Flytte ut hjemmefra? Tips!

Lurer du på hvordan det egentlig er å ha flyttet ut hjemmefra? Vel, nå skal jeg avsløre noen ting jeg selv fikk ganske sjokk over etter at jeg hadde flyttet ut hjemmefra. Det er godt over et år siden jeg flyttet ut fra foreldrene mine, og over 5 måneder siden jeg flyttet inn i leilighet alene. På denne tiden har jeg lært veldig mye, som jeg skal dele med dere nå!

 

Ansvar

– Når man bor helt alene har man alt ansvaret. Ting som man før ikke ville tenkt over, blir fort noe man går og bekymrer seg over 24/7. En ting som kan være ekstremt smart er å ha en sparekonto med noen ekstra kroner på i tilfelle det kommer uventede utgifter som legebesøk eller altfor høye mobilregninger.

Det er litt skummelt at man har så mye utgifter, som man selv er ansvarlig for å dekke. Her snakker vi husleie, strøm, mobil, nettleie, internett, tv, osv. 

 

 

Budsjett

– For å holde orden på økonomien bør du ha et budsjett du kan følge. Sett opp alle utgifter du har. Alt ifra de utgiftene jeg nevnte over, til mat og transportutgifter. Da får du mye bedre kontroll på hva pengene skal gå til, og du slipper å feilberegne så hardt at du må ty til å mastercard eller å ringe hjem til mamma for penger.

Og når vi er inne på mastercard, vil jeg absolutt anbefale dere å aldri gå til anskaffelse av det. Ta en kjapp titt på luksusfellen, så ser du hvor fort du kan havne i skikkelig knipe om du kjøper ting du egentlig ikke har råd til. 

 

Rot 

– Når man bor hjemme har man lett for å sette igjen mat tallerkner rundt i huset, legge igjen litt klær her og der, og når det kommer til støvsuging er det en ting man gjør i skuddåret. Vel, sånn går ikke når man bor alene. For da er det kun du selv som må rydde og vaske. Jeg prøver alltid å gå over hele leiligheten og rydde hver kveld, sette på oppvaskmaskinen, og støvsuge annenhver til hver 3 kveld. Da holder leiligheten seg ryddig og ren.

I tillegg har jeg en dag i uken som jeg vasker gulvene, skifter på senga, vasker dusjen, tørker over støv, vasker alt av skittentøy, vasker alle speil, vasker do og vask på badet, vaske inne i kjøleskapet, osv. Vaskelisten er lang, og det tar som regel evig lang tid å gjøre alt. Men, det må gjøres! Det er absolutt noe jeg selv fikk sjokk over. Hvor mye ting man faktisk må vaske for å holde det rent!

 

Mat

– Når jeg bodde hos foreldrene mine fylte alltid mamma opp kjøleskapet og lagde middag hver dag. Men sånn er det ikke når man bor for seg selv. Da må man på butikken gjerne flere ganger i uken, og man har alltid det evig vanskelige spørsmålet “hva skal jeg lage til middag i dag?” i bakhodet. Å lage middag tar også mye tid.

Så jeg har blitt litt vel glad i Fjordland etter at jeg flyttet for meg selv. Jadda, sånn blir det når man ikke gidder å sette av tid til å lage mat + at man har null kreativitet til hva man skal spise. Heldigvis har jeg blitt litt flinkere etterhvert. Men det er absolutt en ting man må lære seg!

 

Frihet

– Dette er absolutt det største grunnen til at jeg elsker å bo for meg selv. Når man bor alene er det ingen andre å ta hensyn til. Da gjør det ingenting om du kommer hjem klokken 5 om morgenen på en tirsdag, eller står og lager mat halv ett på natta. Du trenger heller ikke å si ifra til noen hvor du skal.

Nå skal det sies at jeg kommer fra et hjem der jeg alltid har hatt ganske frie tøyler, så for meg er det ikke en helt ekstrem forskjell. Men hvis du kommer fra et hjem der foreldrene dine har vært veldig strenge, og du ikke engang har kunnet hatt med venner hjem, kommer du til å merke en ekstrem forskjell når du flyttet for deg selv.

 

 

Interiør

– Før du flytter for deg selv kan det være veldig smart å ha satt av en del kroner til ting du trenger til leiligheten. Da snakker vi alt ifra sofa, til stekepanner. Da jeg flyttet inn i leiligheten jeg bor i nå brukte jeg 9000-10000,- kr kun på ting til leiligheten. Men nå skal det sies at jeg kjøpte alt på IKEA, og der er alt veldig billig. Så jeg fikk både sofa, seng, stuebord, pult, alt av servise, og mye mer for de pengene. Så når du flytter for deg selv bør du kjøpe ting på billige steder som IKEA og gjerne brukt på finn.no.

Skal du kjøpe på finn.no anbefaler jeg å kjøpe ting som er lett å vaske. Tror aldri jeg selv kunne kjøpt sofa eller seng som er brukt. Da det fort kan bli litt ekkelt. Men hyller og skap er absolutt genialt å kjøpe på finn.no! Vil også si at en av de beste tingene med å bo helt for seg selv, er at man kan innrede akkurat slik man vil ha det. Ble ganske overlykkelig at jeg endelig kunne bestemme 100% hvordan ting skulle se ut! 

 

Bedre forhold til foreldre

– Da jeg bodde hjemme kranglet jeg en god del med foreldrene mine. Sånn blir det ofte om man går oppå hverandre så mye. Ofte forstod ikke faren min helt jobben min, så da jeg satt med mobilen eller pcen trodde han bare at jeg latet meg, mens jeg egentlig jobbet.

Så da begynte han alltid å mase på meg om at jeg skulle gjøre ditt og datt. Men nå som jeg er hjemme bare en gang iblant, og man slipper å gå og irritere seg over hverandre hele tiden, er forholdet med begge foreldrene mine mye bedre. 

 

 

Har du flyttet ut hjemmefra?

 

19 kommentarer
    1. Jeg flyttet hjemmefra og sammen med kjæresten min for et halvt år siden og så langt har ting gått veldig bra. Ting er ikke så enkelt bestandig men vi får det til å funke.

    2. Jeg har ikke flyttet ut hjemmefra fordi jeg er bare 12 år.
      Men takk for gode tips, er greit å ha i bakhodet!
      Ps, elsker bloggen din!

    3. Jeg flyttet først til kjæresten i 2013, og i fjor høst flyttet jeg fra både kjæreste og familie til Hamar for å studere. Kjenner meg igjen i mange av punktene, bare at jeg føler meg mer kreativ på matlaging og ser i kokebøker eller setter sammen noe som jeg syns kan passe og som er billig 🙂

    4. flyttet hjemmefra ifjor høst, men så flyttet jeg hjem igjen nå til sommeren pga skole (vgs). de hadde ikke linjen jeg går nå, der jeg bodde ifjor, og da ble det slik. nå går jeg bare og teller ned dagene til sommeren kommer, for da flytter jeg ut igjen!! 😀

    5. Synest selv det er et ork å bli bedt om å ta utav oppvaskemaskinen ett par ganger i uken.. Huff hvordan skal det gå med meg ;D Må si du er flink som klarer å holde det ryddig! 🙂

    6. Jeg flyttet for noen år siden fra Oslo til Bergen, da fikk jeg meg en koselig liten leilighet og ikke lenge etter bestemte meg og typen for å bo sammen.. Etter som at han kun var hos meg hele tiden uansett hehe. Vi har aldri vært flink med penger eller dette her med å rydde. Men nå for noen mnd siden fikk vi kjøpt vår første leilighet, og Gud så deilig! Nå har vi budsjett og ryddet og vasker i ett kjør, men det er noe med dette å føle at det er ditt hjem og det at du vil ta vare på hjemmet du endelig eier og har. Beste avgjørelsen vi noen gang har gjort! 🙂

    7. Mange fine tips Stina til de som skal ut av barndomshjemmet 🙂 Jeg flyttet hjemmefra for noen få år siden til min kjære, han hadde allerede kjøpt leilighet, Nå har vi kjøpt hus sammen, giftet oss og har skrevet særeie/ektepakt. Husk dere at DET er viktig å få gjort midt i lykkerusen 😉 Begge er ferdig med utdannelsen og økonomien var og er på stell 🙂

    8. Jeg flyttet hjemmefra 7. februar i 2014, og helt for meg selv 1. mai i år. Nå har jeg ikke leiligheten min i Hamar lenger, og bor nå på et hotellrom i Stryn! Hahaha, livet ass.
      Fine tips 🙂 Selv MÅ jeg begynne å skrive budsjett.

    9. Dette er jo ikke akkurat noe man ikke regner med når man flytter ut. Så litt “selvsagte” tips. Alle forstår vell at kjøleskapet ikke fyller seg selv, å at middag klar på bordet ikke er en selvfølge.

    10. Hei! 🙂 Jeg lurer på om du kan lage et sånt “hva har jeg i kjøleskapet mitt” innlegg?:) Jeg og samboeren har kommet aktivt i gang med endring av livsstil med både trening og kosthold, men er litt vel kjedelige på matfronten. Får veldig mye inspirasjon når jeg ser sånne innlegg, haha 🙂

    11. Ja, jeg bor alene. Elsker å bo alene, for da kan jeg gjøre akkurat hva jeg vil når jeg vil. Men som du skriver, det er ett ansvar. Holde det ryddig, kjøpe inn mat, betale regninger og vaske klær. Rett og slett klare å stå på egne ben 🙂

    12. Fine tips!
      Jeg har bodd alene med datteren min i snart 4 år, men skal til nyttår flytte inn i ett nytt hus med foreldrene mine slik at jeg får betalt ned gjeld og spart opp penger. Det kommer til å bli så utrolig utfordrende iogmed jeg har hatt det så fritt såppas lenge, men er glad for at det tilbydde meg hjelp. 🙂

    13. Har bodd sammen med kjæresten min i et 1 år nå.. Er egentlig flink til å holde det rent og ryddig, men har nada problem med å la oppvasken stå utover ettermiddagen – det har derimot min ocdkjæreste som maser hull i hodet på meg, noe som bare fører til at jeg absolutt blir mindre gira på å ta den.
      Det vanskeligste med å ikke bo hjemme er å planlegge HVA man skal ha til middag. Vi setter opp ukesmeny søndag kveld, og ukeshandler på mandag, men som oftest blir det bare en repetisjon av menyen uka før.. Blir bare helt totalt blank når vi sitter der søndag kveld og skal finne middager for 7 dager. I tillegg skal det jo gå fort og være enkelt når vi begge to har vært på jobb hele dagen. Tar gjerne i mot konkrete tips på akkurat dette området.
      Jeg liker foressten “fjortisbloggen” din, hehe:)

    14. Ditt forslag til å kjøpe billig kjøkkenutstyr på IKEA er kjempefint, men til neste gang så kan det være en lur idé å investere i kjøkkenutstyr som varer i mer enn et halvt år av gangen.
      Investér i gode kjøkkenredskaper – jeg lover deg at det vil du aldri tape penger på, for slikt utstyr varer gjerne i mange, mange år. Skikkelig gode kniver vil du ALDRI angre på at du brukte litt penger på.
      Til og med en god stekepanne/wokpanne er det greit å investere litt penger i, så sant du har råd til det. Eventuelt begynn å spare til slikt utstyr mens du fortsatt bor hjemme, det vil du aldri angre på i ettertid.
      Ellers så er det smart å lage en middagsliste over hva du TROR at du skal spise fra den ene dagen til den andre, for da får du et visst pekepinn på hva du skal kjøpe inn av ingredienser, og selv om du ombestemmer deg litt underveis, så har du fortsatt mat i huset til å sette sammen en deilig middag på en-to-tre utifra hva du har tilgjengelig.
      Jeg skulle ønske at flere ungdommer fikk “lov” til å flytte ut hjemmefra for en kort periode mens de fortsatt var tenåringer, slik at de kunne oppleve selv hvordan det er å ta ansvar for husholdningen sin uten noen til å bestemme slikt for dem.
      Det er den beste måten å lære seg om økonomi på, tror jeg. (Og mener jeg). Og den beste måten å lære seg hva som trengs for å ta godt vare på seg selv uten en mamma eller pappa i nærheten.
      Flott at du skriver slike innlegg:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg