Dårlig forbilde fordi jeg trener?

Tidligere i dag kom jeg over en status på facebook, som Lene Orvik hadde skrevet. Hun har nettopp startet med et sunnere kosthold og mer trening, og hadde skrevet om det på bloggen sin. Det som sjokkerte både hun og mange flere var hvor mye hat og drittslenging hun hadde fått, fordi hun ville bli sunnere. Altså, er det mulig? Hun hadde blitt kalt dårlig forbilde og ble bedt om å holde det sunne kostholdet for seg selv, fordi det var ødeleggende for unge mennesker.

Jeg kjenner jeg blir så sint når jeg leser sånt. Det er så mange som har helt vrangforestillinger av verden. Når en blogger skriver at hun vil spise sunnere og trene mer, da er hun et dårlig forbilde. Mens hvis en overvektig person legger ut bilde av seg selv, gjerne med en burger i handa, da blir personen hyllet og blir kalt godt forbilde. Altså, hva er greia? Hvis jeg hadde sittet i sofaen hele dagen og dyttet innpå med drittmat og aldri tatt turen innom treningssenteret, da hadde jeg blitt kalt et godt forbilde. For da er man liksom “ekte”. 

Se på Caroline Berg Eriken for eksempel. Hun har en smashing og godt trent kropp, som kommer fra mange år med trening og et sunt kosthold. Den dama er hva jeg vil kalle et godt forbilde. Men når jeg leser igjennom forumer på kvinneguiden og hennes eget kommentarfelt, er det mange som ikke er enig med meg. De syns hun er et dårlig forbilde fordi hun spiser sunt og trener. 

Jeg har aldri fått så mye dritt som da jeg startet 30 dager uten sukker utfordringen. Hvorfor? Ikke vet jeg. Men jeg har en sterk følelse om at folk liker å kunne føle at det å sitte og råtne forran en tv mens man spiser junkfood, er sunt. Så hvis noen kommer og sier noe annet til dem, da blir de fly forbanna. Det å bli kalt syk, anorektiker, dårlig forbilde, osv er nesten hverdagskost for meg. Er det liksom greit å slenge sånt dritt fordi jeg trener og spiser sunt? 

Jeg hadde skjønt at folk hadde kalt meg et dårlig forbilde hvis jeg aldri trente, og hadde sultet meg for å bli tynnere, og hadde oppfordret andre til å gjøre det. Men det har jeg aldri gjort! Jeg spiser sinnsykt mye mat, men sunn mat. Mat som er rik på proteiner, sunt fett og “gode” karbohydrater (fullkorn og grønnsaker). Jeg føler at hvis jeg ikke legger til setningen “også unner jeg meg godteri en gang iblant”, blir jeg dømt som et forbilde. For hvis man skal være sunn, så er man jo nødt til å unne seg litt godteri en gang iblant, eller hva? 

Vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Men ville bare få ut litt frustrasjon og tanker om dette temaet. Også ønsker jeg at du selv tenker over hvem du ser på som et godt forbilde.

100 kommentarer
    1. Jeg tror at folk blir tråkket litt på tærne når andre går inn for å gjøre en endring, ved å for eksempel trene og spise sunnere. Mange spiser mye dritt og sitter alt for mye stille, så når en person er villig til å gjøre en endring, ikke spiser det samme som de andre fordi personen vet at det er farlig over lengre tid, føler folk at de blir tråkket litt på tærne og blir forbanna. Men jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor de reagerer heller, for det er jo ikke sånn at noen sier at de MÅ ut å jogge eller ikke spise godteri, det er jo opp til de selv. Skjønner godt frustrasjonen din! Jeg ser på deg som et godt forbilde, for det er du!

    2. Det jeg tror de mener er at når du spiser junkfood så er du et forbilde fordi du velger å ikke følge kropspresset, at du ikke bryr deg om hva andre tenker om deg.

    3. Herregud, folk er tragiske! Har bare ett ord jeg, missunnelse!!! Hev deg over det, fortsett som du gjør! Det kostholdet og den treninger du fronter, det er ett godt forbilde!! Stå på! 💪💕

    4. Folk er bare sjalu for at andre har en bedre kropp enn dem selv. Det er jo helt latterlig at folk skal bli kalt dårlig forbilde for å trene å være sunne.

    5. Du sier at Caroline Berg Eriksen er et godt forbilde. Er man et godt forbilde når man redigerer seg mye tynnere, lyver til leserene sine, utgir seg for å være lege/ernæringsfysiolog?

    6. Jeg skjønner så absolutt frustrasjonen som man blir sittende på! Kroppen min fungerer så mye bedre med fysisk aktivitet og rett mat. Det var et ork å komme seg opp av sofaen før, men nå har jeg en annen holdning til å holde meg i form. Det kommer så mange fordeler med et sunnere matinntak og trening. Skulle ønske flere kunne se at mange gjør det for sin egen del.
      Jeg ser også den andre siden av saken, og at mange blir bitre og synes det er dårlig av bloggerne som skal være forbilder – men det handler også mye om egne synspunkt. “Hva provoserer meg? Hva synes jeg? Hvordan er jeg?” osv..
      Føler jeg kommer litt til kort her, men jeg unner alle enkeltindivider en sunn kropp og et sunt inntak av matvarer, og litt fysisk mosjon for kroppen i denne verdenen hvor “sosiale medier” og streamingtjenester som Netflix gjør mange til sofaslaver 🙂

    7. De som synes du er et dårlig forbilde fordi du trener og spiser sunt må det jo være noe galt med.. enten er de sjalu eller så mener de at du får unge til å slutte å spise og bare trene, men du sier jo selv at du spiser masse men sunn mat og det kan/burde de også gjøre! det beste man kan gjøre for kroppen er jo å trene og spise sunt! synes du er et sykt godt forbilde, og du er på 8. plass på blogg.no! det fortjener du virkelig! elsker bloggen din <3

    8. Men det handler jo ikke om hva andre tenker om deg når du velger å gjøre en forskjell for ditt eget liv, din helse og eget kosthold. Det handler jo om at man vil ha det bedre med seg selv og hva en selv føler om kroppen og helsa si, tror nemlig ikke det er slik at for eksempel Lene Orvik eller Stina trener eller spiser sunt fordi de bryr seg om hva andre tenker om de, de gjør det for sin egen helse og selvbilde.

    9. Jeg tenker som så at det sikkert er mange der ute som KUN legger ut denne typen info om seg selv, at de KUN spiser sunt, KUN trener på fritiden og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme, men at utskeielser er for de som ikke klarer annet, og hvis dette er tilfellet er jeg enig i at det er dårlige forbilder, for man skal kunne unne seg noe godt en gang i blandt også, men jeg ville aldri sagt at en som lar kroppen forfalle og tetter årene med fett er et godt forbilde, for det synes jeg over hodet ikke!

    10. du provoserer ved at du konsekvent legger ut bilder av kroppen din. Innhold ellers er rettet til lesermassen din som er 12-16 år. Det blir så feil. Men det virker som du ikke har reflektert og ikke har selvinnsikt på det.

    11. Jeg syntes det er kjempebra at du trener! Og alle burde bli oppfordret til å gjøre det samme. Hvis vi lever i en verden hvor det er normalt å veie 250 kg, så vil de neste generasjonene praktisk talt bli født med slitasjeskader på leddene og diabetes.
      Folk hater nok bare på deg og andre med gode verdier fordi de vet at de egentlig er utrolig selvdestruktive og trenger å rive andre ned til sitt eget level av selvmedlidenhet.

    12. så enig!! tror ikke folk tåler å høre at andre folk er sunne og trener, jeg vet ikke? jeg selv er utroolig glad i å trene, og har trent 6 ganger denne uka. er jeg et dårlig forbilde da? jeg trodde det var et bra forbilde, det er jo sunt. den “ekte” meg er ikke hun som sitter i sofaen midt i uka med sjokolade i hånda, det er hun som går på trening gjerne to ganger til dagen, og som spiser masse sunn mat. jeg velger heller å spise en middag med kylling istedet for en halv sjokoladeplate, fordi ja, dette inneholder like mye kalorier. en ting som er viktig å påpeke er at jeg gjør det for meg selv. ikke fordi jeg føler et press, ikke for å få masse likes, men fordi jeg liker det. jeg brenner for det. det merker jeg at du også gjør, og du motiverer! du er råflink, stina<3

    13. Ingen fortjener å bli slengt dritt til! Verken de som velger å slappe av og spise god mat uten å tenke noe over det + de som spiser sunt og trener. Min mening er at de som trener og spiser sunt fortjener skikkelig creds. Men media der i mot, de burde blitt slengt dritt til. For de gjør ingenting annet enn å reklamere for å gå ned i vekt, slankepiller her og slankepiller de og de redigerer alle kvinnemenneskene tynnere osv. DET er noe man burde ta tak i, istedenfor å slenge dritt til de som spiser riktig og trener. For media skader.. De får folk til å tro at å ha litt fett på kroppen er en skandale, å det blir feil.
      Forresten, kjempe fin blogg du har Stina! Du er en utrolig nydelig jente som burde være stolt over kropp og ansikt. 🙂

    14. Jeg mener at de som lever livet sitt slik de vil og ikke bryr seg om hva noen andre mener, de er et bra forbilde.. Så hvis noen vil leve på salat eller trykke i seg en feit burger hver dag, så betyr ikke det noe for noen andre, fordi det er deres liv, ingen andres. Jeg tror grunnen til at de som er overvektige og spiser usunt blir hyllet, er fordi de står imot det helvettes presset om å se slank ut, og være sexy til en hver tid. Misforstå meg rett, jeg er på ingen måte enig i at de skal bli hyllet fordi de lever usunt, men det er jo bra at ikke alle slever etter drømmekroppen.
      Men, skal man få fram det viktigste i saken, så er jo det helsa.. Og da er det ingen hemmelighet at trening og sunn mat er det beste, uansett! Så det å bli hata og slengt dritt til fordi man lever “grønt” er helt sykt!

    15. Forbilde eller ikke, alle mennesker er skapt forskjellig og derfor forskjellige meninger! Noen mener det ene og andre mener det stikk motsatte. Det er bare å innse at verden vi lever i ALDRI kommer til å bli 100% enige om noen ting, nettopp fordi at vi er skapt/formet forskjellig enten det har med oppvekst, miljøet, religion, utdannelse, familie/venner vi har rundt oss, eller påvirkningskraften fra media! – En TING er SIKKERT, du er en utrolig flink blogger og en person folk kan virkelig kalle ett FORBILDE! – Men det DU kanskje må lære deg, er å ikke ta til deg/ta innover alle hat-meldinger og kritikk fra alt og alle! 😉 Husk, det vil alltid finnes “hatere” der ute, men det finnes i gjengjeld MANGE MANGE flere “elskere/fans” som ser opp til deg!:) Skjønner at du vil ha ut litt “frustrasjon” som du kaller det, men la det heller ligge, prøv heller å fokuser på noe positivt, skriv om dette og få dine lesere til å få glede seg over en ting som også du syntes er postivt! Det disse “haterne/klagerne/negative” personene er ute etter som oftes er jo: OPPMERKSOMHET! – Når de ikke får den oppmerksomheten de er ute etter, slutter de fleste også å “slenge dritt” Det blir nesten det samme som en “mobber” er som oftest ikke helt fornøyd med seg selv, så å få en annen person til å virke enda “dårligere” vil da øke selvtilliten til den personen som mobber, fordi da får kanskje den som mobber oppmerksomhet “blir den kule” og mobbeofret den som føler seg utelat. Det var bare ett eksempel 😛 Har lest og følger med mye på bloggendin, har faktisk truffet deg på en fest for en stund tilbake 2011, tror jeg det var, haha! 🙂 – Fortsatt god helg! 🙂 😉 😀 Stå på! 🙂

    16. Er enig i at vi som er opptatt av trening og kosthold blir utsatt for mye ufortjent hat. Det virker som om at allmennheten synes det er greit å dømme oss. Har fått høre av familie og venner at det ikke er noe poeng for meg å trene eller spise sunt fordi jeg er tynn fra før av. Blir ledd av når jeg sier jeg vil øke muskelmasse. Får bekymrede blikk når jeg sier jeg vil kutte ned på brus og junk. Jeg får ikke “lov” til å ytre ønske om å forandre noe med min kropp eller min livsstil, fordi jeg er “perfekt” fra før av (eventuelt ikke overvektig). Jeg får hat om jeg legger ut et noe lettkledd bilde på facebook, men jeg vet at om jeg hadde hadd 10-15kg ekstra på kroppen hadde jeg blitt hyllet.
      På den andre siden…. Kanskje du får så mye dritt fordi du formulerer deg så negativt når du snakker om de som ikke er opptatt av trening og kosthold? “å sitte og råtne forran en tv mens man spiser junkfood” har ikke akkurat en positiv tone for å si det sånn.

    17. Veldig enig med deg! Merket selv at etter jeg begynte å trene og spise sunt, så ble jeg liksom “sett” ned på av andre mennesker siden de selv har en annen livsstil. Det finnes ingenting annet en positivt med å ha en sunn livsstil og å være i god form.

    18. Endelig noen som tok tema, og skrev et utfyllende innlegg! For det er jo ikke noe galt i å fronte et sunt kosthold, og jeg synes det er bra at kjente bloggere kan legge et fokus på det å spise sunt og trene. Ser alt for mange bloggere som omtrent daglig skriver ´´Nå skal jeg kose meg med boller, godis, brus, eller lignende´´. La merke til at noen over skrev ´´det jeg tror de mener er at når du spiser junkfood så er du et forbilde fordi du velger å ikke følge kroppspresset, at du ikke bryr deg om hva andre tenker om deg´´. Det er ikke noe forbilde å gafle i seg masse usunn junk food, og bare sitte på rumpa. Det er faktisk en oppfordring til livsstilsykdommer og fedme. Det er heller overhode ikke å overdrive at jeg sier det, og er bare å sjekke opp med google om du ikke tror meg.. Ja, selvfølgelig skal det være lov å unne seg litt godis/junk food en gang i blant, noe også fotballfrue har fortalt på bloggen sin at hun gjør. Jeg synes den 30 dagers sukker-utfordringen din var utrolig bra tiltak, til å kanskje få folk til å kutte ned på sukkeret, og finne andre godsaker å erstatte søtsuget med. Jeg synes det er skremmende at det å ha mange kg for mye skal bli hyllet til de grader, imens en jente som ser sunn og veltrent ut, skal liksom bli hakket ned på og bli beskylt for å oppfordre til anoreksi. Det å være feit er på ingen måte sunt, ikke at det å være alt for tynn heller er noe bra, men allikavel så blir det å være feit hyllet til de grader, imens det å være tynn blir man møtt med stygge kommentarer.
      Folk i disse dager, spesielt ungdom spiser alt for usunn mat. Jeg blir sjokkert over hva folk putter i seg av mat, og jeg synes det burde vært et større fokus på et sunt kosthold på skolen. I friminuttene spiser folk nudler, sjokolade, bolle, drikker brus, HVER ENESTE DAG! Er ikke rart de ligger halvdøde utover pulten hver eneste time, når de hiver i seg masse crap, som ikke gir riktig næring til kroppen. Jeg spiser selv godis i helgene selv, av og til junkfood, og er vel noe midt i mellom tynn og et par kg ekstra. Jeg har nylig startet med lett trening, og det å spise sunnere og mer varriert, fordi jeg har lyst på et liv der kan minske sjansen for sykdommer som vil vare livet ut, samt jeg får mer energi av å spise næringsrikmat, fremfor å proppe i meg masse dritt. Jeg føler meg helt fantastisk både psykisk og fysisk om dagen, og jeg synes det er flere som kunne gjort akuratt dette. En sunnere livstil skader ikke 🙂

    19. herregud så teit! Skal ”unge” mennesker spise dritt mat 24/7 og dø av livsstil sykdommer da eller?! Det er jo bra å være sunt så lenge man ikke ber folk om å sulte seg ihjel for å bli tynn så er det vell greit å kunne skrive om sunnere kosthold og trening!

    20. Jeg tror blogglesere og bloggere misforstår hverandre litt.
      Selvfølgelig er det å spise sunt og trene forbildematriale. Å spise sunt og trene er veldig viktig! Jeg tror bare den vanlige norske ungdom/voksen/barn er veldig lei av å hele tiden se at “alle” bloggere hele tiden skal snakke om å være så sunne. Men det som provoserer mest er det at man alltid poserer med bar mage og hele tiden legger ut bilder av hvor fantastisk kropp man får av det. Og at det å være sunn i form av å spise riktig og trene, blir forbundet med slike bilder og da denne utseendefikseringen av det hele.
      Dette er ganske litt slemt å si mot deg, men er ikke ment vondt: Men hver gang du legger ut at du har trent/treningstips/kostholdstips poserer du alltid med bar mage. Dette skaper et helt feil sammenheng mellom det å være sunn og utseende. Dette er konstruktiv kritikk, som du som blogger har et ansvar for. Samtidig er det selvfølgelig lov å være stolt over seg selv. Men dette er noe du burde tenke over. Du trenger ikke endre det, hvis du ikke mener det samme som meg:)
      Samtidig er jeg enig at blir man påvirket av slikt, bør man heller ikke være på nettet. Men det er veldig vanskelig, om ikke umulig i dagens samfunn å ikke være på nett.
      Vi blir påvirket av hverandre, sånn er det bare. Dumt at sunt kosthold og trene alltid blir satt opp mot utseende… tror det er hele problemet.
      God helg:)

    21. Jeg skjønner ikke hva som er greia med folk som kritiserer at folk vil trene og spise sunt! Det er jo bare bra for oss å kunne gjøre nettopp det! Det jeg tror er at folk tenker at det kan gå over i det “usunne” oh enkelte kan være alt for opphengt i å trene alt for mye og bare leve på en streng kostholdsplan. Det er ikke sunt å leve alt for strengt på dette og være sykelig opptatt av dette heller. Og de som spiser usunt av og til får dårlig samvittighet når de hører om hvor feil det er de lever og prioriterer fordi de nettopp ikke gjør slik som bloggere, media, osv. Dette går begge veier, hvis du skjønner? :/ Man blir kritisert samme hva en gjør dessverre.. 🙁 Men fortsett som du gjør, synes du er et sunt forbilde! <3

    22. Jeg trener dans 3 timer i uka + egentrening ca 1 time ( med dans ) og styrketrening 1-2 timer i uka. Men jeg er aldri ute på joggetur.
      Jeg spiser det jeg vil. Vil jeg ha mcdonalds mat, da spiser jeg det. Vil jeg ha chips, så spiser jeg det.
      Jeg vil si at jeg ikke spiser særlig sunt. Asså, jeg spiser kylling osv når vi har det til middag. Men jeg kan ikek fordra f.eks banan, jordbær, blåbær elns. Er så og si bare druer og grønne epler jeg liker av frukt.
      Jeg er 1.71 høy og veier ca 52kg.
      Jeg lurer på hva du syntes om denne livsstilen ? Og om du ikke gjør, har du noen forslag til hva jeg kan endre på?

    23. Helt enig, “kroppspress” er jo ikke eneste grunnen til at folk velger å leve sunnere. Det handler hovedsakelig om hva man selv ønsker å hva man føler seg komfortabel med. Forbilde er jo heller ikke hva man spiser eller hvor tynn man er,men heller valg man tar og hvordan man behandler andre. Det er en du vil være og jeg vil heller se opp til en som har fornuft nok til å tenke at det ikke er sunt å ødelegge kroppen sin med å spise usunne ting, enn en som synes det er helt greit og spise burgere hele dagen. Det er jo helt galt at du ikke er “ekte” fordi du er tynn og sunn. Jeg synes det er kjempefint at noen folk faktisk klarer å bruke det man har i hodet sitt.
      Jeg ser i hvertfall veldig opp til deg, stina og jeg synes du gjør en kjempebra jobb med å motivere folk, i hvertfall meg. Du fikk meg faktisk til å innse at alt godteriet jeg spiser ikke er bra for meg og du hjalp meg med å begynne å trene. Jeg gikk i litt over to uker uten godteri,men så sprakk jeg. Jeg lot meg selv begynne med å spise det på lørdager og hender jeg glemmer å spise det:)
      Tusen takk<3

    24. Ikke hør på de! Du er et supert forbilde og du trener og spiser sunt! Elsker deg<3 fortsett å blogge!!

    25. Kunne ikke vært mer enig. Blir helt sjokkert når jeg ser hvor mye drittslenging enkelte må tåle bare fordi de fronter en sunn livsstil. I dagens samfunn hvor fedme er et økende problem bør vi heller sette pris på at noen tar seg tid til å inspirere og veilede til et sunnere liv. Jeg har aldri lest en blogg hvor jeg har følt at bloggerens budskap var å oppfordre andre til å bli sykelig tynn eller begynne med overdreven trening. Disse menneskene som reagerer med hat og spydigheter på grunn av at noen kommer med litt sunn inspirasjon, er mest sannsynligvis mennesker som bare skal rettferdigegjøre at de er for late til å ta tak i egne liv, og for å rettferdiggjøre sin usunne livsstil velger de å rakke ned på de som faktisk klarer å holde seg sunne. Det er så utrolig patetisk.

    26. Jeg er så enig med deg! At folk dømmer deg for å spise sunt og trene er bare rart. Du er et stort forbilde for mange og jeg blir så inspirert av deg😃 du er fantastisk, stå på med bloggen og YouTube😃👍

    27. Hahahaha jeg ler meg i hjel, overvektige personer blir ikke på noen måte hyller for deres livstil, de er dem som for mest hets i media utav alle. Det overvektige derimot kan en gang i blant bli hyllet for er å være komfortabel med kroppen sin…men thats it. En annen ting er at en av grunnene til at bloggere for veldig mye hets, trenger ikke nødvendigvis være fordi de er så sunde. Men hvordan dere kan fremstille junkfood eller snop, og nå quote jeg deg “død på ett fat ” det gir folk dårlig samvittighet for å spise en simpel hamburger, det forebygger til ett ukomfortabelt forhold til mat. Noe som kan trigge spiseforstyrrelser. Helt greit å blogge om en stund livstil. Men man trenger ikke å fordømme fastfood, ikke alle som har råd, tid eller kompetansen til å ha ett plettfritt kosthold eller treningsprogram.

    28. Jeg skjønner ikke hvordan det kan være dårlig forbilde av at man trener å holder seg i form pluss å spise sunt , jeg er sjokkert!
      Jeg synes det å være ett dårlig forbilde er når man kun spiser junkfood å lærer barn å spise alt som ikke er sunt, til å med når de lar barn droppe grønnsaker , barn trenger faktisk all næring å vitaminer dem kan få for å klare å vokse å bli stor!
      Men som det sies, de som må skrive noe stygt om andre gjør det for å føle seg bedre selv å er sjalu, for at de ikke har en så bra kropp selv, å de er bare tøff bak tastaturet 🙂

    29. Kanskje fordi du fremstiller alt så perfekt og fint hele tiden? Så er det negativt at jenter streber etter å bli like pen og tynn som deg. At det er negativt og slitsomt å se at man må være sunn og trene masse for å kunne nærme seg i nærheten din stramme kropp. At man kanskje synes det er mer deilig og behagelig å se at for eksempel man kan kose seg med en hamburger, og føle at man faktisk er helt okei sånn som man ser ut? Du er en mester i å få hvertfall meg til å føle meg feit, stygg og dvask.. For du skal bare fokusere på det syltynne og supersunne.. Hadde jeg sett deg tatt en bit av en sjokolade hadde jeg blitt så glad og følt at du var mer menneskelig, at du og kan å kose deg..

    30. Du er ikke et dårlig forbilde fordi du trener og spiser sunt. Du er et dårlig forbilde fordi du tar bilder som de over her og presser de opp i ansiktet på oss å får oss til og tro at du må se slik ut får å bli et godt forbilde selv, og får i det hele og bli godtatt og likt.

    31. Hei Stina!
      Du har helt rett,jeg har lest om mange bloggere som vil ha et sunnere kosthold men de får bare hat for det. Skjønner ingenting jeg! Jeg syntes at folk skal få lov til å være et godt forbilde hvis de vil.
      Jeg har veldig lyst til å si at du har vært et utrolig stor forbilde for meg fordi: du bryr deg ikke om hva folk syntes om deg og at du trener masse så jeg får masse motivasjon.
      Jeg er utrolig glad for at jeg startet å lese bloggen din! Selvom jeg ikke kjenner deg i person har jeg blitt utrolig glad i deg!
      Masse klemmer fra meg, stå på!

    32. Man er ikke et dårlig forbilde hvis man trener regelmessig og spiser sunt. Jeg synes at det er flott at mange trener og vil ha en sunnere livsstil, men det blir litt for mye når de fleste bloggere ikke skriver om annet og driver å slenger det opp i trynet på folk. Jeg kjenner jeg er luta lei av alle bloggere som kun skriver om sunne matoppskrifter, “slik får du den perfekte kroppen”, “slik får du en sunnere livsstil” og hvor mye de trener. Altså, hvorfor skal man framstille alt så perfekt og fint hele tiden? Det er jo ikke slik at man skal ha dritt bra kropp og kjempe sunn livsstil for å være lykkelig. De som mener det kan gå og ta seg en bolle.
      Nå er jo ikke du en av disse bloggerne Stina! Jeg elsker treningsvideoene og de andre videoene dine! Jeg blir veldig inspirert og får motivasjon av slike innlegg også, men det blir ganske mye når det blir til et press. Selv er jeg veldig slank og tynn, jeg spiser ikke dritt mat hver dag eller flere ganger i uken, men jeg unner meg noe godt av og til. Jeg har aldri vært noe glad i å trene og de siste tre måneder har jeg ikke hatt anledning til det en gang, pga operasjon i foten.
      Jeg synes at alle skal få lov til å leve slik de vil, men det er faktisk veldig viktig å holde seg i aktivitet i hverdagen. Man trenger ikke bli som Marit Bjørgen akkurat, men man kan jo ta seg en gåtur av og til eller ta seg en liten joggetur før man legger seg? Så lenge man føler seg komfortabel med seg selv, og ikke føler at “jeg må bli som fotballfrue for å få et bra liv”, så spiller det vel ingen rolle hvordan kropp en har osv.. Alle bør uansett respektere alle. Et godt forbilde er de som er seg selv, som respekterer andre, som ikke prøver å være noe de ikke er, og som ikke presser andre til å bli noe annet enn dem selv. 🙂

    33. Endelig noen som tar opp det👌 Får selv en del hat fordi jeg liksom prøver å si til folk at det ikke er greit å kalle noen dårlig forbilde for unge fordi de trener seg til ting og jobber for det😒 Selv er jeg litt vel opptatt av vekta for å være 11 og skulle virkelig ønske jeg ikke kunne bry meg om det og sånt. Men jeg har den kroppen jeg har som legger på deg og trengs å trenes og bli putta i sunn mat for å ha det bra.
      Enten så må jeg spise ingenting eller spise litt og ikke kan si nei. Syntes det er lettere å si nei til 1 kakestykke som jeg vet blir 2 eller 3 vis jeg sier ja. Kontrollfreak eller ei, sånn er nå jeg.

    34. Well Said! OG hvorfor er det akseptert at folk sier “Å fy søren så tynn du er”!? Det er jo ingen som sier “Fy søren så feit du er”. Det er et utsagn som provoserer meg.:)

    35. After years of being a ‘couch potato,’ in 2011 my doctor told me, I had type 2 diabetes. After losing 60lbs. of fat and gain 20lbs. of muscle, I no longer have diabetes. I still have to keep with my routine for a while longer before I can say, “I’ve reached my ultimate goal.” Even after I’ve reached my goal, I would be foolish to go back being a couch potato. Real physical fitness is a lifetime commitment. Besides exercising regularly and eating healthy foods, eliminating wheat foods has help me the most. European strains of wheat are less unhealthy than the GMO strains of wheat in North America. Whole grains isn’t necessarily a good idea, it depends on the kind of grain.:)

    36. Jeg tror det rett og slett har å gjøre med at folk har lett for å slenge dritt om de blir misunnelige. Jeg føler hvertfall dette selv, at jeg får så lyst til å kommentere negativt om noe som i virkeligheten bare gjør meg misunnelig.
      For eksempel var det ei jente som jeg helt ærlig likte kjempegodt og bare syntes bra ting om, men siden hun datet gutten jeg var forelsket i så følte jeg for å snakke stygt om henne til andre og tenke stygt om henne, rett og slett fordi jeg var dritmisunnelig (jeg holdt alt for meg selv heldigvis, for jeg liker virkelig ikke å være hun som baksnakker og slenger dritt. Men poenget mitt er at folk, hvertfall meg selv, føler et større behov for å snakke dritt når man er misunnelig)
      Kropp og det at andre får til noe man selv har prøvd å oppnå i årevis kan nok være et tema som veldig lett får andre mennesker sjalu!

    37. Hvor er sportsbh’en fra!? Den var sykt fin!!! Skjuler den niplene :s du kan gjerne ta med det dette i ukens spørsmål 😀

    38. Du burde faktisk vært ett godt forbilde du! 🙂 Det er synd at det skal gå utover deg, men jeg tror det er mye sjalusi ute å går fordi du er ett bra menneske å tar vare på helsen din, mens mange andre ikke orker det å da hakker de ned deg fordi dem egentlig er veldig misunnelig på deg! 😉 En dårlig måte å gjøre det på, men det er nok grunnen tror jeg! Jeg har ikke vært noe flink med å gi deg kommentarer på bloggen, men må si at jeg er en fast leser av den å digger deg! Du virker så snill også de sunne tipsene å treningstipsene du gir er utrolig spennende å følge med på. Jeg er overvektig å holder på selv med ett sunnere kosthold å det å trene å må si du motiverer meg veldig faktisk. 🙂

    39. du er et “dårlig” forbilde fordi du fronter deg selv nesten kun i undertøy på annenhvert innlegg, ikke fordi du trener. men måten du fronter og markedsfører at du trener og er naturlig tynn på. du må se forskjellen

    40. Jeg er helt enig.Jeg elsker å få tips om sunnere kosthold og trening. Et dårlig forbilde er en som ja er usunn osv.. Elsker bloggen

    41. Her er jeg helt enig med deg. Merker også ofte at ettersom jeg er slank, skal jeg liksom ikke få lov til å trene eller spise sunt. Fordi det er jo ingen vits, ikke sant? Årh, blir så forbanna…

    42. FY så sykt bra skrevet! Kunne ikke sagt det bedre selv! Det er så insane dobbel moral ute å går at det er til å spy av. Hadde jeg ikke oppdaget kjærligheten jeg virkelig har for trening og et suntkosthold hadde jeg fortsatt ligget i sengen min med tårer som triller og vært like dypt deprimert, men jeg fant tilbake til noe som jeg genuint elsker å drive med og jeg stablet meg selv på bena igjen – det er faen ikke noe dårlig forbilde!

    43. Det har nok mye med at folk er lei av bloggere som bare har innlegg om god mat, trening og kosthold. klikker men inn på en blogg er det, det nesten bare det man får opp. Folk har forskjellige forbilder. Forbilde for meg er folk som kan kjempe for det di står for og bryr seg midt i pannen om hva andre mener om dem, mens andre har folk som trener som forbilde.
      Folk har absolutt ikke rett å skrive hat. Men i dette inlegget hørtes det ut som du mente at man nesten måtte ha folk som trente som forbilde. Sånt at man ikke “får lov” til å ha noen som sitter i sofaen hele dagen som forbilde. Du har dine forbilder og jeg har mine. forbilde er noe som er personlig og forbilder kan ha dårlig inflytelse på noen. Folk kan både være gode og dårlige samtidig.
      Håper du forsto hva jeg mente i denne kommentaren! :DD

    44. Det at du sier at du spiser “sinnsykt mye” kan umulig være sant om du ikke har begynt å spise mer i det siste.. Du sa du spiser rundt 1600 om dagen, det er ALTFOR lite spør du meg😐 men om du mener mye i mengde kan det jo stemme om det da er grønnsaker og hvit fisk.

    45. Ah, jeg er så hjertens enig! Er det noen som gir meg motivasjon til å trene og leve sunt, så er det dere som skriver om det og ser så smashing ut! Det kommer strengt tatt ikke gratis, og det dere gjør er å vise hvor bra resultatet kan bli om man bare får ræva opp av sofaen! Stå på, dere er kjempeflinke! Ingen skam i å leve sunt, og INGEN skam å si at man gjør det heller 🙂

    46. Godt skrevet! Forstår din frustrasjon:) man kan aldri gjøre alle til lags, det viktigste er at man trives med seg selv, og at man lever etter en standar man er komfortabel med. Jeg beundrer de som har selvdisiplin nok til reise på treningssenteret tidlig på morgenen, og spise godt og riktig! Rett òg slett fordi jeg skulle ønske jeg klarte å ta meg selv litt i nakken når jeg velger sjokoladen fremfor spinat :p

    47. Har noen virkelig hyllet en overvektig person for å spise burger? Det har jeg veldig vanskelig for å tro på :S Overvektige kan jo faktisk dø, av å spise usunt og være overvektige! Så jeg har ingen tro på at noen hyller de for å spise burger. Dersom det faktisk er det, vil jeg gjerne få link til det, for det høres jo helt sykt ut! :O
      Det jeg derimot har sett at overvektige blir hyllet for, er at de trener, spiser sunnt, eller poserer i undertøy (fordi de er komfortable med seg selv)
      Ellers syns jeg du er et godt forbilde, du inspierer meg mye til å trene og spise sunt faktisk, og det er jo bare bra for meg!

    48. Det er kanskje vanligere at tynne/sunne kritiseres på en så direkte måte som du beskriver, og dette er så klart ikke ok.
      Men overvektige får også kommentarer og blikk i virkeligheten, men også mer indirekte forskjellsbehandling.Overvektige personer stigmatiseres enormt i samfunnet (dette finnes det masse forskning på), og dette gir flere negative konsekvenser for dem.
      Poenget mitt er at generelt i samfunnet er det de relativt sunne som dømmes positivt, ikke de overvektige. Derfor likte jeg ikke helt den sammenligningen din, da jeg syns den gir motsatt inntrykk.
      Jeg syns verken den eller andre gruppa fortjener kritikken de får, men å angripe en annen gruppe og dermed bidra til oppfattelsen mange har av denne (gjerne litt ubevisst, de færreste vil innrømme negative holdninger mot overvektige), er ikke veien å gå når man vil fremme sin sak.

    49. Dette er absurd at man hyller overvekt og et usunt liv! Jeg vet hvordan det er å bære på for mange kilo enn det man bør ha, jeg jobber med det og vet selv at et sunt og balansert kosthold med trening kan gjøre en stor forskjell! For å si det slikt mennesker som deg og Caroline som hele tiden jobber for holde dere friske og sunne, er slike mennesker jeg ser opp til.
      Det er idiotisk å si at du oppfordrer til anoreksia. Du oppfordrer til det motsatte! Du legger ut oppskrifter av SUNN mat og skriver om trening. For meg er du rett og slett en stor inspirasjonskilde, og de som sier noe annet har vrangforestillinger.
      Jeg velger derimot å hylle en sunn, sterk kropp og en sunn livsstil, akkurat slik som du fronter til dine lesere. Det er ingenting i veien med det 🙂

    50. Det at f. eks Caroline Berg Eriksen får hat, er for at hun på død og liv skal ha en ren blogg uten å vise hverdagens dårlige sider. Det er sjeldent hun skriver om at hun har spist usunn mat eller ikke trent. Grunnen til at folk reagerer på dette er at hun kan sende ut signaler til yngre og lett påvirkelige, at dette er en normal hverdag, som de også bør gjøre. Nei, hun har aldri oppfordret til det, men hun sender ut signaler som hun kanskje ikke er sikker på. Hun skal selvfølgelig hylles for hennes harde arbeid, men kritiseres litt for at hun fremstiller hennes liv, treningsvaner og matvaner som perfekt. Det gjelder å finne en balanse:) stå på Stina! Er enig i det du sier, men det gjelder å tenke litt på signalene man sender ut til de yngre og lett påvirkelige

    51. Jeg syntes alle bare skal få lov til å gjøre som man vil jeg. Skjønner ikke hvorfor så veldig mange kvinner/jenter skal rive hverandre ned hele tiden i steden for å bygge hverandre opp. Hvem bryr seg hvis noen ønsker å kose seg men en burger eller litt kos i hverdagen, det er helt greit ettersom vi faktisk lever i ett fritt land og relativ fri verden. Og å trene og spise sunt er helt greit det også for de som ønsker det. Kan ikke folk bare gi f i å trash talke hveranre for hvilke valg man tar som om handler kun seg selv og ingen andre? Ikke rart det er krig i verden 😉

    52. det er ikke et problem å spise en burger.og hva har du imot overvektige.bare fordi du ikke spiser ordentlig mat betyr ikke det at andre ikke skal gjøre det.
      dessuten vill jeg ikke se ut som jeg har anaroxi.jeg pleide å væere lesr og jeg hadde navnet ditt på favorit linja.men når jeg hører at du sier sånt bir jeg nesten en hater.

    53. Jeg syne at det er dumt at uansett hva du gjør skal du bli kritisert! Enten er du for tynn, eller så er du for tykk. Det vi alle må lære oss er å respektere hverandre og finne den livsstilen som passer oss selv. Trening er sunt for alle og jeg tror vi kan si at de aller fleste har behov for motivasjon! Dette betyr ikke at du skal trene 5 ganger i uken og bare spise proteiner, men du må finne den balansen som passer for deg, og så lenge folk finner den så synes jeg ikke at jeg skal blande meg opp i det.
      Det jeg derimot lurer litt på er hvilke signaler du sender til leserne! Dette er ikke på noen måte kritikk, men jeg er egentlig bare litt nysgjerrig på hva du mener 🙂 Jeg synes at det er bra at du har funnet en livsstil du trives med og du bør fortsette med det hvis det er det du ønsker. Men føler du ikke på mange måter det blir veldig fokus på det ytre resultatet av trening når du legger ut bilde av deg selv hvor du viser den flate magen, det lange håret og hvor fint sminken din ligger? Altså nå kan jeg jo bare sammenlikne meg selv og jeg ser selv ut som et troll etter en treningsøkt, og det kan jo hende du også gjør det! På mange måter forstår jeg at du vil legge ut inspirerende bilder på bloggen og at du derfor velger “fine” bilder til bloggen enn de “ekte, ferske” bildene rett etter du har trent, men samtidig så er det kanskje nettopp dette folk blir provosert over? Fordi de føler at det blir lagt så ekstremt mye press på ytre forbedringer enn selve treningen selv? Og at dette budskapet blir styrket når du legger ut slike lettkledde bilder av deg selv?
      Igjen, dette er ikke ment som kritikk, og jeg synes at du skal gjøre akkurat som du vil selv, men jeg lurer som sagt bare på hva du tenker om dette?

    54. Så pen du er. Det er mange veldig pene der ute som ikke trenger å jobbe for å være det. Du er kjempefin, men du hadde vært penere om du var en av oss som kommenterer, her.

    55. Jeg har alltid trent mye og spist sunt. Er også kokk og jobber på en institusjon og jobber for mennesker med fysiske og psykisle sykdomer. Det er ikke bukerene som er problemet. Mine kollegaer er og var veldig opptatt av hvordan eller hvor mye jeg spiste og trente. Fikk høre hver dag ” ja du skal vel trene” og ja det skulle jeg. jeg satte meg mål om å løpe halvmaraton.. som jeg først ikke sa noe om.. pga orket ikke mer pes. men jeg etter at jeg hadde lagt ut på face når jeg trente eller hvor langt jeg løp..
      var det en som kom å sa jeg burde passe meg for å legge ut så mye om trening! snakk om missunnelse.. dette var en person som lenge hadde spurt om trenings råd og spurt om vi kunne trene sammen fordi hun ville ikke gjøre det alene når hun ikke kunne noe.
      Når en setter seg store mål.. som å løpe så langt som maraton/ halvmaraton så tar det tid. jeg ofret mye tid og krefter, men det var viktig for meg. jeg gikk i den perioden også endel ned i vekt.. klarte ikke kontrolere nok mat inntak, men siden jeg er kokk, og kjenner flere ernæringsfysiologer, fikk jeg veldig god hjelp til å må i meg nok næring! og ja.. jeg klarte mitt mål om å løpe halvmaraton på under 2 timer. jeg var storfornøyd.
      2 år siden ble meg veldig veldig syk. alle jeg jobbet med sa jeg var overtrent..hadde nok en treningsanoreksi!
      vel etter 4 mnd med veldig mye blodprøver, beinmargsprøve.. ja jeg var ikke overtrent.. men kreft! Jeg har heldigvis vært veldig heldig. klarer meg fint. har etter 1 år begynte å trene og jobbe igjen. men dessverre så var det første mange spurte om jeg var blitt en treningsnarkoman igjen?? hallo.. nå må jeg faktisk trenene for å holde kroppen sterk for å kunne takle eventuelle cellegifter som kan komme etterhvert… og hode friskt.
      Veldig synd at friske, sunne og oppegående mennesker skal bli kalt dårlige forbilder fordi en liker å trene. Hva med alle de som ikke beveger seg i det hele tatt. Har flere kollegaer som sier de ikke kan trene fordi de har barn?? Men tid til å ligge på sofaen fra de kommer hjem fra jobb og bare lage pølser til middag.. hvilken forbilder er dette for barna? En av mine bestevenninner er gift, 3 barn og trener 3 dager i uken og mannen trener også 2-3 dager i uken.. fordi de prioriter tid for å være sunne, friske til å være der for barna sine!
      Det fins så mye missunnelse, Hva med å støtte og hjelpe hverandre litt mer?

    56. Hei Stina! Jeg synes du er et skikkelig godt forbilde, jeg. Du inspirerer meg til å trene hardere og oftere når jeg er på treningssentret. Jeg synes også at bloggingen din har blitt MYE bedre siden du flyttet til Oslo. Jeg bare lurte på om du kunne være så snill å lage en video for mageøvelser du synes funker bra??? Jeg følger også med på youtube kanalen din, og den synes jeg er veldig bra. Kan du kanskje lage ett innlegg om en typisk mat-dag for deg når du trener? Jeg trener nesten hver dag nå, men jeg sliter med å få i meg proteiner så resultatene tar lengre tid enn hos folk som får i seg nok. Har du noen tips til rike proteinkilder som man kan kjøpe på vanlige butikker??
      Huff nå ble det en veldig lang kommentar, håper du leser den Stina. Jeg elsker i hvertfall bloggen og youtubekanalen din. Stå på Stina, du er rå!!!

    57. Jeg syntes at du er et godt forbilde for meg bare etter å ha sett på bloggen din i en uke. Og kroppen din er elsk <3

    58. Jeg syns bare du står litt mye i bare trenings-BH og en kort shorts, ellers er det supert at du skriver om trening og kosthold!

    59. Jeg syns ikke du er et veldig bra forbilde, fordi at du konstant poster lettkledde bilder av deg selv. Du må huske på at du har lesere som er veldig unge, og i hvert eneste innlegg som handler om trening eller kosthold, hver video, hver gang du svarer om temaet i spørsmålsrunder, så står du der i enten bare minishorts og sports-bh, eller tights og sports-bh. Det vil si at du pusher på med trening og kosthold, og viser et slikt bilde, altså at det bør være synonymt. Misforstå meg rett, du har fin kropp, men du er også en god del slankere enn mange andre på din alder og yngre enn deg, og når ei jente på 11 år leser om feks beinøvelser og ser slike bilder av deg vil hun kanskje bli helt ekstrem streng med kosthold og overtrent, i håp om å se ut som deg.
      Du sa en veldig bra ting i en video litt tilbake, om å ikke sammenligne seg selv med andre, fordi det ofte kunne være uoppnåelig og ødeleggende for selvtillit, og nevnte at du aldri kunne ha sammenlignet deg med en VS modell. Det er jeg veldig enig i, men du må alikevel forstå at dine yngste lesere ikke forstår det. Det er der jeg mener at bloggere har et ansvar, om å ikke hele tiden pushe seg selv og kropp på unge lesere.
      Jeg som er eldre, og alle andre som er eldre, forstår at du legger ut de bildene for å vise deg frem, og det har du på en måte grunn til. Men du gjør på det på en litt feil måte. Hadde du postet et bilde av deg selv i bikini på instagram og skrevet at du var såå fornøyd med resultater eller hva du hadde fått til typ ÉN gang, og ikke nesten daglig hadde det vært noe annet.. Men nå kan man omtrent ikke lese bloggen din uten å lese om måltider kun bestående av bær og havregryn, eller å se deg lettkledd i poseringer som får deg til å se litt tynnere og bedre trent ut enn du egentlig er.
      Og når det gjelder det du sier om at overvektige blir hyllet i media om de er modeller, viser kroppen sin osv. så blir det noe litt annet.. Jeg syntes absolutt ikke at man skal oppfordre til en usunn livsstil, men det syns jeg heller ikke at man gjør.. Det er ingen jenter som ser ei feit jente i bikini i et eller annet moteblad, for så å tenke at “hei, jeg vil også se sånn ut”, og løper til nærmeste kebabsjappe for å nå det målet.. Jeg syns med andre ord ikke at slike bilder oppfordrer til en usunn livsstil, men heller en tankegang om at man ikke trenger å veie under 50 kilo for å være fin. Det er ikke greit å mobbe de som er for tjukke, det er ikke greit å mobbe de som er for tynne, og det er ikke greit å mobbe de som er helt normale.
      Til slutt vil jeg bare si at jeg kanskje virker litt streng, for du har absolutt lov til å poste hva du vil av deg selv.. og nå og da syns jeg også at du kan gjøre det.. Men jeg syns det blir feil når du har en veldig ung lesergruppe å komme med kostholdsråd og treningstips/ videoer, samtidig som du både da og konstant ellers viser frem kroppen din. For da får du unge jenter til å tro at en sunn livsstil er synonymt med å ha en slik kropp og veie det du veier. Det er det ikke alle som kan, og det tror jeg ikke unge jenter forstår.. Det er blir derfor mer usunn påvirkning for de, enn sunn.

    60. Mange tror jeg ser på personer som trener som et dårlig forbilde fordi de velger å følge kroppspresset og ditten også datten, men herregud, det er ikke alle som trener bare fordi de er svake og ikke klarer å stå i mot dagens store press. Mange trener faktsik på grunn av de synes det er kjekt, for å holde seg i form eller bli bedere i f. eks en idrett, sport osv. Så alle der folk som krittiserer personer som er glade i å trene, som vil ta vare på kroppen som faktisk er det eneste stedet vi MÅ bo i, dere kan begynne å tenke litt på hva dere egentlig slenger ut, se dette fra andres synspunkter også og ikke minst begynne å sette ting i perspektiv! Hallo dette er langt i fra fair!!!

    61. Dette henger aboslutt sammen med dagens kroppspress. Dagens kroppspress kan vinkles i flere rettninger.Jeg personlig er ikke godt trent, jeg har former og kanskje litt av det lille ekstra. Noe jeg ser meg fornøyd med. Det er også blitt mye fokus på trening og kosthold i dagens samfunn. Jeg tror mye av hatet kommer av misunnelse. Nettopp fordi det er blitt så mye fokus på trening og kosthold. – Dette skaper et enda større press for noen. Jeg skulle gjerne begynt å trene for å komme i bedre form, men grunnet helsesituasjon kan jeg ikke dette. Men jeg legger ikke hat på mennesker som trener forde. Vi er alle forskjellige, vi har forskjellig mål, synspunker og verdier. Skjønner derfor ikke hvorfor mennesker legger seg borti hva alle andre gjør. De har jo seg selv? Idiotisk å bruke store deler av sitt eget liv på å legge seg borti andres liv. Vi lever bare en gang. Ta vare på de verdiene og målene du selv har. Man får ikke forandret andre. Vi er alle så flotte på hver vår måte!

    62. Du er vakker, og sunn.
      Jenter er utrolig dømmende, ikke noe problem for en gutt om det var sånn.
      Var selv syltynn, spiste som en hest, trente ikke stort, men likevel la jeg ikke på meg. Når jeg begynte å trene mer seriøst derimot, la jeg på meg mer, men mest muskler da.
      Uansett, stå på, tren og vær stolt av hvordan du ser ut og hva du får til 🙂

    63. En sunn livsstil er en livsstil som inneholder et variert og næringsrikt kosthold hvor det er rom for utskeielser og selvsagt fysisk aktivitet. Skal en bevare et sunt og godt kosthold er en avhengig av å ha en dag i uken (ofte lørdag) hvor man rett og slett spiser det man har lyst på. Du får ingen glede av den sunne livsstilen om du ikke unner det noe i blant. Det er viktig at alle forstår at du ikke skal få dårlig samvittighet når du unner deg noe godt, når du ellers lever et normalt sunt liv. Det er feil å oppfordre til et liv uten søtsaker, for det er ikke slik vi mennesker er til for å leve. Såklart, hvis du fordrar all form for såkalt usunn mat, så flaks for deg (eller stakkars deg vil jeg si),men det er svært få som føler det sånn. Spis næringsrikt og variert i uka og spis den digge sjokoladeplata du har lengtet etter hele uken på lørdag, det vil ikke ha noe å si for deg. DET er det jeg kaller et sunt kosthold og en riktig innstilling. Trening skal være lystbetonet og kosthold skal ikke handle om å trøkke i seg en chiapudding til frokost, lunsj og middag selv om du syntes det smaker helt motbydelig. forsiktig med hvordan du framstiller inntak av usunn mat, ingen skal ha grunn til å få dårlig samvittighet så lenge det ikke er normal kost. Dessuten så skaper du press ved å legge ut bilder av kroppen din annenhver dag og det er unødvendig.

    64. Eg synes du er superflink og du er egentlig bare ett godt førebilde for mange. Folk bestemme jo sjølv om dei vil trene eller ikkje, og til det så vil så er du en stor motivasjon!
      – om du hører påå mye musikk når du trener, tror du at du kunne ha lagt ut mange gode treningsanger/ eventuelt en liste med treningsmusikk?

    65. Du er et dårlig forbilde fordi du tror du er bedre enn alle andre, og rakker ned på folk som ikke trener og som klarer å stå imot kroppspresset 🙂 Du bidrar bare til mer kroppspress, blir helt dårlig av deg.

    66. Det du skriver her synes jeg vitner om umodenhet hvor du prøver å fremme en sak, men mislykkes i det forsøket. Kan du vise til et eksempel hvor en “feit” person blir hyllet som et godt forbilde fordi hun/han spiser burger? Er du klar over hvor mye refs overvektige mennesker får?Det handler stort sett ikke om at folk kritiseres på grunn av at de spiser sunt og trener. Men poenget er at bloggere veldig ofte skal framstille seg så perfekt som overhodet mulig, og det provoserer mange. For all del, jeg synes det er usmakelig hvor mye kroppsfokus det er, og hvor mye hets foreksempel fotballfrue får. Men poenget er at for mange bloggere, sikkert inkludert deg, så handler det ikke bare om å fronte en sunn livsstil, men heller om å fronte og vise fram kroppen sin mest mulig.

    67. Jeg syntes du virker som et bra menneske, og det at folk rakker ned på deg for at du har en sunn og god livsstil er bare helt … Men ja, syntes du burde stå på og gi f*** i hva andre sier om det 😘

    68. Neida, du er ikke et dårlig forbilde om du trener, men om du redigerer bildene for å bli penere, ja da er du et dårlig forbilde for de unge.
      Ta for eksempel sophie_elise som fikser bildene til de blir stygge. Hun er egentlig full av kviser, det vises godt på TV`n,som hun redigerer bort.de unge jentene som tror på dette fake fjeset må være dumme.

    69. Det er tydelig at du ikke ser det underliggende i denne situasjonen, Stina! Man kan fint skrive at man spiser sunt og trener uten å måtte legge ut undertøysbilder. Om det virkelige målet ditt er å være et godt forbilde, så hadde du ikke hatt så mye fokus på hvordan kroppen din ser ut, men heller oppfordret og motivert leserne dine gjennom å opplyse om helsegevinster, oppskrifter, treningsrutiner, hvordan treningen påvirker deg positivt osv. At du legger ut et bilde av kroppen din er bare et skrik om oppmerksomhet.
      Man kan godt oppfordre og motivere til å spise sunt og trene, men uten å legge et enormt press på hvordan kroppen MÅ se ut. Det finnes sunne jenter som ikke har lårgap og six pack. Noen kan også se sunne og slanke ut, selv om de egentlig ikke er det. Det er dette som provoserer folk! Dere viser ikke en genuin interesse for å hjelpe andre, dere bruker det bare som en unnskyldning for at det skal være OK å legge ut lettkledde bilder uten å få kritikk for det.
      Det jeg ikke forstår er hvordan du har det godt med deg selv når du selv er klar over at DU er med på å skape et enormt press på så mange. Det blir så overfladisk Stina. Det er dette som er sannheten, og det er du klar over! Eller så er du rett og slett alt for opphengt i det overfladiske og for dum til å forstå det.

    70. Overvektige mennesker bør ikke være “komfortable med sin egen kropp”. Det er en grunn til at det defineres som OVERvektig. Gi meg ett godt argument for å ha for mye fett på kroppen? Her er noen mot: Økt risiko for diabetes type 2, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdom, fettlever, gallestein og visse kreftformer, i tillegg til økt risiko for belastningssykdommer i skjelett, ledd og muskler.
      Å hylle noen som er fornøyd med å være feit, er som å hylle en heroinist som er glad for å være rusavhengig.
      Vi bør hylle de som er sunn, og la dem være stolte forbilder.

    71. Dere jenter er for krtiske til dere selv.
      Jeg synes stina kunnet hatt litt mer fett på kroppen.

    72. Du burde virkelig skamme deg som har sunn og fin kropp og livsstil. Det politisk korrekte er å ha valker, cellulitter, røykemunn og tidsklemmende tv-vaner.

    73. Jeg tror du lever i en litt annen virkelighet enn de fleste andre?
      Det er vel ingen som aplauderer feite folk som legger ut bilder av seg selv med “en burger i hånda” – som du påstår her.
      Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke aplauderer deg heller fordi du legger ut bilder av kroppen din som er smashing…
      Du er hverken et bra eller et dårlig forbilde. Du er bare just another brick in the wall….. 🙂

    74. Helt enig at såkalte ”sunn livstil” bloggere ikke burde bli kritisert. En sunn og aktiv livstil er jo helt supert det også, og jeg er enig at alle burde prøve seg på det mesteparten av tida.
      Det jeg reagerer på, er at du skriver at overvektige bare sitter foran tv-en og spiser dritt. Det er så jævlig slitsomt å høre, og du tar fram den poenget utrolig ofte. Tynne folk og overvektige folk kan sitte så mye/lite på sofaen som de vil. Har ikke noe å gjøre med noen andre. Samme telles for hvor ofte eller lite man trener.
      Jeg synes det er utrolig synd at du skal generalisere så fælt. Går i samme prinsippet som å kalle en tynn person for anorektisk, som du selv har klagd på. Kanskje du skal prøve å se litt på andre siden 🙂

    75. Er helt enig med deg her. Jeg syns du gjør en god jobb.. Men hvis disse kommentarene går veldig innpå deg, noe jeg skjønner at det gjør, kan du jo bare kutte ut slike innlegg, og bare ha erfaring og kunnskapen for deg selv, så kanksje du klarer å snu på det, slik at leseren begynne rå etterspør tips om hvordan du ser bra ut, og da kan du komme med innlegg på “oppskriften” bare en tanke. Ha en god dag.
      http://www.karinagregersen.com

    76. Det går ikke på kosthold å trening om man er godt trent eller ikke, om at man er et godt forbilde. Men hvordan man er som person!
      Om noen ikke vier livet sitt til kosthold å trening er de ikke dårlige forbilder, det er heller ikke de som velger å trene masse å spise sunt 🙂
      Jeg syns det å blogge om å telle kalorier er å være et dårlig forbilde, det fører til kroppspress å et feil syn på hvordan folk burde tenke når det kommer til mat og kosthold. Uansett størrelse eller alder går det på hvordan man er som person, ikke kosthold. Dritt lei av at tynne rakker ned på tykke, og at tykke rakker ned på tynne.
      Hilsen ei som er tynn!

    77. Jeg vil tru at det kommer av at dem er sjalu på at dem har ikke samma disiplinen som vi som trener og spiser suntx) ser jo feks rundt jan/feb mnd så er det helt tråka med folk på alle treningssentere omtrent,men så dabber det av rundt slutten av feb/mars, da har de fleste gitt opp og blir da sure og grinete av at dem ligger på sofaen og spiser potetgull feks og ser på sosiale medier at vi andre som trener holder det gående enda,mens dem har gitt opp og blitt sofa trimmere igjenx) nå skal ikke jeg bare forsvare vi som trener,men det er faktisk slik,sier ikke alle er det,men de fleste,så da blir det for dumt av dem som gir opp treninga lett å sitte og slenge med leppa over nett fra sofaen med nævan i potetgull påsan,når dem kunne ha brukt tiden på faktisk og heise på stumpen og trene:) sier ikke at dette gjelder alle,men jeg vil ikke si at du eller noen andre av bloggerene eller andre mennesker som trener er dårlige forbilder av den grunn,ser heller på deg/andre som trener som en motivasjon jeg når motivasjonen min er borte omtrent,så jeg ville heller ha sagt dere var en motivasjon som trener,enn ett dårlig forbilde. så der må nok sofa trimmerne inne opp no bedre og klage over gitt mener nå jeg!: p

    78. Hei!
      Jeg skjønner så utrolig godt hva du mener med dette innlegget! Og jeg er så enig.
      Men én ting jeg blir irritert på er de som spiser sunt og trener KUN for å få en “perfekt” kropp(og deler dette på sosiale media).
      Selvfølgelig skal man være fornøyd med seg selv, og er det en tynn kropp som skal til for at selvtilliten skal være på topp, så for all del spis sunt og tren!
      Men veldig mange bloggere(inkludert deg) spiser sunt og trener for å være sunne. Forebygge sykdommer, ha bedre humør, sove bedre og alt det positive ved trening og sunt kosthold. Og dette er kjempebra!! Men jeg syns noen av bloggerne som trener og spiser sunt for å ha en sunn livsstil, skriver for lite om dette. Det er såå UTROLIG viktig med trening og et sunt kosthold for å unngå sykdommer, overvekt og masse annet negativt. Men de/dere/du burde nevne hvor viktig dette er.
      Så mange bilder av trente kropper får fokuset til de såkaldte haters’ene over på den “perfekte kroppen”. Tror jeg.. og haters er elendige til å holde seg saklig, og å skille bloggere, og drar derfor alle under en og samme kam.
      Uff dette ble en lang og forvirrende kommentar, men det jeg prøver å si er:
      – Fortsett med å blogge om sunnhet og trening
      – Fortell mer om hvorfor det er så viktig, og hvor lite viktig den perfekte kroppen er
      – Det er helt greit med kroppsbilder, men fortell lesere at en sunn kropp er ikke det samme som en trent kropp. Og en sunn kropp er ikke det samme som en tynn kropp
      – Jeg liker innleggene, men noen ganger blir det for mye, eller litt for ekstremt. Som det med McDonalds og døden på et fat. Det er kjempebra at du rettet deg opp i et senere innlegg, men gjerne gjør dette med en gang.
      Stå på Stina, du er en super blogger! Har vært leser lenge, og vil fortsette å være det!

    79. Virker som folk ikke klarer å forstå at sunt kosthold og trening ikke er synonymt med slanking og kroppspress. Alle har godt av trening og sunn mat, og det handler ikke om å bli tynn. Dette er bare en positiv virkning av å ta vare på seg selv. Vet ikke hvilken verden folk lever i, men i mitt hode er det ingen tvil om at folk som fremmer en sunn og aktiv livsstil er de beste forbildene man kan ha! Det er ikke kroppspress, det er motivasjon til å gjøre noe positivt med livet sitt 🙂 Stå på!

    80. du er mitt forbilde<3
      eg elsker bloggen din og youtube kanalen din<3
      eg begynnte å trene fordi du fikk meg til å tenke at de er ikkje lurt å barre site foran tv en og spise dritt mat.
      og eg merker at eg har komt i møje bedre form nå, men eg har jo aldri vorre tykk. men eg trene for å holde meg i form.

    81. jeg mener at visst en vil spise drittmat og sånt og ikke trene er et godt forbilde for de som også gjør sånn. men at de skjønner ikke det at man ikke er et godt forbilde visst at man lar andre råtne opp bare pågrunn av dem selv. så en som trener og har et bra kosthold er et bedre forbilde enn de som ikke trener og bare spiser drittmat på sofaen

    82. Jeg har et spørsmål til deg, og håper virkelig du svarer:
      Jeg har nettopp begynt med hjemmetrening, hvor jeg gjør små øvelser på gulvet hjemme. Nå er jeg vanvittig støl i armer og føtter, men spesielt rundt begge lårene. Så da er spørsmålet mitt: Hvordan blir treningen for kroppen når man er så støl? Er det noe man kan gjøre med det?

    83. Du er ekstremt flink til å komme med sterke uttalelser, men skal du først lage slike innlegg så må du også kunne tåle å få kritikk. Blir veldig provosert av å gang på gang lese kommentarene dine, hvor folk kommer med mye bra konstruktiv kritikk, men det virker ikke som at du tar dette til deg.
      Og kjære deg, det er lov å legge ut innlegg om trening uten bilder hvor du kun er iført en liten sports-bh og en kort shorts. Det er ingen som trener slik…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg