Kom igang med treningen!

I sommer har jeg vært litt vel lat når det kommer til trening. Det har for det meste kun være litt vedlikehold og enkel mosjonering. Det som er greit med å ha en slik pause, er at man skjønner hvor viktig treningen er for kroppen. Selv sliter jeg med en nakkeskade, og da er styrketrening ekstremt viktig. Hvis jeg ikke trener eller mosjonerer på bare en uke, blir jeg så ødelagt i nakken at jeg ikke klarer annet enn å ligge rett ut. Jeg merker også hvor mye svakere jeg føler meg hvis jeg ikke har trent skikkelig styrketrening på en stund. Og selv om kroppen utseendemessig holder seg noenlunde lik, så lenge jeg trener iblant. Er jeg nødt til å komme meg igang med skikkelig gode treningsrutiner igjen. Ikke noe mer lating nå! Fra og med nå har jeg skikkelig lyst til å komme igang med gode treningsrutiner, og et sunt kosthold igjen. 

Jeg kommer til å trene mandag-onsdag-fredag fremover, og holde godteri inntaket til lørdager. Junkfood og ferdigmat er ok en sjelden gang iblant, men det skal vekk fra hverdagen. Jeg kommer ikke til å ha et sykt strengt kosthold der jeg må veie maten og telle kalorier. Sånt kan man fort bli gal av. Jeg kommer derimot heller til å fokusere på å spise mye proteiner fra kjøtt, fisk, fugl, meieriprodukter, og også spise mye grønnsaker og grove kornprodukter. 

Men dere, jeg er vel ikke den eneste som trenger å komme igang med litt gode trenings- og kostholdsrutiner, er jeg? Jeg tipper flere enn bare meg har vært litt late i sommer, så derfor utfordrer jeg dere til å bli med! Sett deg som mål at du skal klare gode rutiner frem til jul. Det er faktisk bare 3 måneder til jul, så det er ikke så lenge! Se hva det gjør med din helse. Se hvilke fordeler du får av å ha et sunt kosthold og trene. Kanskje får du en helt ny energi du aldri har hatt før? Kanskje blir du mye sterkere enn du noensinne trodde du kunne bli? Mye kan gjøres på bare 3 måneder. Gode vaner kan lages, og du kan få en mye bedre helse. For å motivere dere kommer jeg til å legge ut sunne mat oppskrifter og treningsøvelser her på bloggen. 

Nå er jeg spent på å høre fra dere. Er dere med? Er dere klare for å bli godt trente, og sunne? Det er jeg! 

 

46 kommentarer
    1. Kjæresten min og jeg begynte å trene nå for et par uker siden på studio, og det er så godt å ha noe å gjøre som vi faktisk har godt av. Som regel er vi hjemme og ser film og koser oss, men vi har det kjempegøy med treningen, og vi motiverer hverandre! Så det vil jeg faktisk også anbefale, ha en treningspartner, der dere har faste dager hvor dere trener 🙂 vi trener onsdag, fredag, søndag siden vi gjør hver vårt på mandager og tirsdager. Gleder meg til å se forskjellige oppskrifter fremover 😀

    2. Har også bestemt meg for å komme tilbake til gode rutiner👍🏼 lurte på om du kunne kjøre en lignende 30 dager uten sukker, bare litt kortere eller no✌🏻️
      Elsker bloggen din og YT kannalen din😍😍😍

    3. Har akkurat startet igjen etter en rygg+nakkeskade som jeg ikke tok nok hensyn til før det ble seint, så nå er jeg supergira etter å komme igang igjen! Endelig begynner ting å bli bra og jeg kjenner at så fort jeg er i mosjon så løsner alt i ryggen seg veldig fort heldigvis 😀
      Syns det er kjempebra at du er med på å fronte en sunn livsstil og prøver å inkludere leserne dine, det hjelper nok mye for mange! 🙂

    4. Vel, er godt vandt med å trene rundt 20-22 timer i uka, så er relativt i god form, men bra du oppfordrer til trening da 🙂
      Må bare skyte inn at å spise god gammeldags norsk mat er mer enn nok for å få i seg både energigivende- og ikke energigivende næringsstoffer (dvs. protein, fett, karbohydrat og alle typer vitaminer og mineraler). Det er også viktig å se forskjell på individer – mennesker som ikke er vandt med fysisk aktivitet, kan ha store positive virkninger av kun å gå en 30-60 minutters tur 3 ganger i uka. Det er altså viktig å skille på aktivitet og trening.
      Betegnelsen fysisk aktivitet er et overordnet begrep. I dette inngår mange andre termer knyttet til fysisk utfoldelse, f.eks. arbeid, idrett, mosjon, friluftsliv, lek, trening, trim, kroppsøving og fysisk fostring (Strømme & Anderssen, 2001). Man kan trekke et skille mellom fysisk aktivitet og trening ? Mens fysisk aktivitet er enhver kroppslig bevegelse som følger av muskelarbeid, og som fører til økt energiforbruk, er trening én måte å være i fysisk aktivitet på (Sundgot-Borgen, Fysisk aktivitet og helse, 2015, s. 3).
      Problemet er ikke at folk ikke kommer seg til treningsstudioet og trener styrketrening eller løper intervaller, det er at de er inaktive, og ikke beveger kroppen nok i løpet av døgnet. Altså kan kun litt aktivitet i hverdagen gjøre store forskjeller 🙂
      Men som sagt er det kjempe fint å oppfordre mennesker til det. Så på videre! 🙂

    5. Er selv godt i gang med treningen. Har som et mål at jeg skal greie 100kg i markløft, har foreløpig maksa på 85kg! Så er sykt motiverende at jeg bare er 15kg unna målet mitt 😀

    6. Hei jeg elsker og trene og vite at jeg er sunn, men her veldig dårlig på det så jeg er helt klart med!!! Er super fan!!!!!!

    7. Hei! Lurte på om du kan lage matboder med ting du kanskje ofte har hjemme, så slipper vi og kjøpe inn så mye vi ellers ikke spiser. Ofte når jeg vil ha noe for eksempel frukt så spiser jeg bare litt og så råtner det. 🙁
      Håper du vært fall kan lage 1 ting:-)
      Superbra blogg!

    8. Hei!
      Jeg lurte på om du har lyst til å lage en treningsvideo for barn. For vi barn er gjerne ikke like strek som dere voksne.
      Noen tips til å trene godt, men ikke så mye sånn at vi dør?

    9. Kan du ha en video hvor du viser øvelser man kan gjøre hjemme uten noen utstyr? Jeg er for liten til og gå på studio og jeg har ikke noen vekter eller sånt hjemme. Så det hadde vært kjempe bra vis du kunne laget en slik video!
      Ps: ELSKER ELSKER BLOGGEN DIN!

    10. Tenkte jeg skulle begynne neste mandag med styrketrening💪🏼 trener håndball 1 og en halv time håndball hver onsdag og fredag💪🏼

    11. Jeg er med☺️☺️❤️❤️ Har også vært lat i sommer, men du er den som har fått meg til å begynne å trene😃😃 du gir meg motivasjon💛

    12. i’m in! Jeg har alltid hatt lyst til å få en god rutine. Jeg har alltid sagt jeg skal starte i den dagen og så senere på dagen spiser jeg sjokolade eller noe i nærheten. Jeg er klar nå! Haha!

    13. Åå, høres bra ut!!
      Kan du ha en challenge? Det er sååå mye mer motiverende når man har noe å følge!!! Elsker tipsene dine! Nå ble jeg faktisk veldig motivert, haha

    14. Så klar! Jeg må innrømme at jeg har vært ganske låt nå i det siste. På tide å komme tilbake til gode rutiner, og vekk fra TV og godteri for å si det sånn:D

    15. Tror eg ikke har så mye tid til å bli med trener karate 3 ganger i uka og har ride time 1 gang uka så må eg ha tid til lekser og venner osv 🙂

    16. Er så gøy å faktisk bli ordentlig inspirert av en blogg, for en gangs skyld! Liker bloggen din veldig godt! Jeg er ikke supersprek, men jeg jogger en mil i uka og trener litt styrke + holder meg unna sjokolade så godt jeg kan(må jobbes liiitt mer med, haha), men det er pga DEG jeg har fått motivasjon, så tusen takk:) Stå på videre!

    17. Ja, jeg er med. Trener en del håndball og fotball, men ikke så mye styrke så det blir gøy og prøve det ut.

    18. har 5 styrkeøkter i uka, 4 fotballtreninge/kamp, daglig fysisk aktivitet på jobb og og gå/joggeturer flere ganger i uka. Samt et sunt kosthold med mye proteiner og lite karbohydrater 🙂 det funker veldig bra! Muskelmasse opp og fettprosent ned 😉

    19. Jeg er med! Jeg har vært Extra lat i sommer, så jeg er veldig motivert for å begynne med treningen igjen!

    20. Kan jeg spørre hvorfor du alltid må legge ut bilde av deg i sportsbh? For å clickbaite menn? Når det blir konsekvent lagt ut så er det heller ikke progresjonsbilder.
      Du tenkte sikkert at “jeg er stolt av kroppen min”, men du trenger ikke å melke det for en hver situasjon du snakker om trening, noe du gjør relativt ofte. Tipsene blir ikke noe bedre/mindre verdt av den grunn om hva du har på deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg