Generasjon prestasjon

I dagens samfunn handler det om å prestere. Vi skal få 6’ere på skolen, ha tusenvis av følgere på instagram, trene 5 dager i uken så vi ser ut som topptrente atleter, vi skal ha en jobb der vi tjener fett, klærne skal være fra dyre merker som Chanel og Louis Vuitton, vi må ha verdens beste kjæreste, på byen kan vi kun drikke Moèt og hvis vi ikke får hundrevis av gratulasjoner på facebook på bursdagen vår, er vi mislykket. Vi er generasjon prestasjon. 

Alt vi gjør, skal gjøres perfekt, og vi skal være bedre enn alle andre. Vi skal rett og slett være kongen på haugen. 

Alt handler om penger, makt og popularitet. Vi bruker Michael Kors vesker, Parajumper vinterjakker og glitter uggs for å vise at vi har penger. Vi bruker ekstremt mye tid på å legge ut bilder på instagram, fordi desto flere følgere man har, desto mer populær blir man på skolen. For å finne den perfekte kjæreste bruker vi en app på telefonen, der man kan velge og vrake kun etter utseendet. Fordi personlighet kommer i andre rekke. Utseendet er det andre ser, så det er viktigst. 

Selv om Norge har gratis skoler, skal man gå på private skoler. Man skal bruke tusenvis hvert semester, fordi BI er bedre enn universitet. Vi bryr oss ikke lengre om hvordan folk faktisk har det, eller hva vi kan hjelpe de med. Det eneste vi tenker på, er hva de kan gjøre for oss. Vi velger venner etter hva de kan gjøre for oss, og de som ikke kan gjøre noe for deg, faller utenfor. 

For å lykkes i alt blir vi mer kyniske for hver dag som går. Vi driter i om vi tråkker på noens tær, så lenge vi kommer til toppen av haugen. For det som er viktigst her i livet, er jo å være kongen på haugen, eller hva?

Nå er den første delen av dette innlegget skrevet litt på spissen. Men hvis dere tenker dere om, ser dere nok at det er litt sånn samfunnet har blitt. Da jeg var med på “ung igjen” som gikk på VGTV for litt siden, begynte jeg å tenke litt over dette fenomenet. Om dere ikke har sett programmet, handler det om en mann på nesten 60 år som bytter liv med en 20 åring i en uke. Man får virkelig se hvor mange flere ting man må prestere på nå, fremfor i gamle dager. Da foreldrene mine vokste opp var det ingenting som het instagram og tinder. Utdannelse utenfor ungdomsskolen og videregående var noe kun de færreste tok, og man kunne møte kjæresten sin på fest eller på matbutikken. Jeg skulle ønske at jeg kunne gå inn i en tidsmaskin og se om jeg hadde blitt mer lykkelig for 30 år siden. 

Personlig tror at jeg alt stresset som finnes i dagens samfunn gjør mange ungdommer ulykkelige. Det er så ekstremt stort press på å prestere på så mange plattformer, at hvis man skal være flink i alt, ender man opp med å måtte bruke narkotika for å holde ut. Stadig vekk hører jeg om studenter som bruker narkotika for å holde ut under studietiden. Presset er for stort, og for å klare seg igjennom må de ty til slike midler. Hvor sykt er det ikke at samfunnet har blitt sånn? Skal vi unge virkelig ha et så stort press på oss at vi må ty til narkotiske stoffer for å klare oss? 

Men hvordan kan vi stoppe opp denne utviklingen? Hvordan kan vi fjerne dette enorme presset?

Jeg tror det viktigste er at vi starter med oss selv. Bry oss litt mindre om alt, og litt mer om færre ting. Man trenger ikke være perfekt på alle ting. Det holder i massevis å gjøre så godt du kan, på noen få ting. Det å få 6’er i alle fag, samtidig som du har masse venner, er populær på sosiale medier og er topptrent, er nærmest umulig å klare. Så ikke bli altfor lei deg om du kun er halvveis god i kun en av tingene. Det viktigste er at du er et godt menneske, som ikke gjør andre noe vondt. Å komme seg til topps i noe, er ikke verdt det om du må slenge noen andre under bussen for å komme deg dit. 

Hva syns du vi bør gjøre for å fjerne dette presset?

40 kommentarer
    1. Så bra skrevet! Dessverre har du rett i alt du skriver, og jeg kan selv innrømme at jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg synes det er synd at denne generasjonen har blitt slik, og så lenge vi alltid vil være best i alt, så er det ikke noe vi kan gjøre for å endre på dette. Takk for et så bra innlegg! ;D

    2. Eg er heilt enig med deg. Det er sant at noen private høyskoler er bedre enn offentlig og folk velger private høyskolen men det fordi offentlige høyskoler letter etter toppe karakter. Nå studerer jeg på en privat høyskole fordi jeg fikk dessverre ikke komme inn på offentlig høyskole. selv om jeg hadde gode karakter, så ble det sånn at folk som var yngre enn meg måtte prioriteres.Dette er en type stress som vi studerer får opplever. selv om vi kommer inn på en høyskole (offentlig eller privat ) blir vi studentene bedt å finne jobb som er relevant til studiene våre, ellers risikere vi å ikke ta bachelorgrad vår i bruk. Denne tankene sitter mange stundene med. Det er på en måte både karakteren og erfaring ,mest erfaring som bestemmer om vi får jobb eller ikke. Dette presset fjernes når samfunnet slutter med ber oss å gjøre ting på indirekte måte. Starting from schools. Små barn skal lære at det å viktig å ikke tenke på ka andre gjøre.. leve ditt liv på din måte.

    3. Det er så sant det du skriver… Jeg går nå i 10. klasse, og sliter veldig med press når det kommer til skole.. I 8. og 9. klasse fikk jeg nesten bare 6’ere, og nå føler jeg et enormt press for å gjøre det like bra, for alle forventer det av meg.. Av og til prøver jeg å tenke at det hadde vært greit å bare drite i alt for en stund, men jeg kan ikke det heller, for det er min egen framtid det går utover. Det er jo nærmest umulig å få jobb uten en minst 6-årig utdannelse etter videregående.(satt litt på spissen).
      Det som gjør det så vanskelig er at jeg holder maska gjennom hele dagen, og later som om alt er lett og greit, og når jeg da kommer hjem fra skolen er jeg så utslitt av å spille glad at jeg nesten ikke orker noe skolearbeid. Det er som om jeg er i en slags ond sirkel som jeg ikke klare å komme ut av.
      I skrivende stund sitter jeg her og har det dårlig med meg selv fordi jeg ikke har nok overskudd til å finne frem leksene og få de gjort, i tillegg til å øve på en prøve vi har på fredag, et par prøver neste uke, i tillegg til en innlevering i norsk..
      Det sier litt om hvor viktig prestasjoner er i dagens samfunn!
      PS. Sorry for veldig lang kommentar..!

    4. Så utrolig bra skrevet! Har gått å tenkt på mye av det samme de siste dagene, og du satt virkelig ord på tankene mine.

    5. Det er så deilig å ikke kjenne seg igjen i dette prestasjonssamfunnet. Selv så greier jeg å gi faen i alt dette som “kreves” av meg fra samfunnet, for det er ingenting jeg skylder dem.

    6. Helt enig Stina! Jeg er selv 17 år nå, og merker innmari godt presset fra alle bauer og kanter. Sliter veldig med selvtilliten på grunn av dette, og jeg tenker liksom sånn at hvis jeg hadde vært mer veltrent, flinkere på skolen, hadde hatt flere venner osv, hadde jeg automatisk blitt mer lykkelig, men når jeg tenker meg om tviler jeg sterkt på det. Jeg tror vi unge må slappe av litt mer, for hva er vel vitsen med bli helt utslitt og fullstendig umotivert før man er fylt 20?

    7. Så utrolig bra skrevet! Du skriver så mye fint! Har faktisk snakket om dette med en del venner .. Og jeg er veldig enig i det du sa! Det er så forferdelig dårlig samfunn! Mobbing for kroppen og utseende. Og blah blah.. Herregud!!

    8. Utrolig bra skrevet! Tenker selv veldig mye på dette temaet, og prøver faktisk å unngå å komme inn i den gruppa, etter selv å ha gått på en smell. Før var det viktigste for meg å ha mange venner og følgere, gå i merkeklær og ha den liksom “perfekte” instafeeden. Jeg hadde det virkelig ikke bra med meg selv, men det er mye bedre nå, jeg har det kjempebra. Og altså jeg blir skikkelig provosert av at dagens samfunn, det er helt utrolig at man er så opptatt av hva alle andre mener om deg og hva du gjør. Virkelig jeg føler meg kjempeheldig som har 3 bestevenner som liker meg for den jeg er, og at jeg forsto hvem som var mine ekte venner. For de andre jeg hadde før dro meg bare ned, utnyttet meg og ignorerte meg når de ikke trengte meg. Takk for at du satte ord på tankene mine som jeg ikke klarte å få frem<33

    9. Så sant det du skriver! Forferdelig at det er sånn. :S
      Er så glad for at jeg ikke bryr meg så mye om å kjøpe dyre ting, ha masse følgere eller å være god til alt. For ingen av de tingene er meg, hehe!
      Jeg tror vi må prøve å styrke hverandre, så mennesker klarer å få nok selvtillit at de innser at de er gode nok som de er, så de ikke trenger å presse seg så mye til å være noe de ikke er eller å være “perfekt”.

    10. Ja ikke sant går i 8 og det er et forferdelig press og gjøre det bra i alt se penest utt.
      Takk for gode tips 💜

    11. Hei Stina:)
      Har du hørt om generasjon prestasjon ub? Det er en ungdomsbedrift fra ålesund som holder foredrag om prestasjonspress og litt sånn på forskjellige ungdomsskoler. De var på våres skole i dag. Utrolig flinke. Vet dem har en facebook side og tror de har en nettside. De jobber med akkuratt det du skriver om her

    12. Veldig bra skrevet og ja det Sverre så har det blitt så mye press på unge mensker for tiden ha en fin fin kveld

    13. Du er best! Eg elsker bloggen og videoene du lager på YouTube😍 Det er litt vanskelig å forklare, men eg ser det liksom på deg når du snakker til kameraet, det er som du snakker til ei venninne eller søsken, du har sånn innlevelse i det du seier❤️☺️ forran til mangen andre YouTube/bloggere så er dei så utrolig fake som skal liksom sjå ut som dei har eit perfekt liv, men så har ikkje dei det. Du er ikkje ein sånn person du er deg sjølv og det er perfekt❤️❤️ du er forbilde mitt og eg kunne ikkje tenkt meg nokon bedre💕

    14. Er helt enig i at det er mye press og konkurranse i skolen, noe som jeg egentlig synes er bra. Selvfølgelig utspiller det seg litt uheldig ifh. til resten av presset ungdommer legger på seg selv. Må helt ærlig si at det å ha mange følgere på instagram, veltrent kropp og dyre klær er noe man velger selv, ikke noe som presses på av samfunnet. Presset kommer fra andre ungdommer i hovedsak, ikke samfunnet i sin helhet. Heldigvis er dette presset noe alle har anledning til å velge bort, om man klarer å skape verdier man selv står for. Jeg har selv aldri opplevd press ifh til klær og utseende, annet å se presentabel ut i situasjoner hvor det kreves.
      Synes også det er skammelig at vår generasjon ikke har noe bedre å gjøre enn å stå foran speilet i en halvtime hver morgen og å bruke ti minutter på å ta bilder av seg selv. Er så mye mer man kan bruke all den tiden til, som f.eks studier, arbeid, veldedighet mm.
      Å ønske å se presentabel ut til enhver tid, samt å være trent, er i utgangspunktet en god ting, men når ungdom tenker mer på sminke og selvportretter enn hva som foregår rundtom i verden er det klart det skapes et press. Så må nok si meg både enig og uenig i innlegget ditt, enig i skolepresset, men angående utseende er det nesten utelukkende ungdom som legger på seg selv, og det har man heldigvis anledning til å velge bort. 🙂

    15. Kjempebra skrevet Stina! Du treffer spikern på hodet med det hær innlegget. Elsker bloggen din. Du er veldig fornuftig, reflekterende, smart og inspirerende med di hær ”menings”innleggan dine. Fortsett med det! 🙂

    16. Helt enig i mye av det du skriver her, men ser at folk har litt uenigheter når det kommer til hva som er prestisje og ikke. For meg er det å måtte gå på privat skole ikke positivt, heller ikke hos mine venner og omgangskrets. For å være suksessfull må du kunne ta master på universitet hos oss… Er fælt at vi har kommet dit hvor bachelor ikke lenger er bra nok.. Men det gjenspeiles også i samfunnet, å få jobb blir vanskeligere og vanskeligere. Arbeidsgivere gir heller jobber til de med master, selvom masteroppgaven ikke er knyttet til arbeidet i det hele tatt.. Hadde vært herlig å vært født ti år tidligere

    17. I have a way to prove that being a humble, kind, and generous person is the coolest and most hip way to be. I have been telling my story for 25 years. In recent years I have been using twitter. I have found that the more people are disgusted with the world as it is, the more willing people are to study my story. Believing in a higher power and a greater cause than one’s self is the key to changing the world for the better.

    18. Så utrolig bra skrevet! Jeg er så enig med deg, Det er mye press og vi er mye mer bevisste og opptatte på det visuelle. Vi dømmer boken etter omslaget, og mye av dette kommer nok fra sosiale medier og at man på en måte er tilgjenglig hele tiden, og man vil jo se så bra ut som mulig. Det å pynte er en del av manges identitet og man vil pynte seg opp for å vise hvordan man føler seg, der av I=PÅ. Det man føler på innsiden skal vises på utsiden. Jeg tror ikke dette er no som kommer til å gå bort. Før i tiden viste man status via klær, de rike hadde store kjoler og det var de som var mest ettertraktet på “markedet”. Nå er store kjoler byttet ut med designer vesker og instalikes.

    19. Hei Stina!
      Tusen takk for at du la et ut dette innlegget med et så utrolig viktig tema! Selv er jeg ung, og jeg merker ekstremt mye til dette presset. Jeg blir jo aldri bra nok. Men det finnes håp, og det er det jeg prøver å jobbe med, og si til meg selv at jeg er bra nok akkurat som jeg er. Det er vi alle. Igjen, tusen takk for at du delte dette!

    20. Så utrolig bra skrevet! Har lenge vært sånn at jeg har prøvd å henge med på alle trender og mote, men no etter sommeren så bare begynte jeg å slippe og rett og slett drite i det store presset. Jeg er fornøyd med de klærne jeg har selvom det ikke står “gant” på. Også når det kom til kjæreste tenkte jeg å vente lenge for å finne den rette og mest perfekte.. Helt til jeg innsåg at jeg allerede har funnet ein “perfekt” fyr (som jeg er sammen med nå) som er perfekt på andre måter enn channing tatum og zac efron, visst du skjønner? Altså med en utrolig stor og flott personlighet. Er så glad for at jeg også sier meg fornøyd med en 4er på matteprøven og at jeg ikke får helt sammenbrudd om jeg får det .. Er så glad for at du tok dette opp Stina, håper flere blir klar over hvordan dagens samfunn er! 🙂

    21. Blir litt sjokkert over måten du blogger på, er ikke du 22-23?
      Med tanke på den videoen om sex, gutter og mensen så prater du slik at det høres ut som du forteller til 11-17åringer?
      Jeg skjønner at du har mye yngre lesere, men blir veldig kjedelig å lese bloggen for oss som er over 20 år, når du skiver på en så “barnslig” måte og prater som om du prater til barn på videoene.

    22. Hei Stina, jeg begynner å få skikkelig dårlig selvtillit, og det begynner og påvirke skolearbeidet mitt og mitt forhold til venner. Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre med det? (jeg har alltid vært redd for å si mine meninger om ting) Hilsen Karoline<3 PS: Elsker bloggen din<3<3<3

    23. Helt enig, men jeg må være best men bare på skolen. Prøver å trene, men finner ikke tid. Føler meg mislykket men jeg biter tennene sammen og finner “snill-pike-smilet” og fortsetter. For det er det man må, man må bare fortsette og smile og seriøst være egoistisk får å klare seg. Den sterkeste overlever.

    24. Veldig sant det du skriver, bare at jeg har et spørsmål til det du skriver på slutten. Er det virkelig så lett å bare ikke bry seg? Og bare gi litt faen?
      Nei, det er absolutt ikke lett. Det er også urettferdig at dette presset som er skapt av blant annet media, skal gå utover ungdom og at dette skal være noe vi må rette opp i. Mange har det jævlig vanskelig og takler ikke presset.
      Det jeg tror kunne hjulpet, hadde vært å få bedre skolehelsetjeneste, merking av retusjert reklame (så man blir obs på at skjønnhetspresset og det å være som modellene i magasinene er uoppnåelig fordi det er falsk og retusjert skjønnhet) og innføre psykisk helse som et fag i skolen.
      Så når det gjelder hvordan man skal bli kvitt dette – er jeg utrolig uenig med deg. Jeg vet ikke om du har prøvd selv, men å bare gi faen kan være temmelig umulig.
      Hilsen 15-åring

    25. Helt enig med deg Stina, kunne ikke fått sagt det bedre selv. Jeg går VG1og føler på så utrolig mye press, det er utrolig utmattende. Jeg har prøvd å gi litt F i hva folk tenker om meg, men det er vanskelig. Elsker bloggen din fordi du skriver om temaer og ting som i interesserer meg og som jeg har lyst til å lese om. Digger deg, du er som den storesøsteren jeg aldri fikk, stå på Stina. 😀

    26. Hei Stina! Jeg prøver å ikke bry meg om andre, og sier selv at jeg ikke gjør det. Jeg påstår at jeg går 100% etter personlighet og at jeg er meg selv 100% hver eneste dag, men jeg blir jo påvirket av alt rundt meg! Ingenting av det over er jo sant! Alle i samfunnet blir påvirket av andre, men hvorfor sier vi likevel som vi gjør? Det er det store spørsmålet! Ble utrolig takknemlig for dette innlegget! Nå begynte jeg faktisk å tenke selv! Utrolig bra skrevet Stina! Bra jobbet!

    27. Hei Stina! Du virker som en veldig hyggelig og snill person. Jeg liker veldig godt å se på videoene dine på YouTube. Kan du lage flere trenings videoer? Hilsen Mia

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg