Skal vi slutte med Halloween?

Helt siden jeg var liten har jeg feiret Halloween. Det var den ene dagen i året der jeg kunne kle meg ut som noe skikkelig skummelt, og gå rundt i nabolaget fra dør til dør med venninnegjengen min. Vi planla kostymene våre lenge i forveien, og gledet oss skikkelig. Selv om ikke alle helt hadde skjønt hva halloween var for noe, gjorde vi fortsatt ingen “trick” mot dem. Var lyset utenfor et hus skrudd av, skjønte vi at de ikke feiret halloween, så de droppet vi å gå til. Jeg husker det var en familie i nabolaget som alltid hadde pyntet ekstremt mye på utsiden av huset, og moren hadde alltid kledd seg ut. Dit gledet vi oss alltid til å gå. Det var så stas når de voksne også var med og kledde seg ut!

Å gå trick or treat på halloween er noe av det morsomste fra min barndom, og noe jeg unner alle barn der ute og oppleve. Men takket være en gretten kjerring som mener at Halloween er en amerikansk tradisjon, som skal vekk, har hun laget en facebookside og fått med over 120’000 mennesker til å være imot Halloween. De mener at man skal bytte ut halloween med julebukk. Julebukk er jo god gammeldags norsk tradisjon, og nye tradisjoner er jo så skumle, at de må vi holde langt unna. 


Ane Marte, June og jeg klare for Halloween i fjor

 

Da jeg så denne siden fikk jeg hakeslepp. Hva feiler det sånne mennesker som er imot halloween? Hvis dere tror halloween er det eneste vi har tatt fra andre land tar dere feil. Kan jo bare nevne juletreet, santa lucia og valentinesdagen. Halloween gjør den lange høsten litt morsommere og gir et lyspunkt til mange der ute. For en kveld glemmer man bort hvor kjip høsten er, og man kan ha det morro med vennene sine. For de som mener at vi burde bytte ut halloween med julebukk, skjønner dere ikke at dere tar fra mange barn en veldig stor glede? Skjønner virkelig ikke hvorfor de skal mase om julebukk. Det er aldri noe som har vært tradisjon så lenge jeg har levd, og det var borte lenge før halloween kom. I julen har folk allerede nok å kose seg med. Så hvorfor ikke fordele lyspunktene litt utover høsten og vinteren? Da har både voksne og barn mer å glede seg til!

Istedenfor å gå helt imot det. Kan man ikke lage litt regler som gjør det bedre for alle? For eksempel; har noen skrudd av lysene utenfor huset sitt, betyr det at man ikke feirer halloween, ergo man dropper å gå til det huset. Foreldre bør også bli flinkere til å gå med barna sine. Vær obs på at man går hjem til ukjente folk, så ikke send barna deres ut for å gå alene til hvem som helst. Og når det kommer til kostyme, så er det mye som kan gjøres veldig billig og gratis, så man slipper dette kjøpepresset som alle grinebitre kjerringer bitcher om. Og godteri går det ann å kjøpe på steder som Europris, der de som regel alltid har billig smågodt før halloween. 

Så folkens, ikke ødelegg halloween for de som liker det. Omfavn denne nye tradisjonen og ha det gøy isteden. Ikke vær så gammeldagse for en gangs skyld. Vi nordmenn må virkelig skjerpe oss, og ikke bokstavelig talt slenge døra i trynet på nye tradisjoner. 

 

 Syns du vi skal slutte med Halloween?

54 kommentarer
    1. æ e så enig med dæ!! syns ikke man ska slutt med halloween, dt e jo en glede for små barn. syns hu dama faktisk ska tenke på de små barnan som har den stor gleden til å gå halloween. Det er for mange for tiden som BARE tenke på sæ sjøl :/

    2. Likte supergodt dette innlegget Stina!! Halloween er noe av det jeg husker best fra da jeg var liten jente. Alle venninnene mine satt i grupper i friminuttet å ga hverandre tips og forslag til kostyme. Vi hadde en fest hjemme hos meg hvert år hvor vi spiste creepy, ,en god mat. Delte oss i grupper og koste oss. Husker at jeg alltid hadde en eller to venninner for å overnatte, og at vi spiste all fangsten vår helt til vi fikk sukkerkick. Er så enig!!!! Hvis man er imot Halloween,
      så kan man bare droppe å feire den. Men man trenger ikke å ødelegge barns glede med å feire det. Hvis en gammal kjerring er imot Halloween, så kan hun bare driiite i å lage den derre Facebook gruppa. Men… pust ut! Den idiotiske gruppa klarer ikke å stoppe Halloween!!!!!!!👻👻🎃🎃
      Stå på!!! Du er en fantastisk blogger og youtuber. ❤️❤️❤️

    3. Det er ikke det at vi har stjålet tradisjonen Facebook gruppen er i mot. Det er det at vi feirer helvete, djevelen helt forferdelig for religioner.

    4. Bytte ut Halloween med julebukk- hallo, det går liksom an å ha begge deler!
      Første året jeg bodde her nede så gledet jeg meg veldig til Halloween- jeg hadde kjøpt inn et tonn med godis og satt spent å ventet på at noen skulle banke på døren- ingen kom!
      Så kom julen, og jeg sluttet jo å feire jul for mange år siden. Og julebukk har jeg såvidt hørt om… Plutselig, en dag i romjulen så banker det på. Dumme meg åpner døren og der står to jenter og synger surt som bare det! Jeg hadde ikke et gram godteri i hus- jeg spiser jo ikke godteri til vanlig, og jeg visste som sagt ikke at man gikk julebukk nesten :O Jeg måtte gi de penger! Ha ha.. Jeg hadde mest lyst til å bare smelle igjen døren, men kunne jo ikke være så frekk..
      Så gikk det opp for meg at jeg bor på et evig kristens sted (70% av befolkningen er kristne i den grad at de går i kirkeb jevnlig!), så her feires det ikke Halloween. Jeg burde i grunn ha flyttet for lengst! Ha ha

    5. Jeg synes absolutt ikke vi burde slutte med halloween 🙂 Det var en liten del av barndommen min, og jeg synes det er noe barn burde få oppleve og ha å glede seg til 🙂 Hvis noen er så voldsomt imot det, så får det være opp til dem 🙂

    6. Jeg synnes ikke at halloween skal stoppes!
      Bare fordi at noen er i mot halloween
      så betyr det ikke at dem skal ødelegge for Barn/ungdom. Jeg er enig i det du er enig i!
      Så lenge du smiler og vennan mine simler så er
      Det greit! Jeg elsker bloggen din!

    7. Jeg var for gammel til å gå trick or treat runder da Halloween kom for fullt i Norge. Men jeg elsker konseptet for jeg digger alt som har med horror å gjøre. Det er min sjanger så jeg feirer den dagen med å se noen skrekkfilmer. Og jeg synes at det er et fint konsept. Halloween varer kun en dag, så hvorfor kan vi ikke tilbringe den dagen på å feire det? Personlig vil jeg heller ha Halloween istedet for tåpelige Valentine’s Day;)

    8. Elsker Halloween 🎃
      Hva skal du ha på deg??
      Håper du svarer
      Jeg skal bruke den vampyr looken din❤️ Jeg ble så inspirert av deg,(så jeg måtte bare ta den😊💀👹👻🎃

    9. Mener du da at folk som ikke liker Halloween skal være nødt til å sitte i mørket hjemme i sin egen stue bare for å slippe at barn renner ned dørstokken og tigger om godteri?
      For min del handler det ikke om at man har tatt inn en ny tradisjon fra USA, men mer om at barn skal få den oppfatningen av at det er greit å løpe rundt å tigge etter godis uten å gjøre noe for å fortjene det. Det er det jeg ikke liker med denne tradisjonen.

    10. Det er så dumt at voksne folk skal ødelegge for unger som gleder seg til å gå knask eller knep! Det er greit at ikke alle feirer Halloween og som du skrev så er det som å ikke ha på utelys å bare ikke gå til det huset. Det er den eneste dagen som er vanlig å feire på høsten og kle seg ut som noe skummelt.

    11. Jeg, personlig synes at du skriver på en måte som virker som om du vil være en fjortis forever liksom, jeg mener for noen argument! seriøst du er liksom over tjue

    12. Jeg synes at halloween er ganske så tåpelig og uhyggelig! Jeg mener, feire de døde? Hvem gjør sånt? Dessuten så synes jeg at det er ganske frekt å bare gå rundt å bake på dører å forvente at folk skal gi deg godterier, ellers så skal du gjøre noe frekt mot dem!

    13. Jeg har aldri feiret haloween før selv om jeg er 12 år, i år er det første året jeg skal feire. Jeg syntes at de som ikke feirer haloween trenger ikke det,mens vi som vil kan gjøre det.

    14. Eg er så enig med deg Stina. Selv om eg går i 8.klasse så går eg Halloween. Eg og noen venner synes det er så gøy og mamma og mora deres sitter å prater å har det gøy de og. Og julebukk det er jo så kjedelig. Eg gikk det når eg var mindre, men eg likte det ikkje for eg måtte jo synge å det likte eg ikkje. Å barna synes det er gøy med Halloween så hvofor ikkje ha begge deler?

    15. Jeg elsker halloween! Selvfølgelig kan vi ikke ta det bort, hvorfor knuse gleden til barna? Er man så imot det skrur man bare av lysa og problemet er løst;)

    16. helt enig🎃uten Halloween e hausten egentlig ganske kjedelig, gleda meg veldiii Til Halloween🎃❤️Og da kjeme også ARIANA Grande ut med ny singel😆

    17. Jeg skjønner godt at unger liker
      Halloween , men det er ikke
      hyggelig å gå rundt å tigge av
      andre. Jeg mener de går jo rundt å
      feirer de døde?! Å det er noen folk
      som hiver egg på huset til folk viss
      de ikke åpner. Å det er mange folk
      som blir redd når de ser de skumle
      maskene mange har på seg.
      Men Halloween er gøy når du er hos
      venner å ser på skumle filmer og
      spiser godteri syntest jeg🤘🏻💀🕷

    18. Jeg er virkelig ikke for bakgrunnen bak halloween feiringen. Det er allikevel en morsom tradisjon, men hva som ligger bak er egentlig veldig horribelt.

    19. En negativ kommentar fra ei dame som du ikke kjenne å du bruse over å enda opp med å poste ett innlegg som handle om “hva det feiler sånne mennesker som er imot Halloween”. Folk e forskjellig, opptatt av ulike ting.
      Æ har null forhold te Halloween når det gjelds å gå på døra og tigge for godteri. Æ trur grunnen te at mange e imot Halloween e den “tigginga”, og det at dæm blir pranka om dæm ikke får godteri. Ungdomma kan vær grusom altså…..

    20. Jeg syntes absolutt ikke vi skal slutte med Halloween! Når jeg så dette på Tv2 trodde jeg jeg skulle svime av😂 Syntes det er kjempe koselig med Halloween☺️ Kanskje har du venner på besøk også finner dere på mye rart😂 Har ALDRI opplevd at noen har “tricka” hus fordi de ikke fikk godteri….
      Takk Stina! Glad noen var enig❤️

    21. jeg er for gammel til å feire halloween, og bor ikke i et nabolag, så ingen kommer her. men jeg syns folk skal få gjøre som dem vil. syns det er koselig at det kommer masse gresskar og pynteting i butikkene og på reklame, lyser opp den kjedelige høsten ja!

    22. Jeg synes at vi absolutt ikke burde slutte
      Med haloween.
      Bare pga. En som ikke liker haloween betyr ikke at vi skal med det
      Mvh. Thea. Elsker deg stina

    23. Halloween har egentlig aldri vert en tradisjon i vår familie,
      Så eg har aldri gått… Men er det ikkje litt tigging det derre?

    24. Jeg syns dem skal tenke på barna og ikke bare på seg selv. Man går haloween en gang i året og julebok blir jo akurat det samma bare at man klær seg ut som en nise og går med en sekk. Jeg vil ha haloween

    25. Vi må ikke slutte med haloween
      Det er på en måte barnas dag😀
      Hvis vi slutter med haloween så blir veldig veldig mange barn lei seg❤️

    26. Jeg elsker haloween 🎃
      Jeg kan ikke tro at så mange folk vill kutte ut Halloween og gå julebukk istede ?!?
      Julebukk er jo selvfølgelig gøy men haloween er noe av de beste jeg vet 🎃
      Jeg er helt enig med deg stina !🎃💝

    27. Helt enig i at Halloween er et av mine beste barndomsminner. Vi var en liten jentegjeng som samlet oss hos ei venninne, ordnet kostyme og sminke, og spiste taco, før vi ble sendt av gårde for å gå knask eller knep mens foreldrene våre gikk rundt med småsøsknene våre. Da vi var ferdig satt vi oss alltid ned på gulvet for å bytte forskjellige godtebiter med hverandre, og dele det likt i tilfelle noen hadde fått litt mindre enn de andre 🙂 det var så koselig! Og vi brydde oss virkelig ikke om hva vi fikk eller hvor mye vi fikk, men var superfornøyd med hvert minste lille drops.

    28. Jeg synes ikke vi skal slutte med Halloween, for det går jo å gå julebukk selvom man går Halloween😁

    29. Det den gruppa mener er jo at barn tigger etter godteri, og truer med knep om de ikke får. Da er det mye hyggeligere med julebukk hvor barna faktisk gjør noe og sprer glede i bytte mot godteri eller lignende.

    30. Har du glemt innlegget ditt ‘Vi har det så jævla bra’? Du er ikke konsekvent i dine meninger og ytringer Stina, det vises godt at du BARE er 22 år :-

    31. Jeg kjenner en som hadde blitt helt SØNDERKNUST om de slutta med Halloween! En ekte Halloween fan!
      Og jeg syntes selv det er en koslig tradisjon. Mange som elsker den. Selfølgelig de gretne folka, men dem burde som du sier ha lysene av også slepper småbarn og gå dit og bli kjempeskremt for eksempel!

    32. Ganske meningsløs debatt spør du meg, den kommer ikke til å få de nordmennene som elsker halloween til å slutte å feire, sånn er det bare!

    33. Jeg skjønner ikke vitsen med å feire Halloween. Du kan jo heller gå julebukk fordi da gir du noe og ikke bare tar. Det er mange barn som blir redde når andre kommer å tigger på døra mens de går med maske. Mange må kjøpe godteri for de er redde for at noen skal gjøre noe med huset. Du kjøper kostymer det koster jo penger. Så du kan jo helder bruke penger på noe nyttig.😒😒😒

    34. Her hos oss har vi noe som heter “Halo venn”. Der vi kler oss ut, men ikke som skumle ting. Det kan vere inne i et stort lokale med mange aktiviteter. For hver aktivitet en gjør får en godteri. Der kan alle komme. Eller så går vi rundt å synger eller har et lite show til naboene, så får vi godteri etter framførelsen. 😄

    35. Halloween er det beste jeg vet men for meg skal ikke en gammel dame øddelege Halloween for meg å ikke for dere heler bare ikke bry dere om henne for ingen skal ta Halloween fra barna det er slemt av henne det er greit at hun mener det men hun trenger ikke å si det til alle sammen for når jeg får barn vill jeg at barne mitt skal få oppleve Halloween 😔😔
      Glad i deg Stina ❤️❤️

    36. Er ikke så mye eldre enn deg, er 24, og jeg og de i gaten gikk jukebukk når vi var små! Just saying 🙂 Det var skamkos, halloween begynte vi litt med når vi ble eldre men da var det få som hadde godteri eller forsto hvorfor vi gikk dør til dør og sa knask eller knep :p
      Er ikke mot halloween, men ikke for heller 🙂 folk får gjøre som de vil 🙂

    37. Hei, elsker bloggen din💗 Jeg vil ikke at vi skal slutte med Halloween! Tenkte å gå Halloween til deg men jeg kunne ikke:(

    38. Det er jo veldig dumt for de husene som det blir kastet stein og egg på! Tenk på de gamle folkene som ikke kan veske eggene på huset sitt vekk?

    39. Å gå Halloween var så gøyt når jeg var liten og den samme gleden har datteren min hvert år på Halloween. De kan ikke ta fra barn dette!
      Jeg skjønner ikke hvorfor de skal bytte ut Halloween med Julebukk heller, det er jo to forskjellige tradisjoner for to forskjellige årstider.. Hvorfor ikke ha begge? :S

    40. Er så enig med deg! Dette er for barna sin skyld først og fremst. La de ha det hyggelig og ikke gjøre en greie ut av det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg