Skal man invitere alle?

 

I det siste har det vært mye diskusjoner om det å holde folk utenfor. Å høre om 7 åringer som ber inn til bursdag, der ingen kommer er hjerteskjærende. Jeg får stadig vekk kommentarer fra dere hvor dere forteller meg at dere ikke har blitt bedt i bursdager og på jentekvelder. Sånt kan gjøre ekstremt vondt, og det kan føles veldig tungt. Å bli holdt utenfor er en vond følelse. Men saken har også andre sider. Derfor tenkte jeg å snakke litt om dette temaet i kveld. Når du har lest innlegget ønsker jeg gjerne å høre dine meninger og erfaringer om dette temaet. Jeg tror det er viktig at dette er noe vi diskuterer og gir hverandre forståelse om.

Nå har det blitt sånn at hvis man skal dele ut bursdagsinvitasjoner på skolen, så må man be alle. Hvilket egentlig er en fin tanke. Men samtidig, så er det faktisk ikke det. La oss si at jeg var 12 år gammel og skulle feire bursdagen min, og det var et par jenter i klassen som alltid skulle mobbe meg. Men på grunn av skolens regler, var jeg nødt til å invitere mobberne i min egen bursdag. En dag som skulle være en gledens dag for meg selv, som kunne endt i at jeg hadde blitt mobbet i min egen bursdag. Nå er jo dette fiktivt, og jeg har aldri måttet oppleve noe sånt. Men for mange der ute er dette hvordan ting faktisk er. Å feire bursdagen sin skal være morsomt, og man skal ha det gøy. Det skal ikke være sånn at man må på død og liv be alle i klassen. 

Tenk også på de som kanskje ikke har så god råd, eller har en liten leilighet. De har ikke mulighet til å ha 15 jenter i hjemmet sitt. Skal de droppe å feire bursdagen til datteren sin, fordi de ikke kan be alle da? At noen ikke ber alle i bursdagen sin, kan ha mange grunner. Selv ville jeg aldri bedt noen i min egen bursdag som jeg ikke var venn med. 

Det er jo ingen voksne som må be alle fra jobben sin i 30 års laget sitt. Så hvorfor skal det være sånn at barn må tvinges til det? Jeg husker selv det var flere jenter i klassen min som jeg virkelig ikke kom overens med da jeg gikk på barneskolen. Heldigvis var det ikke noe regel den gangen som sa at man måtte be alle, og derfor slapp jeg å måtte få min egen bursdag ødelagt av å be de jentene. Så derfor syns jeg faktisk man skal få velge selv hvem man vil be i sin egen bursdag. 

Underveis i ungdomsårene også, hadde jeg både jentekvelder og hjemmefester. Da ba jeg de som var vennene mine, og kun det. Å be hun ene som alltid virket sur, eller som virkelig ikke passet inn, var ikke aktuelt. Det hadde jo bare ødelagt festlighetene. 

Ekstremt ofte er det “mobberne” som får skylden. For ja, om man ikke ber absolutt alle i klassen på bursdagen sin, så blir man plutselig sett på som en mobber. Men kan det faktisk være den som ikke blir bedt, som faktisk har skylden? Nå vet ikke jeg hvordan alle situasjoner er, men som regel er det jo en grunn til at man ikke blir bedt. Er man en frekk og rappkjefta unge, så burde man jo forstå at folk ikke vil be deg på festen sin? Og hvis man er super klein og aldri sier et eneste ord, og folk må nærmest dra ordene ut av deg, for å holde samtalen gående, så burde man kanskje jobbe med å bli mer utadvent, fremfor å være lei seg for at man ikke ble bedt.

 

Men selv om man kanskje har lyst til å kun be vennene sine, så er det fortsatt vondt for den ene jenta som ikke ble det. Som må høre om hvor morsomtbursdagen var på skolen mandagen etter. For ja, om en gjeng med jenter har feiret bursdag sammen, så snakkes det om da de sees på skolen igjen. Og det å være den eneste som ikke ble bedt i bursdagen får en til å ofte føle seg som en outsider. Som at man ikke passer inn, og at ingen liker en. En helt forjævlig følelse. 

Så selv om jeg på den ene siden syns at man skal kun be vennene sine, så kan det også være hyggelig å be alle. Ikke la kun en person stå igjen uten invitasjon når skoledagen er omme. Hvem vet, plutselig så kan du se en helt ny side av henne i bursdagen din, og dere kan ende opp med å bli skikkelig gode venner?

 

Hva tenker du? Bør man invitere absolutt alle, eller er det greit å droppe noen?

 

Følg meg på facebook og instagram 

80 kommentarer
    1. Jeg mener at man ikke skal be dem man ikke vil be. Når jeg gikk på barneskolen, så lot jeg være å be en jente i klassen min som var konstant slem og udregelig mot meg. Mamma var helt enig med meg. Og hun ba heller ikke meg.

    2. På skolen her må man enten invitere alle guttene , alle jentene eller hele klassen. Man kan ikke velge ut enkelte og det synes jeg er flott! Det er så mange barn som blir holdt utenfor og det er gjerne de samme hver gang:) ha en god kveld:)

    3. Jeg synes man burde be dem man er med ellers, og dersom det er en eller noen få som man kanskje ikke er med så ofte som dermed normalt ikke ville bli bedt, da synes jeg man skal be alle. Ellers er det lett at de blir utestengt fra flere bursdager i klassen.

    4. Når dattera mi feirer bursdag pleier vi å invitere hele klassen hennes fordi vi har plass til det, hun ønsker det selv og slik at ingen blir stengt ute. Dette er også flott for klassemiljøet i klassen hennes. Dette vil jeg oppfordre alle foreldre til å gjøre om de har mulighet til det, for å få ungene til å være litt mer sammen og ha en mulighet til å bli bedre kjent med hverandre. Husker selv at jeg ofte ble den ungen som ble stående uten bursdags invitasjon, og det var utrolig kjedelig.
      Man skal jo selvfølgelig ikke tvinge barnet til å invitere noen til bursdagen sin, så om barnet ikke vil ha med en eller to personer, så er det bedre og invitere kun de nærmeste vennene til barnet, slik at det ikke er kun en eller to personer som står alene.
      Om man ikke skal invitere hele klassen burde man også sende en melding til de man vil invitere, slik at de som ikke blir invitert føler seg stengt ute fordi de ikke fikk en invitasjon.
      Så slik jeg ser det burde man invitere alle eller veldig få, ikke utestenge enkeltpersoner.

    5. Hei, Stina! Veldig flott skrevet. Jeg er helt enig med deg! Jeg synes man skal bare invitere de som man er venn med. Om man foreskempel invitere en i klassen som man ikke snakker med en gang, skjønner jeg ikke hva er vitsen! Jeg har faktisk vært på en klasse som en skulle invitere alle på bursdagen sin til og med den som hun hater og baksnakker om, bare fordi hun ville ikke forskjellsbehandle!! Haha, det synes jeg er veldig rart og dumt av en person å gjøre! Men ellers så synes jeg at du er veldig flink å åpne alle disse problemene som finnes i samfunnet idag! 😊

    6. “hun som alltid virket sur” Var hun virkelig sur, eller gadd du aldri å bli skikkelig kjent?
      ” hun som virkelig ikke passet inn” ..forklar hva du mener med dette?
      Jeg har litt på følelsen at du ikke var veldig inkluderende, og fortsatt ikke er?

    7. Det kan jo hende at den jenta som ikke sier et ord faktisk setter veldig pris på å bli bedt, og vil gjerne si noe men aner ikke hva.. Jeg er sånn. Aner ikke hva jeg skal si, men vil gjerne være med de andre, og forsøker å si noe om jeg tør og får til:) Blir ikke mer utadvendt og snakkesalig om man aldri blir bedt..

    8. Hei, jeg syns at man bør få invitere de man vil. Men på den skolen jeg går på er det veldig strengt med sånt… så man må invitere alle guttene, alle jentene eller hele klassen:-( 🙂

    9. Jeg ble ikke invitert av den vennen jeg inviterte hele tiden men jeg syntes for eksempel at hvis du inviterer noen få legg en bursdagskort i postkassen eller melding eller ringt eller gitt dem til i friminuttet mens andre er borte…og hun som aldri inviterte meg som egentlig var vennen min og utetlatet meg kun!hun klager at hun ikke blir invitert lenger

    10. Hei, jeg byttet skole for tre år siden. Der jeg jeg bor nå tar det bare en halvtime til der jeg bodde før:-) Jeg har jo flere venner på den gamle skolen, men de jeg går på skolen med nå sier at hvis jeg inviterer vennene mine fra den gamle skolen kommer kke de 🙁 Noen sier at jeg skal innvitere de likevellbmens andre sier det motsatte, hva skal jeg gjøre?

    11. Jeg selv har opplevd å ikke bli bedt på bursdager/jentekvelder særlig ungdomskole alder, jeg synes ikke det var noe morsomt å se bilder av at de andre har vært på bursdager og jentekvelder! Hvis invitasjonene skal sendes ut på skolen, synes jeg at alle jentene/guttene bør få en invitasjon til å føle seg inkludert i gjengen eller hele klassen. Hvis en person ikke vil invitere alle jentene/guttene eller hele klassen bør invitasjonene skje utenom skoletid, altså på fritid så slipper de utestengingen som skjer alt for mye, dessverre! Det er ett veldig sårt tema dette her, og det er synd at det skjer noen plasser!

    12. Jeg tror faktisk ikke en må be alle i bursdagen sin. Men dersom man skal dele ut invitasjon på skolen slik at alle får det med seg må man be alle (guttene/jentene/alle). Om en ikke vil kan en invitere utenfor skolen. Sende mail, sende i posten. Skolen har et ansvar for det som skjer der. Om noen ikke blir bedt er dette utesteninging som er en form for mobbing som den norske skolen jobber veldig imot.
      Det kan oså være at en elev faktisk har en diagnose (autisme/ADHD/whatever) eller har grusomme hjemmeforhold som virker inn på atferden til denne eleven. Den blir innesluttet / utagerende og denne eleven burde overhodet ikke bli straffet for det ved å holdes utenfor på denne måten.
      Alle barn er ulike og har sin historie. De som du kanskje ikke vil be er kanskje de som trenger det aller mest. Og det er faktisk en form for mobbing å ikke be de, for du er sikkert ikke den eneste som ikke vil be de. Det er nok de barna som aldri blir bedt med på noen ting.

    13. Synes ikke skolen skal “tvinge” elevene til å måtte be alle med på bursdagen sin. Jeg mener, det er jo faktisk eleven sin bursdag, skolen har absolutt ikke noe med det å gjøre.
      Jeg vil likevel legge til at man burde be alle sammen på bursdagen sin om man ikke har en god grunn til å ikke be dem da.

    14. Hvis man deler ut invitasjonen PÅ skolen burde man be alle. Hvis man bare vil be noen, tar man det utenfor skolen, det er jo vanlig høflighet. Men man ber akkurat dem man vil i bursdagen, barn skal ikke tvinges til å be barn de ikke er venner med.

    15. Prinsippet med å dele ut invitasjoner til alle eller ingen gjelder selvfølgelig ikke utenfor skolen. Man kan fint bestemme selv om man bare vil invitere sine nærmeste venner, men om alle i klassen regnes som barnets “nærmeste venner” bortsett fra en stakkar så sier det seg selv at det ikke vil føles så veldig greit for vedkomne som ikke blir invitert. Synes du framstår som veldig trangsynt og kynisk i måten du omtaler barn på, det er da ingen dom bare er slemme eller bare snille. Synes ikke man skal la barna ekskludere noen fordi de er annerledes og da er det foreldrenes ansvar at man sørger for at bursdagen oppleves som en fin ting. Men det er bare min mening.

    16. Jeg mener at det handler om kvantitet. Hvis du ber alle i klassen utenom én, så mener jeg at det blir for dumt, med mindre denne personen faktisk ikke bare ikke er deg så nærme, men også er slem mot deg. Hvis du ikke skal be alle, så må du utelate flere. Vi hadde en regel om at hvis noen spurte deg om de kunne være med på leken, måtte du alltid si ja. Alltid. Men, hvis det var flere som spurte samtidig, og du ikke ville, kunne du vurdere det mer, fordi da kunne de to leke sammen. Hvis du er den eneste som blir utelatt, er det bittert, men hvis det var flere, så går det bedre. Likevel, synes jeg det er viktig at når barna er små, så må man invitere alle. Eller så deler man jentene/guttene inn i grupper, som vil påvirke klassemiljøet i alle de sju årene de skal være sammen

    17. Hei! Skjønner hva du mener med det du skriver i innlegget ditt, men må faktisk si meg litt uenig. Når man går på barneskolen synes jeg det er viktig at alle blir invitert og føler seg inkludert. Da jeg gikk på barneskolen inviterte alle alle, og det var først på slutten av barneskolen det ble endringer på dette. Det var helt grusomt å være en av de tre som ikke ble invitert, i hvert fall når invitasjonen ble levert ut på skolen. Det er først på ungdomsskolen vi fant ut hvem man klikket sammen med og hvem man ville invitere til bursdagen sin. Jeg synes det er viktig å ikke holde mindretallet utenfor. Det er alltid godt å føle seg inkludert og få tilbudet om å få komme.
      Nå går jeg andre året på videregående og velger selv hvem jeg vil invitere i bursdagen min.(så klart) Jeg er veldig glad for at vi hadde den regelen på barneskolen at vi MÅTTE invitere alle, for det var med på å gi alle en sjanse og unngå mobbing. Barn har alltid ikke helt evnen til å skjønne at det er viktig å inkludere alle, derfor er jeg glad mange skoler har denne regelen, og at foreldre følger opp og følger med.
      Stå på videre med bloggingen! 🙂

    18. Jeg pleier og invitere venne gjengen min. Fordi jeg kommer ikke godt overens med de andre i klassen. Og jeg har ikke plass til og ha så mange som hele klassen min hjemme. Men jeg syns det er kjempe dritt om noen i venne gjengen har jentekveld og jeg ikke blir invitert.. Men det skjer ikke ofte. Og når det skjer er det fordi den personen ikke har plass.

    19. Jeg er den “litt kleine og stille” personen. Jeg har en slags sosial sperre inni hodet mitt og sliter veldig med selvfølelsen. Dette hindrer meg i å være meg selv og gjør meg nesten redd for andre mennesker. Selv venninnene mine klarer jeg ikke å være 100 prosent meg selv med. Føler at jeg av og til kjeder dem og ikke klarer å la praten gå hvis du skjønner. Blir skikkelig forbanna når folk sier: ” det er jo bare å si noe” DET ER DET FAEN MEG IKKE!!! Jeg prøver febrilsk å komme på noe å si, vrenger alle tanker og ender opp med å bli utrolig klein. Har til og med gått så drastisktil verks og skrevet stikkord på armene mine gjemt under langermede gensere om ting jeg kan snakke om. Sier ofte at jeg ikke kan på jentekvelder – da foretrekker jeg heller å være alene hjemme og slippe stresset med å underholde folk. Så det er faktisk jævlig vanskelig å være sjenert – jeg skjønner faktisk at dere synes jeg er tilbakestående og sær av de blikkene jeg får. Haha, føler meg litt tragisk, men måtte få det ut. Bra innlegg btw Stina! Synes personlig man skal invitere alle eller de nærmeste vennene – ikke utelukke en eller to.

    20. Jeg ble alltid bedt til bursdag og jeg inviterte folk til bursdag som kom, men jeg ble aldri invitert til fester for jeg var ikke typen til å feste, men likevel var det litt vondt å vite mandagen etter hver fest å høre hvor festlig andre hadde det den og den helga da det hadde vært fest som jeg ikke hadde hørt om. Greit at jeg ikke var en person som ikke var særlig glad i fester, men det hadde vært hyggelig å bli invitert og kanskje jeg hadde sagt ja til å bli med likevel.

    21. Jeg var syk en gang da hele klassen feriet norm i klassen min din
      Bursdag og alle gikk å snakket om det dagen etter
      Og jeg syntes det var helt forferdelig.
      Men på vår skole så må vi enten be alle jentene eller guttene
      Eller alle 😡 men synes vi skal få velge selv hvem vi vil
      Be fordi nogen ganger er det overnattings bursdag
      Og da blir det alltid krangling jeg bare hater det!
      Helt enig me deg Stina❤️

    22. Jeg går på barneskolen selv,og for bare litt siden så var jeg på en filmkveld hos min beste venn.Hun hadde invitert meg,og min og hennes andre beste venn og to andre vi er veldig mye med.Så rett før jeg skulle bort til henne,så ringte en annen i klassen min som ikke jeg er så mye med,som lurte på om jeg kunne komme ned,for da var det noen andre der.Jeg sa nei og at jeg ikke kunne og la på.For den som ringte meg vet jeg fra før av at hun blir lett såret.Så jeg gadd ikke noe styr.Så da hadde hun samme som ringte meg,hadde og ringt en av de som var invitert,og hun seier ALT rett ut som det er uansett.Så da hadde hun og de som var der nede fått vite at noen var på filmkveld.Så da vi var borte på filmkvelden,hadde en av de som var der nede sendt en snap til ALLE i klassen for og vite hvem som er på filmkvelden.Og dette har skjedd flere ganger.Så blir de sure for at de ikke er invitert,men de er i lag,de som var der nede.Så vi må liksom gjøre alt for og holde det hemmelig at vi har det gøy uten dem,for og unngå at de blir lei seg og drit sure!

    23. Enig med deg at man skal få be de man vil be!
      På barneskolen jeg gikk var det en uskreven regel at man skulle be enten alle guttene eller alle jentene inntil man fylte ti år. Gikk helt fint, men føltes litt urettferdig da ikke alle gjorde dette.. Så sluttet å be alle jentene før jeg hadde fylt ti.
      Nå som jeg ikke ber alle lenger, sender jeg ut en melding eller kjører rundt med invitasjoner til de som skal bli bedt. (Kun de vennene jeg kjenner best, så det er ikke bare en person som ikke blir bedt.) 🙂

    24. Er enig med anonym over her, jenta som ikke blir bedt som ikke sier noe kan faktisk sette stor pris på å bli bedt, da kommer det kanskje ord ut etter hvert også? Jeg var selv den jenta på barneskolen som ikke sa så mye, sjenert og ganske innadvendt, likevel ble jeg bedt i bursdager til folk jeg ikke kjente så godt i klassen og vet du, det hjalp! Jeg følte at jeg ble sett og at etter hvert som jeg ble bedre kjent med de andre i bursdagen så snakket jeg i hytt og pine og ble en helt annen jente. Jeg sier ikke at man skal be alle for det, vil man ikke be hun stille sjenerte så ber man henne ikke, opp til enhver person selvsagt. Jeg sier bare at det kan være en positiv opplevelse for alle og man kan prøve å feks be den stille jenta eller hun sure for en gangs skyld bare for å se om det går noen vei eler ikke 🙂

    25. Skolen kan jo egentlig ikke bestemme over hva barna skal gjøre i fritiden. Jeg syns det er feil å tvinge noen til å skulle be alle, men det er også dumt å stenge ut noen få. Når jeg gikk på barneskolen var regelen at vi ikke fikk ta med invitasjoner på skolen om vi ikke skulle be alle, og det var egentlig en ok regel.

    26. Synes at ungen kan få velge litt selv, men hvis det kun er en eller to igjen som ikke blir bedt, (og de ikke er mobbere) så syns jeg de og burde få komme.

    27. Jeg var selv utsatt for en slik situasjon på mellomtrinnet. Alle jentene i klassen ble bedt i bursdag utenom meg. Jeg vil ikke si at jeg var slem og utrivelig mot disse jentene, men at det heller var motsatt. Dette var en mobbesak som endte med at jeg sluttet i klassen pga. mobbing. Jeg tror at hvis man åpner opp for bare å be noene og ikke alle vil dette gå utover de som ikke har så mange venner og at mobberne ikke merker noe av det. Den som ikke har venner vil føle seg mer ensom og utfryst fra fellesskapet

    28. Jeg mener man ikke trenger å be alle! For meg er ikke dette aktuelt i det hele tatt, fordi det er noen som bare bitchblikker meg hele tiden på skolen, og jeg orker jo ikke å være med de på fritiden heller, så da er det ikke vits i å be de! Jeg tenker også at hvis det er en person som aldri har snakket med deg, så er det litt rart å be de på ting med dine venner, for det kan jo ende med at den personen blir veldig alene og ikke har det gøy!

    29. på skolen vår sender vi oftest invitasjoner i posten, siden det er en dramaquin som blir uvenn med alle hele tiden og blir sur uansett. Men jeg syntes det bare er teit, man burde få be den man vill!

    30. Hei Stina. Skjønner poenge ditt,men ok man vil ikke be hele klassen pga noen mobber deg eller noe så kan man levere invitasjonen hoss vennende sine i postkassa dems. Det må ikke skje på skolen. Leverer man det utenom så er det jo ingen skade skjedd og da slipper man et stoort problem. Såklart har man kapasitet og mulighet så er det jo koselig å invitere alle for å bli bedre kjent og få møtt alle på et helt annent nivå enn på skolen. Så kan alle føle at de blir inkludert noe som er veldig viktig for barn. Men er det slik at man blir plaget av noen i klassen og dette blir et problem for barnet så er det ikke vanskeligere å gå fra dør til dør/postkasse til postkasse og levere invitasjoner. Og det går vel ann på lage en avtale med læreren eller noe også. Alt trenger ikke å være et problem i samfunnet vårt. Se flere muligheter er viktig. Alt er ikke bare problemer fins løsninger oppi alt dette også.

    31. Jeg er enig men man burde invitere enten alle jentene,guttene, hele klassen eller gå med invitasjonen i postkassa men likevel ingen trenger å bli den personen som får vite at alle de andre jentene har hatt jentekveld uten å invitert den ENE personen! Det er ikke sånn det skal være!

    32. Men er ikke problemet løst om man inviterer utenfor skolen? Jentene som ikke blir bedt får dermed ikke vite det, og det man ikke vet har man ikke vondt av. Eller?

    33. Hei:) Jeg er helt enig med deg Stina. Når jeg gikk på barneskolen måtte vi be alle i bursdagene våre. Dette kan være en bra ting, men det er slik i samfunnet at alle an ikke være venner med alle og det må vi bare respektere. Nå som jeg går på ungdomsskolen er ikke ette et tema lengere. Vi er seffølgelig flere jentegjenger i klassen og vi har hver våre jentekvelder. Dette gjør ingenting med hvordan vi er mot hverandre. Vi går alle sammen overens.

    34. Jeg kommer fra en liten bygd oppe i Nord-Norge og vi var bare 15 i klassen. Det var ingen regler på dette med bursdagsknvitasjoner og jeg oppfattet heller aldri at det var noe problem. Om det en sjelden gang var en bølle som ble sur for at han/hun var en av de få som ikke fikk invitasjon, så ble det en sak mellom dem to, og de fikk konfrontert problemet. Saken her er at det da var åpenhet om problemet man hadde til den uinviterte, og dette syntes å lære bøllen en liten lekse og han jobbet da hardere i fremtiden med å være snill og omgjengelig, og det fungerte. Jeg opplevde ikke at hun ene som var så sjenert, eller han litt rare ikke ble bedt. Selvfølgelig skulle disse inviteres. Men så kom vi i 8. Klasse og da var denne regelen du referer til blitt innført. Jeg hadde en konflikt med en venninne i klassen, og jeg ble ikke bedt. Jeg synes dette var veldig ekkelt siden vi var venninner, jeg var full av hormoner (les: fjortis), og fordi konflikten var en liten fillesak. Bak ryggen på meg ble altså alle jentene unntatt jeg invitert, og det var mye tisking og visking. Selvfølgelig fikk jeg det med meg. Plutselig hadde alle jentene en stor hemmelighet som jeg ikke måtte få høre om. Jeg hadde tatt det mye bedre om de invitasjonene ble delt ut i klasserommet, slik at hun samtidig kunne se meg i øynene og stå for det. Kortere sagt så kan altså denne regelen virke mot sin hensikt, og jeg har tror den i stor utstrekning også at den gjør det. Min opplevelse er neppe en isolert enkelthendelse. At denne regelen ble innført har bare gitt mobbere et nytt maktmiddel. Ferdig. Flott innlegg Stina!

    35. Flott innlegg, og som du sier en sak med mange sider! Den regelen jeg vanligvis har brukt selv, gjennom bursdager på både barne- og ungdomsskolen, er vel egentlig at enten inviterer man alle, eller så inviterer man såpass få at det ikke er noen som føler seg utenfor – f.eks halvparten. Det er en vanskelig balanse det der altså, og gjestelisten er en kunst jeg sliter med hvert år… Ofte er det vel litt sånn at når man er liten leker man med alle, men når man blir eldre (eller i hvert fall på ungdomsskolen?) blir grupperingene litt tydeligere og da blir det på en måte naturlig. Men så er det jo de som faller litt mellom grupperingene da, og de gamle vennene man inviterer fordi man føler man må, og alle de andre man ikke vet hva man skal gjøre med… Uff. Det er ikke lett. Men tross alt er det bedre å invitere en for mye enn en for lite – blir det litt kleint og rart fordi den personen kanskje egentlig ikke passer inn der, har man i hvert fall prøvd og slipper at noen føler seg oversett ;))

    36. Jeg var selv en av de sjenerte , jeg var veldig rolig og det er faktisk noe jeg har slitt med hele livet. Poenget er at jeg ble utestengt innimellom i klassen , skolen og det gjorde alt mye verre. Jeg ser den dag i dag hvor jeg har klart og bygge meg opp igjen og er mer utadvendt enn noen gang er fordi jeg har hatt folk rundt meg. Lært meg og kommunisere med andre. Jeg begynte jobbe i butikk og det hjalp mye , her snakker du daglig med andre og har ikke noe annet valgt en og være utadvendt , snakke. Etter hvert hjalp det mye sosialt sett , og jeg begynte finne meg selv igjen. Poenget er at om jeg aldri hadde blitt utestengt , folk hadde inkludert meg , helt i begynnelsen eks barneskolen hadde prosessen utadvendt nok begynt mye tidligere. Jeg trengte bare ett dytt i rompa , og vups. Men det tokk laaaang tid. Jeg var redd for og si noe feil , folk skulle le av meg osv , da holdt jeg kjeft! Ikke fordi jeg var kjedelig men redd. Husk og invitere de som er sjenerte , gi de en sjanse og de kommer blomstre opp. You’ll see

    37. Det er ikke skolen som bestemmer hvem man skal be, men dersom du skal levere ut invitasjonene på skolen, må man be enten alle, alle jentene eller alle guttene. Dersom du ikke vil be alle så leverer du ut invitasjoner på fritiden.

    38. Da jeg gikk på barneskolen var det regel at en enten måtte invitere alle jentene/guttene eller under halvparten slik at det ikke bare ble en som ble holdt utenfor. Syns egentlig det var en god regel selv om jeg skjønner at en aller helst ønsker å velge helt fritt. Tror det er bedre at en inviterer en mobber, enn at en mobber ikke inviterer et mobbeoffer.

    39. Hei! 🙂 Jeg må påpeke at jeg synes det er fantastisk at du tar opp noe så utrolig viktig, og ikke minst er du tøff som profilerer synspunktene dine.
      Jeg må nok si at jeg er uenig med noe av dette.
      Jeg synes alle skal inkluderes. Min mening og oppfatning til dette er at barn lærer ekstremt mye på å måtte takle visse utenkelige situasjoner (som å be noen de ikke liker), samt. å måtte respektere andre. Selvfølgelig kan det være ubehagelig, men dette håper jeg en forelder er oppmerksom på. Her tror jeg dette generelt kan være en faktor som kan hjelpe på mobbingen, iom. at mobbing (ofte) kommer av sjalusi. Inkluderer de hverandre, kan situasjonen kanskje bli noe annerledes og muligheter for å forebygge mobbingen i en viss grad eskaleres. Jeg håper foreldre(ne) er årevåkne nok til å legge merke til eventuelle ubehagelige hendelser… Om mulig ser foreldrene klassemiljøet på nært hold. Men dette er individuelt og bør sees på fra andre øyne, men generelt sett mener jeg dette.
      Selvsagt er det familier som ikke har ressurser nok til et stort selskap, men dette synes jeg bør settes i en annen belysning. Familiesituasjoner er selvsagt veldig relativt, men man bør ta tak i dette på andre måter. En idé her er kanskje å samkjøre to eller flere familier for å arrangere og feire sammen? Det kan være vanskelig for foreldrene, men la den aktuelle barnehagen/ skolen fokusere mer på akkurat dette, om mulig. Dette er selvfølgelig et vanskelig spørsmål, men jeg håper at barn likevel klarer å fokusere på å be absolutt alle. Akkurat det vil føre holdninger inn i resten av livet.
      I tillegg er det absolutt ingen som ønsker å ekskluderes fra samfunnet. Det er selvsagt barn som kan ha vansker for å komme i kontakt med andre, og her hjelper det absolutt ikke å fortelle barnet at h*n må bruke stemmen mer. Her hjelper erfaringer på det å bli sett. Barnet vil her fremme en modningsprosess. Dette er en såpass viktig prosess og utvikling for barnet, uansett ståsted, at jeg må si meg uenig i det du sier. Her synes jeg også foreldrene bør ta på seg rollen til å passe på situasjonen.
      Situasjonene kan være mange, og alt er relativt. Uansett er det alltid godt å bli inkludert! Kanskje foreldre og barnehager/ skoler bør bli flinkere på å sette fokus på dette?

    40. Dårlig å bitchete innlegg. Bare fordi noen er sjenerte så skal man være den ene personen som blir holdt utenfor? Å om det er noen som mobber, så burde man kanskje ta seg en prat me foreldrene. Iallefall om det er snakk om barnebursdag. Skjønner den at man ikke kan invitere alle om man har en liten leilighet eller dårlig råd. Men trur det jenter skal frem til er at det er syns om man er en av di to som ikke blir invitert. Er nok ikke mange som klager over det om det er mange som ikke var med 🙂

    41. Jeg ba ikke alle jentene i klassen på min bursdag fordi vi er 19 jenter, og vi har en liten leilighet. Men jeg ba 9 stykker. Og litt senere hadde bestevennen min bursdag, og gjett hvem som ikke ble invitert, meg… Og jeg ble skikkelig lei meg, fordi jeg ba henne i min bursdag… Og fordi henne hadde ikke noen grunn til at henne ikke inviterte meg… Men apprpo innlegget så er jeg helt enig med deg Stina❤️

    42. er ganske viktig tema du har tatt opp her. Men hvis alle i klassen din blir invitert utenom en eller to, uansett hvor frekke og slemme de er hva tror du de hadde følt? de hadde følt seg utafor. alle har følelser uansett hvor frekke de er. noen viser sin kjærlighet på den måten og noen andre på.en annen måte. men å ikke invitere et par er det verste du kan gjøre for en barn som er i alderen 6-10 år. de kan bestemme selv hvem de vil invitere hvis det er noen få så er det like greit å gi det i skjult slik at ingen andre blir såra selvfølgelig inviterer ikke alle 30 åringer de dem ikke vil ha der men voksne har vokst opp. veit av meg selv at jeg ikke blir invitert til bursdager og folk sender snap og legger ut bilder veit hvordan det føles. ja barn skal få velge selv hvem de inviterer men ikke i den alderen der de skal kose seg. er det noen som blir utestengt blir dette fryktet med deg hele veien til du blir begravd.

    43. grunnen til at skolen tar et ansvar om å invitere alle jentene eller alle guttene eller samla er fordi skolen har et ansvar om å ha et trygt miljø. dette handler om å bli kjent med andre sider av en annen. blir invitasjonene sendt utenom skolen kan ikke ansatte si noe til det. men når det er skole så er det et ganske sterkt tema som blir tatt opp hver eneste dag. ingen barn fortjener å vokse opp med et frykt om de blir invitert eller ikke.

    44. På skolen min er det slik at man må invitere alle helt opp til 5. klasse. Hvis man da bare skal invitere noen få er det ikke lov å gi invitasjoner på skolen og det syntes jeg er en ganske grei regel 🙂

    45. jeg ville alderi ivitert hele klassen fordi vi har 2 gjenger
      og det er liksom meg og de 3 vennene mine og resten resten er motbydelige beist . men vi går i 7. og må invitere alle jentene hvis du inviterer

    46. Husk at barn er veldig følsomme. Man må ikke sett følelser opp mot hverandre. Tenk hvis du hadde vært 12 år og alle vennene dine hadde blitt innvitert? Har vært der selv, vet hvor ensom og trist man føler seg. Hør på barna det er de som opplever det, vær åpen!

    47. Jeg husker for ca et år siden hvor en god venn av meg flyttet. Noen uker etterpå hadde hun burstag og jeg ble ikke invitert , det stakk som en kniv i hjerte mitt. På kvelden som burstagen så jeg på sanppchat at alle vennene mine var der. Det så ut som om de hadde det kjempe gøy , uen meg. Jeg gårt kjempe masse og følte at jeg ikke var noen ting. Vi hadde kjent veradre kjempe lenge og jeg inviterte henne il min burstag . Jeg blir fortsatt veldig trist når jeg tenker på det.

    48. Når jeg gikk på barneskolen så var alle jentene venner og alle guttene, men når det kom til bursdager så ba for eksempel: når en jente skulle ha bursdag så ba hun bare jentene og når en gutt skulle ha bursdag ba han alle guttene og det syns jeg var veldig greit, fordi guttene vil jo sikkert gjøre noe annet en jentene og jentene vil jo sikkert gjøre noe annet en guttene.

    49. Det er ikke et krav å invitere alle men hvis invitasjon deles ut på skolen må man det. Man står fritt frem til å invitere den man vil privat

    50. Er litt delt i forskjellige meninger her. På en måte mener jeg jo at man skal kunne invitere hvem man vil, særlig i ungdomsårene. Men på den andre siden så tenker jeg at på barneskolen synes jeg det var kjempegøy å dra i bursdager til jenter i klassen, selv de man ikke var supergode venner med. Men det styrket klassemiljøet på en bra måte, at alle koste seg sammen, og ble enda bedre kjent. Jeg har alltid vært tilbaketrukken og det er litt vanskelig å bli kjent med meg, men det hjalp jo med de bursdagene. Hvis jeg bare hadde blitt invitert i bursdagene hos mine tre bestevenner som jeg hadde på den tiden, mener jeg bestemt at jeg ikke hadde hatt de vennene som jeg har nå.

    51. Jeg synes alle burde bli bedd. Da er det større sjans for at de du er uvenn med blir venn med deg og dere finner ut av det. Det er kanskje veldig ekkelt først, men om dere har det gøy sammen i bursdagen er jo ingenting bedre enn det.. Og jeg synes det er alt for tidlig at i sånn liten alder at de skal bare la være å bli venner med de de ikke er så god venn med. Barn skal krangle med andre ogsånn, det er jo en del av å vokse opp og lære seg nye ting og ha erfaringer, men de skal også bli venner igjen.

    52. jeg føler det kommer VELDIG ann på. jeg ville sett ann alderen. i barnehagen og de første åra på barneskolen ville nok de fleste blitt invitert sett at “trenden” med å feire bursdagen sammen med feks barnehagebarna er til stede. men litt oppe i åra på barneskolen og evt ungdomskolen burde også vedkommende få bestemme litt selv.
      og dette med at det nødvendigvis ikke er god plass i leiligheten og sånt kan løses med alternative bursdager. hvor feks foreldrene skriver i invitasjonen at istede for bursdagsgave som kjøpes kan barna ha med grillmat og uteklær for bursdagen skal være ute i parken eller skogen feks. eller i svømmehallen. mange alternativer koster penger, men da kan vedkommendes foreldre finne ett alternativ som feks koster 50 eller 100 kr pr barn å delta på så alle kan delta og da heller betale egen inngang istede for å ta med gaver. evt skrive at brukte gaver er vell så bra som nye.
      selv blir jeg 30 år neste år og sitter å grubler over om hvem jeg skal invitere eller om jeg skal gidde i det hele tatt 🙂 og om lokale eller hjemmefest er tingen.

    53. Da jeg gikk på barneskolen var det endten alle jentene eller alle guttene, eller alle i klassen. Jeg synes det var så fint for alle ba alle i klassen 😀
      Synes det stine åver her sier at hun ba alle jentene utenom ei er helt på tryne!!! Bare for at hun var litt slem? Er jo mange grunner til at hun kunne vært det. Kan jo være at hun er det for at hun er usikker, eller at hun ikke hadde det bra hjemme i familien. Å da ikke be hun ene gjør det ikke akkurat noe bedre! Synes det er domt å be alle utenom 2 eller 3 og! Hallo, det å be alle jentene er jo en god mulighet til å bli bedre kjent å kanskje tillome få flere nye venner!! Ikke minst et godt miljø i klassen!! 😊

    54. Jeg syns det går fint å droppe noen,men da bør man heller gi invitasjon privat.jeg har selv blitt droppet i mange bursdager og sånt,men jeg har ikke brydd meg så mye.det er min mening:)

    55. Hei! Jeg er veldig enig i med deg. Samtidig synes jeg det blir feil om det bare er EN som ikke blir bett. Før ba jeg alle, men de jeg egentlig ikke liker bare satt i sin gjeng og tok over all oppmerksomheten. De brøy seg ikke om bursdagsbarnet. Derfor ber jeg bare de som faktisk er vennene mine og da synes jeg det er mye bedre. Da kan jeg faktisk kose meg.

    56. Jeg er enig! Som du sier så er det ikke alle som passer inn i en vennegjeng og det kan ødelegge bursdagen eller kvelden litt.. Det blir i tillegg veldig mye bråk og veldig mange barn å holde styr på for foreldrene selvom man har et stort hus. Og ikke minst må de jo handle inn så mye mat til alle de ungene..
      Jeg husker selv at inviterte alle jentene i klassen og en fra den andre klassen til jeg var 10.. Men det var fordi vi var venner da og det var ingen regler om det og det gikk fint. Etter jeg ble 11 begynte jeg og bare invitere de nærmeste og det funket mye bedre for meg!

    57. Du har et poeng, samtidig er det jo slik at for noen er det vanskelig å komme inn i gjengen- da er det hyggelig å bli invitert. Og det er heller ikke lett å jobbe med å bli utadvendt ved å bli utelatt og være alene. Og hvis du inviterer 15 jenter, og det er en du ikke liker, behøver du jo ikke å fly oppi henne hele tiden. La hun være der, og si hei og hade, og være snill uansett. Hvis hun ikke passer inn eller noe så neste gang vil hun kanskje ikke komme- og da ligger ikke ballen lengre hos deg. Enig?

    58. Bra innlegg! Jeg synes at man skal be dem man vil, altså ikke mobbere, men hvis det er noen i klassen som ingen vil være med, og det egentlig ikke er noen god grunn, bør de i hvert fall få en invitasjon:-)

    59. Noe lignende skjedde meg også en gang jeg skulle feire bursdagen min og jeg husker det kjempe godt, og det er noe jeg ikke har lyst til å oppleve igjen.
      Jeg feiret bursdagen min hjemme og hadde invitert noen jenter fra klassen. De eneste som var der var noen jenter som bodde i gata og det skulle komme to til men de kom aldri. Vi ble veldig spekulative på hvorfor de ikke dukket opp så mamma tok og ringte til mødrene deres og fortalte at de ikke var kommet og lurte på hvor de hadde blitt av. Mødrene deres trodde de hadde dratt i bursdagen min og var hos meg, noe de aldeles ikke var. Mødrene ble selv spekulative og viste heller ikke hvor de hadde tatt veien. Men så noen dager etterpå så fikk vi klarhet i hvorfor de ikke kom. Istedenfor å komme i bursdagen min, dro de heller på klubben og koste seg med gutter og hadde det gøy. Jeg ble jo selvfølgelig lei meg for at de aldri kom og da vi fikk telefon tilbake fra mødrene var de så klart sinte på døtrene sine for hva de hadde gjort og en av dem fikk husarrest.

    60. det var en gang jeg ba venne mine på en overnattingsfest og så ba jeg ikke ei som trodde hu var vennen min men hun var ikke for hun var frekk og ekkel mot meg så vi jentene stod i en ring og snakka om det på mandagen etter og da fikk hun høre det da kom hun bort til meg og sa: Emilie! hvorfor ba du meg faen ikke hjem til deg i helga. så dro hun til meg og jeg datt rett på rykken og fikk hode slengt i asfalten og begynte og grine alle venne mine støttet meg og sa hun skulle gå unna. de henta en lærer og hjalp meg. de ble med meg hjem da jeg ble henta av pappa. jeg er glad jeg har så gode venner som støtter meg.

    61. jeg føler absolutt alt “det kule” man gjør blir lagt ut på sosiale medier nå. Hvis det er en klasse, og bare noen få blir utestengt, er det jo ingen sjangs for at de ikke får med seg at de ikke har blitt invitert. Hvis det ikke legges ut på sosiale medier, så merker man jo veldig fort om man har gått glipp av noe på skolen. Skal alle bare unngå å snakke om bursdagen dagen før på skolen, det er lettere sagt enn gjort, det er alltid en eller annen som glipper ut med “hvor gøy var det ikke i går” eller “husker i går” “som du sa i går” det er faktisk så lite som skal til altså. Tror det dummeste man kan gjøre er å prøve å holde det hemmelig. Inviter alle eller ingen/noen få ferdig med saken rett og slett

    62. Også en ting til😂 Du skriver at hvis du er stille, sjenert og superklein, så kan du bare forvente å bli utestengt av andre. Altså mitt inntrykk av deg, er at du ikke er noen av de tingene, hvis jeg ikke tar fullstendig feil her. Så forestill deg at du hadde vært det. Du blir ikke invitert i noen bursdager, derfor kommer du ikke inn i klassemiljøet og får deg ingen venner. Ingen prøver å bli kjent med deg, for du er jo bare kjedelig å være med. Ingen vet egentlig det, men siden alle bare tror det er sånn, så kommer man ingen vei med det. Men skjønner godt hva du mener. Vanskelig dette her

    63. Det e ingen som seie på skulen at du må be alle. På min skule feks so må du be alle, alle jentene eller alle guttane i klasse dersom du skal dele ut invitasjonar i skuletida. Dette e fordi ingen skal føla seg utfor. Syns også det er supert at alle ber alle, blir bedre kjent og gjer at klassemiljøet blir bedre! Dersom ein ikkje ber alle vil dei uansett snakka om det på skulen dagen etter bursdagen, og det e ikkje so kjekt å sitta der å vita at du ikkje vart bedt. No snakkar eg spesielt om elevar på barneskulen.

    64. Bør ikke man heller prøve å fikse problemet mellom de det gjelder istedenfor å utestenge noen. Å utestenge noen er aldri svaret! Dette synes jeg ble en feil løsning på problemet.

    65. I klassen til lillebroren min finnes ikke regelen om å måtte invitere alle, men det er likevel ikke lov til å komme med bursdagsinvitasjoner på skolen, med mindre man inviterer hele klassen/alle jentene/alle guttene. Disse skal isteden endten legges i postkassa eller sendes på mail/tekstmelding. Broren min inviterer kun de nærmeste kompisene – de som går på fotball med ham. Og det som er så bra, er at de som broren min ikke inviterer, inviterer ikke broren min tilbake – ikke av hevngjerrighet, men av naturlige årsaker.
      Jeg synes likevel at om man inviterer alle jentene bortsett fra de to som klyser seg sammen og er så slem mot en på skolen, så bør man heller invitere de ALLER nærmeste, og ikke la KUN de to stå utenfor. Ok – de er ikke grei med deg på skolen, men det kan være innmari tungt å måtte stå utenfor likevel. Det er en kjedelig følelse. Dessuten vet man aldri årsaken til hvorfor et menneske er som det er. Kanskje har de det vanskelig hjemme, og lar frustrasjonen gå ut over andre?
      Dette er en viktig debatt, men også en vanskelig en. Det handler om så mye: psykologi, kultur, normer, skolereglement, foreldre og elevers personlighet, klassemiljøet, bymiljøet… Det er nesten umulig.

    66. Jeg er enig med deg Stina jeg lar også være og
      invitere noen fordi jeg er ikke sammen med alle på
      fritiden og noen er litt sånn slemme og frekke.

    67. Det er greit å ikke invitere alle, men ikke dropp bare 1.. I 6.klasse, var det en jente som skulle ha bursdag, hun sendte invitasjonen på mail. På bursdagen lurte jeg på hvorfor ikke to av mine beste venner ikke var der, alle andre i klassen var der. Jeg spurte dem neste dag, de så “hæ? Jeg ble ikke invitert!”. Altsa, du må ikke invitere alle, men du kan ikke invitere alle unntatt 2 stykker. De må ha vært så lei seg for at akkuratt ikke de ble invitert, men alle andre. Jeg synes ikke man må be alle, men hvis du vil be 34/36 så må du nesten invitere alle.. Du kan be 11/36 foreksempel, men ikke 34/36 det er en veldig vond følese å ikke bli invitert da..
      Det var en annen gang, når jeg og noen venninner skulle på kino, vi var 4 stykker, som skulle være med.. Vi var en vennegjeng på 6 som alltid var sammen i friminuttene og slikt, men 2 av de venninnene som var med på kino DEN ENE GANGEN var ikke med i den vennegjengen på en måte.. Vi hadde ikke planlagt å si det til dem, ikke får å holde det hemmelig, men for at de ikke skulle bli lei seg. De fant ut av det men bare 1 av de 4 som ikke var invitert ble lei seg.. Ikke de andre, de forsto det.. Det var litt overdrevent. Men vi var bare på kino med de 2 andre Førde de ikke ble invitert til sånt så ofte.. Vi burde kanskje ha invitert alle i vennegjengen, men det var liksom litt “på sparket” at vi dro uansett, så vi rakk liksom ikke det uansett.
      JEG VET DETTE ER EN LANG KOMMENTAR MEN PLIS LES!

    68. Tenker på det samme om dagen jeg også, for jeg tenker å invitere til fest hos meg snart. Er riktignok 18 år så har litt erfaring med det her gjennom ungdomsårene til nå. Jeg føler ikke at man må be alle for at et selskap/en fest skal bli bra, og man er absolutt ikke en mobber om man ikke inviterer alle. Man må tenke på hvor godt man egentlig kommer overens med de man vurderer å invitere, for man inviterer jo til fest for å ha det moro. En annen sak er det du nevner om å unnlate å be kun en person med mindre det er helt krise liksom. Det blir ikke noe all right mener jeg 🙂

    69. Eg har nettopp vegynt på ny
      skule det er flott! Men eg vill
      ikkje invitere alle selv om eg
      vert invitert i deiras bursdag
      så vill eg kun ha gamle
      klassa mi. Dei bor ikkje
      så langt unna mamman min
      men ned pappa skal eg ha
      selskap der også med alle
      fra 5-7? (vi er alle i lag der)
      Eller skal eg bare ta familie-
      Selskap med pappa og
      Barne og familie selskap
      med mamma eller kva? Hjelp
      Stina! ♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧♣♧

    70. Har et spørsmål litt utenfor dette temaet.
      Hvis dette bildet er tatt med et stativ – hvordan får du det slik at cameraet fokuserer på deg og bakgrunnen så blurry? Har prøvd uendelig med ganger med Cameraet mitt, men det vil bare ikke fungere.. Har et Canon EOS 650D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg