10 ting du kan gjøre i hagen nå – januar

Kjenner du at det klør i de grønne hagefingrene? Jeg bruker alltid januar måned til mange hageprosjekter, og det er den måneden som virkelig legger grunnlaget for hagesesongen. Det høres kanskje litt vilt ut å starte hagesesongen i januar.

Det er mye du kan gjøre nå, så du er bedre forberedt senere i sesongen. Også er jo januar er gørr kjedelig måned, og da er det fint å ha noe man kan holde på med! Så: dette er 10 ting du kan gjøre i hagen nå i januar og utover februar måned!

 

Planlegge hagen – Tenk igjennom hvilke ting du vil gjøre annerledes i hagen i år, hvilke nye planter du vil ha, osv. På kategorien min “hage” kan du finne masse inspirasjon! Skriv ned alt og tegn gjerne opp hele hagen din på et ark og fyll inn der du vil lage blomsterbed, hvilke blomster du vil ha, osv.

 

Riste av snø fra trær – Hvis det har kommet mye snø på trær og busker rundt i hagen din, bør du gå ut og riste det av. Grener kan fort knekke og bli bøyd av tung snø, og det er kjipt å ha en hage med masse knekte greiner når våren kommer.

 

Legge snø som isolasjon inntil busker, spesielt roser – Nå som det har kommet masse snø har jeg vært rundt i hagen og lagt snø inntil røtter på busker og rundt så det ligger som et teppe over alt. Det hjelper med å isolere plantene, da iskald vind ofte kan gjøre det mye kaldere enn bare snø. Også er det fint med et lite snødekke når våren og solen kommer, så de ikke får sterk sol rett på seg når det fortsatt er frossent i bakken.

Registrer alle plantene dine på gardenize – Jeg elsker appen “gardenize” og bruker den til å holde oversikt over alt i hele hagen min. Der har jeg alle blomstene mine, hvilke blomsterbed de står i, loggføringen på når jeg sår diverse frø, osv. Sjekk ut appen selv, så skjønner du fort hvor genial den er.

 

Kjøp inn frø for sesongen – Det blir fort utsolgt for de mest populære frøene, så ta deg en runde rundt på nettet (norske nettbutikker) og kjøp inn alt du trenger for sesongen. Plutselig kommer du over noen frø du ikke visste at du ville ha også, hehe!

 

Start chilli, paprika, jordbær, osv – Jeg sådde mine frø til chilli, paprika og jordbær den 5 januar. Disse bør man starte med tidlig, om ikke rekker man ikke å kunne høste noe fra de.

 

Bestille dahliaer – Dahlia har blitt veldig populært de siste årene, og jeg ser at det blir utsolgt for de fineste sortene rundt omkring allerede. De blir jo ikke sendt ut før i mars, men allerede er mye utsolgt. Så om du skal ha tak i de fineste Dahlia sortene bør du nok bestille hjem snart!

Fylle opp huset med inneplanter – Siden det er så lite liv og farger i hagen nå, kan man jo fylle opp hele huset med planter. Jeg kjøpte for litt siden en hel haug med nye orkidéer og det ga så mye farge og liv i huset! Jeg har også mange forskjellige grønne planter som jeg har hatt i åresvis, og det lyser opp hjemmet!

 

Måke taket til drivhus – viktig! – For at ikke hele drivhuset skal klappe sammen er det viktig å måke det så fort det kommer snø. Jeg er ute og måker med en gang det kommer snø. Mitt drivhus er i glass, og det er jo begrenset hvor mange kilo med tung snø som det tåler før det knuser sammen.

 

Mat fugler – De små fuglene trenger sårt mat. Så heng opp masse god mat til de, så redder du antagelig en god del fugler i år!

 

 

2 kommentarer
    1. 😀 Mange fine tips 🙂 gleder meg til lysere tider. Vi eksperimenterer med å spire ulike frø, for vi har fått oss fugler. Vi spirer fuglefrø blanding og det blir masse fint 😀 lyst til å spire mer til oss mennesker også, er jo veldig sundt og godt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg