Derfor trener jeg styrke!

Som oftest når jeg er på trening, er jeg den eneste jenta i styrkeavdelingen. Omringet av 40 gutter som står og løfter tunge vekter. Jentene klamrer seg fast til tredemøllene, og tørr nesten ikke se mot styrkeavdelingen, i skrekk for å se ut som en stor bodybuilder. De få gangene det er andre jenter i styrkeavdelingen jubler jeg høyt inne i meg, og blir så glad. 

Jeg har selv vært en løpejente, som ikke turte å løfte tunge vekter, i frykt for å våkne som en bodybuilder dagen etter. Derfor ble det kun løping da jeg var på trening. Løping var lett, og man trengte veldig lite kunnskap om hva man skulle gjøre. Jeg holdt på med løping veldig lenge, og resultatene uteble. Ja, jeg fikk bittelitt bedre kondisjon. Men joggingen gjorde kroppen hverken muskuløs eller markert, og rumpa mi ble paddeflat. 

Det var først da jeg ble sammen med eksen min Roger, at jeg turte å trene styrke. Det tok noen måneder med ovetaling fra han sin side, før jeg endelig turte å løfte tunge vekter. Og vet dere hva? Jeg angrer ikke et sekund på at jeg prioriterte styrke fremfor løping. Selv om jeg har gått veldig rolig inn i styrkedelen, og har kun hatt ordentlig fokus på styrke de siste 4-5 månedene. Men jeg ser mye mer resultater nå, enn hva jeg så etter flere år med løpetrening. 

Etter at jeg startet å trene styrke har ryggen og nakken min (som var ganske ødelagt) blitt mye bedre, jeg har mye mindre vondt og takler å sitte mange timer forran et skrivebord. Jeg har mye mer energi, det er lettere for meg å ha en god døgnrytme, jeg konsentrerer meg bedre. Kostholdet mitt har også blitt mye bedre. For å bygge muskler må man spise mye proteiner, og man kan også spise mye mer mat når man trener så tungt som jeg gjør. 

Den mestringsfølelsen jeg får når jeg klarer å løfte tyngre, når jeg ser at hverdagen blir lettere fordi det ikke er drittungt å bære en veske, og når jeg ser hvor bra kroppen min ser ut (jada, det er faktisk lov å skryte litt av seg selv!), da er all den harde jobbingen verdt det. Selv om jeg vanligvis elsker å dra på gymmet, fordi det er min time-out, så er det selvfølgelig ikke alle dager der motivasjonen er på topp. De dagene tenker jeg på alle de gode tingene jeg får ut av styrketreningen, og da kommer motivasjonen fort tilbake. 

Det jeg vil si med dette innlegget er; jenter, ikke vær redd for å løfte tunge vekter. Tørr å gå bort til styrkeavdelingen, og du kommer aldri til å angre! 

//Vil også nevne helt til slutt at jeg selv fortsatt trener kondisjon. På vinteren går jeg på ski, og på sommeren løper jeg ute. Men hovedfokuset mitt ligger på styrketrening, kondisjonen kommer i tillegg. Jeg elsker fortsatt å løpe, og kondisjonstrening er viktig. Men det er også veldig viktig å styrke kroppen! 

44 kommentarer
    1. Hvis kondisjonen bare ble bittelitt bedre og du ikke merket noe resultat på kroppen må du ha vært en jogger? Prøv hardass intervaller, så får du se på kroppen etter det!

    2. Du har absolutt god grunn til å skryte av kroppen din! Helt enig med deg, styrke er så mye bedre enn kondisjonstrening 🙂 Jeg synes det er gøy å trene styrke, men kommer meg dessverre veldig sjeldent på treningssenteret, så jeg trener mest med egen kroppsvekt, noe jeg også synes funker veldig bra 😀

    3. Skulle ønske du kunne vært min trener. Får vel prøve å innbille meg ei sint Stina som pusher meg bort fra tredemølla bort til styrkeavdelingen.. 😀 Jeg har forresten litt magefett og er redd for at det bare ser dumt ut når jeg trener styrke? Blir fettet omgjort til muskler eller hva?

    4. Det er så motiverende å lese om hvordan du trener og spiser sunt! Jeg liker å trene styrke selv, men skulle ønske jeg kunne tatt en skikkelig treningsøkt, hadde det ikke vært for at helsa mi ikke tillater det.. 🙂 Men derfor er det så kjekt så se at andre friske mennesker kan trene og få resultater! Stå på! Digger deg <3
      Har forresten holdt på med 30dagerutensukkerutfordring'en din! Sprakk til helga, med vilje, men har merket at søtsuget mitt har blitt litt bedre, selv om det var sinnsykt tøft i starten 😉

    5. Eg trente styrke masse før, men gikk masse opp i vekt.. Var jo ikkje det som var målet mitt, så begynte med løping igjen! Noko som resulterte i ei pannekake rompe.. Har begynt å trene rompe litt etter løpingen, og har allerede fått resultat 😀
      Ha fortsatt ei fin veke 🙂

    6. Flott og viktig innlegg! Selv foretrekker jeg styrke framfor kondisjon… jeg rettere sagt hater kondisjon, rett og slett for at kondisen er så dårlig, at jeg unngår det, dessverre. Jeg håper motivasjonen vil komme litt etter litt tilbake nå når det går mot lysere tider 🙂

    7. Jeg tror ikke folk er så korttenkt at de tror de blir bodybuildere av å trene styrke med måte. Der hvor jeg trener er det veldig mange jenter som trener med vekter osv. Jeg tror det er helt avhengig av hva vedkommende vil trene. Jeg vil ned i vekt og trener derfor aller mest cardio.
      Btw, så får jeg også slike sittemerker på magen og de er helt ekstreme, utrolig irriterende! haha

    8. Blir så glad når jeg ser jenter åpne øynene for styrketrening! Det at så mange jenter tror de blir seende ut som bodybuildere etter å ha trent styrke, det er ganske trist. De skulle bare visst hvor lang veien til å se slik ut faktisk er! Styrketrening toner kroppen på en måte som kun kondisjon aaaldri kan 😀 Du ser så flott ut forresten, ha en fin kveld videre!

    9. Trener du mage ofte? isåfall kunne du vist hvilke øvelser du tar som kan stramme opp?
      også et lite spørsmål siden du er sporty jente, hvordan kan man fjerne hengende mage og slaske bein?

    10. Elsker å trene styrketrening! Var veldig nervøs i starten da jeg begynte på treningssenteret meg jeg presset meg opp til styrkeavdelingen og nå som jeg ikke har vært der på evig lang tid så savner jeg det noe veldig!

    11. Skal fortsette så godt det lar seg gjøre, og kommer til å holde meg unna usunt i uka etter utfordringen er ferdig også 🙂 Jeg er ganske så avhengig av godteri, så er vanskelig å holde seg unna. Men jeg har blitt flinkere etter at jeg hang meg på utfordringa di 😀

    12. Jeg trener styrke og selvfølgelig kondisjon 🙂 Bildene du legger ut i dag viser en mage som har MYE flere muskler synelig enn de du viste 27.1. Vi snakker om 8 dager, det er ikke mulig, redigert eller?. Jeg fikk ikke ‘vaskebrettet’ før etter 2-3 mnd med styrke. Stå på, det gjør jeg, det er en del av mine vaner, he he.

    13. Jeg er verken en løpe jente eller en styrke jente. Får aldri motivasjonen min opp til å trene. Har fått beskjed av legen å trene, men klarer aldri å komme igang.
      Noen tips til å komme i gang med selve treningen?

    14. Jeg tørr rett og slett ikke pga det er som regel aldri jenter som trener styrke,er alltid omtrent bare gutter,så jeg syns det er ukomfortabelt og være i styrkeavdelingen helt alene jentex)

    15. Gratulerer så mye med dagen fineste, søteste Stina<3 Håper du har hatt en helt utrolig uforglemmelig fin start på dagen din og håper du koser deg massemasse videre ikveld<3 Du er en helt fantastisk blogger, er innom å sjekker bloggen din hver dag! Blir veldig inspirert av deg!

    16. Synes det er feil å si at kondisjon gjør at man får flat rompe. Har løpt flere ganger i uka i årevis, og det har jeg ikke! Hahah. Den beste kombinasjonen er jo nettopp kondisjon og styrke.

    17. Så rart! bor i Finnmark og på mitt treningsstudio er det et flertall av jenter, og alle løfter tunge ting 😀 har aldri følt at det har vært et problem. Det er like sannsynlig at du ser en rå dame med svære armer enn en mann x)

    18. Synes det er veldig bra at du skriver om trening og kosthold, men synes til tider du fokuserer for mye på kropp. Det finnes så mye mer gode effekter av trening enn det!
      Utholdenhetstrening, spesielt intervaller, er utrolig viktig for hjertet, da det klarer å pumpe mer blod ut i kroppen per slag. I tillegg med større kraft, som er svært gunstig for blodårene og resten av kroppen.
      Med fysisk aktivitet og trening minsker man også risikoen for å få mange livsstilssykdommer, som diabetes (2), åreforkalkning, og hjerteproblemer. For å nevne noen.
      Men, supert at du oppfordrer til trening! Kroppen blir sterkere av det, hverdagen blir enklere og humøret og overskuddet går opp som du sier.
      Går selv bachelor i idrett, og anbefaler deg å ta et dypere dykk i effektene av trening og fysisk aktivitet om du har mulighet. Det er veldig interessant, og gøy!
      Stå på 🙂

    19. Kathrine: Det har du helt rett i! Er litt sånn at de fleste ikke bryr seg om de andre positive egenskapene ved trening, enn kun et godt utseende. Selv er jeg veldig opptatt av sunnhet og trening fordi det gir så mange helsemessige goder. Men er ikke alle som lar seg inspirere til å trene hvis man bruker de for å folk til å begynne å trene. Overfladisk, i know. Men dessverre er mye av samfunnet sånn :/

    20. Jeg driver nå med en kombinasjon av både løping og styrke. Har så lyst på muskler som synes skikkelig, men tror bok jeg har litt for mye fett til at resultatene vil synes, så derfor vil nok løping hjelpe meg der. Trenger også bedre kondisjon siden jeg har begynt å løpe marathon 🙂 i tilleg driver jeg med svømming fordi jeg synes det er så utrolig deilig! Jeg kan svømme frem og tilbake i timesvis og jeg føler at jeg får “tenkt fra meg” mange bekymringer som surrer rundt i hodet. Er alltid så avslappet etter en svømmetur for meg selv.
      Jeg Jar også et spørsmål til deg siden du har trent styrke en stund. Jeg begyntr å trene vektløfting for et halvt år siden og startet med 80 lbs i squat og nå kan jeg løfte 185 lbs!!! Det jeg dynes er litt skuffende/umotiverende er at på bench (vet ikke det norske ordet) så har jeg omtrent ikke økt noe, ikke en gang 10 lbs, og jeg har fulgt programmet på samme måte som jeg har med squats. Kan dette være fordi jeg er jente, og det er vanskelig for oss å bli sterkere i armene like fort som andre muskelgrupper? Jeg har nok fått litt mer markerte armer (under fettet haha), men kan likevel ikke løfte spesielt tungt.
      Hilsen jente, 18 år. Er forresten 170 høy og veier 70 kg hvis det har noe å si…

    21. Jeg elsker å få inspirasjon fra bloggen din og jeg får mye mer lyst til og trene!!:D Jeg personlig, liker best å jogge og trene kondisjon fremfor styrketrening og jeg får masse masse resultater av å løpejogge men jeg får ikke resultater i det hele tatt av styrketrening! Jeg tror det har noe med hva du trives med :))
      Stå på forresten, jeg digger deg!

    22. Tror du trener på feil plass, der jeg trener er det flust av sterke jenter i styrkeavdelingen. Supert at du trener styrke, men ikke påstå at du trener tung styrke. Har sett hvilken vekt du bruker i tidligere innlegg, og du kan minst dobble den ihvertfall. Typisk jentesyndrom å ikke pushe seg nok, noe jeg irriterer meg grønn av. Du bør legge på mer vekt med engang du kjenner du behersker vekten du er på, ellers vil du ikke få muskelvekst. Viss du trener etter idealet “instagram-kroppen” (tynn kropp med pittelitt definerte muskler), så greit nok, men ikke oppfordre andre til det, vær så snill. Trener man kunn for å se bra ut så faller man raskt ut av treningsvanene, trener man for å bli sterkere, raskere, eller smidigere er det mye lettere å fortsette! Itillegg får du en bra kropp med på kjøpet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg