Gå tilbake til en eks?

Når det kommer til forhold har jeg prøvd og feilet veldig mye. Det er et ordtak som sier “man skal kysse mange frosker, før man finner sin prins”, og jeg har møtt mange frosker. Etter at man har kysset mange frosker mister man til slutt håpet på å finne seg en prins, og mange ganger går man tilbake til en gammel frosk. Jeg har selv gått tilbake til ekser mange ganger. Gjerne lenge etter det ble slutt. Men til slutt har jeg alltid måttet bittert innse, at han var fortsatt en frosk. 

I dette innlegget har jeg lyst til å dele erfaringer jeg har ved å gå tilbake til ekser, og snakke med dere om hvorfor så mange går tilbake til sine ekser. 

Slik som det ofte har vært i min situasjon er at når det blir slutt med noen, så har man som regel kjærlighetssorg en stund etter bruddet. Man vil bare sitte inne hele tiden og gråte, og man ser ikke noe lys i tunnelen. Når man endelig kommer over den verste “gråte-fasen”, og man prøver å komme seg videre ved enten å lage en Tinder profil eller dra på byen og se etter kjekke gutter. Etter å ha sveipet til venstre på 329 gutter, og bare noen få til høyre der man fikk match, der samtalene var så utrolig kleine og man hadde null kjemi.Til slutt finner du en gutt som du får litt kjemi med, som du drar på en date med. Men daten blir superklein, fordi man har ingenting å snakke om, og hele tiden sitter man bare å tenker “hvorfor kunne ikke du bare hatt de gode sidene til eksen min?”. Etter et par kleine dater med gutter blir man ganske drittlei.

Man revurderer veldig fort om man vil gå tilbake til eksen, fordi det var så enkelt å snakke sammen, og man hadde så god kjemi. Så da glemmer man alle kranglene man hadde i forholdet, og grunnene til hvorfor det ble slutt.  Man begynner å mimre tilbake til alle de gode stundene man hadde med eksen. Og vips før du vet ordet av det har du begynt å treffe eksen igjen. Dere har det godt den første stunden, og man er overbevist om at det skal bli bedre denne gangen. Man tenker hele tiden at det er så deilig å slippe hele den kleine bli kjent fasen, man må igjennom på dater, og at man kan gå rett tilbake til kveldskos forran tv’en i armkroken hans.

Etter et par uker begynner de gamle problemene man hadde i forholdet, å komme tilbake. Man begynner ofte å krangle om samme ting som man gjorde før. Slet en av dere med sjalu? Da kan du banne på at den personen fortsatt sliter med sjalusi. Så de samme kranglene om hvem man har vært sammen med før, eller hvem man har på snapchat kommer tilbake. Var den ene i forholdet utro? Da er allerede tilliten brutt, og man kommer alltid til å være redd for at personen skal være utro igjen. Ble det slutt fordi han ikke ga deg nok oppmerksomhet? Hvorfor skal man tro at fordi man blir sammen igjen, så kommer han til å droppe kompisene sine og sende deg søte sms’er hele tiden? Etterhvert skjønner man at selv om man hadde en pause fra hverandre, så har man for store problemer til å bli sammen igjen.

Så, hvordan skal man unngå å gå tilbake til en frosk? 

Vi kvinner har en innebygd ting som gjør at vi glemmer hvor vondt ting egentlig var. Det er en grunn til at man klarer å gå igjennom fødsler. Derfor glemmer man ofte hvor vondt det var når det ble slutt, og hvor vondt man hadde det når man kranglet. 

Dette kommer sikkert til å høres litt rart ut for mange, men det har hjulpet meg veldig. Hver gang det har blitt slutt mellom meg og ekser, har jeg alltid skrevet ned hvorfor i en dagbok. Noen ganger har jeg også laget en video der jeg snakker til min fremtidige selv, om hvordan bruddet/kranglene føltes, mens det fortsatt var ferskt i minnet. Hver gang jeg har vurdert å gå tilbake til ekser, har jeg sett igjennom hva jeg skrev og videoen, og da har jeg alltid endret mening fort igjen, ikke f*** om jeg skal tilbake til han igjen! Man får en sterk wake up call som drar deg ganske fort ut av mimre-fasen, når man ser en video av seg selv der man gråter og snakker om alle de vonde tingene man har blitt utsatt for.

Så da sitter man der midt i mellom det ene og det andre. Man vil ikke gå tilbake til eksen, men samtidig vil man ikke være alene, og siden man allerede har vært på et par litt for kleine tinder dater, får man litt panikk om hva man skal gjøre. Man begynner å se for seg alle kveldene man må sitte alene og se på Netflix. Man blir usikker på seg selv, fordi man ikke lengre får høre av sin eks av man er nydelig og fantastisk. 

Hvordan unngår man å føle seg alene? Og hvordan føler man seg nydelig og fantastisk igjen? 

Etter et brudd er man nødt til å jobbe hardt med seg selv. Man må virkelig ta seg selv i nakkeskinnet og bygge selv opp igjen. La deg selv få virkelig gråte ut når du selv vil. Kjøp deg en svær bøtte med iskrem, se en trist kjærlighetsfilm, og gråt. Gråt til du er helt tom, og har fått det helt ute av systemet. Når du er ferdig med gråte-fasen bør du finne en ny hobby, som kan fylle tiden din. Begynn å treff venninner oftere, så du slipper å føle deg ensom. Og det som er sykt, er at før du vet ordet av det, er du helt over eksen din, og man klarer å ha det bra med seg selv på egenhånd.

Til slutt vil jeg bare si at om du fortsatt å vurderer og gå tilbake til eksen. Tenk noen flere dager, før du gjør det. Det kan i noen få tilfeller ordne seg mellom to personer, og man kan komme over alle problemene man hadde. Men av egen erfaring, og hva venninner har opplevd, så er det som alltid en grunn til at det ble slutt.

 –

Har du gått tilbake til en eks noengang? 

25 kommentarer
    1. Kjenner meg så godt igjen i dette! Jeg vurderte mange ganger å gå tilbake til eksen, så det endte med at jeg tok kontakt.. Men for hver gang jeg tok eller han tok kontakt husket jeg jo hvorfor jeg gjorde det slutt! Det å snakke med han var egentlig en monolog, ikke en dialog. Helt enig med deg! Gråt ferdig, finn prinsen! 😉

    2. Eksen gjorde det slutt med meg i i juni 2014, vi ble sammen igjen i oktober, jeg gjorde det slutt igjen i februar, fordi han hadde vært utro med meg og tilliten var vekk, og han var ekstremt sjalu og livredd for at jeg skulle være utro tilbake for å “ta igjen” jeg fikk ikke lov til noe og han ble mer og mer psykopat, fikk trusler av han på melding og nå har jeg faktisk måtte blokkere nummeret hans fordi jeg fikk meldinger av han om hvor løs jeg var osv om jeg var på byen og bare pratet med en gutt!

    3. Ble dumpa av eksen som skulle i militæret i 2011.. Vi ble sammen igjen sept 2014 og er i dag samboere. Så I mitt tilfelle har d å gå tilbake til eksen vært vellykka!

    4. Det er nå en måned siden det ble slutt med meg og kjæresten. Etter et forhold som varte i 1 år og nesten 8mnd. Jeg har det jævlig, og begynner å gi opp håpet om at det finnes en slutt på denne mørke tunnellen.. kjenner meg igjen i alt du skriver! Bortsett fra at alt jeg vil er å få han tilbake, men han vil ikke..

    5. Jeg er i den fasen der jeg og eksen har begynt å snakke sammen igjen. Dette innlegget kom til den perfekte tiden. Det kiler i magen når jeg er rundt han og det eneste jeg vil er å gripe hodet hans for å så kysse han. Det var ingen konkret grunn for at det ble slutt for tre – fire år siden. Vi ga det aldri en sjanse, det ble aldri noe skikkelig “oss”. Nå kiler det i magen om jeg møter på han på skolen, de blå øynene hans er alt jeg ser og når jeg får Snapchat av han er alt jeg vil å stoppe tiden. Han holder meg våken ofte tre timer lengre en vanligvis. For første gang føler jeg meg ikke alene, jeg føler meg ikke som den ene vennen i gjengen som ikke har kjæreste. Eneste jeg vil er å kysse han – men han er eksen, er det liksom trygt? Tusen spørsmål men så få svar.

    6. Så utrolig fin og bra skrevet, ja har det, vi har vært av å på nå i 5 år 😛 Hahaa.. Vi bor sammen, å krangler hele tiden.. Men sånn er det, ingen av oss klarer å gå fra hverandre.. 😛 så tror en av oss bare må finne en ny kjærlighet for at den andre skal klare å gå videre 🙂

    7. For noen dager siden holdt jeg på å gå tilbake til eksen men jeg fant noe i en annen som ikke den andre hadde og spurte han 01:01 på natta, vi begge er veldig lenge oppe så jeg viste han var våken, savner han alltid i helgene og blir alltid glad når jeg ser han😊

    8. føler meg så igjen av det du skriver! man glemmer faktisk hva den andre har gjort på 1-2-3. Jeg har vært på og av med eksen i 3 år snart. jeg så i går at jeg fortjener mye bedre og eksen min behandler meg respektløs. han blir så fort en annen person når han er med andre. med meg er han veldig snill og godgutt. men tingen er at jeg må gi opp, jeg vil ikke ha en gutt som er frekk mot meg og behandler meg kjempe dårlig. men siden jeg ikke er så fin som alle de andre og eksen min så på meg som en helt annen person som ingen andre gutter gjør. så gjør alt ting.. vanskelig. jeg bestemte meg for å ikke se han lenger og gå videre sånn. grunnen at jeg ikke har komt meg videre er at vi ble venner igjen ifjor og ble ofc uvenner etter det for 2 gang. og skjebnen har gått så positivt. men jeg har tenkt meg mange ganger om at jeg fortjener bedre! og den rette er der ute 🙂 <3 stå på stina

    9. Æ gikk tilbake til eksen fordi vi begge egentlig vil vær ilag men vi passa ikke ilag. Han har vært sammen med andre og æ veit han ikke e nokka å samle på men æ savna han sån. Når vi e sammen så klar vi ikke å snakk men når vi berre e vænna så snakka vi masse og alt e berre så rart. Vænnan mine og hans prøv å hjelp men de berre ødelegg alt.

    10. har bare hatt en kjæreste og er fremdeles sammen med han. langdistanse..kirkenes og tønsberg, men vi klarer oss utrolig bra, vart 2 år og snart 6 månder, og mere blir det. kunne ikke ønsket meg no annent.

    11. Jeg har bare en eks, og jeg kunne aldri blitt sammen med han igjen. Vi ble sammen da vi var 16, men det er jo i den tiden man gjerne forandrer seg en del, og etter 2 år sammen, ”slo” vi opp. Vi ble bare enige om å ikke være kjærester lenger, fordi vi hadde så og si vært som venner de siste månedene. Nå har jeg ikke mer kontakt med han, annet enn jeg ser han av og til på facebook. 🙂 Men så er jeg lykkelig samboer med en kjekkas, som jeg virkelig tror er min prins 🙂

    12. Var godt å lese dette! har som en regel å aldri gå tilbake til eksen, når det er slutt så er det slutt, selv om det er sykt vanskelig, og når eksen klarer å finne seg ny jente med en gang, blir det ekstra trist. Må bare tenke framover 🙂

    13. Ble sammen igjen med eksen min og vi har vært sammen i over 2 år nå 🙂 Var min feil at det ikke fungerte først, men nå er vi samboere og har det bedre enn noensinne! Han var også min første kjærlighet 🙂

    14. Nei, har ikke det og angrer ikke ett sekund. For idag har jeg verdens beste kjæreste. Er en grunn til at folk slår, nettopp fordi det ikke fungerte.
      Ting skjer, når man minst forventer det! <3

    15. Jeg har ALDRI gått tilbake til en eks. Ekser er ekser dfor en grunn, og det er ikke meningen at man skal bli sammen med eksen om det ikke funka første gangen. Man må bare bite tenna sammen og komme seg over han/henne og finne noen du ikke kjenner, eller som du har blitt kjent med gjennom felles venner eller lignende.

    16. Ja. Vi var sammen så slo han opp så ble vi sammen i gjen 4 dager etter. Så slo jeg opp og nå er vi ikke sammen nå!

    17. Jeg vet va du kan lage inlegg om! hvordan man lager en blogg… har veldig lyst å lage en men det er en ting jeg ikke forstår så pleas lag det!
      hilsen Ylva

    18. ja, jeg gikk tilbake til min og det viste seg å være helt samme som det var. Nå er jeg heelt ferdig med han rett og slett.

    19. Den video greia var faen meg smart, det skal jeg gjøre!
      Har tenkt å gjøre det slutt med typen og vil ikke gå tilbake til han (har gjort det mange ganger før..), men det er så vanskelig for jeg går alltid tilbake… Takk for tips!

    20. Hver dag.. Vi krangler mye.. Det har vært slutt to eller tre ganger, og nå vet jeg ikke hva vi er.. Alt er vondt, men jeg elsker han og vil han alt godt, så jeg biter tenna sammen og håper han snart forandrer seg..
      xoxo

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg