100 Dager uten sukker!

I dag er det 100 dager siden jeg kuttet ut sukker. Dette startet som en challenge der jeg kun skulle klare å holde meg unna sukker i 21 dager, men det endte opp med å bli hele 100 dager. Så nå som det har gått 100 dager tenkte jeg det virkelig var på tide med en oppdatering om challengen!

Først: Grunnen til at jeg ville gjøre dette, er fordi jeg i sommer hadde spist altfor mye godteri, og jeg ville virkelig stramme inn på sukkerinntaktet.

Når jeg sier null sukker så betyr det; null godteri, null potetgull / chips / popcorn, null brus med sukker, null rusbrus (siden det inneholder mye sukker), null kaker med sukker, null kakao med sukker, ikke engang litt sukker på toppen av havregrøten.

Det er heller ikke “lov” å skeie ut en eneste gang. Så om jeg hadde tatt meg en sjokoladebit på en lørdag, hadde jeg brutt hele challengen. Så det er veldig strenge regler.

Dette er jo ikke noe som passer for de fleste, siden det er ganske strengt. Men for meg har dette vært en lifechanger!

Så: la meg fortelle hvordan det har gått!

De første 14-20 dagene var helt grusomme. Jeg hadde skikkelig abstinenser. Vondt i hodet, ekstremt søtsug og kroppen verket etter sukker. Det hjalp ikke en dritt med smertestillende heller. Sjukt at folk sier at man ikke blir avhengig av sukker. For det kan jeg skrive under på at man faktisk blir.

Etter denne perioden gikk endelig abstinensene over og ting begynte å gå av seg selv. Det ble en automatisk vane for meg å gå rett forbi hyllene med godis og jeg begynte å finne andre gode alternativer.

Etterhvert tenkte jeg ikke over at jeg hadde kuttet sukkeret engang. De eneste gangene jeg ble påminnet at jeg hadde kuttet ut sukker var ved sosiale anledninger der alle andre spiste kake, og jeg spiste frukt. Men ellers enn det; null problem.

Jeg har jo også en kjæreste som basically aldri spiser godteri, så det gjorde det litt lettere, siden jeg ikke trengte å bli fristet ved å se godteriskålen hans hver dag. Så om man bor sammen med noen, er det smart å være sammen om dette.

Det å kutte ut sukker forandret virkelig livet mitt. Utover i challengen merket jeg at jeg fikk mer energi, siden jeg kun spiste sunn mat med ordentlig næring, og ikke bare raske karbohydrater. Jeg ble mye mindre oppblåst. Det var også lettere å spise sunt siden jeg ikke hadde cravings.

Det hele ble som en domino effekt for meg. Når jeg først hadde klart å kutte ut sukkeret, var det mye lettere å spise sunt, stå opp tidlig og trene fast.

Nå som det har gått 100 dager og vi nærmer oss juletider, skal jeg sette challengen på en stopp. For meg er juletiden hellig, og i år er det ekstra viktig at julen blir skikkelig magisk på grunn av alle korona restriksjoner. Så da kommer jeg ikke til å spare på godsakene, hehe. Fra og med i dag til nyttår stopper jeg med null sukker challenge. Jeg kommer fortsatt til å legge ut sukkerfrie oppskrifter her på bloggen. For det er jo så mange gode alternativer der ute! Men jeg vil ikke ha den “sperren” for meg selv der jeg ikke kan ha noe sukker i det hele tatt.

 

Så i dag skal jeg spise sukker for første gang på 100 dager. Det føles nesten rart å skrive det. Jeg kommer sikkert til å tenke at det smaker litt rart først. Etter jeg kun hadde vært på farmen i en drøy uke, fikk jeg sukker for første gang og det smakte super weird. Så jeg er spent på hvordan det blir!

En ting er sikkert. Jeg kommer uten tvil til å starte opp igjen med null sukker challenge over nyttår, for dette har vært helt fantastisk for meg! Imens skal jeg kose meg masse med julen, bake både sukkerfrie kaker og kaker fulle av sukker, og dele masse oppskrifter her på bloggen!

 

PS: Hvor sykt fin er ikke denne rosebuketten? Måtte bare ha den med på bildene! Fikk den av Per Fredrik rett før helgen. Altså, jeg dør av hvor fin denne er 😍 Ingen tvil om at jeg har en snill kjæreste som skjemmer meg bort ❤️

6 kommentarer
    1. Hei!
      Du har vært kjempeflink!👏🏼👏🏼👏🏼‼️
      Lurer allikevel på, om du drikker vin, så er det mye sukker i mange. Hvilke har du valgt å gå for disse månedene?
      Mvh
      Nina 🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg