Slik løper jeg intervaller!

Jeg får ofte spørsmål av dere om hvordan man løper intervaller. Personlig har jeg blitt mer og mer glad i intervalltrening, fremfor vanlig jogging. Da det tar kortere tid, er mer effektivt, og man bygger mer synlige muskler av det, i tillegg til at man forbedrer kondisjonen sin raskere. Når jeg løper intervaller pleier jeg som regel å gjøre det etter at jeg er ferdig med styrkeøkten.

Måten jeg gjør intervalløkten på er at jeg begynner med 1-2 minutter rolig gange. Deretter stiller jeg inn tredemøllen på 12 km i hastighet og 2,5 på incline. Jeg løper 30 sekunder på mølla, også 30 sekunder pause. Dette gjør jeg 4 runder, før jeg tar 1-2 minutters pause. Deretter gjør det 4 runder igjen og avslutter med 1-2 minutter rolig gange. Perfekt liten intervalløkt etter styrketreningen.

Det er selvfølgelig utallige måter å gjøre intervaller på, og man må velge en metode som passer til seg selv. Men denne passet meg veldig godt, og da passer den forhåpentligvis deg like godt 🙂

Trener du intervaller?

11 kommentarer
    1. Jeg tar først rolig gange, deretter øker hastigheten løper i 5 min, øker – løper i 4 og forsetter sånn til det er 1 min igjen og så andre veien 🙂

    2. Gjorde det før 😛
      Tok som oftest 11 intervaller. 1.5 i motstand og gikk fra 9.0 i hastighet og økte med 0.2 hver intervall til jeg til slutt var på 11.0. 45 sekunder løpe og 15 sekunder pause 🙂

    3. Siden jeg løper ganske mange ganger i løpet av uka har jeg ganske mange ulike intervaller jeg bruker, for å unngå at det blir kjedelig. Gerilijaintervaller er favoriten når det kommer til korte intervaller. Sett mølla på 0,5 i stigning og sett tempoet ganske høyt(jeg pleier å løpe i 16), løp i 20 sekunder, før du tar ti sekunder pause. Gjenta ca.16-20 ganger hvis du føler du klarer mer er det et tegn på st du bør øke farten.

    4. Det virker som uansett hva temaet er, kvinner er ustadig. 😉 I’ve always done one steady pace on my treadmill, I’ll try intervals. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg