Slik får du langt og sunt hår!

Hvilke jenter vil ikke ha sunt og vakkert hår? Kanskje har du prøvd å få langt hår i flere år, uten hell. Det kan være fordi at du gjør mange småfeil som du kanskje ikke tenker over. I dette innlegget skal jeg lære deg noen tips til hvordan du tar godt vare på håret ditt, og hvordan du kan få lengre hår!

 

 

– Føn håret med kaldluft. Det tar litt lengre tid, men man skåner håret for varmebehandling. I tillegg blir håret mye mer blankt og mykt når man gjør det. Jeg bruker bare en vanlig hårføner jeg har kjøpt på europris i merket Melissa når jeg føner håret. Da kan man stille inn hvor varmt man vil at det skal blåse. 

– Dusj håret hver 2. til 3. Dag. Hvis man vasker håret for ofte skyller man ut de naturlige oljene i håret. Jeg vasker kun håret annenhver dag og på dag nr 2 bruker jeg litt tørrshampo, og retter/krølltang veldig raskt over det. Det sparer meg for mye tid og det sparer håret mitt for mye slitasje. 

– Håret har lettere for å brekke når det er vått. Så prøv å unngå og børste håret mens det er fortsatt vått. Når håret er blitt tørt og du skal børste det anbefaler jeg deg å bruke en tangle teezer til å børste håret med. De er super skånsomme og er en reddende engel for håret! Spesielt hvis man har langt hår eller extensions. Tangle teezer kan du kjøpe HER

 


 

– Børst håret nedenfra og opp. Når man skal børste håret er det veldig viktig å begynne helt i bunnen og jobbe seg oppover. Da fjerner man tugger og floker mye lettere og mer skånsomt. 


– Kur håret minst en gang i uken. Da får håret ekstra pleie og det vokser seg langt og sterkt. Det kan også være smart å ha i hårkuren litt ekstra lenge, sånn at all næringen fra hårkuren får trukket seg godt inn i håret. 

– Alltid bruk en varmebeskyttende til håret. Gjerne en som gir næring til håret også.


– Kosthold er veldig viktig for å få et sunt og langt hår. Pass på å få i deg nok proteiner, b vitaminer og sunt fett (nøtter og avokado er gode kilder). Proteiner er noe som virkelig har gjort en stor forskjell hos meg! 

– Begrens bruken av hårspray. Hårspray inneholder mye alkohol som tørker ut håret. 

 

16 kommentarer
    1. Jeg måtte le en dag. Jeg fikk spørsmål om hvordan jeg “stylet” håret og holdt det så bra osv. “Jo, vasker håret to ganger i uka, kur som balsam. Gjør noe annet” Ikke føner jeg, ikke børster, putter ikke stylingprodukter i, retter, krøller eller tørker det. Spiser ganske sunt stortsett da. Men nå har jeg vurdert å kjøpe meg krølltang altså! Føner også! 😉

    2. Kur er noe som passer hver person individuelt, så en kur som er bra på for eksempel veninna di eller en du leser bloggen til, er ikke nødvendigvis en kur som er like god på håret ditt. 🙂
      Så til alle som skal kjøpe kur: spør en frisør om råd, la de se på og kjenne på håret ditt. Spør om de utfører strekktest på håret for å se hva akkurat ditt hår trenger. 🙂 så det man må vite er om håret trenger fuktighet, proteiner, total gjenoppbygging eller kanskje det heller trenger volumiserende hvis det blir fort fett. (Da snakker jeg om samme dagen man har dusjet det så er det fett.)
      Bare en ting å huske på når man leser slike innlegg som dette:) alle har forskjellig hårtyper og behov for håret.
      Hilsen utdannet frisør som ønsker at alle kunne hatt vakkert hår. 🙂

    3. Supre tips 🙂 Noe som også hjelper er å skylle håret i kaldt vann. da lukker skjellaget seg renere, og håret blir kjempe blankt 🙂

    4. Ja, jeg vasker håret kun 1 gang i uken 🙂 Og det fordi jeg ikke trenger å vaske det mer. Det blir ikke fett før den uka har gått. Bruker heller ikke hårføner. Litt rettetang og krølltang men ikke ofte. Men jeg vil gjerne at det skal vokse litt raskere, så skal prøve å spise mer proteiner! 😀

    5. Hvilke jenter vil ikke ha sunt og vakkert hår? Kanskje har du prøvd å få langt hår i flere hår, uten hell.
      Var ikke frekt ment å komme med denne linja:) men du har skrevet hår isteden for år:) også burde du kanskje bytte om ( kanskje har du, til kanskje du har ) men veldige bra’e tips 🙂
      Fortsatt ikke frekt ment:)

    6. Håret mitt (og neglene) vokser som bare det, og jeg vet ikke hvorfor, jeg er veganer og får i meg veldig lite næring (jeg vet, må skjerpe meg) så det kan også være genetisk. Men utenom kostholdet, så følger jeg allerede alle tipsene dine 🙂

    7. Gode tips 🙂 Selv har jeg langt og sunt hår uten at jeg gjør noe som helst (unntatt å dusje med shampo og balsam såklart). Det kan hende det holdt for meg med sunt kosthold (som jeg alltid har hatt) siden jeg sjelden retter håret og ikke eier en hårføner for tiden.

    8. “Hvilke jenter vil ikke ha sunt og vakkert hår? Kanskje har du prøvd å få langt hår i flere hår, uten hell” .. mente du år istedenfor hår i slutten? hehe:) Fine og gode tips forresten!

    9. Det med proteiner, hjelper det med proteinpulver også eller må det være “ekte” proteiner som du finner i kjøtt og liknende? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg