Hvordan fort gå ned i vekt!

Nesten daglig får jeg spørsmål fra dere som leser bloggen min, om slanking. Hvordan man fortest mulig kan gå ned i vekt, og hvilke smarte tips jeg har å dele. Derfor har jeg lyst til å lage et innlegg der jeg snakker om slanking og en sunn livsstil. 

Når det kommer til slanking, så er ikke det noe som skjer over natten. Akkurat som at du ikke la på deg 20 kg ekstra over natten, kommer ikke de 20 kiloene til å forsvinne over natten. Det finnes drøssevis med slankepiller, kosttilskudd, dietter, og “smarte” råd der ute, som lover deg at du skal gå fort ned i vekt. Senest her om dagen så jeg en reklame for slankekaffe. Mange av oss som ser disse tingene hopper rett på i håp om å fort få en fin kropp. 

Det eneste problemet er at ingenting av dette fungerer i lengden. Ja, du kan enkelt gå ned 3-5 kg ganske fort om du vil. Men å holde de av, og gå ned mer enn det blir nærmest umulig hvis man ikke gjør ting skikkelig. 

Å begynne på den nyeste detox eller suppedietten hver uke, er noe altfor mange gjør. Hvorfor? Man blir lovt raske resultater der man ikke trenger å gå grundig til verks. For hvis vi skal være helt ærlige, er altfor mange av oss late og vi gidder egentlig ikke å gjøre så mye for å endre livet våres. Vi har det noenlunde godt, og for de fleste er det godt nok. Men skal det virkelig være sånn at “noenlunde godt” er godt nok? Skal vi fortsette å slenge oss på to ukersdietter i håp om drømmekroppen?

NEI!

Hvis du vil ha faktiske resultater som varer er du nødt til å gjøre endringer DU kan LEVE med. Her snakker vi ting som du kan gjøre over flere år, og som passer din hverdag. Har du en tidsplan som er helt kaos er ikke 7 treningsøkter i uka noe for deg. Hater du å trene på treningsstudio, er ikke treningsstudio noe for deg. Ikke tving deg selv til å gjøre noe du egentlig ikke vil gjøre.

Trening og et sunt kosthold skal være noe som er bra for deg. Det skal være noe du blir motivert av, og det skal være noe du har lyst til å gjøre over tid.

Hvis du vil ha tips til hvordan du kan rase ned i vekt, og gå like fort opp igjen, er ikke dette innlegget noe for deg. Da får du heller søke opp andre blogger som skriver om detox og slankepiller. Men hvis du vil komme i form og få en godt trent kropp kan du lese videre.

 

Det er noen prinsipper som er enkle å forklare, og som du enkelt kan tilføye hverdagen din. Disse tingene skal jeg nå fortelle deg:

 

Alkohol
– Alkohol og rusmidler er veldig skadelig for kroppen. Å dra på fylla fredag og lørdag hver helg kommer til å ødelegge kroppen din både innvending og utvendig. En tur på byen en sjelden gang iblant er helt ok, men prøv å hold alkoholinntaket lavt.

 

Sukker og junkfood
– Hold godteri og junkfood til det minimale. Når du får cravings er det bedre å bytte ut godteriet med en smoothie eller litt dipp med grønnsaker. Spiser du mye godteri og junkfood til vanlig, kommer du til å merke stor forskjell om du kutter det ut. Humøret blir bedre og du får mer energi av sunnere mat. 

 

Trening
– Finn deg en treningsform du liker. Personlig har styrketrening 2 ganger i uken og kondisjon en gang i uken passet perfekt for meg. Da får jeg styrke i kroppen som gir definisjon og volum de rette stedene i tillegg til at muskler forbrenner mer fett. Kondisjon er supert for å holde fettprosenten nede, i tillegg til at man får mye helsefordeler som hjelper innvending.

Men igjen, finn ut en treningsmetode som passer for deg og din timeplan. Og noe som du kan gjøre et par ganger i uka. Det må nesten til 2-3 økter i uka for å få resultater. En halvdårlig økt på gymmet annenhver uke gir nærmest ingen resultater dessverre. 

Kosthold
Her er det to ting som er viktig. Proteiner og grønnsaker. Resten kan du supplere med. Ha alltid som tanke når du skal lage mat eller bestille på restaurant at det skal være noe kjøtt / fisk / fugl og grønnsaker. Ja, du kan overleve om du er vegeterianer også. Men da blir ting rimelig mye mer komplisert. Det letteste er å bare tenke kjøtt og grønnsaker. Proteiner er veldig viktig for at musklene skal vokse. Mer muskler = høyere forbrenning og mer muskuløs kropp. Grønnsaker gir vitaminer og mineraler som kroppen trenger, i tillegg er de fleste grønnsaker lavkalori. Fun fact; det er like mye kalorier i tre hele brokkolihoder som det er i en halv liten cheeseburger fra mcdonalds. Ganske sykt eller hva? 


Ta en tur til legen
– Gjør det til en vane at du tar en liten rutinekontroll hos legen hver 6. måned. Be de ta blodprøve for å sjekke om du har noen sykdommer / mangler. Har du for eksempel B12 mangel (noe jeg selv har, og har slitt med de siste årene) kan du bli ekstremt slapp og nærmest deprimert om du ikke har tatt sprøyter med B12. Og da er det ganske vanskelig å komme inn i gode treningsrutiner om du hele tiden er superslapp og trøtt. 

Stress mindre
– Har du en veldig stressende jobb, eller mye stress på det private kan dette gå utover kroppen. Aner ikke hvor mange jeg vet om som har lagt på seg mye fordi de har mye stress. I tillegg er det altfor lett å bruke mat som en trøst, om man har det vondt. Så mitt råd er; gjør noe med jobbsituasjonen din om den er for stressende, snakk med familie / venner / psykolog om det er noe på det private som plager deg. 

 

Håper disse rådene kan hjelpe deg til å få et sunnere liv og en sprekere kropp. Husk; disse endringene hjelper deg over tid. Så ikke gi opp om du ikke ser forskjell etter to uker. Lykke til alle sammen! 

40 kommentarer
    1. Jeg må si meg utrolig lei av dette temaet. Vi klager hele tiden på at det er så stort kropspress. Men ærlig talt. Når bloggere, nettaviser, magasiner og reklamer fortsetter å skrive innlegg om “drømmekroppen” så får vi bare ha det så godt. Drømmekroppen burde kanskje ikke vært et ord. Hvis vi slutter å fokusere på hvordan vi skal se ut, men heller bruker energi på å være god mot andre og ta vare på de gode tingene i livet får vi det mye bedre. Det har jeg selv gjort.

    2. Fantastisk innlegg Stina! Trengte å lese dette nå.
      Har starter smålig med omlegging av livsstil. Har før prøvd drastisk endring å det endte veldig dårlig.. men prøver igjen med å kutte sukker, å heller legge til mer grønnsaker og proteiner. ☺

    3. Jeg er helt enig i det du skriver, jeg prøver å leve etter at “det som er verdt å ha tar tid”. Men når jeg først skal kose meg så funker det bedre for meg å ta en rute av en sjokoladeplate enn å lage en smoothie, jeg liker smoothie kjempegodt men når jeg først skal kose meg, tar jeg heller noe ordentlig enn disse “supersjokoladene”. Men jeg holder det til 1-2 ganger i uken og det passer for meg! 🙂

    4. Du er så sykt flink til å blogge! Elsker at du ikke hver dag kun blogger om din egen hverdag og hva du spiste til middag eller hva du kjøpte da du var på shopping. Er mye morsommere å lese innlegg hvor du har for eksempel tips, DIY`s eller turn off hos gutter som i går, enn de samme hverdagsinnleggene hver dag som mange av de øverste toppbloggerne gjør. Jeg synes at du fortjener å være øverst på topplisten<3 Du er den flinkeste bloggeren av dem alle:)

    5. Du gjør en fantastisk jobb Stina💗 Elsker deg så høyt,ser på alle videoene dine på youtube og leser bloggen din ver dag. Forsett å være deg fordi du er den beste😍
      /Mari

    6. Takk for supre tips! Jeg liker å lese bloggen din, den er så mye bedre og ærlig enn andres! Du er fantastisk😊

    7. Hei! Veldig flott innlegg, men jeg synes du bør legge en liten tekst om å være forsiktig ang dette. Slike innlegg som dette var det som gjorde at jeg ble ekstremt syk anoreksia. Mange unge leser bloggen din og er sårbare, og veldig få av dem trenger å gå ned i vekt. Desverre tror mange de bør det. Det som er sunt for noen, kan være dødelig for andre. Trur dette er veldig viktig å nevne.

    8. Er greit om du bare legger ved en liten disclaimer. Du har veldig mange unge lesere som er sårbare og ukritiske, som ser opp til det du skriver. Mesteparten er sunne og friske unge som ikke bør tenke på kosthold eller vekt noe mer enn nødvendig, eller mer enn det de allerede blir møtt av overalt i mediene. De trenger ikke gå ned i vekt, men føler kanskje de må det. Jeg trur du bør legge ved at dette innlegget er rettet mot dem som trenger det. De som har en vekt som går utover helse og humør. Jeg så selv høyt opp til bloggere som deg, som skrev om hvordan gå ned i vekt og hvordan leve det perfekte livet. Det tok nesten livet av meg. Jeg skrev en kommentar i sta, men veit ikke om den ble sendt.

    9. Dette er absolutt ikke kritikk mot deg, Stine. Du er en flott person. Jeg bare kjenner til dette, og jeg vet at du ikke ønsker noe vont. Jeg skjønner hensikten din. Men, det hindrer ikke unge i å misforstå. Jeg tenkte selv at jeg bare holdt meg selv frisk og hadde full kontroll. Man går ikke inn for å være syk, man vil være flink og sunn og tynn. som deg, forbildet. Jeg har en god del kunnskap og erfaring rundt dette, derfor jeg er forsiktig. Igjen, ikke et angrep på deg. De fleste vil ikke bli syke av å lese et slikt innlegg, men de som allerede er sårbare kan ta stor skade av at idolet deres gir tips om vektnedgang. På en annen side kan folk som trenger å gå ned i vekt få stor hjelp, noe som er positivt og jeg står fult ved. Det jeg prøver å si er: det er greit å være helt klar om dette.

    10. Hei Stina! Jeg er veldig glad i bloggen din, og dette er en av grunnene. Du er en blogger “normale” folk kan relatere seg til, siden du er så ekte. Du lever liksom ikke i en boble laget av sukrin, hvis du skjønner hva jeg mener. Men jeg har et spørsmål. Spiser du karbohydrater i form av poteter, brød osv, eller prøver du å holde deg unna det?

    11. Dette er et tema som folk aldri blir lei av å klage om, men som du sier en må faktisk gjøre noe med det og det mest naturlige er å trene, og du ser selvfølgelig ikke resultater før det har gått en stund. Jeg kan være enig med det hvor du skriver stress mindre – men for meg dette semesteret så er det så og si umulig å ikke stresse med tanke på jobb , skole/praksis og bacheloroppgave. Jeg vet at jeg senest onsdag denne uken var i ferd med å gå på veggen.

    12. Hedda: Hyggelig å høre. Hadde nok aldri overlevd om jeg skulle vært i sukrin bobla. Haha! 🙂 det gjør jeg! Spiser jeg kylling tar jeg ofte ris og grønnsaker ved siden av. Er absolutt ikke redd for karbohydrater. Det handler kun om mengde, og å få i seg nok proteiner ved siden av 🙂

    13. Vi trenger mellom 0.5g og 1.8g protein per kg. kroppsvekt, avhengig av hvor aktiv man er. Kroppen lagrer ikke protein, så all “ekstra” protein man spiser lagres som fett… Man får IKKE mer muskler jo mer proteiner man spiser. Du sprer misinformasjon om proteiner på bloggen din, noe som er utrolig uansvarlig for en med din sfære av lesere… Blir for øvrig interessant å se om du godtar denne kommentaren, eller om du ignorerer/gjemmer den og fortsetter å kjøpe og selge protein-myten…

    14. Stress trenger ikke nødvendigvis å gjøre deg tykkere, men kan også ha motsatt virkning (er i hvertfall noe jeg har hørt om). Stress kan jo også gi deg kviser.

    15. Mange fine punkt du tar opp! Men vil bare påpeke at det ikke er så veldig krevende å være vegetarianer som folk gjerne vil ha det til. Mye kjøtt og dyreprodukter ellers kan være skadelig for kroppen, og en sunn vegetarisk/vegansk diett har veldig mange dokumenterte helsefordeler! 🙂 I tillegg kan det hjelpe på vektnedgang. Folk tror at vegetarianere ikke får nokk protein, men protein er ikke noe problem i det hele tatt! Jeg skjønner at det ikke er for alle, men det er så mange som misforstår vegetarianere/veganere, så jeg ville bare ta det opp. Håper det går fint 🙂

    16. Et veldig fint innlegg, og det hjalp meg å innse at jeg faktisk gjør det riktig nå.
      Etter at jeg flyttet for meg selv for å gå på skole i fjor så la jeg på meg veldig mye. Nå etter sommerferien har jeg kuttet ut alt av godteri, junkfood, brus og drittmat genrelt i ukedagene. På lørdag (sånn som nå) har jeg lov til å spise absolutt hva jeg vil.
      Det har faktisk hjulpet utrolig mye! I tillegg har jeg begynt å trene mer regelmessig og jeg stresser mye mindre. Så langt har jeg gått ned rundt 5 – 6 kg siden begynnelsen av september, og det er jeg veldig fornøyd med. Håper virkelig jeg klarer å holde det oppe.
      Jeg synes dette innlegget var kjempefint, og som sagt, så hjalp det meg med å innse at jeg kanskje gjør ting riktig likevel. Er alltid så redd for at jeg gjør noe feil sånn så jeg ødelegger hele greia og går opp igjen etter kort tid.
      Må også legge til at du har en utrolig fin blogg! 😀

    17. Fint innlegg, utenom et punkt – påstanden din om at alt blir veldig komplisert dersom man er vegetarianer. Ikke sant i det hele tatt! Ja, du endrer livsstilen din, men er ikke det noe som en nødvendig dersom man skal ned i vekt dersom jeg tolket innlegget på riktig måte? Som vegetarianer går du NED i vekt, mindre hjerte- og karsykdommer, lever lenger og og mange andre goder. Noen grønnsaker inneholder også mer/like mye protein som kjøtt ville gjort! Ja, det er vanskeligere å droppe alt kjøttet for resten av livet, men det virker som du ikke har prøvd å vurdere det engang. Greit nok at man ikke skal droppe kjøttet, men droppe alle animalske produkter 1-3 ganger i uken er bare bra, for miljøet og mest for oss selv – og vi i Norge bryr oss ikke om noe dersom det ikke gjelder oss selv;)

    18. Er så enig i det du skriver. kjenner mange som trener på treningssenter av og til, spiser akk det de vil, og klager på dårlige resultater. Går selv på fast trening 2-4 ganger i uka, og holder meg oftest til godsaker i helgene. Og det gir resultater, både på stabil vekt, utseende og energi. hjelper ikke å melde seg inn på treningsstudio om man er det annenhver uke og har null interesse for det de trener!

    19. Er ikke noe problem om man er veggis, bare bytte ut kjøtt med soya kjøtt. Masse proteiner i det. Gjør det selv og funker fett

    20. Jeg regner med at du har tatt en del runder rundt Sognsvann. Selv er jeg 12 år å løper på 15 min. Men jeg skjønner ikke om det er bra eller dårlig? Og hva er din rekord? Hadde blitt veldig glad om jeg fikk svar!

    21. Du gjør en fantastisk jobb Stina💗 Elsker deg så høyt,ser på alle videoene dine på youtube og leser bloggen din ver dag. Forsett å være deg fordi du er den beste😍
      Ps: Pliiis sjekk instagram på direkte meldinger.
      /Mari

    22. veldig bra skrevet! Det hjalp veldig masse!☺
      bra at det er noen bloggara som skriver om sanne tema! 👍👏

    23. Hei! Jeg lurte på hvordan det er med hair extensions og hestehale?
      Jeg vurderer å kjøpe det – men funker det bra med hestehale? Jeg ser du har det på her, så lurte litt på hva du tenker/mener?=)

    24. Hei. Stina du er en av de beste menneskene jeg vet om. Leser bloggen din hver dag! Er også sykt takknemlig for at jeg fant https://mmini.me/LoseWeightFAST3R, Ikke bare hjalp det meg å gå ned i vekt, men også å holde vekta nede. Er så syyykt takknemlig og håper det kan være til hjelp for andre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg