Slik er mitt kosthold!

Jeg får ofte spørsmål om hva jeg spiser, hvor mye jeg spiser, om jeg spiser godteri, om jeg teller kalorier, osv. Så istedenfor å svare en og en i kommentarfeltet, vil jeg heller skrive et litt utdypende innlegg om det hele. Det med kosthold er noe som opptar oss alle, og jeg er opptatt av å ha et sunt kosthold, som er sunt både for sinn og kropp. 

Mat kan gjøre store underverker for kropp og helse. Det er ikke for ingenting at folk pleier å si “du er hva du spiser”. Spiser du sunt og riktig, føler du deg bra. Men hvis du kun spiser drittmat, føler du deg ofte som dritt også! 

Når det kommer til mitt eget kosthold har jeg veldig få regler. Jeg teller hverken kalorier eller karbohydrater. Og når det kommer til hippe mat trender, holder jeg meg langt unna. Jeg spiser god gammaldags sunn mat. Ikke noe spirulina, sjøgress, eller noe annet dritt som mediene elsker å skrive om. Men ordentlig mat, med proteiner!

For jenter, er det èn ting som vi faktisk burde bli flinkere til, så er det å spise mer proteiner. Når jeg lager mat, prøver jeg alltid å ha en matvare som er rik på protein. Kjøtt, fisk, ost, kylling, melk, bønner, osv er rikt på protein, så jeg prøver alltid å ha minst èn av de tingene dominant på mattallerken. Bortsett fra det er jeg veldig glad i frukt og grønnsaker. 

På bildet under kan du se hva jeg handlet da jeg var innom matbutikken sist. Dette er mat for noen dager. Her er det frukt til smoothies, og bær til frozen yoghurt. Disse tingene pleier jeg alltid å drikke/spise da søtsuget kikker inn. Begge deler er perfekt på sommeren. Videre er det grønnsaker, kylling, ris, og tikka masala blanding til lunsj og middag. Sammalt hvete og gjær er til grove rundstykker som jeg pleier å lage for å spise til frokost, som jeg har kjøttpålegg på. 

Som dere ser er det ikke noe frossen pizza, brus eller godteri her. Men det betyr ikke at jeg holder meg 100% unna det. Får jeg veldig lyst på litt godteri så spiser jeg det. Men da spiser jeg ikke 5 sjokoladeplater, og et par potetgullposer. Da spiser jeg heller en liten mengde og koser meg med det. Man trenger ikke å være livredd for slike matvarer. Men man burde være obs på inntaket. Drikker man for mye brus, spiser for mye godteri og ferdigmat, ødelegger man kropp og helse over tid. 

Jeg har et lite motto her i livet “kroppen din er det eneste du må bo i hele livet, hvorfor ikke gjøre det til et sted du trives, fremfor et sted du hater?”. Med det, betyr det at man skal behandle kroppen sin med respekt. Ikke sult deg, og ikke overspis. Lær deg å finne en balanse som passer til deg. 

19 kommentarer
    1. Tusen takk, jeg syntes jeg er tykk,før tenkte jeg ikke på det men så ble det sagt at jeg var tykk. Ble ordentlig mobbet, nå går jeg på en ny skole. Men tenker fremdeles på det! Har begynt og trent litt om kveldene og har merket at det hjelper, har også prøvd og ikke spise så mye men samtidig ikke sulte.

    2. Enig!!! ❤️Endelig en blogger som ikke bare snakker om alle pillene de spiser og all “superfood” smoothisene di spiser HVERT ENESTE MÅLTID! Kan umulig være bra for folk å spise det!😅Holder meg til det som har vært sunt i alle år. PROTEINER!

    3. Kan du legge ut oppskriften på de grove rundstykkene? Liker å få flere oppskrifter og ideer på hva man kan spise – pluss at det er veldig gøy å bake!

    4. Jeg må virkelig applaudere deg for å unngå å alle disse mattrendene. Som oftest er jo alt bare vås! Men, det er utrolig mange andre bloggere som skriver om dette superpulveret spirulina f.eks.. blir så irritert hahah.

    5. Hei! 😀
      Kan du kanskje lage et eget innlegg om hvordan du lager Frozen Yoghurt? 🙂
      Du er kjempe flink til å skrive, ha en kjempe fin kveld videre!:)

    6. Hei Stina:) Jeg håpet jeg kunne få noen råd hos deg som virkelig kan dette. Jeg er veldig veldig kresen på all mat og har vært det hele livet. Dessverre for meg er jeg veldig glad i søtsaker og blir altfor ofte fristet av ting hjemme i skapet og klarer sjelden og la være. Jeg spiser nesten ikke grønnsaker eller frukt og er veldig lei meg fordi jeg vil så gjerne være sunn og sånn,men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg inn på rett spor hvis du skjønner hva jeg mener:) Jeg begynner og bli litt bekymret for meg selv og kroppen min. Jeg er ikke overvektig jeg har en fin kropp og er glad for det,men kostholdet mitt er ikke bra i det hele tatt:( Håper virkelig du kan gi meg noen råd:) Trenger det virkelig. Elsker bloggen din:) Klem<3

    7. Elsker hvordan du er så ærlig og samtidig gir råd som faktisk er sanne og hjelper! Fortsett sånn du! 🙂 Er så lei av alle disse bloggerne med “super -diettene” sine og piller som virker lite troverdig.

    8. Hvor lang tid tar det før du bestiller extensions fra Locks & Bonds til du mottar dem? Jeg bestilte nå, og må egentlig ha dem før lørdag. Er det håp tror du? 🙂

    9. Du skriver det på en så fin måte☺
      Kunne du ha laget en video om ting
      du angrer på at du har kjøpt?

    10. Du skriver det så på en fin måte☺
      Kunne du ha laget en video om ting
      du angrer på at du har kjøpt?

    11. veldig bra innlegg! men man trenger ikke spise “overdoser” av proteiner 😉 proteiner blir ikke lagret i kroppen, slik at det du ikke bruker transporteres ut av kroppen

    12. Hei!
      Du har skrivd på bloggen at du er så glad for å være et forbilde for så mange jenter, og det er jeg sikker på at du også er, og derfor synes jeg det er helt forferdelig at du legger ut slike bilder av deg selv, hvor det nesten ikke er noe igjen av deg. Du så veldig fin ut før, men nå synes jeg at du har blitt mye tynnere enn du var før, og beina og magen din er det nesren ikke noe igjen av, og jeg er sikker på at det er flere som legger merke til det. Misforstå meg rett, men når du vet at du er et forbilde for så mange jenter, vær litt mer oppmerksom på bildene du legger ut, fordi her så du ikke sunn ut i det hele tatt…

    13. Det som ikke er sunt er å fortelle jenter at de skal skamme seg over kroppen sin om de er enten “for” tynne eller “for” tykke. Alle må få ha den kroppen de har og kunne få lov til å vise seg frem uansett. Jeg synes ikke man bør diskutere kroppen til andre, det er frekt og unødvendig og setter bare enda mer fokus på kropp.
      Jeg synes forøvrig hun ser sunn ut; veltrent og slank!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg