Vi har det så jævlig bra

Å være hvit og oppvokst i Norge, er som å ha vunnet i lotto. Vi har det så bra at vi ikke engang skjønner det selv. Ikke engang jeg skjønner hvor heldig jeg er. Jeg har vokst opp i et hjem der det var middag på bordet hver eneste dag, jeg fikk gratis skolegang, skulle jeg ha vann kunne jeg bare skru på springen. Jeg har aldri vært redd for at jeg skulle tråkke på en mine, eller at noen skulle komme inn i huset og drepe hele familien min. Jeg har aldri måttet flykte på en båt med 100 andre mennesker for å komme vekk fra krig. Jeg har aldri opplevd at noen har behandlet meg dårlig, fordi jeg hadde en annen hudfarge enn hva de hadde. Jeg har aldri vært så sulten at jeg har vært nær døden. 

Fy faen, jeg er så heldig.

Jeg kom nettopp over et bilde på twitter som vekket så mange tanker og følelser i meg. (se bilde over). Denne lille gutten har mistet begge bena sine. Hvordan vet jeg ikke. Men tipper jeg rett, er det fordi han har tråkket på en mine. Han ser hjemløs og fattig ut. Jeg kjenner det svir inne i hjertet mitt. Hvordan kan jeg sitte her å klage over at telefonen min går fort tom for strøm, og at jeg ikke har nok klær i klesskapet, når denne lille gutten sitter på andre siden av jordkloden uten bein og et hjem?

Vi har alle hørt frasen “sultne barn i Afrika”. Men har vi faktisk forstått hvordan de har det? Har vi gitt det noe som helst av tiden vår, til å faktisk forstå andres situasjon? For meg er det å forstå sånt nærmest umulig. Det blir så virkelighetsfjernt. Men samtidig prøver jeg å forstå. 

Det er så sinnssykt mye jeg har tatt for gitt. Jeg kjenner jeg blir helt kvalm av å se på forskjellen mellom hvordan vi har det her i Norge, og hvordan de som bor i fattige og krigsrammede land har det. Her sitter så mange nordmenn på facebook og bitcher over at MDG vil ha et bilfritt Oslo sentrum. Men vet du hva? Det er så sinnssykt mye verre problemer der ute. De som har flyktet fra Syria for eksempel. Hvordan kommer det til å gå med alle flyktningene? Tanken på alle som allerede har dødd da de tok båter over havet, er forferdelig å tenke på.

Er det blitt sånn at vi fokuserer på overfladiske problemer, for da er det lettere å sovne om natta? For meg har det definitivt vært sånn. Bare tanken på hvor grusomt så mange andre mennesker har det, gjør at jeg blir dårlig. Så da er det lettere å irritere seg over at mobilen går fort tom for strøm, eller gruble om man har råd til å kjøpe en ny laptop snart. 

For tanken på denne lille gutten er for vond. Tanken på at det er millioner av mennesker som det der ute, er for vond å tenke på.

 

Fra nå av skal jeg sette så mye mer pris på det jeg har. Både penger, og at jeg har en fantastisk familie og fantastiske venner. Jeg skal sette pris på helsen min og at jeg er frisk. Jeg vil også begynne å hjelpe de som ikke har fått livet servert på et sølvfat. Jeg vil hjelpe de, så de får det bedre.

Jeg ønsker at du som leser dette, skal tenke godt over livet ditt. Tenk over hvor godt du faktisk har det. Det at du i det hele tatt kan lese dette innlegget på en pc/mobil gjør at du allerede har det økonomisk bedre enn millioner av mennesker der ute. Sett deg ned og tenk grundig over livet ditt. Tenk på alle de fantastiske tingene du har. Tenk på måter du kan hjelpe andre til å få det bedre. Hva kan du bidra med for å gjøre verden til et bedre sted? Hva kan vi gjøre for å gjøre verden til et bedre sted?

 

38 kommentarer
    1. Hei! Jeg er så enig. Jeg aner ikke hvor menge ganger venninnene mine klager over at mobilen er tom for strøm. ” jeg kunne ikke ha med mobilen fordi den er tom for strøm, det er helt jævli! “

    2. Jeg kunne ikke vært mer enig!
      Tenk på alle de som ikke har mat der ute, og vi som har et kjøleskap fult av mat🍳
      Fra nå av skal jeg sette pris på alt og alle jeg har.
      Takk for dette innlegget🤗

    3. Hei Stina! Jeg syntes at det er kjempebra at du legger ut så mye forskjellige ting på bloggen din, og ikke bare mote, skjønnhet osv. Sånn som dette innlegget, vi som bor her i Norge har virkelig trukket vinnerloddet! Jeg/ familien min da, har et fadderbarn i Afrika som er på min alder, som gir penger til. Forresten: fortsett med videoen som du lager for oss jenter, jeg har ingen søsken, og likte virkelig den videoen!💓

    4. Jeg er helt enig med deg 🙂 Kan jeg bare spørre om en ting? Hvorfor stemmer du FRP hvis du mener disse tingene? Jeg mener ikke noe frekt ellernoe, er bare nysgjerrig 🙂 Du trenger såklart ikke å svare heller, men siden du postet det på instagrammen din for en stund tilbake så regner jeg med at du ikke har noe imot å bli spurt litt!

    5. Hei Stina jeg er enig😃
      Her er et dikt om to barn i verden som jeg syntes at du skal skrive på bloggen din😉
      PS: jeg beundrer deg veldig😃
      To barn i verden
      To barn i verden
      Det ene har latter, lykke og liv
      Det andre har tårer, hat og krig
      To barn er glade
      Det ene fordi matteprøven gikk lett
      Det andre fordi det ble mett
      To barn løper
      Den ene fordi skolen er slutt
      Det andre for ikke å bli skutt
      To barn gråter
      Det ene fordi et skrubbsår blør
      Det andre fordi foreldrene dør
      To barn i verden
      Den ene er ti
      Den andre ble bare ni
      La det bli fred på jorden!

    6. Kunne overhodet ikke hvert mer enig!
      Bra skrevet.
      Tenk at i dette øyeblikk så sitter noen uten mat og uten drikke og kanskje til og med uten familie eller hus? Også sitter vi her og har masse penger og pc og ipad, også er det også noen folk som sier “jeg kunne ikke leve uten ipaden/pcen min”
      Tenk over at kanskje når du sitter og spiser en god desser, så kan noen være nær og miste livet fordi de sulter!
      Syntes det var veldig bra at du skrev dette og håper vi kan gjøre verden til et bedre sted.

    7. Det er så sant det du skriver!! Vi i Norge forstår ikke hvor godt vi har det, jeg forstår ikke hvor godt vi har det! Visste du at det dør et barn hvert eneste minutt av HIV, fordi spesielt sør i Sahara så har de ikke råd til medisiner! Det dør en kvinne i minuttet, fordi de blir utsatt for utrygg abort! Hvert minutt dør et barn av Malaria! Folk som flyktet fra Syria ble lurt av menneskesmuglere. Det er en syrer på hver båt som blir tvunget til å kjøre båten tilbake til Syria, og hente nye folk! Fyfaen, vi er så jævlig heldige

    8. Så bra skrevet! Kunne ikke vært mer enig! Det er så sinnsykt mange folk der ute som ikke ANER noen ting om hvor ille andre mennesker faktisk har det. Herregud! For et bra innlegg! FANTASTISK! NOBEL PRIS!

    9. Jeg må bare si detta. En vennine av mej har familie i spania og dem kjenner en dame som hadde en sønn som blei kidnappa å så dro henne på en resturant i nærområdet der hun bodde å der såg hun gutten hennes inne på resturanten å han hadde mista beina. Så noen hadde kutta av han beina å satt han inne på den resturanten for å tjene penger til seg sjølv å den gutten var ikke mer en 5 år. Å jeg begynte seriøst å grine når jeg hørte det det er så trist.

    10. Dette var virkelig en tankevekker! Selv ufoer jeg meg over at jeg må stå opp tidlig for å på skolen og at jeg ikke har noen klær som matcher.. Skal virkelig begynne å sette mee pris på tingene jeg har!
      Kjempebra blogginnlegg! 🙂

    11. Takk stina for at du lyser opp dagen til alle.
      Det er mye drama på skolen min men eg skal fra
      nå av slutte å tenke på at eg har det lit
      teit på skolen.
      Eg skal heller få meg ein fadder og hjelpe
      han/ho
      💖💖💖💕💕

    12. Kunne ikke vært mer enig stina. Er så sinnsykt glad for at du skrev om dette.var akkurat nede å så på en dokumentar om noen syriske flyktninger som først reiste til Egypt, så måtte de sette livene sine i fare for å komme på en dritt båt. Og ikke nok med det så er det nesten ikke noe bra å komme til Norge. Her har de det nesten bare værre. De kjenner ingen, de har ikke jobb. De har ingenting å gjøre. Alt de kan er å vente på å få asyl som tar MANGE år. Gud, og vi her nede i Norge som klager på telefonen. KUNNE IKKE VÆRT MER ENIG!!!!

    13. Dette innlegget var en skikkelig tankevekker! Kunne ikke ha blitt mer enig.. Her sitter jeg og er skuffet fordi jeg ikke fikk “riktig” iphone. Det er jo helt sykt, men jeg kan virkelig ikke noe for det.. Kjenner at jeg får en stor klump i magen, tenker på hvor bra jeg faktisk har det.;)

    14. Veldig veldig bra skrevet Stina!! Det var utrolig bra skrevet ! Er såå enig! Synes utrolig synd på de fattige 💛
      men jeg hjelper dem alltid! Og jeg synes det er så teit av folk å klage og kaste mat som man ikke spiser eller rett og slett ikke vil spise det! Men tenk på de stakkars fattig som ikke spiser en dritt :/ stakkars ass!!
      Jeg er muslim og det er en av grunnene til at vi faster i religionen våres, får å vite Ossen de stakkars fattige folka har det! Vi vil vite og føle det istedenfor å tenke Ossen dem har det! Men føle det altså !😀
      Er stolt av deg Stina! Du er så flink til å skrive!

    15. Det er bra å sette stor pris på det vi har her i Norge. Kommer selv fra et fattig land og dårlig barndom, setter alltid stor pris på alt vi har her i Norge. Sånn f.eks. så sliter jeg psykisk jeg får psykolog hjelp, jeg får hjelp fra nav til jeg kan forsette med skolen. Men nå er jeg redd, redd for hva som vil skje med Norge, når det kommer flere og flere flyktninger hit. Jeg har jobbet på gamle hjem og sett på hvor stakkars de eldre har det på gamlehjem. Et gammelt bygg, for lite sykepleiere og hjelpepleiere som gjør at det blir for lite tid til de eldre. Aldri hjemmelaget mat, på rommet ligger det en stol og kanskje en liten tv. Noen ganger bor det noen på gangen fordi det ikke er nok plass. Tenk dere dette er folk som har kjempet for dette landet og gjort dette landet til et av verdens beste land, de fortjener å ha et godt liv før det ender. Så har vi barnevernet som ikke har nok fosterhjem, og det er enda mange barn her i NORGE som ikke har det bra. Jeg vedder på at de fleste utlendinger med utenlandske foreldre har det jævlig hjemme(jeg hadde det), utenlandske må få hjelp når det gjelder lover og hvordan de skal være norske. Alle de stakkars narkomanene og uteliggere som trenger hjelp, de trenger psykologer fordi kanskje hadde de en dårlig barndom, eller et dødsfall i familien osv som fikk dem til å gå den veien. Jo flere som kommer inn jo flere som sliter psykisk jo lengere vente tid på psykologer og kanskje vi trenger mange flere. Nav systemet blir borteog hvis dine barn går gjennom en vanskelig tid får de ikke den hjelpen din trenger.Vi må hjelpe våre egne først fordi en dag tar pengene slutt og hva skjer med dine og mine barn? De får ikke det så bra som oss, de må lide pga en feil vi gjør. Kanskje det blir krig har pga terrorister gudene vet. Jeg vet folk vil hjelpe andre, det vil jeg også gjøre. Men jeg klarer ikke slutte å bry meg om min etterkommere og hvordan de får det. Det er alt for mange folk som lider i verden vi klarer ikke hjelpe alle, vi kan starte med å hjelpe de som bor her.

    16. Jeg vet hva du snakker om og har selv opplevd. jeg er 18 år nå og bor i Norge heldige meg. Men for en stund tilbake så levde i det livet faktisk helt forferdelig men samtidig så visste jeg det var andre som hadde verre enn meg. jeg var så heldig og bodde kun et land der det var krig men forsatt jeg hadde hjem og mat jeg kan spise, jeg levde mye bedre enn folk som ikke hadde hjem eller mat. Sånn er verden noen har det bra men andre gjør ikke det. Og jeg synes det er så fantastisk at du tenker på andre og dette innlegget minnet meg virkelig hvor jeg kom fra og hvor jeg tilhørte, alt jeg har idag hadde ikke jeg engang. Jeg er kjempeglad at jeg kan si 100% stolt av å hjulpet andre menonesker.
      Stina du er et stort forbilde for meg tusen takk for at du er så omtenksom <3 🙂

    17. Dette var utrolig bra skrevet! Verden er fæl! Og den er ALT for grusom til at vi lever i 2015. Det kan godt hende dere begynner å hate på meg nå.. Men jeg er bare VELDIG imot religion. Og grunnen til det er at det ødelegger så mye! Tenk så mye krig det er i verden bare på grunn av en tro som ikke kan bevises at finnes! Jeg synes det er helt sykt at noen mennesker kan være så fæle i vår tid bare på grunn av en gammel, usannsynlig tro! Det er klart at ikke alt vondt i verden er på grunn av religion, men andre STORE problemer i verden er mangel på mat, vann, hus, for mye tørke/oversvømmelser, barnearbeid, veldig dårlig økonomi og listen fortsetter.. Så jeg er enig at vi burde hjelpe. Dra ned til de som har det vondt og lære de hvordan de skal leve et bedre og friskere liv. Donere penger og hjelpe dem ved å ikke støtte barnearbeid.

    18. Hei Stina!
      Dette var et kjempe fint innlegg. Har aldri tenkt på det på den måten før. Tusen takk, du fikk meg til å innse hvor heldige vi faktisk er. Forresten du er en kjempe flink blogger!

    19. Det er faktisk skremmende at vi lever i vår egen boble, men alle i Norge har det heller ikke så bra. Ca 85.000 barn lever under fattigdomsgrensen her i landet og det øker for hvert år. De har vel den billigste pastaen på bordet hver dag, så mette blir de på et vis, men å delta på noe utenom skole, få nye klær og duppeditter, er fjernt for dem. Vi gir vårt bidrag til norske barn og unge, foreløpig.

    20. Hei. Flott blogginnlegg om ett veldig viktig tema. Selv reiser jeg fortiden rundt i verden og jobber som frivillig. Man får mye bedre forståelse for hvordan andre har det! Jeg anbefaler deg å gjøre noe lignende. Tror det hadde vært bra for deg og de du hjelper på veien. man vokser virkelig på det å hjelpe andre. Spesielt når man jobber som frivillig og bor og spiser med de du hjelper. Tror det hadde vært utrolig gjort av deg som blogger om du hadde gått ut som ett eksempel på dette. Jeg tenker ofte hvorfor ikke bloggere reiser mer og jobber som frivillig når dere har muligheten til det! Du trenger ikke reise langt eller lenge heller. Dersom du kunne tenke deg å jobbe med flyktningene som kommer inn på Lesvos vet jeg de trenger mye hjelp der! Dersom du ønsker tips – ta kontakt!

    21. utrolig bra skrevet, men man kan jo ha det godt med å være oppvokst i Norge som lysebrun/ svart
      Ikke for å være frekk, men det virket som om du mente at hvite folk har det bedre enn de som har mørkere trekk(altså er lysebrun/ svart)
      Ha en fin dag videre 🙂

    22. Helt enig!💗 Jeg går i korps og vi hadde en konsert der vi samla inn penger til flyktningene i Syria💕 Det er fært og tenke på at noen har det sånn i verden😢

    23. Kanskje du kunne gjort noe med det? Kanskje dette her er nytt for deg men du kunne f.eks. hjulpet noen. Sendt penger til barnebyer, hjulpet folk som bor på gaten. Altså høres ut som du vet hva som skjer, men du er for selvopptatt og egoistisk til å faktisk orke å løfte en finger for noen andre enn deg selv, og de du er glad i 😉 Håper du får dette inn i hodet ditt, ja du er heldig og du kan gjøre andre heldige og kjære deg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg