Disse matvarene er proppfulle av proteiner!

Uansett om man trener eller ikke er proteiner en livsviktig del av kosten. Kroppen bruker proteiner til å bygge opp muskler og reparere vev. En rekke studier viser også at et proteinrik kosthold øker metthetsfølelsen, som igjen gjør det lettere å holde seg unne snop i hverdagen. Det er ofte anbefalt av vi bør få i oss minimum 1 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. For optimale forhold for muskelvekst bør du ha 2 g per kilo kroppsvekt per dag. Men hvordan skal man få i seg nok proteiner? Hvilke matvarer har mye proteiner, uten at du får i deg for mye kalorier fra karbohydrater og fett? 

Forenklet sett har jeg satt to kriterier for hvilke matvarer jeg har valgt ut som sunne proteinkilder. Det første kriteriet er hvor proteinkilden kommer fra. Det er ikke likegyldig om du dekker behovet for proteiner med animalske proteinkilder kontra vegitabilske proteinkilder, da kvaliteten på proteinene fra animalske kilder oftest har høyere innhold av essensielle aminosyrer. Det andre kriteriet er forholdet mellom proteiner, fett og karbohydrater. Der minimum 60% av kaloriene må komme fra proteiner. Det betyr ikke at matvarer som har en lavere prosent enn 60 er dårligere matvarer, men at de er vanskeligere å passe inn i et kosthold som ikke inneholder for mye kalorier. Ta for eksempel Laks, som er både en super proteinkilde OG en fantastisk kilde til omega3, men inneholder mye fett i forhold til protein. 

alle matvarer er oppgitt i per 100 gram.

 



Hvis du ikke får i deg nok proteiner via vanlig mat, kan proteinpulver være et godt tilskudd. Det å velge deg et merke i jungelen av alle levrandører der ute, kan være en vanskelige oppgave, det er lett å gå for for de som har mest reklame, kulest navn eller blankest etikett. Det dere heller bør gjøre er som jeg har vist dere i dette innlegget, se på innholdsfortegnelsen. Når du kjøper et proteinpulver, bør det jo være mest mulig “rene” proteiner fra en god kilde og med god smak. Om du har funnet deg noen merker som du syntes har tilfredstillende kvalitet, kan du ofte sende mail til levrandøren og be om smaksprøve.

Min favoritt er Tech Nutrition sitt Prozyme proteinpulver. Det er godt på smak og ha et veldig høyt innehold av proteiner. Kan kjøpes HER

 

Håper dere lærte litt nytt i dette innlegget. Fortell meg gjerne om du likte det, for da kan jeg lage flere slike innlegg. Ha en god søndag videre ♥

22 kommentarer
    1. Tuusen takk for dette innlegget! Jeg føler virkelig at jeg får for lite proteiner iforhold til det jeg trener, men vet aldri hva jeg skal velge av matvarer. Hadde liitt peiling, men alikevel blir det mye vanskeligere når man står i butikken, hehe. Så, tusen takk for dette 🙂

    2. hvis du skal spise proteinpulver er man nesten nødt til å trene hvis kroppen skal kvitte seg med de “overflødige” “proteinene” som er i proteinpulver 😉

    3. Bra innlegg, men vær forsiktig så du ikke inntar FOR mye protein per dag. Det er vel en viss andel protein pr kg kroppsvekt som er fornuftig å ha i seg. Man kan faktisk ta skade om man får i seg for mye. Og det beste er vel å få det i seg via matvarer, kontra pulver?

    4. Supert innlegg 👏 ingen tvil om at du har brukt tid på å skrive dette! Supergøy å lese 🙂 og hahaha, priceless tilbakemelding du ga til ei viss oppi her 😂 spis protttinet ditt du linda

    5. Kristin: Hei, for mye av noe er ALLTID for mye… så jeg kan jo ikke nekte på at “for mye” proteiner er skadelig 🙂 Når det er sagt så er toleransen for en frisk person ganske høy, og jeg har anbefalt omkring 2gram pr. kg kropsvekt i innleget for en frisk person som trener regelmessig styrke.
      Jeg har også anbefalt matvarer i artikkelen fremfor tilskudd. Når det er sagt, så må kroppen bryte ned proteinene til aminosyrer før de kan nyttegjøres, så sett fra KUN et proteinmessig ståsted, så er proteinpulver likestilt med all annen matvare. Det er jo ikke annet en konsentrert næring.

    6. Heei! Jeg lure på en ting 😉 Jeg trener på et treningssenter der det er en del kjekke gutter som jeg av og til får øyenkontakt med.. Men jeg blir fort litt flau, og har egentlig lyst til å gå bort å starte en samtale, men jeg tørr ikke… Det hender at vi smiler til hverandre,men ikke noe mer.. Har snakket litt med den ene kjekke mannen, men han bare lurte på om jeg skulle bruke stanga og ha de kiloene på.. Og så smilte vi til hverandre etterpå mens vi trente, og jeg syns det såg litt ut som om han såg på meg.. Men hva vet jeg 😉 Hva gør jeg nå?

    7. Ser du virkelig har lagt sjelen i innlegget! Veldig spennende å lese!
      Jeg selv spiser en del kylling til middag, er jo så sykt godt også liker jeg godt kylling fileet og kalkun fileet naturell pålegg også må jeg ikke glemme at det jeg spiser mest av på brødet er egg<3 masse proteiner! Yummi

    8. Veldig bra innlegg!👏 Men kan du legge ut noe mer om motivasjon til trening, fordi jeg er 10 år og kan ikke skru på super høy musikk i huset, hva gjør jeg da??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg