10 Fordeler med å være lav

Jeg er lav. Frem til jeg var sånn 12 ish var jeg normal i høyden, også begynte plutselig alle å vokse og jeg fikk mensen så jeg sluttet å vokse. Så da ble jeg plutselig “hun lave”. Hun alle alltid skal løfte opp, for God knows what reason.

Hun som alltid får høre “å shit, du er lav” (som om jeg ikke visste det etter at 135621 personer har sagt det), og hun som alltid må hente en stol eller be om hjelp for å hente noe som helst ned fra hylla.

Frem til jeg var 18-20 ish hatet jeg å være lav. Jeg hadde skikkelig lyst til å bli modell, og klarte meg bra på bilder. Det eneste som stod mellom meg og drømmen min, var denne høyden min. Så jeg begynte å hate høyden min skikkelig.

Jeg dro til legen for å få voksepiller for å bli høyere (“Takk” til gutten i klassen min som fortalte meg at jeg burde begynne på voksepiller, og som plantet den hyggelige tanken i hodet mitt), og fikk beskjed om at jeg hadde sluttet å vokse for lengst innen jeg kom til legen, så der var det nei å få.

Vendepunktet for meg ble på et vorspiel hos en modell venninne. Vi sjekket oss i speilet rett før vi skulle gå ut og jeg glemmer aldri hva hun sa til meg “jeg er så misunnelig på høyden din Stina, skulle så ekstremt ønske at jeg hadde din høyde”.

MIND BLOWN. En perfekt høy jente som var misunnelig på MIN høyde? Etter det innså jeg virkelig at gresset faktisk ikke er så grønnere på den andre siden av gjerdet.

 

Jeg begynte for første gang i livet mitt å like høyden min. Etter som tiden gikk fant jeg flere og flere positive sider med det å være lav. La meg nevne noen:

⚡️ Ingen syns du er skummel, og de fleste tenker at du bare er søt og uskyldig. Så du kan komme unna med ekstremt mye. Mohhaah.

⚡️  Kjæresten din er i 99% av alle tilfeller høyere enn deg

⚡️ Du kan powernappe komfortabelt overalt. Flyseter er som en seng for meg. Hver gang Per Fredrik og jeg flyr så koser jeg meg krøllet opp i setet og sover godt, mens han sitter med bena ukomfortabelt langt under setet til personen foran seg.

⚡️ Kan handle basic plagg i barneavdeligen til en mye billigere penger. Yass affordable jeans.

⚡️ Man får barnepriser på toget og bussen myeee lengre enn andre, fordi høyden gjør at man kan se yngre ut. Ikke så kult på fly derimot. Husker Victoria og jeg (hun er like liten som meg) skulle på partytur til Ios og ble stoppet av flyvertinnen fordi hun ville henge “barn reiser alene” skilt på oss. Ikke like høy i hatten da.

⚡️ Ingen tepper er for korte

⚡️ Man ser ofte yngre ut når man er lav. Kjipt før du blir 18, fordi det er no way in hell at du får sneket deg inn på utesteder. Men når du bikker sånn 30 år er det veldig kjekt for da ser du plutselig yngst ut blant alle de høye venninne dine.

⚡️  Lave mennesker lever lengre (leste det på instagram, ganske sikker på at det bare er funnet opp. Men liker å tro at det stemmer)

⚡️ Du kan bruke de samme klærne fra du var 12 og nå. Kjøpte en dødsfin topp da jeg var sånn 13 år som jeg fortsatt har. Haha.

⚡️  Du kan gå oppreist overalt. Lavt tak på loftet? No problem. Gå rundt i en hule? No problem. Gå rundt i et gammel hus med lavt tak? No problem.

Så som dere kan se så er det mange positive sider med å være lav. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg elsket høyden min tidligere, og ikke kastet bort så mye tid på å hate min egen høyde.

Det er jo faktisk positive og negative sider med å være både lav og høy. Høyden er liksom ikke noe man får gjort noe med, så det er mye bedre å bare fokusere på de positive sidene ved sin egen høyde. Husk; det er kun du som bestemmer hva du skal føle om din egen høyde.

 

PS; om noen lurer på hvor lav jeg er; 160 cm

 

7 kommentarer
    1. Så bra du er fornøyd med høyden din:)
      Trøst deg også med det at du er 3cm høyere enn meg, fant mange brae punkter i innlegget som passet til meg😃 ha en fin torsdag!

    2. I think 160 cm is perfect for a woman! I am 173 cm and have been that since I was 12! At that point I was taller than all the others- boys too- at my class! Oh, how I hated to be the “giant”! And most of my height is in my legs. So when I sit, I seem “normal”. Nice when someone asks you to dance and when you step up you’re head taller than him! Luckily, I fell in love with a man who thinks I’m perfect and he is like 187 cm so no problem there, haha! Now I stand up straight and can even wear heels without feeling giant. But there was time when I would have given anything to be 160 cm! 🙂

    3. Takk for fordelene. Selv er jeg 155cm. Jeg liker høyden min, men ikke alltid. Mange av mine venner er 170cm eller opp over, så føler meg ganske lav med de. Men mange av vennene mine vil også ha kjærester som er høyere en dem, og det vil jeg også, så utvalge er litt større, hehe.

    4. Hahaha jeg er over 10 cm høyere enn deg og alt det stemmer hos meg så det er vel mer fordeler med å være under 180

    5. 160 cm er ikke så lavt 🙂 Jeg er 154 cm. Og jeg var faktisk bare 152 cm til jeg var hos manuellterapeut og fikk retta opp en benlengdeforskjell når jeg var 22 år 😅

    6. 160 cm er ikke så lavt 🙂 Jeg er 154 cm. Og jeg var faktisk bare 152 cm til jeg var hos en manuellterapeut og fikk retta opp en benlengdeforskjell når jeg var 22 år 😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg