10 aktiviteter som øker forbrennigen

Veldig ofte får jeg spørsmål om hva slags aktiviteter som øker forbrenningen. Disse aktivitetene er også gode å gjøre om du øke ønsker å kondisjonen din. Selv elsker jeg jogging og svømming. Gleder meg som en liten unge til det blir tørt i skogen og jeg kan løpe der. Klarer ikke på asfalten siden det blir for hardt for knærne mine. Men skogløping er helt perfekt! Flere som gleder seg til utetrening nå som våren er på god vei?

Sykling – Gjerne sykle i terreng eller på flatmark. Husk å bruke en sykkel som passer til deg så du ikke får noen ergonomiske feil. 

Gå tur – Turer på 1-2 timer i godt tempo er helt perfekt dersom du ønsker å gå ned i vekt. 

Stavgang – Her får man virkelig med hele kroppen. Så denne er supersmart! 

Jogging – Rolig jogging i 45-60 minutter er veldig greit dersom du ønsker en god økt, hvor du også får opp kondisjonen. 

Svømming – Svømming passer alle. Siden man blir lettere når man er i vannet er denne aktiviteten veldig fin for de som veier ganske mye, og har problemer med jogging. 

Aerobic – Step up and go nuts!

Sex – Oh yes. Den beste treningen av de alle. Men husk at det er ikke en god treningsøkt dersom man ligger nederst! Haha

Å gå på ski – Nå er vinteren snart ferdig (gudskjelov). Men dersom du er på fjellet eller bor der det fortsatt er snø, kan denne aktiviteten være fin.

Dansing – Enten om du skrur på musikken hjemme og danser som om ingen skulle sett deg, eller om du danser profesjonelt er dansing alltid en morsom og fin treningsmåte! 

Roing – Denne er nok lettest om man har en ro maskin. De aller fleste treningsstudioer har dette, så det bør ikke være et problem å få trent. Det trener opp styrken i armene dine også. Så to fluer i en smekk! 

 

– Hvilken aktivitet er din favoritt?

38 kommentarer
    1. Jeg lurte på en ting, om jeg har sann inne sykkel vil det hjelpe på magen når jeg sykler på den? Føler jeg vil ta av rundt midjen og selfølgelig lårene, men jeg er ganske redd for og trene “offentlig”, føler alle glor 🙂

    2. Takk for mye tips! Eneste jeg kan er nok å gå turer. Gleder meg mye til sommeren, for da kan jeg drive Agility med 3 åringen i hus (Bichon, pluss jeg får løpt litt, selv hvor vondt det er)! Også en del skog trening, med 9 mnd gamle jenta her (stor puddelen). 🙂

    3. Tusen takk for gode tips! Sommer-kroppen here I come! Men jeg lurte på en ting som egentlig ikke har noe med saken å gjøre… Hehe! Hvor har du redigert headeren din?? Elsker den! 😀

    4. Å herreguhd de beina dine..
      Kan forøvrig være greit å nevne at man er nødt til å sette skikkelig tak når man går stavgang, da jeg ofte ser folk som bare drar stavene etter seg, og da er det ikke store utbyttet man får av dem 🙂

    5. Sex, selvfølgelig! Hehe. Lurer forresten på om det går an å trene seg større rumpe? Er ikke noe fornøyd rumpa mi, synes den er altfor liten, og dette ødelegger selvtilliten min litt. Har sett på rumpeøvelsene du har lagt ut, men hjelper disse på å få større rumpe, eller bare på å få den fastere, liksom?
      Elsker forresten bloggen din, Stina. Stå på! Du er rå.

    6. Litt personlig spørsmål kanskje men…
      Kan jeg spørre hvilke p-piller du bruker? Har prøvd 4 merker allerede å ingen av dem kan jeg bruke. Hodepine, humørsvigninger osv. Er vanskelig å legge inn trening pga det:)

    7. du glemte den beste utholdenhetstreningen , intervalløkt ! du forbrenner mye men også får mye bedre utholdenhet ! det er vondt og tungt med intervaller, men mye bedre enn å jogge i en time ! 😉

    8. Burde man begynne og trene og spise mye sunt og vere så opptat av kroppen viss man bare er 12-14 år???? Bare lurer 🙂
      ELSKER BLOGGEN DIN<3
      Vil gjerene at du lager et innlegg om akuratt det ikke at du må men jeg håper du gjør det sånn jeg slipper og gå gjennom alle komentarene viss jeg for svar og det kan jo og vere andre som og lurer på om man skal begyne og trene som bare veldig ung så takk på forhond:) <3

    9. Du kan jo ta med hoppetau. Noe som mange ikke tenker på, men som er super trening.
      Du kan forbrenne dobbelt så mye som med jogging, og 10 minutters hopping er perfekt oppvarming før styrketrening, samt som det er med på å forbedre kondisjon.
      Ellers har du mye gode punkter der. Hvis en skal ut å gå tur, vil jeg anbefale litt bratte oppoverbakker i relativt greit tempo, gjerne med en sekk på ryggen kanskje?
      Nå som våren er på vei, og veiene blir fri for snø og grus, så er rulleskøyter også en kjempe morsom aktivitet som jobber på lår og rompe:)

    10. Ser du sei at det å gå tur er perfekt for å gå ned i vekt.
      Vil heller anbefale en joggetur på 30 min istaden for ein gå tur på 1 time.
      Det er heilt sant at når ein har “gå-tempo” så er det mest fett forbrenning (Lat oss sei kun fett forbrenning). I eit høgare tempo, f.eks. jogging, så er forbrenninga av fett prosentvis mykje lågare. Alikavel vil fett forbrenninga ver større.
      Så er målet å slanke seg er jogging å anbefale forran gåturar. Evt. begynn med gåturar til du føler du er i god nok form til å jogge.

    11. Husk at dersom det ikke handler om å gå ned i vekt så er intervaller mye bedre for kondisjonstreninga enn rolig jogg. Rolig jogg er egentlig for folk som sliter med et høyere tempo, da rolig blir eneste alternativ. Hold høyt tempo (ca. 80% av maksfart) 4 x 4min, med 2 minutt pause mellom hver interval der du enten jogger rolig eller går i moderat tempo – da kommer kondusjonen og overskuddet tilbake i rekordfart, dersom man gjennomfører 2-3 ganger i uken.
      Husk squats, don’t forget the squats! 😉 Om noen sier du er for tynn, eller for svær – da kan du svare som jeg pleier: “Det var overhodet INGEN i nærheten her som lurte på hva du synes, så neste gang ta å vent til du blir ropt opp! -Lawyered”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg