Skremmende kroppsfokus

Det er ikke alle treningsbloggene som sier at styrketrening er “in” som gir spiseforstyrrelser. Det er forsidene på VG og Dagbladet med sine dietter som nærmest skriker at du MÅ slanke deg 15 kilo før du kan gå ut i offentligheten som gir spiseforstyrrelser. 

Når de hele tiden prakker på med “Les om Victoria secrets modeller sine dietter” eller babymatdietten, så er det ikke rart man begynner å tro på det. Man kan ikke gå innom matbutikken og havne i en kø, uten at man får slengt disse diettene rett i trynet mens man hviler blikket over på avisene. Når ble dette greit? Skal vi bare godta alt kroppsmaset og gi etter? 

Jeg scrollet igjennom weheartit for treningsmotivasjonsbilder i går kveld, og det er mange skremmende bilder. Bilder med skriften “Nothing taste as good as skinny feels like” og “Keep calm and the hunger will pass”. Dette skremmer meg. Hvem bryr seg om krage- og hoftebeina dine ikke stikker ut? Hvem bryr seg om du ikke har et mellomrom mellom beina? 

For meg er det mye viktigere å ha et sunt forhold til sin egen kropp. Å spise sunn mat, men selvfølgelig gi seg selv lov til litt usunt en gang iblant. Å trene er sunt for deg, og man føler seg så mye bedre. Mye, mye bedre enn å sitte å sulte seg. Jeg sier absolutt ikke at man skal trene for å bli sykelig tynn. Tvert imot. Tren for å holde deg frisk. Ikke tenk så mye på hvordan jentene på weheartit eller forsidene av motemagasiner ser ut. For det er ALLTID mange triks bak utseendet dem. Photoshop og bilder som er tatt på morgenen da man er på sitt tynneste gjør store forskjeller. 

Jeg får daglig spørsmål her på bloggen om jeg kan skrive innlegg om hvordan man kan gå fort ned i vekt, eller hvordan man kan trene lårene tynnere, osv. Dette er spørsmål jeg får fra unge jenter helt nede i 10 års alderen. Når jeg var 10 år lekte jeg med Barbie og jeg brydde meg fint lite om vekt. Så da lurer jeg på: Hva har skjedd med samfunnet vårt? Når gikk det så galt at jenter på 10 år vurderer slankedietter? 

Hvem skal vi gi skylden? Oss bloggere? Foreldre? Motemagasiner? VG? 

En gang leste jeg en quote jeg syns er helt fantastisk “Hvis man godtar seg selv som man er, med de gode og negative sidene. Så er det ingen som kan skade deg”. Jeg tror denne quoten kan hjelpe oss alle. For hvis vi godtar oss selv som vi er, så er det ingen som kan få oss til å føle oss mindre vakre enn det vi er. For vi er alle vakre. Uansett form og farge. Vi ble skapt forskjellige for en grunn. Hvis vi klarer å se på de positive tingene ved oss selv, fremfor de negative, tror jeg vi alle kan bli så mye mer lykkelige. 

Derfor vil jeg at DU skriver 3 positive ting om deg selv i kommentarfeltet. Skriv gjerne flere ting også! Jenter: nå gir jeg dere et lite spark i rumpa, og jeg håper dere tar det innover dere. Alltid fokuser på de positive tingene ved dere selv! <3 Jeg kan gjerne begynne først og nevne tre ting: Øynene mine, håret mitt og høyden min. Nå er det deres tur! 

108 kommentarer
    1. Fantastisk bra innlegg. Kroppspresset er virkelig skremmende, ser på det ene bildet overfor at det står “waking up thinner is worth going to bed hungry”.. HVA FAEN? Det er det sykeste jeg har lest. Jeg har sett mange “fitspo” bilder med altfor tynne jenter, men dette er det verste. Fitspo er også et problem, fordi man ender opp med og ikke trene riktig og spise riktig. Man ender jo opp med ikke å spise i det hele tatt og trene ræva av seg, og når man gir opp ender man opp med å bli “feit” igjen… Uff!
      3 positive ting med meg selv: Jeg har tykt hår som vokser relativt raskt, jeg er helt OK fornøyd med bena mine og jeg er fornøyd med tennene og smilet mitt! =)

    2. Det er de bildene som gir meg inspirasjon. Jeg er overvektig og fikk spiseforstyrrelser i august, som 13 åring. Grunnen til at jeg fikk det er pga. de nye “lovene” i norge. Nå skal helsesøster veie alle elevene på skolen og de som er Overvektige skal få hjelp. Jeg syntes det var veldig bra i starten. Jeg begynnte å prate med helsesøster om å trene osv.. Men etter litt ble jeg bare trist og deprimert av det. Jeg vil ikke snakke med henne om det lenger. Jeg ble sliten av dette maset og fikk spiseforstyrrelser. Jeg bryr meg om mellomrom mellom beina. Hvem vil ha meg som ikke har det? Jeg er STUP forelsket i en gutt som er ett år yngere enn meg. Vi er masse sammen. Men tror ALDRI vi blir sammen, han er jo tynn. Og jeg er jo feit. Samfunnet er helt idiotisk.

    3. Jeg har ikke problem med å si positive ting om meg selv, men jeg hadde det før.. Jeg var redd for å si at jeg selv var pen fordi at andre kommenterte det og sa stygge ting. Jeg var IKKE fornøyd med meg selv. Jeg har opplevd ting som man ikke skal oppleve og det gjorde at selvtilliten min ikke var der, den var helt på bunn. Nå har jeg ikke noe problem med meg selv, jeg godtar meg selv AKKURAT som jeg er. Jeg trener ikke bare for å se bra ut eller få en fin kropp, jeg trener fordi jeg liker det og fordi jeg føler at jeg får ut energien eller sinne for den slags skyld. Min mening er at man er pen uansett hvordan man ser ut, og man trenger ikke å være tynn som en pinne, ha digre pupper, sprett rumpe og flat mage for å være pen. Jeg prøver hver dag å si 3 positive ting til meg selv når jeg står opp, og smiler til speilet. Helt siden jeg startet med det har jeg fått et bedre humør på morgenen og en bedre start på dagen. jeg anbefaler å gjøre det. For å få god selvtillit må du bygge opp forholdet til deg selv, og høre på hva DU vil. Vil du bli tynn? Vil du legge på deg? Vil du ha flat mage eller six-pack? DU BESTEMMER. Your choise.

    4. Jeg er fornøyd med:
      1. anklene/føttene/tærne mine (vet det er sykt sært, men synes de er så fiiiine! kanskje det jeg liker best haha)
      2. hårfargen min
      3. ansiktet mitt (når jeg fikser meg, så synes jeg faktisk at jeg er pen)
      Veldig bra innlegg! 🙂

    5. Utrolig bra innlegg! Verden er blitt syk og besatt… trist!
      Det jeg liker med meg selv er: øynene mine, magen min og hendene/armene mine! 🙂

    6. Utrolig bra innlegg! Jeg har selv slitt med selvbilde og selvtillit, noe som til tider har endt med depresjon og selvmordstanker, noe jeg ikke er så stolt av. prøver å lære meg at jeg er bra nok hver dag som går, det går sakte, men sikkert. Tusen takk for et nydelig innlegg, dette hjalp meg masse 🙂

    7. SÅ bra skrevet! Helt enig med det, samfunnet går i en litt feil retning nå… 3 Positive ting om meg: jeg har fint hår, er stort sett i godt humør og jeg er fornøyd med smilet mitt 🙂

    8. Utrolig bra skrevet, men du er faktisk nydelig tvers gjennom. Det er ikke alle som kan se seg selv i speilet og se så bra ut som deg.. Men joda, jeg er enig i det du skriver. Alt sammen faktisk. Men det er nok lettere å si når man er så nydelig som deg, enn om man faktisk har mange ting med seg selv som man ikke er fornøyd med..
      Noen av de tingene jeg er fornøyd med på meg selv er øynene mine, håret mitt og hendene mine.

    9. Jeg slsker fargen på øynen mine, grønn med litt gult, brunt og blått i!
      Håret mitt er perfekt hvis vi ser bort fra slitte tupper
      Helt passe store pupper, ikke for små og ikke for store
      Fin rumpe, hehe
      Elsker egentlig hele hode mitt, når det kommer til utseende 🙂

    10. Utrolig flott innlegg, Stina! Dette er et så viktig tema, og jeg kjenner jeg må ta tak i meg selv innimellom for å dra meg selv tilbake på rett sport.. Jeg vil så klart å helt flat mage, mellomrom mellom bena og et smil uten noe antydning til dobbelthake, men det er ikke sånn jeg er. Jeg kommer heller aldri til å bli det ved å ikke gjøre drastiske endringer i livsstilen min; ikke alle har kroppsbygning til å bli sånn på den “rette måten”. Men, jeg er fornøyd med mye ved med selv. Jeg liker fargen på øynene mine, jeg liker det at jeg bryr meg om andre og er en god venn, kjæreste og familiemedlem, og jeg liker at jeg hver dag jobber for å oppnå målene på den sunne måten.
      Takk for en flott tankevekker!

    11. 1. skallen min, det er nok fordi at jeg har falt så mange ganger på hodet at skallen min tåler mye
      2. leppene min, synest faktisk de er pene
      3. hendene mine
      jeg digger bloggen din

    12. Jeg føler selv at jeg har veldig god selvtilit . Jeg liker håret mitt veldig godt. Øynene mine og nesa mi. Liker meg veldig godt uten sminke, men kan godt ta på 1 lag med maskara før jeg drar et sted.
      <3<3

    13. Kjempe bra innlegg Stina! 🙂 Det er eit alt for stort kroppspress! Heilt feil at ein ska vera kjempe tynn for å komma inn unda katogorien fin kropp!
      3 ting eg like meg meg sjølv må vell var augene mine, rompå mi og håret mitt 🙂

    14. kjempebra skrevet! er så glad jeg ikke er så opptatt av kroppen min. selvfølgelig vil jeg ikke veie 150kg liksom, men at huden på magen min kryper litt over buksekanten når jeg sitter bryr jeg meg ingenting om. Synes alle er bra nok som de er jeg. Er så synn at ikke alle ser det!

    15. man kan si sååååå mye om deg. Man trenger flere ord enn bare tre ord for å beskrive deg!
      1.snill
      2.kroppen
      3.håret
      4.ansiktet
      5.det fins så mye mer å si!!

    16. Håret mitt, øynene og… Beklager, jeg kommer ikke på mer jeg er fornøyd med. Takk for at du skrev dette innlegget Stina. Tror faktisk det hjalp litt… Du er god<3

    17. Det triste er at en spiseforstyrret person blir “lykkelig” av thigh gap, kragebeina som stikker ut og tallene som blir lavere for hver gang. Denne lykken er selvfølgelig falsk, men den sitter i hodet. Jeg blir kvalm av disse bildene. De som lager de bildene vet tydeligvis ikke hvor mye fysisk og psykisk smerte en spiseforstyrrelse innebærer. Bra at du tar avstand fra dette! (:

    18. Dette var et bra innlegg. Ser det er mye fokus på å være fin og slank, og dette påvirker hverfall meg mye. Skjønner godt det påvirker så unge jenter. Dette må være en fæl tid å leve i nå…:/
      Jeg har ting med meg selv jeg er fornøyd med i perioder, men føler ikke det er bra nok. Jeg høre uansett at jeg ikke er pen eller tynn nok uansett hva jeg gjør. Og den dag i dag begynner jeg å lure på om det er noe galt med meg, for uansett hva jeg gjør er jeg ikke bra nok for andre. Eller er det bare samfunnet som er så skrudd i hodet?

    19. Kjempefint skrevet. 🙂 Tre ting med meg selv syntes jeg faktisk er veldig vanskelig, men kanskje
      1. magen min
      2. armene
      3. smilet

    20. Det er modigt å skrive at man ikke skal være for tynn, jeg liker fregnene mine, høyden og latteren min

    21. Fantastisk bra innlegg, jeg er veldig enig. Fikk helt vondt i magen en kveld her, da lillesøsteren min på 11 år ville finne ut om hun veide for mye. Jeg nekta henne å gå på vekta, hun er 11 år, frisk og sunn og aktiv.
      Så til det du spurt etter;
      jeg er fornøyd med lengden på bena mine, øynene mine og øyenvippene mine 🙂

    22. Jeg har alltid vært den tykke i vennegjengen, helt siden barneskolen. Jeg har alltid trent mye, men spist for store mengder mat og godterier. For to år siden klarte jeg endelig å få snudd på det. Jeg begynte å trene mer og hardere, jeg spiste litt mindre, og holdt goderiet til helga. Jeg gikk ned 15kg på ca. 2-3 mnd. og følte meg helt fantastisk. Et ødeleggende forhold og sykdom gjorde at dette endret seg, og jeg har sett meg selv gå opp i vekt og falle tilbake i dårlige vaner. Nå er jeg ute av det ødeleggende forholdet, men jeg har ikke lenger den samme lysten til å trene, og jeg føler det ofte som om det har gått for langt til å gjøres noe med. Jeg er 180cm og veier et sted mellom 100 og 110kg. Dette er et stort nederlag, da jeg på mitt beste veide 80kg… Jeg har ofte tenkt: “hvorfor kunne ikke jeg vært en av de som fikk anorexia? Da ville jeg i det minste vært tynn…” Jeg vet selv at jeg ikke egentlig ønsker dette, og at det ville ført til mer vondt enn godt, men dette har jeg da ønsket meg, som en snarvei fra den store kroppen min. Jeg fikk en ekstra “wake up call” for bare noen dager siden, da jeg skulle prøve på en kjole. Jeg fant en i str. xxl og syntes den så ut som den var mer enn stor nok. Den gang ei. Jeg har en “god” blanding av store pupper og mye fett bak på ryggen, noe som førte til at kjolen ikke ville av igjen. Jeg halte og dro i den, og fikk panikk. Jeg gråt og gråt, og tenkte på hvor flaut det ville være hvis jeg måtte be om hjelp. Jeg klarte heldigvis å kjempe meg løs til slutt… Dette er en hendelse som i grunn definerer meg. Jeg har blitt så stor at jeg ikke kan kle meg som jeg vil. Jeg kan ikke kle meg i pene kjoler, slik som de tynne jentene med flotte og veltrente kropper. Det er sinnsykt frustrerende. Hvorfor kan jeg ikke bare droppe alt godteriet, spise sunnere mat og trene mer? Jeg vet jo at jeg kan, og at så mange andre (selv de i værre situasjoner enn meg) har gjort det før meg. Jeg skjønner bare ikke.
      Uff, dette ble mer personlig enn det jeg hadde tenkt, men det var nok kanskje på tide. Får bryte alt det negative med de 3 postive tingene ved meg selv: Øynene mine, høyden min og latteren min.

    23. Håret mitt og at jeg er høy og tynn!!!! Det er til og med kropps-press i klassen min og jeg går i 7. klasse.
      De tynne er bare med de tynne, så blir de litt tykkere (det er jo nesten ikke noe forskjell) i sin egen gruppe.
      DET ER SÅÅÅ IRRITERENDE!!!! Unnsett så var det et fint innlegg. 🙂

    24. Jeg er fornøyd med smilet mitt, håret mitt (men ikke alltid, hehe) og bena mine 🙂
      Utrolig bra skrevet forresten!

    25. Enkelte bilder på tumblr, weheartit og facebook er helt skremmende, det er jeg absolutt enig i.
      Det jeg liker med meg selv, er:
      -Håret mitt
      -Hvite og lange negler
      -lange ben
      🙂

    26. Utrolig bra skrevet Stina!
      3 ting jeg liker med meg selv er vell at jeg har tykt sterkt hår, øynene mine og høyden min 🙂

    27. Det jeg liker best med meg selv utseendemessig er fargen på øynene mine, mine naturlige øyenbryn og håret mitt. Men det jeg liker aller best ved meg selv er at jeg bryr meg veldig mye om menneskene rundt meg, det har jeg faktisk fått hørt også =)
      Jeg sier det gang på gang du skriver et ‘tabu-innlegg’, du er forbildet mitt og er et sunt ideal for mange jenter på min alder! Jeg digger deg, digger bloggen din og digger det du står for! =)

    28. -friskt og sunnt ansikt
      -naturlig veltrente kropp
      -skinnbena mine kanskje
      Bra sak du skriver om!får utrolig dårlig selvtelitt av alt kropps og utseendet fokuset 😞
      Digger bloggen din!

    29. 3 positive ting om meg selv: Jeg tør å stå frem med mine egne meninger, jeg blir ikke påvirket av alt dette kroppspresset og er fornøyd med meg selv som den jeg er.
      Jeg kan virkelig ikke fordra disse propagandabildene om at syltynn er best. Er det liksom verdt å sulte seg for å få utstikkende kragebein og en alt for tynn kropp. Nei.
      Blir ikke påvirket av dette selv som sagt, men det er jo mange som blir det. Og det er dumt, veldig dumt :/

    30. Jeg er så enormt enig med deg! Det er så utrolig viktig å akseptere sine feil, og like seg selv som man er. Trening handler ikke om å se best ut, det handler om å FØLE seg bra. Om å føle seg frisk, og om å få en bedre helse. Det er et enormt fokus på kropp og utseende, og det er så mange som tenker feil og tenker at de vil bli som den eller den.. Man burde tenke at man bør være glad for at man er som man er! Man burde akseptere seg selv, og sette pris på hvordan man ser ut. Alle er unike. <3
      Tre ting: magen, armene, håret.

    31. Du er skikkelig god blogger! Noen ting jeg liker med meg selv:
      Øyenbrynene mine
      Høyden min
      Tennene mine
      Hendene mine
      Puppene mine Hahah 🙂

    32. “Dette skremmer meg. Hvem bryr seg om krage- og hoftebeina dine ikke stikker ut? Hvem bryr seg om du ikke har et mellomrom mellom beina? ” Vel, de aller fleste bryr seg om hvor tydelig beina dine syns/ikke syns. Hele samfunnet vårt snurrer rundt ideen om at menn kan være vellykket selv om de ikke er attraktive, i motsetning til kvinner. En stygg mann kan være vellykket, kjempekjent, uten at noen poengterer eller kommenterer utseende hans. En kvinne derimot vil alltid blir dømt utseendemessing først, uansett om hun er et geni, eller bare noe man kan kalle generelt vellykket i livet. Selvsagt så handler det bare ikke om en fit/tynn/formfull-men ikke feit, man må også ha et pent ansikt, oppfylle andre kroppslige krav som barbering osv, og for all del ikke være hore eller jomfru. Objektiviseringen er klar- man er noe pent man kan se på, ikke en person med andre egenskaper.
      Og latterlig nok så blir man shama om man bryr seg om utseende, da prøver man for hardt, er full av seg selv. Men om man ikke tar seg bra ut er du evig jomfru og mindre vellykka. Jepp, funker fett. (dette ble alt for langt omg cx) Kropppositivitet er virkelig hva vi trenger!!
      Men tre ting jeg liker ved meg selv må være:
      -Det brune, krøllete og alltid bustete håret mitt!
      -Generelt kroppen min. Den lange, klumset og litt awkwarde kroppen min
      -De store tennene mine 🙂

    33. Tusen takk, Stina. Dette er et veldig hjelpende inlegg for de fleste vil jeg tro. Jeg begynte allerede som 8-åring å skamme meg over kroppen min. Jeg sluttet blant annet å bruke klær som satt tettere enn joggebukser og hettegensere og jeg var liksom bare 8 år. Dette holdt jeg på med i ca 2 år. Den dag i dag er jeg snart 12 år og lever livet og elsker det. Jeg er veldig fornøyd med usteende mitt, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg som de fleste andre er misførnøyd med noen få ting.
      Her er noen positive ting om utseende mitt:
      -Jeg er ganske tynn, men har ganske mye former.
      -Jeg har ganske fint hår.
      -Jeg synes hendene mine er ganske fine (sært, ikke sant)
      – Jeg synes jeg har kule klær og sko.
      Tusen takk for et fantastisk innlegg<3

    34. Fantastisk innlegg. Enig med deg. Hmmm. Tre positive ting om meg selv? Den er ikke så lett…Jeg liker det at jeg bryr meg om andre, både mennesker og dyr. Jeg liker magen min, når den er slik jeg vil ha den, og øynene min er vel egentlig ikke så verst.

    35. Haha, “chocolate or hipbones?” Chocolate please! ;D Synes denne typen blogginnlegg er de beste! Jeg liker egentlig ikke noe ved utseendet mitt spesielt godt eller dårlig. Alt er helt greit liksom. Litt kjedelig tankegang, men det funker for meg. Veldig glad for at kroppen min er frisk og fungerer som den skal da. Ingenting er bedre enn god helse!

    36. – Fine øyne med lange vipper
      – lange og slanke ben
      – fin midje
      Dette var et kjempebra innlegg. Enda flere bør ha fokus på dette. Heller fokus på å være fornøyd enn ikke fornøyd. Har vært alt for mye i det siste om dietter, trening og press. Det er på tide at vi får en slutt på dette.!

    37. Utrolig bra skrevet! Kjenner jeg blir utrolig provosert av bildene… Hvem har sagt at man er “ugly” selvom man er “fat”??
      Selvom jeg sliter med å godta hvordan jeg ser ut, og sammenligner meg selv med vennene mine og alle andre rundt meg, legger jeg meg ikke sulten eller lar være å kose meg med litt sjokolade på lørdagskvelden.
      Tre positive ting; øynene, puppene og beina.

    38. Takk Stina! Trengte å høre det! Utrolig bra innlegg 🙂
      Jeg har lange og fine bein, fint smil og store blå øyne som jeg er fornøyd med 🙂

    39. Helt eni i det du sier!
      Jeg er førnøg med håre mitt. Høyden min og magen min
      Men det er litt alle sin feil at det et så masse press på å vere perfekt får vist du skal ha kjæreste eller vere den populere på ungdomsskule må du ha gansk tynn kropp og stor rompe og store pupper. Guttene vil jo heller ha en tynn jente med silokon,en en jente som har litt former og store lår, men som faktisk er ekte. Synest det er utroli trist

    40. Kjente det ble vanskelig, men etter å ha lest igjennom flere av kommentarene, husker man jo hva man har hørt fra andre:
      Fine øyne, fin kropp og fint hår 🙂
      Elsket dette innlegget 😉 Ga meg en tankevekker, og sikker mange andre også!

    41. hmmm, er fornøgd med at jeg har lange svarte øyevipper så jeg slipper å bruke maskara, øyenfargen min er helt grei og så er jeg relativt fornøyd med høyden min 🙂

    42. Jeg har faktisk helt ærlig ingenting positivt å si om meg selv. Jeg trener hver eneste dag for å bli like tynne som ”vennene” mine og hvis jeg en morgen ser jeg faktisk har litt flat mage hopper jeg over frokosten og spiser lite for å fortsette å være tynn. Det er virkelig ingeng som liker meg. Og jeg har ikke fått ETT komplimang i hele mitt liv sånn helt ut av det blå. Føler meg virkelig ikke bra nok. Jeg fortjener ingenting… Ingen venner (selv om jeg ikke har det), ingen som liker meg. Ja ingenting… Jeg er for stygg. For teit og stille (kan ha noe å gjøre med at ingen snakker til meg)… Du er virkelig perfekt i mine øyne. Stå på du fortjener virkelg alt godt!♥

    43. Jeg ønsker veldig sterkt å være tynn!!!! Det er mange som har kommentert at jeg ligner på en model og at jeg burde bli model. Jeg tror ikke de mener å tulle heller for de sier det ofte og som de mener det. Jeg ønsker faktisk å bli model!!! Jeg er den høyeste jenten i klassen, jeg tror kanskje jeg er tynn nokk( er litt usikker når det gjelder området rundt magen) og jeg har fått høre at jeg er pen.
      Men hver gang jeg føler meg tynn (rundt magen) tenker jeg ” jeg kan/ må bli enda tynnere!” Håper jeg klarer å forbedre meg på dette med å tenke slikt. Skal prøve å tenke posetive ting om meg selv, trene( jeg trener allerede) og spise enda sunnere!
      En av grunnene til at jeg tenker at jeg et tjukk, er fordi alle de andre vennene mine og jentene i klassen er så tynne! Men jeg skal prøve å konsentrere meg om meg selv. Jeg håper du kan skrive en tilbakemelding om kommentaren min<3 du er et supert forbilde<3

    44. 1. Håret mitt.
      2. Høyden min.
      3. Øynene mine, siden de ligner på pappa sine ♥
      Kjempe bra innlegg!♥ Du inspirerer meg utrolig mye!

    45. jeg har utrolig dårlig selvtillit, kanskje om morgenen når jeg har sminket meg og srittet ut håret føler jeg meg av og til litt fin, ikke mye.. Tenker sånn i 5 sec, håper dette varer, at jeg skal synst jeg ser fin ut på hele skoledagen. Når jeg synst jeg er litt fin, og går på skolen, ser fine venner og andre folk som er nydelige og som får mye opmerksomhet, håret mitt blir alltid litt bølgete, ikke fint bølgete med rotete bølgete, sminken fungerer ikke, selvtilitten min synker og jeg tenker kun på at jeg må se bra ut. Ser meg selv i kamera på mobilen i timene, ser jeg ikke bra nok stikker jeg på doen og fikser meg, men vi har ikke speil der så jeg ser inni kameraet på iphonen min, så det fungerer ikke så veldig bra. Jeg klarer ikke dette.. Basseng og gym er forferdelig for meg. Jeg hater kroppen min, jeg er ikke feit engang, jeg er helt passlig, bare litt fett på hoftene som jeg virkelig hater, ikke veldig mye men nokk til å synke ned selvtillitten. Verfall når de mest poppulære jentene i klassen er kjempe perfekte liksom.. ikke personligheta men utsende og kroppen er nydelig.. Jeg gråter hver kveld og fantaserer om at jeg en dag kommer til å bli nydelig, at neste dag har jeg blitt helt fantastisk nydelig, at kroppen min er blitt bedre( jeg trener veldig mye, men har ikke perf kropp.. lang ifra liskom), men jeg vakner om morgenen og jeg ser ræva ut. Jeg hater utsende mitt . Jeg har fantastisk gode venner, men jeg vet ikke om det holder.. Vet ikke om de er de beste vennene jeg kan få fordi jeg kan ikke snakke med dem om det, vist jeg nevner at jeg ikke har selvtillit eller, : jeg er stygg, jeg er ikke fornøyd med meg selv, blir det stille, og et helt annet tema dukker opp blandt dem.. Han ignen å snakke med.. Jeg er glad i personligheten min, for jeg er veldig omsorgsfull og er snill, jeg har ikke samvittighet til å være slem..jeg er bare 13 år. Jeg driter i hvor langt dette blir for jeg skriver dette for å bare skrive ut følelsene mine, sikkert ekstremt mange her som har det på min måte og..
      Men stina du er min inspirasjon, du er utrolig fantastisk 🙂 digger deg å bloggen din 🙂 ♥ Stå på

    46. Fantastisk flott av deg og skrive sånt innlegg Stina!♥ Jeg liker magen min, håret mitt, ansiktet, armene (?), Og jeg har en sterk fin og sunn kropp.

    47. Jeg har natulig muskler i rompa så jeg slipper å trene for at den ikke skal være flat.
      Jeg har naturlige svarte, lange, tykke øyevipper.
      Jeg har naturlig syltynne armer
      Jeg har naturlig mørkebrune øyne

    48. Håret mitt, øynene mine og at jeg er ganske fotogen liker jeg med meg selv.
      I min klasse er det nesten ikke noen som bryr seg om man er “tynn” eller “feit”.
      Kommer jo helt ann på hva man mener med det også da;-)

    49. 1. Øynene mine!
      2. Kroppen min!
      3. Ferdighetene mine innen for sport! (håndball)
      du skriver bra Stina! flott inspirasjon for mange! Takk! <3

    50. Flott innlegg! Har skrevet et lignende for noen år tilbake, da hadde kropp/utseendefokuset riktignok ikke tatt så av som nå.
      Det jeg liker ved meg selv:
      Øynene mine
      Rumpa mi (hehe)
      Kinnbeina mine
      🙂

    51. hei! kan du hjelpe meg ? jeg klarer ikke og si snille ting til meg selv, jeg har ikke facebook bilde fordi jeg er så stygg på bilder og lar ikke familie ta bilder av meg en gang…… jeg er fra kina men det er mange som sier at det ikke ligner på at jeg er derfra. har du noen/mange skjønnhetstips, vet du har nevnt noen før, men jeg lurer på om du kan skrive alle skjønnhetstipsene dine på et innlegg ?♥ ihvertfall er du helt perfekt ! nydelig, og tøff jente 😀

    52. Har ALDRI skjønt meg på kroppspress, det er ute av min verden værtfall, jeg har aldri hatt det ! 🙂
      Er det positivt eller negativt ? 😀

    53. utrolig bra skrevet, er helt enig!
      – håret mitt
      – rumpa, for den jobber jeg for ahha om du skjønner
      – øynene mine

    54. Jeg har alltid blitt mobbet over hvor feit jeg er, meningene mine og alt jeg gjorde. I 7år nå og vi er bare 6jenter i klassen beste vennen min sier ofte jeg er dårlig i ting og jeg er feit nå er vi ikke lengre venner jeg blir ofte baksnakka. Det alltid vært meg.
      Det er spesielt vont når du legger deg for å sove og i skole timene tenker jeg mye på det så jeg er ikke noe god i alt.
      Jeg blir ofte ikke bed med på filmkvelder eller bursdag og ingen prater til meg nesten. Takk Stina for dette setter stor pris for dette.
      1.øynene mine.
      2.håret mit
      3.det at jeg bryr meg om alle.
      Du vet ikke hvor mange sjanser jeg har git til dem!
      Lykke til alle sammen!!!

    55. Dette var et helt fantastisk innlegg! Jeg elsket det! Hele samfunnet er jo forferdelig med dette kroppspresset?;( Jeg er selv ikke så fornøyd med meg selv, men her er tre ting jeg har plukket ut:
      1. håret mitt(kanskje)
      2. tennene mine har blitt finere:)
      3. munnen min;)

    56. Utrolig bra innlegg som fikk meg til å tenke! 🙂
      Jeg er fornøyd med smilet mitt, høyden og øynene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg