Mitt kosthold

Hei dere!

Jeg får ofte spørsmål om slanking, kosthold, dietter osv fra dere som leser blogger min. Jeg er veldig for å ha et sunt kosthold og et sunt syn på mat. Det er så altfor mange der ute som har et veldig usunt kroppsfokus, som kaster seg på så mye rare dietter. Dietter er ting man kun går på over en kortere periode, og som man sjeldent klarer å holde seg til resten av livet. For meg handler mat og trening om å gjøre noe jeg kan holde på med resten av livet. Å gå på 900 calorie diet, steinalderkost, lavkarbo, 5:2 dietten er ikke dietter som jeg hadde klart å holde meg på i flere år, og for meg blir disse helt utelukket.

For meg handler kosthold om å spise mat som er sunn. Men hva er egentlig sunt? Alle mennesker har så forskjellige meninger om hva som er sunt, og det er egentlig ingen fasit på hva som er sunt og ikke. Men for meg handler det om å spise ting jeg kategoriserer som sunt, og i riktige mengder. For ting som kan sees på som sunt er ikke sunt hvis man får for mye av det. Henger dere med?

Hva jeg spiser varierer veldig fra dag til dag. Jeg har et veldig avslappet forhold til mat, så et strengt regime med kylling med ris og brokkoli til middag hver eneste dag er ikke noe for meg. Jeg har noen matvarer som jeg prøver å holde meg til, som passer meg veldig godt. Jeg prøver å få i meg mye proteiner og en god mengde med karbohydrater og fett. Når det kommer til mat er det noe man må føle seg frem til. Hva passer best for deg? Hvilke matvarer liker du best? 

 

Matprodukter jeg baserer kostholdet mitt på:

Kornprodukter: Havregryn, grovt rugbrød, rugsprø. 

Melkeprodukter: Melk, yoghurt, ost, mager kesam, ekstra lettrømme.

Kjøtt: Kylling, reker, fisk, svin og okse. 

Frukt og grønt: Brokkoli, gulrøtter, appelsiner, mango, jordbær, blåbær, osv. 


Dette er sånn ca de matvarene jeg spiser. Men selvfølgelig er det enda flere enn disse. Men dette er bare for å gi dere en ca oversikt. 

 

Under kan dere se noen eksempler på forskjellige matretter jeg ofte spiser. 

Eksempler på frokost / lunsj:  
Til frokost spiser jeg nesten alltid havregrøt med jordbærsmoothie. Til lunsj pleier jeg å spise grovt brød, havrepannekaker (perfekt å ha med i nistepakken!), reke/tunfisk salat, rugsprø med kjøttpålegg.

Eksempler på middag
Til middag prøver jeg å få i meg mest mulig proteiner igjennom kjøtt. Det går ofte i kjøtt med grønnsaker. Jeg er veldig glad i tunfisksalat, og selv om det er en lunsjrett kan man gjerne lage en større porsjon som man har til middag. Proteinpannekaker er også en stovrfavoritt!

 

Eksempler på snacks:
På kvelden blir jeg alltid så fysen og får lyst på noe godt. Da pleier jeg som regel å spise frukt, grønnsaker med dipp, frozen yoghurt eller drikke en smoothie. 

Når det kommer til kosthold er det viktig å ha et sunt forhold til mat. Ikke få dårlig samvittighet hvis du spiser litt godteri på kvelden 🙂 Spis sunn mat fordi du elsker kroppen din, og fordi du vil gi den det beste, ikke fordi du hater den. 

Hvis det er noe dere lurer på er det bare å spørre i kommentarfeltet 🙂

33 kommentarer

Siste innlegg