12 Ting jeg vil gjøre i september

Vipps så var det plutselig september. Høsten har offisielt startet, nå er det bare å dra frem gresskarene, strikkegenserne, telysene og se på at bladene forvandles til nydelige høstfarger.

Selv om juli var en kjølig måned og værmessig helt shitty, fikk vi i alle fall en god del fine dager i august og jeg føler faktisk at jeg selv har rukket å nyte sommeren litt. En del begrenset mtp corona, dårlig vær osv, but still; jeg fikk litt sommer. Så nå er det bare å se fremover mot høsten.

Før hatet jeg virkelig høsten og jeg fikk bare summertime sadness så fort august var over, men med årene har jeg lært meg å elske høsten og virkelig kose meg med alle de fine tingene som hører til med denne årstiden. Siden det er en ny måned tenkte jeg å gjøre som jeg gjør i starten av hver måned; fortelle dere om planene jeg har for den kommende måneden! Så her er 12 ting jeg vil gjøre i september:

 

Turer i skogen – Det er så ting som er like magisk som å gå på skogstur om høsten. Trekke inn den friske luften, drikke litt kakao, se på alt løvet som har forvandlet seg til magiske høstfarger. Helt nydelig! Denne måneden skal jeg komme meg mer inn i skogen og ikke bare rundt kyststiene!

 

Sommerklær – Nå er det virkelig på tide å rydde bort sommerklærne fra walk in closet mitt. Skulle tro at det var god plass til klær der inne, i og med at jeg har et helt rom til kun mine klær, men nei. Det blir alltid proppfullt der inne. Så nå skal jeg pakke alle sommerklærne mine ned i søppelsekker også skal de opp på loftet, også må jeg få hentet ned høstplaggene. Elsker å gå på loftet og hente klær, for det er sånn 10 fulle søppelsekker der oppe med klær til alle mulige anledninger og årstider, så det er litt som å gå på shopping uten å måtte betale, haha.

Botanisk hage – Jeg har vært i den botaniske hagen en gang tidlig i vårres (rett før corona lockdown) også en gang i sommer. Elsker å få med alle tre årstidene der. Så i løpet av denne måneden har jeg lyst til å dra dit for å oppleve litt høstmagi!

 

5 årsdag – Den 12. september er det 5 år siden Per Fredrik og jeg ble sammen. Herregud så fort tiden har gått! Men altså; vi har virkelig rukket mye på disse 5 årene. Kjøpt hus som vi har pusset opp, fått oss hund, blitt forlovet i New York, reist masse rundt i verden, for ikke å snakke om hverdagen våres sammen; den er helt magisk. Dette må vi jo feire!

 

Blomsterløk – For litt siden fikk jeg over 1000 blomsterløker i posten, så de må ned i jorden og plantes asap! Det er massevis av tulipaner, perleblomst, påskeliljer, krokus og masse annet spennende. Det kommer til å se helt vilt fint ut i hagen til våren! Gleder meg allerede!

 

Fortsette null sukker – Den 3 august kuttet jeg ut sukker helt, og jeg skulle egentlig bare holde på i 21 dager for en liten challenge for meg selv. Men nå har det gått over 30 dager, og jeg kan virkelig ikke tenke meg å spise sukker i det hele tatt nå. Det var seigt å slutte, og jeg fikk skikkelig abstinenser. Men så fort jeg var over abstinensene, har jeg ikke hatt lyst på det i det hele tatt. Jeg har skikkelig lyst til å klare meg helt frem til 1 desember. Det hadde vært sykt gøy! Har aldri klart å gå så lenge uten sukker før, så jeg krysser fingrene for at jeg klarer det!

Drivhuset – Nå er det endelig mulig å være inne i drivhuset på dagtid. Frem til nå har det nesten bare vært mulig å sitte der på ettermiddagen, fordi det har vært så varmt. Men nå som det er mer kjølig ute, er det så deilig å sitte der inne. Gleder meg til å ta med bøker ut der for å lese og bare kose meg!

 

Trene – I august kom jeg mer inn i gode rutiner igjen med treningen, og denne måneden skal jeg fortsette og bli enda flinkere. Pulsklokka er på meg hele tiden, og den skal få kjørt seg hver dag, hehe!

 

Mat – Denne måneden er et av målene mine å spise mer plantebasert og lage maten fra bunnen av. Ut med halvfabrikatet og take out mat, og inn med mat som er laget av ferske og sunne råvarer. Har allerede gjort dette en liten stund, og gleder meg til å fortsette. Kommer nok til å bli enda mer fokus på oppskrifter nå i september, så følg med om du liker sunne matoppskrifter!

Pynte til høst – Nå skal stuen forvandles til høstfarger med puter i oransjtoner, solsikker og alt som sier høst!

 

Forbedere hagen for vinteren – I løpet av måneden må jeg nok gjøre litt forberedelser i hagen før vinteren. Tipper jeg kan vente til slutten av måneden før jeg starter. Men alle fuksiaene må graves opp og settes et sted der de kan overvintre, dahlia knollene må graves opp og legges i bokser så de kan overvintre, også må jeg samle masse løv som jeg kan legge inntil røttene på rosene så de får litt isolasjon mot den kalde vinteren.

 

Komme igang med blogg og YouTube – Nå er sommeren og ferien over for denne gang, og jeg gleder meg til å komme skikkelig igang med bloggen og YouTube igjen. Har så utrolig mange spennende ting jeg vil dele med dere, og det klør i fingrene etter å komme igang!

 

 

Følg meg på sosiale medier:

Instagram@stinablogg
Instagram@stinablogghage
Snapchat@stinablogg

2 kommentarer
    1. Hei Stina,

      Ser du skriver at du skal gjøre hagen klar for vinteren etterhvert. Kan du lage et innlegg om det? Jeg har nettopp fått stooor hage og tenker det er greit å være forberedt så jeg ikke ødelegger den fine hagen min. Hage er nemlig ikke min sterkeste side (enda) 😉 Forsøker stadig å lære av deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg