10 Enkle triks for å spise sunt!

I år hadde jeg som nyttårsforsett å spise sunnere, og så langt går det veldig bra! Jeg har jo spist sunt i mange år, selv om jeg har skeiet ut en del før nyttår, så jeg har en del triks for hvordan man kan spise sunt. Her er 10 av de!

Vann – Bytt ut det du drikker med vann. Vann er viktig for at kroppen skal fungere optimalt, så pass på at du får i deg nok vann igjennom hele dagen.

 

Fast dag i uken – Å spise sunt handler om balanse, og det handler om å finne noe du kan leve med i flere år og ikke bare en kjapp 3 ukers diett. Derfor kan det være smart å ha en fast dag i uka som du “får lov” til å spise godteri. Selv har jeg lørdagskvelden som min “godteridag”, og da er det mye lettere å holde meg unna godis i uka når jeg vet at jeg kan skeie ut på lørdagen. Bare pass på at du ikke går heeelt bananas og spiser altfor store mengder godis og junk hele lørdagen, hehe.

Proteiner og grønnsaker – To ting du alltid bør ha masse av på tallerkenen, er grønnsaker og proteiner. Gode proteinkilder er; fugl, fisk, kjøtt, bønner, skalldyr og meieriprodukter. Så fyll opp med de tingene!

 

Fullkorn – Bytt ut vanlig pasta og brød med grovere varianter. Kjøp heller fullkornspasta og grovt brød. Dette inneholder bedre næring som også holder deg mett mye lengre, og som også gir deg jevn energi istedenfor masse energi i 10 min også null etterpå, slik raske karbohydrater fra for eksempel vanlig pasta og loff gjør. Brød har forresten en grovhetsskala, som kan være smart å ta en titt på når du handler.

 

Unngå frossenpizzaen – Sunn mat må ofte lages fra bunnen, og i en hektisk hverdag kan det bli litt for lett å bare slenge en frossenpizza i ovnen. Vær forberedt, og lag heller opp noen ekstra porsjoner med sunn middag som du kan spise når du har dårlig tid eller ikke orker å lage mat.

Lag mat fra bunnen – Ferdigmat har ofte mye ekstra usunt fett, lite proteiner og raske karbohydrater, for ikke å snakke om hundre andre småting. Når du lager maten fra bunnen av har du full kontroll på hva du får i deg, det smaker som oftest mye bedre og det er også som oftest billigere.

 

Tilgjengelig – Ikke la godteri og usunn mat ligge tilgjengelig i huset. Da er det så altfor fort gjort at man sniker seg bort og spiser litt sjokolade når cravingen kicker inn.

 

Spis til du er mett – En ting som alltid har irritert meg, er foreldre som tvinger barna sine til å spise opp alt av maten som er på tallerkenen. Selv lærte jeg; spis til du er mett. Da unngår du overspising, som i mange tilfeller kan føre til overvekt. Ta deg god tid til å spise og ikke spis mer når du er mett.

Planlegg – Når du er sulten og glaner inn i kjøleskapet er det ikke akkurat sånn at du klarer å huske på alle måtene du kan spise sunt. Da blir det ofte lettvinte og ikke så sunne løsninger. Unngå dette ved å skrive opp en liten meny med ting du kan spise, og pass på å ha matvarene i kjøleskapet til enhver tid.

 

Sunn godis – Selv om du spiser sunt, betyr ikke det at du ikke kan kose deg når kvelden kommer. Bare bytt ut godis med sunnere varianter. Her er det uendelige ting å velge mellom, men noen av mine favoritter er; grønnsaker med dipp, jordbær og blåbær med litt gresk yoghurt, en smoothie, osv.

 

Spiser du sunt?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg