sliter med de samme tingene. Eller. Han er uvel og har vondt konstant uten medisiner, men spesielt dersom han spiser eller drikker syrlige ting. Er helt idiotisk at helsefolk ikke tar slike ting på alvor! Skal ikke være nødvendig å legge ut mange tusen for en så kort og grei undersøkelse..

    9. Har cøliaki selv, har hatt det siden jeg var sann 8 år de er ca. 4 -5 år sidan nå. Det var veldig kjipt, å helt forferdelig spesielt i juletiden når alle i klassen hadde med julekaker til alle så fikk ikkje jeg. Så håper virkelig ikke du får det også

    10. Så bra du endelig fikk svar! Rart at man bare blir flyttet hit og dit av leger og at de ikke vil undersøke ordentlig, men tar heller sin egen vurdering uten bevis.. Jeg ville ikke anbefalt gastroskopi og syns det var super ubehagelig. Fikk også hull på tynntarmen etter gastroskopi, måtte ta akutt haste operasjon og ble liggende på sykehus i 3 uker etterpå..

    11. Synes det er litt dumt at man klarer slikt på helsevesenet i Norge. Om man tenker over hvor mange mennesker ett lite sykehus skal dekke, kan jeg skjønne hvorfor de gjør feil. En liten gylden regel er å rope høyest og mase mest, da får du det raskt.
      Men så bra at de fant ut hva det var, og jeg håper kuren fungerer for deg 🙂

    12. Åååå godt du har funnet ut av det, så lenge med smerte er virkelig noe jeg ikke unner noen. Selv om gastroskopi er ubehagelig så er det virkelig vært det vist du finner ut problemet, har selv tatt det men ikke like heldig og fikk svar.
      Er helt håpløst hvordan leger ikke hører på pasientene sine, jeg har selv kranglet i 4 år nå, og blir fortsatt ikke tatt seriøs. Endte med at sykehuset (Haukeland) ikke gadd og gjøre mer, jeg vet selv om flere muligheter og tester men de vil ikke mer. Skammelig at det skal være slikt.
      Du er meget tolmodig, håper alt er over nå som du blir ferdig på kuren!

    13. Har selv tatt gastroskopi for noe år siden pågrunn av mye magesyre og dårlig mage generelt! Endte med at jeg måtte inn for å ta koloskopi i tillegg! Utrolig dårlig at helsevesenet tok plagene dine så lite seriøst! Men regner med at du har fått en skikkelig kur for magen din, fikk ihvertfall jeg 🙂 Ha en fin kveld videre og håper alt ordner seg med magen din 🙂

    14. Det der er helt vilt! Godt at du endelig fant ut av hva som var galt, så du kan få det bra igjen!
      Jeg var litt i samme posisjon som deg, bare at jeg hadde mye smerter i hjerteregionen. Var hos fastlegen mange ganger, men hun mente det kun satt i hodet på meg -.- Så jeg fikk bare beskjed om å ta det med ro. Til slutt ble det så ille at jeg også ringte og fikk time på volvat, og da ble det konstatert en type hjertefeil, rett på Ullevål og begynne med medisiner!
      Altfor mange leger som ikke tar pasienten seriøst med en gang…

    15. SV: det er helt sant at det er grenser på hvor langt man skal gå. Jeg selv har vært inn og ut hos legen, til slutt sa jeg at jeg ikke gikk der ifra før jeg hadde fått den behandlingen jeg selv mente skulle strekke til. Å Da måtte han dessverre ta seg tiden.
      Jeg jobber selv i helsevesenet og ser hvor lett det er å “snike” seg frem i køene. For mange skriker høyt, og får dessverre hjelp raskt. Jeg har to ganger på en måned fulgt to brukere til legen, hvor ene måtte jeg vente i over 2 timer sammen med fordi noen ropte høyere. Jeg fikk vondt i meg for den gamle damen på over 90 år jeg hadde med meg måtte vente, men når jeg etterhvert fikk vite at det var noen heftige plager, så skjønner jeg det godt..

    16. SV: Helt ærlig er jeg enig med deg, og hadde litt samme “holdning” som deg før jeg selv startet å jobbe i helsevesenet og faktisk la merke til hvordan det er. Vi har alt for lite leger og alt for lite sykepleiere som har tatt videreutdanninger innen for flere avdelinger. VI har for få leger på lungeavdelingen, vi har for få leger på mage og tarm osv, som har en spesial utdanning.. Å slik kommer det dessverre til å være så lenge Norge skal spare..

    17. Så bra at du endelig fikk svar og fikk funnet ut av det. Det gir en virkelig litt mere ro i sjela.
      Jeg heier på deg !! 🙂

    18. ja systemet er dritt…
      Jeg var så syk at jeg måtte bli matet av foreldrene mine fordi hendene mine verket så og jeg var så svak og sliten, jeg måtte få hjelp opp trappa og sov 10-18 timer i døgnet.
      Jeg fikk tatt tester, men ble fortalt at alt var bra med meg og at det bare lå i hodet mitt (psykisk) , og at det heller ikke var vits med å gå på diett/ny livsstil når det kommer til mat -for det har ikke mye for seg. (dette var flere leger)
      MEN da jeg startet hos en privatlege så fikk jeg vite etter en time at jeg både hadde parasitt i magen, sopp i magen og at binyrene og leveren min var så sliten etter så lang tid at jeg var allergisk/reagerte på alt av mat unntatt kjøtt og noe få grønnsaker… jup….
      Nå har jeg gått på diett/livsstil i 1 år, fått leverstøtte og masse tabletter, og jeg er såååååå mye bedre, kan starte på skole igjen neste år! 😀
      -madde 19 år

    19. Har du cøliaki bør du være glad for det egentlig. Jeg har det, og ja det var en dritt beskjed å få. Men herregud som det har reddet livet mitt å spise glutenfritt (og laktosefri for meg). Den smerten i magen som man alltid har kjent ble plutselig borte. Og tenkt hvor deilig det er at det er bare å spise glutenfritt istedenfor å gå på masse medisiner.
      Og siden du har tatt gastroskopi og hvis du da får cøliaki på papiret så kan du søke om NAV støtte og få nesten 2000 kr i mnd for maten.
      Også for min del og mange andres del, hadde det vært bra at en topp blogger hatt cøliaki som kan sette godene og utfordringene med den sykdommen litt mer ut i offentlig lys 🙂
      Uansett lykke til Stina, skjønner at du håper på at det ikke er cøliaki.
      PS: var også på drammensykehus for gastroskopi, har fått tramuer av den opplevelsen. Han første legen jeg var hos var helt forferdelig. Jeg hadde også lett betalt så mye penger for å skulle fått en bedre opplevelse.

    20. Synst det er bra at du skriver litt om sånne ting også 🙂 Veldig fint å høre at det gikk bra med deg! 🙂

    21. Hei Stina!
      Jeg har lest bloggen din en stund og relaterer meg mye til det du skriver. For en ekte person du er, det er så fint å se.
      Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver her, da jeg har vært syk i mange år. Jeg har selv tatt gastroskopi på Volvat og opplevde det hele på en helt annen måte. Glad på dine vegne at du endelig fikk svar på hva som har vært feil. Det må være den beste følelsen i verden! Det at du endelig ikke trenger å være redd for å spise et eple, eller ta et glass vin, kjenner jeg med så igjen i at det er litt skummelt.
      Jeg fikk dessverre ikke konkret svar på hva som var galt på Volvat. Det var mye surr følte jeg. Det at det norske helsevesenet er trege som faen, kunne ikke vært mer sant. Det føles ut som de gir blanke når de ikke vet hva de skal gjøre. Det verste er at de ikke en gang prøver.
      Det er helt jævlig å gå rundt å være redd for at man skal reagere på noe.
      Håper du fortsetter å skrive om slike temaer, og litt personlige ting som andre kan kjenne seg igjen i.
      Klem! :):)

    22. Hei jeg har bare noen spørsmål angående sminke og trening:
      sminke:
      hvordan vet man at den leppestift fargen passer?
      trening:
      hvor lenge er det lurt å trene og hvordan kan man begynne å trene når man ikke har kondisjon i det hele tatt til å begynne?

    23. Da jeg hadde gastroskopi, fikk jeg ingen beroligende, men gikk greit likevel. Fikk slangen inn via nesa, haha!
      Håper de finner ut av noe. Vet godt hva det vil si å slite med mage og refluks. God bedring!

    24. Så bra at du endelig har fått svar! Jeg fikk ingen beroligende da jeg tok gastroskopi, og kan helt ærlig si at det er det verste jeg har opplevd fysisk! Men har hørt veldig mye forskjellig, og alt avhenger nok fra person til person – ellers har jeg ganske høy smerteterskel også. God bedring!!

    25. Uff.. Veldig bra og godt at de endelig fant ut hva det var!
      Jeg føler virkelig med deg, jeg gikk i 4 år (!!!!!) som en kasteball i det offentlige helsevesnet, inn og ut av sykehus og tatt ene undersøkelsen etter den andre.. men hos meg begynte de i feil ende rett og slett så istede for å ta gastrioskopi med en gang, ble alt mulig annet utredet.. En og en ting og så med flere måneder i mellom, fordi jeg først måtte stå i kø for ene undersøkelsen, så vente på resulat og sååå når det ikke viste noe- ny henvisning, ny kø og ny venting… Hos meg har det jo vært litt anna greier også, men hovedproblemet mitt var noe så enkelt som en infeksjon mellom magesekk og spiserør.. dette gav meg smerter og intens kvalme og masse problemer, i hele 4 år.. det er så sykt!
      Men du var heldig og fikk beroligende i armen da, jeg gjorde ikke det og måtte svelge slangen med kun den sprayen i halsen og jeg brakk meg så sykt mye og det var skikkelig vondt :/
      Blæ.. men godt det er over med 😉
      GOd helg og god bedring <3

    26. Åh, så bra de fant det ut!! Jeg synes det var litt rart at du hadde magesår, du som spiser så sunt og alt..!
      Veldig mange dårlige leger rundt om kring.. Jeg hadde en lege en gang som jeg gikk til fordi jeg visste jeg hadde UVI, og de fikk urinprøve, jeg ventet på svar men de ringte aldri. Etter en måned (med uvi), ringte jeg de og lurte på hvor det blir av svarene. De sa at prøven ikke var bra nok, så jeg måtte komme med en ny. Og dette hadde de tydeligvis ikke tenkt å si til meg? Hvorfor ikke bare si det med en gang liksom?
      Dette var jo ikke så alvorlig som i ditt tilfelle, men uansett du burde også bytte fastlege sånn som jeg har gjort. Det finnes faktisk noen som er utrolig flinke også 🙂

    27. Tenker på å gjøre dette selv, men er så redd…
      Fikk du sterk brekningsfølelse og hvordan gikk det? Redd for å kaste opp!

    28. Forresten hvordan vondt har du hatt? Hadde du skarpe smerter som kunne var i timesvis – som også gjorde at du bare lå der og hadde vondt? For det har jeg 🙁 legen sier det er irritabel tarm. Men jeg tror ikke det..

    29. Har det samme selv!! Men jeg fikk heldigvis henvisning fra fastlege til gastroskopi ganske fort! Men jeg må gå på medisiner ut livet da:-( men er ræva å ha den infeksjonen, gjør vondt pg man kaster opp! Lykke til!!:-)

    30. Så utrolig kjipt at du har måttet vente så lenge på svar. Men endelig vet du 🙂 Synes forøvrig det er bra at du skriver slikt her. Garantert en og annen person i helsevesenet som leser dette og får en liten påminnelse om hvor viktig det er å høre på pasienten og ta vedkommende på alvor.

    31. Er det mulig. Har hatt en helt lik erfaring med min lege der de bare tok endeløse prøver. Dette er desidert en sektor norge, kanskje spesielt det norske helsevesen må skjerpe seg på. Eg er utrolig glad på dine vegne at du er blitt frisk! må være utrolig deilig.

    32. Kjenner jeg blir helt frustrert av å lese hvordan du har blitt håndtert! Dessverre er det mange som blir behandlet på helt lik måte.. Det er veldig bra at du har fått en kur, men tenk om det hadde vært mer alvorlig enn det, det kunne virkelig fått konsekvenser for deg! Syns det er dritbra at du tok saken i egne hender! Stå på Stina, digger bloggen din. Du motiverer og inspirerer 🙂

    33. Så utrolig bra at du endelig har funnet ut av dette!! Man skulle tro at helsevesemet i Norge var bedre enn dette…! Men uansett, jeg er KJEMPEGLAD på dine vegne!<3

    34. Helt utrolig! blir helt oppgitt av helsevesenet i Norge, for noen måneder siden hadde jeg utrolig sterke smerter i magen og dro på sykehuset, ble liggende i 2 dager, men de fant ikke ut hva det var og sendte meg hjem selv om jeg fortsatt hadde forferdelige smerter. 6 uker senere måtte jeg ta haste operasjon pga de samme smertene og det viste seg at egglederen min var helt ødelagt og måtte fjernes, i tillegg til blindtarmbetennelse og en cyste. Glad det ordnet seg for deg! 🙂

    35. Ser noen kommentarer øverst i innlegget hvor noen som har Cøliaki klager over hvor ille det er?:o jeg har også det, og syns det går helt supert! Det finnes jo sååå mange matvarer, egentlig alt mulig! Det værste som kan skje er at du må takke nei til en kake eller et måltid hvis du er hos noen, pga det inneholder gluten. Ellers er det bare å bytte ut brød med glutenfritt, vil du ha kake, kjøper du glutenfri kake, vil du ha pasta kjøper du glutenfri pasta. Er bare å kjøpe inn glutenfritt istedet for gluten, og på resturanter er det bare å kjøpe noe uten gluten? Det er jo alltid kjøtt, kylling elns ute på resturaner.
      Så hvis det er cøliaki du har, så ikke fortvil hahaha! Det er null stress, og jeg savner ingen matvarer som har gluten i seg:)
      Trist det tok så lang tid å finne ut hva det er som feilet deg. Det tok meg 3 år før jeg også fant ut at jeg hadde cøliaki, og da måtte jeg sende bloprøver til USA som kostet meg flere 1000 kr.. Hos en privat klinkk, fordi sykehusene/legene ikke tok meg på alvor. Vet ikke helt hva jeg skal si om det norske helsevesenet på sånne difuse smerter av tilfeller jeg altså…

    36. Hurra for norsk helsevesen! Jeg gikk i over 4 år med akutte anfall med sterke smerter i magen før de fant ut av at jeg hadde en galleblære full av gallestein. Og etter at jeg fikk det påvist gikk det over 1 år før jeg fikk konsultasjonstime på sykehuset. Til slutt valgte jeg heller å operere på privatsykehus. Følte en mye større trygghet der.
      Gallesteinsanfall er fryktelig smertefullt, kvinner som har født sier det er mindre vondt å føde. Så ila årene har jeg vært en del på legevakta når anfallene har oppstått. En gang fikk jeg en sprøyte med morfin, og det er den eneste gangen jeg har blitt tatt seriøst. De andre gangene har jeg fått beskjed om å gå hjem å ta meg en paracet og ibux, eller faktisk et glass melk. Har mistet så troen på det offentlige helsevesenet etter dette. Så planen min er å bli steinrik slik at jeg kan kun benytte meg av privatsykehus 😀 haha

    37. Godt å høre at du fant ut hva som var galt 🙂 Tok selv gastroskopi i fjor, men jeg fikk ingen form for bedøvelse, så for meg var det det j*vligste jeg har gjort. Brakk meg ustoppelig under hele undersøkelsen. Så vil tro de du har fått høre at det er jævlig av mest sannsynlig ikke fikk bedøvelse de heller ;/

    38. Jeg har vært syk siden desember 2012 jeg også. Jeg har slitt med kraftig svimmelhet, veldig lav energi og diverse andre plager. De har ikke funnet ut hva som er grunnen til alt dette så jeg er fortsatt under utredning.
      Du har i alle fall fått svar, og det er bra og god bedring videre. Håper det ordner seg:) Jeg har prøvd mange private klinikker jeg også, men å finne svaret på svimmelhet er ikke noe man finner over natten, dessverre. Så jeg får smøre meg med tålmodighet.
      Ha en fin helg:)

    39. Veneflon ved gastroskopi? Så merkelig. Men heldig da. Eneste jeg fikk var bedøvelsespray i halsen, jeg synes opplevelsen var ekstremt ubehagelig og vond:/ Tar helst ikke gastroskopi igjen, noensinne:p

    40. Det er helt utrolig at hverken fastlegen til eller en gastrolege klarte å diagnostisere halsbrann. Mageproblematikk kan være himla diffust men somregel prøver man syrehemmere i slike situasjoner. Jeg skjønner og veldig godt det er frustrerende for deg å måtte gå i det private (som forøvrig hadde undersøkt deg opp og ned i mente for nok penger) men jeg skjønner og problematikken hvis man skulle undersøke alle pasienter for det de ville. Da hadde ikke helse Norge hatt kapasitet til å drive sykehus som kan hjelpe oss i relle situasjoner. Desverre så skjer det at legen tar feil, og det gjorde de ihvettfall slik du
      beskriver det i ditt tilfelle 🙂 godt du fant ut av det! Foresten veldig mange tåpelige kommenterer her om hvor lenge man må vente på ting. Da har de null peiling på hvor mye akutt som kommer inn på et sykehus!

    41. Det var endelig godt at du fikk svar 🙂
      Noen leger er helt håpløse 🙁
      Som oftest er det nok lurt å heller betale mer på Volvat, for det har jeg selv gjorti forbindelse med at jeg ville ha litt fortgang 🙂

    42. Så bra du har fått svar på hva som har feilet deg de siste årene! Har fått med meg du har nevnt dette har vært et problem tidligere også :/
      Og måten helsevesenet Norge tar deg imot på, overrasker meg ikke lengre.. Det er slik det funker i dette rike og trygge landet vårt dessverre. Jeg har ikke den beste erfaringen jeg heller, og har skjønt etter mange år med alvorlig sykdom at man må virkelig kjempe og stå på om man skal komme noen vei blant leger og spesialister. Trist men sant. 🙁
      Kan jo bare nevne eksempelet som er så mye i media i disse dager, men den 13 år gamle jenta.. Nok et bevis på autoriteter som bare overkjører en. Uansett hvor hardt man kjemper, så blir man mistrodd..
      Håper det en dag vil endre seg på hvordan en blir møtt og behandlet, men det ser mørkt ut 🙁

    43. Hei Stina!
      Jeg har en god venn som sliter med det samme – vet du hva kuren du fikk heter? Tusen takk:)

    44. vet ikke hva man skal si om dagens leger. de gjør faktisk ingen ting, de sier det de antar er riktig, ber deg ta noen paracet og “så går problemet over”…
      det er ingen andre enn du selv som vet hva du føler inni deg, og føler du at noe er galt, er det mest sannsynlig det også! dette burde legene ta mere serriøst..

    45. Hei du! Må bare spørre om hva den kuren heter. Fikk samme beskjed når jeg tok gastro, men fikk ikke noe kur mot det. Bare medisiner som heter Lansoprazol, er det denne du mener? Et år siden jeg fikk vite det nå og sliter fremdeles med det samme problemet dessverre.

    46. Utrolig synd at du fikk så dårlig hjelp av lege, men flott at du tok det i egne hender og endelig fant ut hva det var. Håper du blir bedre nå og sats på at du ikke har cøliaki for det er noe stress. Ha en fortsatt fin helg <3

    47. Så sjukt at du gikk med noe så *lite* i tre hele år bare fordi legene i Drammen var for sta til å gi deg en gastroskopi, så hadde det (forhåpentligvis og mest sannsynlig) vært over for 3 år siden også. :S Tror jeg hadde blitt ganske forbanna! Men bra du endelig fikk svar og kan bli frisk. 🙂

    48. Åi stakkar deg men det er bra at du fikk svar men du at jeg vil eller vis det er greit
      for deg kan du lage enda en sminkevideo.
      Jeg bryr Meg om deg ikke tro feil.

    49. Hei Stina!
      Vil bare anbefale deg å følge godt med på dette med syra. Slet selv i mange år med refluks (defekt lukkemuskel) og til slutt fikk jeg ikke spist for det var så mange sår og arr i spiserøret. Jeg begynte med blokking (gastroskopi hvor du blåser opp en ballong i spiserøret for å vie det ut igjen iom at det var blitt 8mm), etter 2 år og 50 blokkinger måtte jeg til slutt operere vekk spiserøret som er en svært omfattende operasjon og den blir egentlig kun hjort på personer med kreft i spiserøret. Jeg er den første unge personen de har gjort dette på og de vet ikke hvor lenge det som er igjen av spiserøret vil holde, iom at det fortsatt er fri flyt for syra.
      Bare husk å følg med på det som blir gjort, jeg fikk høre i 5 år at det var “ingenting”, helt til jeg kom på Ullevål og ble akuttoperert.
      Lykke til 🙂

    50. Hei Stina! Synd at det måtte ta så lang tid, men jeg ønsker deg en god bedring! Også lurte jeg på til neste onsdags video, kunne du ha en ¨No Mirror Makeup Challange¨? Så akkurat en video av en fra USA som hadde det, og det såg utrolig morsomt ut:D Håper du har det bra:)!

    51. Det er ganske grusomt med gastropi om de ikke vil gi deg bedøvelse selv om du vil ha! Jeg fikk kun den sprayen i munnen også kjørte de på. Jeg brakk meg nonstopp gjennom hele greien og det føles ut som jeg skulle bli kvelt. (Klarte jo ikke slappe av, selv om jeg prøvde). Fikk sårhals og mistet stemmen dagen etter inngrepet som varte i 4 dager. Så det er ikke barebare. ☺ (tror hele opplevelsen hadde vært bedre med mer bedøvelse.) Personlig syntes jeg det var helt jævlig.

    52. Hei Stina! Har aldri lest bloggen din men kom tilfeldigvis over den, jeg ble helt sjokkert da jeg leste innlegget fordi jeg fikk helt dejavu! Jeg hadde akkurat samme problemet som deg og gikk i over 1 år for å finne ut av hva som var galt med meg. Utallige prøver og fraser som “det går over” fra leger, men til slutt fikk jeg gastroskopi etter at jeg en natt våknet og nesten ikke klarte å puste. Legene fant fort ut med kamera i slangen at jeg hadde fått infeksjon. Grunnen til at jeg ikke fikk puste ordentlig var pga ppiller som sammen med magesyren tettnett til spiserøret mitt. Det er helt uholdbart at vi ikke blir hørt av det norske helsevesenet når det skjer slike alvorlige ting med oss som kunne vært funnet ut av mye tidligere.. I dag, 4,5 år senere lever jeg nesten normalt, drikker svært sjeldent kullsyreholdige drikker og fet mat.

    53. Jeg tror kanskje at jeg har gluten allergi.. må man sjekke det på samme måte? Med slange ned i magen og alt? …

    54. Så bra at det ordnet seg 🙂
      Jeg har aldri stolt på det norske helsevesen, å blir aldri uansett om det står mellom liv eller død å bruke helsevesenet!
      Jeg var på legevakten en gang når jeg boddde i Finnmark, for jeg fikk de sykeste magesmertene jeg noen gang har vært borti, å de tok det såppass alvorlig at jeg kom inn med engang!
      Han kjente bare litt på magen min, å spurte hvordan smertene var, også sier han etter han har tatt en urinprøve at han ikke kunne si noe på den, men at han måtte ringe til en kollegga å snakke litt, å da hørte jeg hele samtalen, å da sier de begge to at det konkludere at jeg hadde nyrestein, så de sendte med noen smertestillenede som ikke er bra for magen i det hele tatt, å i det jeg tar i håndtaket å skal gå ut døren, så sier han, vi skal ikke utelukket at det er en innvendig urinveisinfeksjon! Å da tenkte jeg at han virkelig er bra dum, jeg sliter med urinveisinfeksjon fra jeg var liten, å jeg vet hvordan både innvendig å utvendig føles, å vet at det ikke var det! Å 3 uker etterpå sendte de meg til CT røntgen, men de skulle sendt meg samme dagen som jeg var på legevakten til røntgen vist de påsto det var nyrestein jeg hadde!
      Så der svikta de 🙁
      Masse lykke til <3

    55. Det er ikke noe forskjell på spisevanene 🙂 Man må holde seg unna gluten både når man har allergi og cøliaki. Gluten allergien kan man heldigvis bli kvitt som med andre allergier men cøliaki varer livet ut.

    56. Jeg tok gastrokopi i fjor, og valgte selv å droppe den bedøvelsessprayen i halsen. Ja det var ubehagelig, men det varer jo veldig kort. Jeg fikk ingen plager i ettertid og syntes absolutt det er verdt det. Jeg fikk bekreftet cøliaki og å få dette bekreftet gjorde alt mye lettere:) Tror faktisk dette er utrolig individuelt, jeg har ikke ekstrem høy smerteterskel eller noe heller.

    57. Så bra og høre at du har fått svaret!!😘🎉
      Jeg har nemlig hatt mage problemer i ca. 6 år nå!😓💪🏼 Og vært år har vi vært hos legen flere ganger, og tatt blodprøver…💉 Og vært år har de sakt at det ikke er noe i veien med magen!! Men våren 2015 var det virkelig ille! Jeg var hjemme fra skolen nesten hver dag… Så vi dro til en “barne-lege” og han sa at jeg måtte legge meg 20.00, OG JEG ER 11!!!! (Fyller 12 til sommeren) Så en stund etter dro vi til en “kvante dame/homeopat” og nå går jeg på medisiner og går på en glutenfri diett… Det hjelper veldig!!😃💜👌🏽 Men er hjemme fra skolen i dag med mage-vondt da😓💪🏼

    58. Hurra for Volvat! Jeg har selv måtte ta med sønnen min på 4 mnd dit, fordi fastlege og helsesøster ikke har tatt oss alvorlig. Hun tok oss på alvor med en gang og vi har i ettertid fått god hjelp av både volvat og ahus 🙂 God bedring, sønnen min har forresten det samme som deg så går på medisiener.

    59. Hei Stina, takk for info om mageplagene dine. Jeg har sannsynligvis det samme, og lurer derfor på hva slags kur du har fått? Er det piller? Hvor lenge skal det brukes?

    60. Dessverre er du for ung og dum til å skjønne at helsevesenet i Norge faktisk på verdensbasis er noe av det beste. Når det gjelder.

    61. Greit at du nevner opplevelsen din, men det å gå så langt og si at helsevesenet vårt er dårlig, er helt ut på jordet. De prøver faktisk å gjøre en god jobb, og jeg tror ikke du er fult klart over hvor mange liv som reddes hver dag på grunn av legene og sykepleierne vi har. De bruker all sin tid og energi på å behandle og utrede pasienter, og selvfølgelig noen får mer hjelp enn de andre, men det er man NØDT til å akseptere. De sykeste stilles først i køen, og hvis ikke du var fornøyd med jobben fastlegen gjorde, hvorfor har ikke du byttet fastlege da?
      Har selv vært masse inn og ut av sykehus igjennom alle mine år, og jeg har både gode og dårlige opplevelser – men jeg har aldri kommet til å si at helsevesenet vårt er dårlig på noen som helst måte. Jeg er takknemlig for alle gangene de har reddet livet mitt, når jeg har vært døden nær.. Det er ikke alltid legene har et svar på problemene til pasientene og da må pasientene rette seg til det, men de kan få hjelp til å leve på en bedre måte..

    62. hadde du droppet beroligende bedøvelser og alt mulig så hadde du ikke klart å ligge der og følge med på skjermen 🙂 du hadde ligger og brekt deg 🙂

    63. Hei! Dette er et gammelt innlegg, som dukket opp da jeg googlet symptomene du beskriver. Jeg sliter med det samme selv, og lurer på hva slags kur du ble satt på i 8 uker. Var det medisiner eller en diett? Og hjalp det? Nå, 2 år senere, er du kvitt problemene? Håper på svar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg