Hvem faen bryr seg?

Hver gang jeg scroller igjennom facebook er det haugevis av statuser og videoer, der folk snakker om hvor synd de syns på gatehunder og syriske flyktninger. De deler videoene, og forteller om hvor grusomt de syns det er at slikt skjer i verden. Men dette får meg til å undre. Bryr folk seg egentlig om disse sakene, eller bare deler de det for å virke som de bryr seg? Er det sånn at man ikke kan kjøpe en pølse på Narvesen til en uteligger, uten å måtte legge ut en lang status på facebook der man forteller om sin gode gjerning. Eller kan man gjøre det, uten å måtte reklamere det overalt? 

I dagens samfunn virker det som at alle skal virke som reddende engler. Men når det faktisk kommer til et stykke, er det ingen som stiller opp om noe skulle skje. Du deler kanskje videoer av syriske flyktninger, samtidig som du legger ved et bilde av at du nettopp har donert 50,- spenn til dem. Men hvis de hadde kommet hjem til deg og trengt hjelp, hadde du stilt opp? Hadde du latt de fått bo hos deg? Hadde du gitt de gjestfrihet, og lagd mat til dem? Ville du stilt opp på asylmottak og hjulpet flyktninger med å integrere seg?

Hmmm.. Tenk litt etter nå folkens. Hadde du faktisk gjort det? Hvis du er litt ærlig med deg selv, vil jeg tippe at du aldri hadde gjort det. 

Det samme kommer til gatehunder. Hunder som har blitt behandlet forferdelig, og som man ser videoer av på facebook under overskriften “du vil aldri tro hvordan hunden så ut etter forvandlingen”. Du deler kanskje videoen, og forteller vennnene dine på facebook at du syns det er grusomt at noen behandler en hund så dårlig og lar den bo på gaten. Men da spør jeg deg. Har du noensinne adoptert en hund som har blitt omplassert fordi den har blitt behandlet dårlig? Eller klikker du deg rett inn på finn.no og finner den søteste lille valpen, og kjøper den? 

Vi mennesker har veldig lett for å få oss selv til og virke som reddende engler. Vi snakker om hva vi ville gjort hvis vi hadde havnet i en situasjon der vi måtte reddet noen. Men hadde vi egentlig gjort det? Hadde vi stoppet noen som prøvde å rane en gammel dame på gata? Eller hadde vi ventet til etter ranet var ferdig, og gått bort og sagt et par trøstende ord? 

Selv fikk jeg et ganske stort sjokk for noen måneder tilbake. Jeg gikk av tbanen på stortinget midt på dagen, da det var masse mennesker. En ruset jente fikk det for seg at jeg hadde sett på typen hennes (mens jeg egentlig så på den grusomt stygge jakken hennes), og da klikket det for henne. Hun stod og skrek opp i ansiktet mitt, og var veldig truende. Det var sikkert 150 mennesker som gikk forbi på de minuttene hun holdt på. Men hoppet noen inn? Prøvde noen å stoppe henne fra å angripe meg? Nei. Ingen gjorde en eneste ting. Alle gikk rett forbi og ga blanke. Noen stoppet og glante, for så å gå videre. Først etterpå da jeg hadde kommet meg bort fra henne kom det et par gamle damer bort som spurte om det gikk bra med meg. Men utover det, var det ingen som brydde seg. 

Etter hendelsen skrev jeg om det på bloggen, og fikk mange kommentarer fra mennesker som selv mente at de ville hoppet inn og stoppet det. Men helt ærlig folkens. Ingen som sa at de ville stoppet det, hadde faktisk kommet til å stoppe det. 

Jeg skal være helt ærlig, og si at jeg ville aldri hoppet inn og stoppet noe sånt selv. Ringe til politiet kunne jeg gjerne gjort. Men å hoppe inn i noe sånt har jeg ikke baller til. Og jeg er ikke den eneste. Jeg tror at vi mennesker må bli mer ærlige med oss selv, og forstå hvor lite vi egentlig bryr oss. Ja, det ser sjukt fint ut på facebook at du hjalp en narkoman i dag. Men egentlig gjorde du det kun for å skrive om det på facebook. 

 

Følg meg på facebook og instagram 

72 kommentarer
    1. De fleste må stå i en slik situasjon før man vet hva man ville gjort! Men jeg synes vi alle bør bli mer flinke å gripe inn når man ser at noen blir åpenbart plaget.. Synes “hvem bryr seg” er et program som er ganske interessant. De aller færreste tør å blande seg inn, dessverre! Bra innlegg! Godt skrevet! Ha en god kveld!

    2. Utrolig bra skrevet endelig fikk jeg se at noen fikk ned tankene mine med ord! Det er helt utrolig kleint egentlig og tenke på. Det er nesten som om folk mener at det og share noe de har sett gjør dem til et bedre menneske. Småkvalmt egentlig ..

    3. Jeg er ærlig med meg selv – jeg er ikke en som greier å stoppe noen som sloss eller å er ikke så flink til å hjelpe flyktninger. Det å redde hunder er noe jeg står virkelig for men andre ting er jeg dårlig i:( jeg vet ikke hvorfor, men jeg har ikke den styrken til å gjøre det:( du inspirerte meg til å gjøre en forskjell, men jeg kommer ikke til å ta helt av.. Jeg skal gjøre noen små ting som å gi penger til en som jeg SER trenger det:) takk, bra innlegg og bra skrevet!

    4. Jeg er enig i det du sier om din egen hendelse. De fleste som skriver i et kommentarfelt at de så klart hadde brutt inn hadde mest sannsynlig ikke gjort det. Og det er synd, for hvis én person har baller nok til å gripe inn vil det mest sannsynlig henge seg på fler.
      Men når det kommer til flyktningersaken så synes jeg det er bedre at folk bidrar med 50, 100 eller 1000 kroner, enn å ikke gjøre noe. Jeg føler det er mye i det at alle kan gjøre litt, men ingen kan gjøre alt. Selvfølgelig kan de fleste gjøre mer, men ros heller de som bidrar isteden for å si at det ikke er bra nok 🙂

    5. Vel, jeg har en gatehund fra Spania ved navn Iimo. Hu bodde i et rør under ei bro og hadde ikke akkurat et flott liv.
      Har jeg kommet over henne selv og importert henne til Norge fordi jeg syntes så synd i henne? Nei. Den jobben tok noen andre, og hu bodde i et annet hjem føre jeg fikk henne. Eier fikk kreft (døde for ikke så lenge siden) og kunne ikke ha henne lenger, så da fikk hu flytte til meg. Behandler jeg henne annerledes enn de andre dyrene mine, som er født og oppvokst i trygge hjem i Norge? Nei, så absolutt ikke.
      Noen ganger gjør man ting for andre, som gjør en selv glad også. Noen ganger deler man den tingen på facebook, blogg eller andre sosiale medier- som regel fordi man gjerne liker å skryte litt av seg selv, men noen ganger også for å vise andre at det ikke skal så mye til for å gjøre dagen til andre litt bedre (typ, prøv selv oppfordring).
      Og så er det situasjonsbetinget hva man ville gjort og hvordan man ville ha reagert. Selvfølgelig kan jeg sitte her og si at jeg så absolutt ville ha hoppet inn og forsvart deg mot den gale jenta, men det er så absolutt ikke sikkert jeg hadde hatt baller nok til å gjøre det om jeg faktisk var i nærheten- man liker å tru at man er bedre enn det man er innimellom.
      Mitt største mareritt er at jeg skal være førstemann ute til en ulykke- jeg håper for guds skyld at hvis det skjer at jeg tar mitt ansvar og sjekker de som er der samtidig som jeg tilkaller hjelp. Men, jeg er livredd for at det skal være døde mennesker der, så jeg er redd for at jeg bare kommer til å bli sittende i bilen og ringe etter hjelp uten å bidra noe mer enn det. Som sagt, jeg håper jeg vil reagere på en bra måte hvis det noen gang skal skje. I så fall kommer jeg uten tvil til å “skryte av meg selv”.

    6. Jeg er helt enig i deg stina. Du er den første jeg har sett som har turt og sagt din mening om denne sakken. Denne ssakken. Denne sakken er jo veldig viktig for mange mennesker. Sån som meg og deg. Ha en fin kveld.

    7. Jeg er enig med deg. Men jeg er i hvertfall ikke sann. Jeg prøver å være ærlig, det jeg deler på facebook mener jeg faktisk at jeg bryr meg om det. Og ja, hvis en syrisk flyktning skulle komme til huset mitt, skulle jeg gjerne hjelpe dem. Det er ikke alle mennesker som er sann! 😉 God natt!

    8. Elin Slåen: Mhm. Du har mye bra i det du sier. Skjønner godt det du sier om å komme først til en ulykke. Man lærer jo på bilkurs hva man skal gjøre. Men når man kommer i en slik situasjon så tror jeg det er mange som stivner og ikke klarer å gjøre noe!

    9. It reminds me of a story. The mayor Tom Barrett in Milwaukee was out in public, I think it was like the State Fair in West Allis, and he observed a “crime in progress”, a woman was being robbed or mugged, and he risked his own life and safety to intervene and stop the robbery, and was actually injured in the process. I wondered myself, like would I be able to do the same for a total stranger? I like to think that I would but it’s like they say “talk is cheap”, and it’s harder to “practice what you preach”. I like that you value truth and sincerity and genuine character. I like people that are real like that.

    10. Men herregud, Stina.. Så ålreit du virker a! Kan da hende det er mange mennesker som ville åpnet hjemmene sine til flyktninger for eksempel, og som gjør ting. Ikke alle driter i andre!!

    11. Og dessuten fremstår du som en vanvittig usympatisk og lite vennlig person.. Hadde du stirret på min stygge jakke, med et overlegent blikk fordi du tror du er så perfekt, hadde jeg og blitt ganske sint og såret. Er ikke akkurat hyggelig å glane ned folk pga åssen de kler seg..

    12. Jeg har jo en liten fobi for døde mennesker- men frykten ligger vel mest i at jeg er redd de ikke skal være døde likevel. Altså, at de typ bare ligger der, så jeg er forberedt på at de er døde, men at de plutselig skal bevege på seg. Jeg bare takler ikke den tanken- men som sagt, jeg håper jo jeg reagerer slik det er forventet av meg, at jeg faktisk hjelper til. Mest av alt håper jeg så klart at jeg ikke kommer først til en ulykkesplass…

    13. Det er trsit å si det – men det du skriver stemmer dessverre alt for godt.
      Tror alt for mange mennesker er for opptatt av å vise andre hvor snille og omtenksomme de er – noe som er bra om de virkelig gjør noe bra. Motivasjonen for å gjøre noe godt for andre burde ikke være at du kan si det til andre.
      Må bare si at du er utrolig flink til å skrive, og å få fram viktige meninger! 🙂

    14. Jeg gjør ofte fine ting som å kjøpe mat til uteliggere da jeg er i oslo. Dette er ikke noe jeg sier til folk eller skriver på facebook. Dette er noe jeg gjør fordi jeg får en utrolig god følelse når jeg ser hvor takknemlige de er for at jeg kjøper et måltid til dem☺️ sist jeg gjorde det i Carl Johan var den en eldre mann som så hva jeg gjorde og han ga meg et klapp på skulderen og sa at det er et skjeldent syn. Den reaksjonen er bedre enn en tommel opp på facebook☺️

    15. Bra skrevet💗folk snakker om at de bryr seg om folk men er i virkeligheten ikke så tøff som dem sier eller skriver de er.Jeg blir sint da jeg får høre hva folk i virkelig heten har og si,man blir skuffet over at de ikke gjør noe da det kjer med dem.💗 Folk som virkelig bryr seg støter alltid opp på gata eller på nette,men ikke vær en sånn person som vis du er snill engang må du være det uansett hva det jelder, om det er en ute ligger eller en gatehund skal du være ærlig og si hva du mener men ikke skriv noe annet på nette og hver en annen i virkeligheten💗

    16. Vi snakket om dette på skolen en gang (vis du så noen slåss/ble rabet eller truet, ville du faktisk ha hjelp et eller ville du bare stått å sett på.
      Vis du hadde vært i en komflikt sselv hadde du da likt at alle bare så på, lo av deg eller løy om at de hjalp deg, ville du likt det, tenk over hva du gjør
      Du jan såre andre…!!!!!

    17. Til ALLE ville du hatt likt at andre løy om at de brydde seg om deg og løy om at de hadde hjelpet deg hvis du var i samme situasjon? Tenk over hva du gjør, du kan såre andre!!

    18. Herregud.. hadde jeg vært tilstedet så hadde jeg støttet deg når hu kjerringa truet deg😯❤❤❤❤❤💯💯

    19. I could write a whole book, but I don’t have the time. “Be the change you want to see in the world.” Having the strength to do so, is the challenge. I have some strength boosting information at my website.

    20. Jeg er enig med deg Stina❤️
      Jeg tror ikke jeg hadde hoppet inn i foreksempel en krangel.
      Men og adoptere hunder som trenger hjelp.
      Det hadde jeg gjort
      Men jeg er helt enig med deg❤️

    21. Helt enig med deg der! Jeg liker og se på programmet “Hvem bryr seg” for og se hvem som faktisk bryr seg? Og jeg ser mange personer som faktisk hopper inn og tør og si noe om det som skjer, men det er mange som går rett forbi, men jeg hadde heller ikke hoppet rett inn og prøvd og stoppe det som du sa ;-D

    22. Nå fikk jeg med meg aldri det innlegget du skrev om hendelsen på stortinget, men jeg har vært bort i slike hendelser tidligere. Også mobbehendelser, og har alltid stoppet eller prøvd å stoppe dem. Kan ned hånda på hjertet si at hvis jeg så st hun jenta skrek til deg ute, hadde jeg blandet meg inn – for slikt er ikke greit.
      Jeg lever etter regelen “behandle andre sommer vil at de skal behandle deg”

    23. Helt ærlig syns jeg dette blir flåsete skrevet. At det ikke holder å donere bort 50kr til flyktninger for eksempel, du må faktisk tenke på at ikke alle har like god råd, eller at ikke alle har mulighet til å åpne hjemmene sine for de. Du bør være litt mer realistisk. Og ja, mange deler videoer med stakkar dyr som ikke har det bra, men de har kanskje ikke mulighet til å ha dyr selv, kanskje pga. allergi, det tar tid å ha dyr, det koster masse penger. Tenk deg litt om!!! Også avslutter du med å fortelle om damen som klikket, ikke rart hvis du titter stygt på henne, det er regelrett mobbing. Selv om hun brukte en annen grunn til å bli sint på deg. Jeg syns du har en ufattelig rar tankegang på enkelte ting, men selvsagt også mye bra, du bør begynne å tenke deg om litt før du skriver innlegg.

    24. Jeg er enig med deg Stina, det er ikke så mange som tør og hjelpe. Når jeg tenker over det hadde jeg ikke hjelpet noe. Vis noen tør og gjøre 1 liten ting skryter de masse av det:[

    25. sykt av deg og se ned på mennesker, SPESIELT de som er ruset. om de hadde en stygg jakke, so what???? det er forferdelig å høre på at du snakker dritt om mennesker som sliter med livet den jenten eller damen har ikke noe annet valg enn å gå med den jakken, og de vet heller ikke hva de driver med, så om hun ble sur på deg for at du stirret på typen hennes skulle du gått bort fra situasjonen fordi du vet ( med tanke på at du faktisk BOR i oslo by ) at menneser som er rusa på dop ikke vet hva de holder på med. det er nettopp dette du skulle fått en overskrift i avisa for, ikke det at du har en stor suksess når det kommer til youtube. ” BLOGGER STIRRER PÅ NARKOMANE FORDI DE HAR STYGGE KLÆR”
      nå tar du deg sammen, jeg blir kvalm og uvell av å lese de jævla innleggene dine. jeg er en voksen dame, akkurat som deg, men man skulle tro du var 16 år yngre.

    26. Blir som hun bloggeren som skrev om flyktningene, og at leserne hennes måtte hjelpe flyktningene. Selv reiste hun til Spania der hun hadde leid et stort hus for to uker. Folk sier mye,men gjør lite. Sånn er det blitt. Og føler at mange på face hjelper kun for å vise folk at de hjelper. Alle de videoene der folk hjelper andre mens det filmes. Og folk som legger ut lange statuser om at de har vært så snille å levert inn en bamse og 100kr til flyktningene. Alt for oppmerksomhet. Jeg er helt for å skulle hjelpe,men ikke hjelp kun for å få likes på face. Veldig bra innlegg, Stina!

    27. Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg har vel ikke så kjedelige venner. Men en ting har du rett i, og det er at folk kan bli flinkere til å feie foran egen dør.

    28. Jeg hører ofte om folk som sier ting som du sier i dette innlegget. For eksempel når det kommer til de syriske flyktningene. Det er så utrolig bra, og det rører meg at folk er så engasjert i å hjelpe, donerer penger og oppfordrer andre til å gjøre det samme. Og gjett hva? DET HJELPER. Alle monner drar, og hvis hver person i Norge bidro med en 100-lapp hver hadde vi hatt 500 millioner, noe som er nok til å hjelpe utrolig mange.
      Jeg får vondt inni meg av å høre folk som deg si “hvis du er så flink å donerer penger til flyktninger, hvorfor tar du de ikke inn i hjemmet ditt?” Aner du hvor mye jobb det er å ta inn en i huset sitt? Mange gjør alt de kan for å hjelpe, og så kommer det noen andre å slenger i trynet på dem “hvorfor gjør du ikke mer?” Det er som å si til en som er i mot pelsjakker, for eksempel: hvorfor blir du ikke vegetarianer?
      Det er så utrolig synd at folk ikke setter pris på de små tingene folk gjør for å hjelpe. Har du bidratt til å hjelpe flyktningene for eksempel? MAN KAN HJELPE UTEN Å MÅ TA ALLE INN I HUSET SITT. Det er faen ikke noe håp om alle skal sitte å tenke som deg, og spørre folk som faktisk bidrar, hvorfor de ikke bidrar mer.
      Jeg vier mesteparten av fritiden min på å jobbe frivillig, blandt annet med å integrere barn i Norge. Det er noe jeg gjør for å bidra. Jeg bidrar også med penger, men når det kommer til å ta inn flyktninger, så kan jeg ikke fordi jeg er 15 år, og vi har ikke plass i huset mitt.
      Håper virkelig du kan tenke litt mer over hva du skriver, og skjønne at hvis alle hjelper litt, er det nok. Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen.
      Så får vi se om du er tøff nok til å svare på kommentaren min eller om du bare ignorerer den slik som alle som kommer med motargumenter, eller ikke er enige med deg.

    29. Hva søøren leste jeg nettopp? Du skriver jo som om du kjenner alle, og kjenner tankegangen til alle.. Folk tenker forskjellig, ikke alle tenker at ‘nå skal jeg dele dette innleggget om flyktningene slik at jeg kan virke snill’ eller ‘nå skal alle få vite at jeg syns synd på den hunden’. Noen (mange) skriver og deler innlegg for å nå ut til flere, for å få flere til å forstå hvordan verden faktisk fungerer på visse områder. Du skriver: ‘Hvis du er litt ærlig med deg selv, vil jeg tippe at du aldri hadde gjort det’. Husk at du ikke kjenner mange av personene som deler slike innlegg, og som FAKTISK bryr seg. Folk som for eksempel deler innlegg om de syriske flyktningene kan hjelpe like mye til som folk som ikke gjør det. Så svaret for min del, er ja, jeg bryr meg, og jeg bryr meg som faen selv om jeg er en av de som deler innlegg på Facebook.

    30. Michelle: For det første så er det å gi 50 kr til flyktninger helt fantastisk. Det jeg mente var at mange gjør det kun for å reklamere om det på facebook for å få likes etterpå. Og når det kom til hun jenten så kikket jeg ikke stygt på henne, jeg ble bare litt overrasket av den ekstremt knæsj rosa jakken hennes 🙂

    31. din største fan: Wow. Snakk om å vri på ting.. For det første så jeg ikke ned på henne i det hele tatt. Jeg ble bare forbauset over den ekstremt knæsj-rosa jakken. Og tror du virkelig ikke at jeg prøvde å gå vekk fra henne? Hun løp etter meg og greip tak i meg. Ikke så lett å bare gå da 😉

    32. Ida: Hele poenget med dette innlegget er om folk klarer å gjøre noe, uten å måtte skryte seg selv opp i skyene på facebook etterpå. Fordi det er mange som bare donerer en liten slant KUN fordi de vil skryte på facebook. Mens de i virkeligheten egentlig ikke bryr seg en dritt om saken.

      Utrolig flott at du hjelper til som frivillig. Det står det virkelig respekt av 🙂

    33. Poenget med å dele på face er jo ikke å få likes, det er jo for å engasjere flere. Jeg tror ingenting på at dem som donerer og deler ting på Facebook egentlig ikke bryr seg slik du sier. Hvorfor i all verden skulle de la noe slikt pryde veggen sin da? Jeg liker deg, og leser bloggen din hver dag, Stina, men gurimalla som jeg iriterer meg over denne typen innlegg. Det kan virke som du av og til plukker temaer du ikke har spesielt mye insikt i og skriver en radikal mening bare for å provosere. En ting er å provosere, det kan ofte være en god ting det, men synes du heller ender opp med å sette deg selv i et dårlig lys.

    34. Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva som foregår på facebooken min og deler nesten aldri noe. Derimot bryr jeg meg genuint om mennesker og dyr. Dette innlegget sier veldig mye om din egen karakter og tankegang, når du skriver “Jeg tror at vi mennesker må bli mer ærlige med oss selv, og forstå hvor lite vi egentlig bryr oss” og “men egentlig gjorde du det kun for å skrive om det på facebook.” Dette er din konklusjon fra ditt ståsted. Er glad jeg har et annet syn på dette. Jeg sier ikke at du er helt på villspor; du treffer kanskje noen med det du skriver – men det at du prøver å dra alle bloggleserne dine under en kam er bare veldig trangsynt av deg. Og som sagt; det eneste jeg sitter igjen med etter å ha lest dette innlegget er bare et negativt inntrykk av deg.

    35. Wow, endelig noen som kommer med et slikt innlegg. Jeg har diskutert og snakket med mamma om dette temaet siden flyktning-krisen virkelig startet. Vi begge tror at mange av de som deler videoer og skriver om flyktningene gjør det kun for at de selv føle seg bedre og for at andre skal mene at de er et god menneske uten at de virkelig har satt seg inn i det som skjer og bryr seg. Jeg har til og med tenkt på de som donerer en liten sum, men absolutt skal dele det med alle vennene sine på facebook? Hvorfor? For meg virker det veldig rart å skulle fortelle f.eks 1000 mennesker at man har donert 200kr til flyktninger, bryr man seg virkelig er spørsmålet mitt da? Det er selvfølgelig veldig snilt og viktig at man donere penger til noen som trenger de, men frivillig arbeid er virkelig noe som de flyktningene har like mye behov for enn alle de som sitter foran skjermen å donerer sum på sum for så dele det med alle sammen.
      Jeg har valgt å ikke uttale meg så mye om saken over sosiale medier fordi jeg ikke bryr meg nok om det til å gjøre det. Jeg syns det er mye bedre at man tier still da. Det ble en veldig rar og egoistisk setning. Jeg har kanskje litt mindre empati enn veldig mange andre, men setningen er ikke ment sånn du kanskje leser den.

    36. Hei Stina!
      i dette innlegget syns jeg virkelig du tok mange mennesker under samme kappe. Selv om Norge er et av de bedre landene å bo i verden, er det enormt mange mennesker som sliter her og. alle har ikke mulighet til å hjelpe, men ved å feks dele noe på facebook kan man oppfordre andre som har mulighet til å gjøre noe. jeg syns du heller kan lage et innlegg der du henger ut alle de som faktisk IKKE deler noe på sosiale medier, og dermed gir uttrykk for at de ikke bryr seg i det hele tatt.
      Kanskje du burde adoptere en hjemløs hund sånn at du skal føle deg litt bedre?

    37. Det er så bra at du skriver om sånt💗Tenk vis det hadde skjedd med Norge hva hadde vi liksom tenkt om folk i Syria hadde gjort det vi gjør nå😭💗

    38. Du nevnte det med gatehunder, jeg ville si deg det at min mor, som er mitt forbilde – har adoptert en gatehund fra porthugal. Hun ble funnet på gaten utenfor en restaurant. Vi har også en liten chiahuahua som ble slått og sparket, hun har opplevd mye vondt. Den forgje eieren var grei med henne, men eieren før der var ikke det. Vi passe på henne noen ganger, og aldri har jeg sjett en hund være så redd. Hun gjemte seg hele tiden og torde ikke å komme til oss. Så fikk vi en beskjed – om vi kunne ta over henne. Hvis vi ikke gjorde det så kom hun til å bli avlivet. Så selvfølgelig tok vi over henne. Og jeg har aldri skjedd større forandringer før, hun er en helt anderledes hund nå. Jeg har alltid sett den type hunder som de typiske “veskehundene”, men der tok jeg grundig feil. Hun elsker å løpe rundt i skogen og hun er ivertfall ikke noen “veskehund” 🙂
      Jeg skjønner hva du mener i dette innlegge, og det er et fåtall som faktisk tørr å gjøre noe som å gripe inn i en “skremmende” situasjon. Bra du skriver som sånne ting, det får folk til å kanskje tenke litt over ting 🙂

    39. Takk for bloggen din Stina!
      Jeg ville bare si at jeg føler moren min er et godt forbilde.Både for meg og for andre
      Hun hjelper syriske flyktninger og asylmottak.
      Hun har jobbet som arabisk tolk.
      Selvsagt ikke alle som kan tolke men…
      IGJEN TUSEN TUSEN TUUUSEN TAKK FOR BLOGGEN DIN 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg