Slik trener jeg! Fullt treningsprogram!

Da jeg startet å trene styrke for en god stund siden, husker jeg selv hvor vanskelig det var å komme igang. Selv om jeg kom meg på gymmet, visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre, og jeg endte opp med å trene lenge uten å få resultater. Fordi jeg rett og slett trente i “blinde”. Ante ikke hva jeg drev med, og fulgte ikke med på progresjonen. Å løfte tunge vekter var jeg også litt pysete for, og dermed endte jeg opp med å løfte de samme vektene hver gang.

Men etterhvert kom jeg mer inn i treningen, og lærte mye om styrketrening. Etter at jeg fikk satt opp skikkelig treningsprogram og passet på å alltid ha progresjon når det kom til løftene, har jeg virkelig sett resultater. Jeg har blitt mye sterkere, og kroppen min har blitt mer muskuløs og fit enn hva den var før.

Jeg tipper jeg er langt ifra den eneste jenta som syns styrketrening er vanskelig i starten. Så derfor skal jeg dele mitt treningsprogram med dere, sånn at det blir litt lettere for dere å komme igang med treningen. Slik jeg gjør treningsprogrammet mitt er at jeg gjør alle øvelsene 8 ganger/repetisjoner og i 3 runder/sett. Enkelt å huske, og i tillegg har det virket veldig bra for meg. Programmet jeg gjør er et helkroppsprogram som betyr at man trener hele kroppen på en økt. Veldig effektivt og smart! I starten kan det være smart for dere å trene dette to ganger i uken, til det verste av stølhet har gått over, og man har blitt litt mer vandt med programmet. Etterhvert kan du begynne å gjøre det tre ganger i uken mandag-onsdag-fredag for eksempel. 

Det er også viktig å lære seg teknikken i øvelsene godt før du begynner å legge på noe vekter. Google hver og en øvelse og sett deg inn i hva man skal gjøre, så kommer treningen til å gå veldig bra! Denne økten tar som regel ca 45 minutter. 

Slik ser mitt styrkeprogram ut:

Oppvarming: 

Utfall med rotasjon 5 repetisjoner per ben * 1 sett

Strekk til bøy 5 repetisjoner * 1 sett

Setehev 5 repetisjoner * 1 sett

Skulderbladarmhevinger 10 repetisjoner * 1 sett

 

Økt:

Knebøy – 8 rep * 3 sett

Brystpress på skråbenk – 8 rep * 3 sett

Roing med manual – 8 rep * 3 sett

Biceps med manual – 8 rep * 3 sett

Situps på skråbenk – 8 rep * 3 sett

Eselspark – 8 rep * 3 sett

Legdown – 8 rep * 3 sett

 

 

Lykke til med treningen! Fortell meg gjerne hva du liker å trene i kommentarfeltet! 

 

Følg meg på facebook og instagram 

36 kommentarer
    1. Jeg synes styrketrening er håpløst fordi det finnes ingen treningsstudio i nærheten og jeg har ikke tilgang til utstyret jeg trenger..

    2. Du la ut ein treningsvideo – og eg bruker den! Eg har nettopp begynt, og skal fullføre den tre ganger i uka. Det er: knebøy, planke, eselspark, armhevinger og leg raises. Tre sett. Vil det gi meg resultater etter hvert?
      Du gir meg motivasjon duuu❤️❤️

    3. Og forresten: eg byttet om på rekkjefølgen. Har det noko å si?😁 beklager at eg spørr så mykje!

    4. Kan du lage et matprogram over en uke eller måned osv? og flere sunn oppskrifter? 😀 elsker bloggen din stina <3

    5. Hva er de forskjellige øvelsene? Hvordan gjør man dem?
      Eselspark?
      Legdown?
      Strekk til bøy og armhevingbøy greine? Ahha veit ikke hva noen av de er og vil prøve ut programmt😉

    6. Heisann!
      Jeg sliter noe voldsomt med å føle meg bra nok til å gå med hæler hvor enn det måtte være. Jeg er 168 cm høy, og føler jeg blir 2 meter med hæler på. Har du noen tips? Kunne du fks vist fram hvilke hæler du bruker? Samboeren min er 179 cm høy, og jeg vil jo ikke være høyere en han heller :s

    7. har du vekter på situps og eselspark? manualer eller hva i tilfelle? tar du sakte ned bena på legdown?

    8. Jeg liker best kondisjonstrening pga stillesittende jobb, men jeg har vendt meg til å gjennomføre ‘hele pakka’ 😀 Jeg er 164 cm og veier 45 kg, fettprosenten på kroppen er som du skjønner veldig lav eller ingenting, den må jeg leter lenge etter, ha ha.

    9. Hei, jeg trener aldri styrke. Jeg går ikke på noe idrett men jeg danser veldig mye. Ca. 40 min hver dafg Er det sunt og bra? Er det like effektivt som styrketrening? Jeg er 14 år, 1,70 cm og 49 k. Har jeg en normal vekt? Håper du vil svare 🙂

    10. Hei! Nå har du skrevet styrketrenings-programmet ditt, men jeg lurer på om du også trener kondisjon? Hvor ofte løper du og hvor langt løper du hver gang?
      btw Du er goals <3 <3

    11. Hva er de beste rumpeøvelsene synes du? Har knebøy og har tidligere hatt glute bridge og hip thrust, men ønsker å prøve noe nytt siden det er litt problemer med å finne mange nok store vekter i diamenteren

    12. Hei 🙂 Lurer bare på hvordan du klarer å veie så lite som du gjør, samtidig være så sterk? Er det på grunn av at du er så lav?
      Vil selv gjerne gå ned i vekt, samtidig som jeg vil få mere markerte magemuskler, og muskler i både bein og armer 🙂 Hva er ditt tips til hva jeg burde gjøre ? 🙂 ( Er 176)

    13. Jeg trener for det meste 3-5 ganger i uken, mer om det er tid til overs og programmet mitt er to-split. Jeg pleier variere repetisjoner og sett etter hver 5 uke: “lettere vekter” slik at man klarer 8-12 reps med 4 sett og tyngre vekter med 3-6 reps og 5-6 sett. Merker alltid stor fremgang mellom de periodene og det er gøy. Plutselig så løfter man de tyngre vektene på den lette perioden. Favoritt øvelsene mine er knebøy, dips, benkpress, pull ups, nedtrekk og hip-thrust.
      Styrketrening er virkelig gøy når man får det til!
      Veldig rart å spørre om, men kan du ta en titt på treningsbrukeren min på instragram. Jeg syns det hadde vært veldig morsomt og satt stor pris på det. Hvis du skulle gidde: @fitnessmaddekk 🙂

    14. De youtube (trening) videoene dine. Om eg tar den der du snakker engelsk, og trener den 3 ganger i uka. (3sett) Vil eg få resultater?

    15. Jeg er en stor fan Stina!
      Jeg bruker og skrive ut bilder av
      Deg og henge dem opp på vegger.
      Jeg liker den naturlige sminken din!
      Jeg har lurt på en ting veldig lenge
      No. Har du en Kjæreste??
      Jeg håper på et svar hilsen Mathea 9 år

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg