Hvordan få bedre selvtillit

Utrolig mange av dere leserne mine kommer til meg og spør hvordan dere kan få bedre selvtillit. Så nå tenkte jeg at jeg kunne lage ett innlegg med ting som har fungert for meg. Jeg har ikke alltid hatt selvtilliten på topp, men nå har jeg klart å bli så trygg på meg selv at jeg kan si at jeg har en god selvtillit. Å få en god selvtillit er som regel ikke noe som kommer over natten. Man må ta hardt tak i seg selv, siden det faktisk kun er du selv som kan gjøre selvtilliten din bedre.


♥ Aldri la negative mennesker ødelegge deg. 

Dette er vel noe av det viktigste som finnes. Hvis noen sier noe stygt til deg, aldri bry deg om det. Ikke bruk energien, tiden og kreftene dine på mennesker som ikke vil deg godt. Har du venner som ikke behandler deg bra og som snakker stygt om deg så fort du snur ryggen til, bør du kvitte deg med de.

 ♥ Vit at du er best
Dette er ett råd som de fleste syns er teit første gang de hører det. Men tro meg, dette virker! Still deg forran speilet 10 minutter hver dag, hvor du sier 10-15 positive ting om deg selv. Enten om det er at du er flink til å tegne, eller ser bra ut på håret, så er det viktig å si til deg selv at det er noe bra ved deg.

♥ Bli komfortabel med deg selv
Noe som er utrolig viktig er å kunne være komfortabel med seg selv. Om det er når man dasser rundt i joggebukse eller når man kler seg i sine fineste klær er helt opp til deg. Ingen kan velge hva du liker, det er kun du selv som kan velge. Det er kanskje vanskelig å tørre å ha en klesstil som skiller seg litt ut, men så fort du har prøvd det noen ganger, føles det mye enklere å kle seg slik som du selv vil. Personlig legger jeg mye av min selvtillit i utseendet. Jeg føler meg som regel aldri bra hvis jeg ikke har på meg klær som jeg virkelig liker. Så uansett hva andre sier om klesstilen din, så er det din stil og det er kun du som får lov til å velge den.

♥ Ikke la deg selv bli påvirket av media
Alltid tenk at det du ser i media aldri er ekte. Man bør ikke sammenligne seg selv med sylslanke forsidepiker som har en perfekt hud og kropp. Det er helt lov å synes at disse menneskene er utrolig vakre. Men aldri sammenlign deg selv med de. Husk at det er jobben dems å se bra ut, så de vier virkelig hele tiden sin til å se ut som de gjør. Hvis du blir påvirket av mediene er det bedre å kaste vekk bladene, skru av TV’en og kryss vekk internettsidene som viser disse menneskene.

♥ Finn en jobb/hobby som gjør deg glad
Det er utrolig viktig å gjøre ting som gjør deg glad. Om du jobber som kokk, advokat eller lege er det viktig at jobben din gjør deg glad. Jobb med noe du trives godt med. Det er tross alt der du er 8 timer hver eneste dag i uken. Finn gjerne en hobby som også gjør deg glad. Personlig har jeg bloggen min som gjør meg glad. Jeg har verdens søteste lesere, og jeg føler at jeg kan hjelpe andre. Både med innlegg som dette og innlegg om hvordan dere for eksempel kan sminke dere. Bloggen min har også gjort at jeg ikke er redd for noe lenger. Jeg er ikke redd for å vise meg selv frem og er heller ikke reff for å drite meg ut lenger.

 ♥ Tren, tren, tren!
Trening vil ikke bare gjøre deg slankere/sterkere, men trening utløser endorfiner. Som gjør at du får en type “lykkerus”. Dette gjør at du blir glad. Man vil også få bedre selvtillit når man mestrer ting. Så sett deg mål som for eksempel å løpe 3000 meter’n på ett visst anntall minutter. Når man klarer det, får man en herlig mestringsfølelse. Som gjør at man blir glad og føler at man kan klare ting.

♥ Ta vare på deg selv.
Du vil føle deg så mye bedre om du bare setter av litt tid til deg selv. Så sett av en deg i uken som er meg-dag. Denne dagen kan man kose seg med ett varmt bad, ansiktsmaske, manikyr, pedikyr, en god middag, osv. Alle fortjener en dag i uken som man vier til seg selv. Det er også viktig å spise sunt. Når man spiser sunt får man god samvittighet og man føler seg mye bedre. Hvordan du spiser vil også reflektere på hvordan du ser ut.

Så til slutt, tenk over dette; Vil du være en den personen ingen husker hvem er, som er en grå liten trist mus, og som aldri tørr å gjøre noe. Eller vil du være den personen som som har en utrolig fin utstrålig, som alltid er blid og positiv, og har en god selvtillit. Hvis du føler du er førstnevnte, ta i bruk rådene jeg ga ovenfor. De vil hjelpe deg!

♥ Har du god selvtillit?

27 kommentarer
    1. Sliter sykt med selvtillit egentlig og dette er fine punkter, har prøv noe av det før og det hjelper meg en del faktisk med å bygge meg opp. Du er så utrolig pen Stina! Sykt pen kropp har du også..<3
      - Vandiiis

    2. Wow! Jeg føler selv at jeg har god nok selvtilitt. Etter dette får jeg sikkert bede. I de siste dagene har selvtilitten min synket. Men nå vet jeg hvordan jeg skal få den på topp. takk Stina! Du er så søt og snill og har aldri noe galt å si.
      Hilsen Ida Sofie♥♥

    3. Jeg liker virkelig bloggen din, du fortjener egentlig en plass enda høyere på topplista! <3
      Ja jeg har ganske bra selvtillit, den har vært dårligere før. Jeg er enda litt sjenert, men det blir bedre og bedre. Hvis jeg sier noe dumt (ikke noe frekt)greier jeg å tenke det fins verre ting en å si noe litt feil, ingen andre merket det, ingen bryr seg.
      Og utsende messing er jeg ganske fornøyd også 🙂 Jeg greier å stille meg forran speilet å si noe fint om meg selv. Jeg trener og spisser sunt, det begynte jeg med for omtrent 1 år siden, føler meg så mye bedre. Tipsene dine var gode, men kunne også vært et :godta deg selv punkt. Jeg har stor nese det vet jeg, men jeg har liksom godtatt det. Det er bare sånn det er.
      Jeg er trøtt og da blir det fort til at jeg skriver litt mye haha så takk for meg:)

    4. Fine tips! Men det fokuset alle har med at man skal spise sunt og trene FORDI man blir slankere, begynner jeg å bli lei. Hva med oss som trenger det stikk motsatte – nemlig det å legge på seg? Har du noen tips for det og? Jeg er nemlig i den situasjonen hvor jeg skal legge på meg (som flere andre), og ikke slanke seg, som alle snakker sånn om. Greit, man kan uansett spise sunt og trene, men bare fordi det er sunt!

    5. Hei! Leste nettopp innlegget ditt om smoothie oppskrift! Ville bare komme med et lite tips. Jeg bruker selv å ha opp i avocado i stedet for yoghurt og tilsette en banan! Dette + juice + bær, smaker himmelsk! Du burde prøve det!

    6. Kjempe bra tips! Jeg hadde en gang dårlig selvtillit.. mange gutter og jenter kalte meg stygg tynn hver eneste dag.. så hver gang jeg så meg selv i speilet begynte jeg å gråte.. så jeg startet å spise mye mer, så i 2012 så var jeg endelig fornøyd med meg selv.. da hadde jeg utrolig bra selvtillit.. men nå som jeg er fornøyd med kroppen min så begynte de å klage på nesa mi. Så nå sitter jeg her igjen.. med utrolig dårlig selvtillit. Jeg kunne ønske jeg kunne gjøre noe som gjør nesa mi mindre. (har prøvd å sminke den mindre men går ikke) jeg er så utrolig lei av å ha dårligselvtillit 🙁

    7. Har litt varierende selvtillit, men den synker alltid når folk på skolen kommenterer et eller annet om utseendet mitt, også føler jeg meg utrolig dum når jeg går på bikbok, i alle fall før når det var mange som var der.. Jeg prøver å ikke la stygge kommentarer om utseendet mitt gå inn over meg, men det er vanskelig når jeg vet at de har rett i det de sier. Jeg prøver å heller bli sint og sur og tenke hva er problemet dems istedenfor å bli veldig lei meg. Kjempegode tips, Stina! 🙂

    8. Flotte råd! Men er ikke helt enig i det nest siste punktet hvor du skriver at det “bare” er å begynne å trene og spise sunt hvis du er feit, og at det bare er å ta silikon hvis du har små pupper. Altså, å begynne å trene og spise sunt er jo det man må gjøre for å bli slank, men det er ikke “bare” å gjøre det. Det er veldig vanskelig.
      Å ha god selvfølelse handler om å trives med den man er, ikke å fikse seg selv så man ser bra ut.
      Men ellers var det gode råd!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg