Slik blir du aktiv i hverdagen!

Hvor aktiv er du i hverdagen? De aller fleste av oss er på trening et par ganger i uka. Men hva gjør vi de andre 5 dagene? Vi kjører buss/bil frem og tilbake til skole/jobb og sitter stille i 8 timer. Når vi endelig kommer hjem slapper vi av på sofaen resten av kvelden, fordi vi er slitne etter jobb. Kjente du deg igjen? Jeg har som mange andre en veldig stillestittende jobb. Derfor er det kjempe viktig å være aktiv så ofte man kan. Jeg merker det så fort i nakken hvis jeg har sittet stille altfor lenge, i tillegg blir jeg super trøtt! 

Men hvordan holder du deg aktiv i hverdagen? Her har du noen enkle tips! 

– Alltid ta trappa istedenfor heisen

– Hopp av bussen noen stopp før du egentlig skal av, så du kan gå resten av veien

– Hvis det ikke er altfor langt; gå frem og tilbake til butikken. Da får du litt trening i armene på vei hjem, med tunge matvarer også!

– Er det helg og fint vær ute? Ta med deg nistepakke og en venn ut på tur! 

– Bruk friminuttene og pausene på skolen/jobben til å strekke på deg. Strekk ut armer og ben skikkelig, så kroppen ikke stivner helt i løpet av dagen! Har du tid og mulighet bør du ta deg en tur ut og få frisk luft også! 

– Gå / sykle til og fra jobb/skole minst en gang i uken!

– Gjør noen enkle treningsøvelser som knebøy, planken, utfall, osv før morgendusjen!

– Få deg en hund. Da må du plutselig ut på tur tre ganger hver dag.

– Gjør husarbeid oftere. Å dra med seg en støvsuger i hele huset kan være god trim!

– Parker lengst borte på parkeringsplassen, så må du gå noen ekstra meter, og du får litt frisk luft! 

14 kommentarer
    1. Veldig fint innlegg og fantastisk fine bilder!
      Er enig i det meste, men uenig i at å få en hund vil hjelpe. For noen vil det kanskje det, men kjenner så altfor mange som har anskaffet hund i håp om å bli mer aktive. I de tilfellene jeg vet om, har resultatet blitt en sykelig overvektig hund, som får altfor lite aktivitet… De får også ofte problemer mentalt, blir gjerne aggressive og vanskelige å ha med å gjøre. Altfor mange som velger å slippe hunden rett utenfor for å gjøre sitt, for så å gå inn igjen med en gang.
      Er man ikke oppriktig interessert i hund, vil heller ikke hunden få den mentale treningen den trenger. Anbefalt mentaltrening for hund er minst en time om dagen, dette er lett å glemme :/
      Mwn ellers et veldig fint innlegg!!

    2. Greit innlegg. Men må si meg enig med Féline.
      Jeg tror en skal være litt forsiktig med komme med påstander når en ikke, i dette tilfelle, ikke har hund selv. 😉
      Noe som gjør meg generelt irritert, når mennesker går rundt å snakker om hvor aktiv en blir hvis en har hund. Er det noe du lurer på angående det å eie en hund, så gjerne spør. Har en liten hund, men sprekere enn toget! Vi har halvanne mental trening, (for hundens del) og en lang tur på ettermiddagen/kvelden. 3 turer om dagen er vel litt å ta i 😉 I tilfelle må du definere en tur. 🙂 Men ett godt punkt, for mer aktiv blir èn hvis èn skaffer seg hund, men da skal man vite hva man går inn for, det er ikke bare så enkelt å skaffe seg hund.

    3. Resimonsen: Unnskyld meg, men jeg har hatt hund hele livet mitt. Jeg har hatt både shih tzu og border collie, så jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Ja, det er mange som er like late selv om de skaffer seg hund. Men jeg var svært aktiv når jeg hadde hund. Da var det ofte at jeg dro på lange turer med hundene.

      For at hunden skal få gått på do må den ut minimum tre ganger hver dag. Noe annet er faktisk dyreplageri 😉 Hver av de turene trenger selvfølgelig ikke være super lange. Men en lang tur hver dag burde hunden ha.

    4. Okei. Missforsto jeg da, virket som om det bare var å skaffe seg en hund 😛
      Problemet med hundeeiere er at de tror at så lenge hunden får 3 turer om dagen som er over 1 time hver av dem, så er det nok. Men det er helt feil. Og dette burde du vite siden du har hatt border collie. Border Collie har et utrolig gjeter instinkt og en hjerne som jobber i hundre fra den står opp til den legger seg. Med å eie en BC, holder det ikke med turer, men mental trening er vanvittig viktig for at hunden skal trives og leve et fint liv.

    5. Selvsagt burde hunden få komme seg ut på do flere ganger daglig. Her holder det nok ikke igjen med kun 3 ganger! Min er vel ute på morgen, etter frokost, når jeg kommer hjem fra jobb, etter middag, og igjen på kvelden. 5 ganger blir jo det, og ja, det blir dyreplageri, hvis ikke hunden får kommet seg nok ut på do 🙂

    6. Du har utelatt det beste tipset av dem alle, men du vet kanskje ikke om det selv 🙂 Geocaching! En slags utendørs skattejakt, perfekt motivasjon til å komme seg ut på tur. Det er gjemt millioner av cacher (“skatter”) rundt om i by og skog i hele landet (og verden)!
      http://www.geocaching.com, dersom det hørtes interessant ut!

    7. Enig i egentlig alt du skriver! For min del vil det bli litt slitsomt og sykle/gå til skolen, da det er 1 time å kjøre med bil. Men jeg har to hunder som må ha trening, så holder meg aktiv, i tillegg til flere håndballtreninger i uken :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg