10 Triks for å bli sunnere

♥ Ikke ha godteri / junkfood i huset. Sjansen for at du begynner å spise godteri eller junkfood når søtsuget slår inn, øker ekstremt om du har godteri / junkfood i huset. Ha heller noen gode sunne alternativer liggende som du heller kan spise.  

♥ Sov nok. En voksen person bør sove 7-8 timer hver natt, og en ungdom bør sove 8-9 timer hver natt. Dette er så ekstremt viktig for alle deler av kroppen din. Så pass på å få en god natts søvn, og husk å ha mobilen på lydløs så den ikke forstyrrer nattesøvnen.

♥ Bytt ut brus og energidrikker med vann. Kroppen trenger 1,5 – 2,5 liter vann hver dag, og derfor kan det være lurt å alltid ha med seg en vannflaske i veska og liggende på jobb pulten, så du har vann tilgjengelig. 

♥ Lag din egen juice. Sliter du med å få i deg nok frukt og grønnsaker? Da kan løsningen være å lage en egen juice, fullstappet med alle vitaminer kroppen din trenger. PS; kommer til å legge ut oppskrifter på flere juice´r fremover, så bare følg med! 

♥ Stump røyken og kast snusen. Det er vel ingen hemmelighet at røyk og snus er ille for kroppen din. Så hvorfor fortsette å kaste bort haugevis av penger, og ødelegge helsen din? Nei folkens, stump røyken og lev lengre.

♥ Sett deg som et mål at du skal gå et minimum antall skritt hver dag. De fleste nye mobiler har skritttellere, som gjør at du enkelt kan følge med på hvor mange skritt du tar. På iPhone er dette “helse” appen. Bare pass på at mobilen ligger i lomma, og ikke i veska da det gjør at den noen ganger ikke får med seg alle skrittene hvis den ikke ligger i lomma. Se gjerne på hvor mange skritt du vanligvis tar, og bestem deg for å øke det til et visst tall. 

♥ Hold godteri til en dag i uka. Å spise litt godteri på lørdagene er langt ifra noe skadelig. Men å spise godteri hver eneste dag derimot, det kan være skadelig for kroppen over tid. Derfor kan det være smart å bestemme seg for at du skal spise godteri kun en dag i uka. 

♥ Alltid spis deg mett på mat før du skal spise godteri. Da er sjansen for at du overspiser deg på godteri mye lavere, siden du allerede er mett fra før av. 

♥ Noen enkle metoder for å øke aktiviteten er; gå til jobben / skolen (dersom det er for langt å gå hele veien kan du parkere eller hoppe av bussen et stykke før jobben). Gå tur med hunden din / naboens. Støvsug huset hver eneste dag, da må du bevege kroppen mye, og som en bonus får du det ekstra rent! Gå til og fra matbutikken. Her får du både kondisjon + styrke når du bærer tunge poser hjem. 

♥ Alltid tenk at du skal få i deg proteiner og grønnsaker i hvert måltid. Proteiner kan du få fra kjøtt, fisk, bønner, meieriprodukter, osv. 

 

 

    1. juice er faktisk ikke så sundt da smoothie er mye bedre. alle fibrene og sånt blir igjen i den guffa som ligger igjen i juicemskinen.

    2. I sommerferien har jeg spist ganske mye godteri, så jeg bestemte meg for å ta godtestopp og trene hver dag. Har bare trent 6 dager i uka

    3. Selv hjemmelaget juice har et høyt innehold av sukker (sukker er sukker uansett om det kommer fra frukt eller andre kilder) da det er mye mer konsentrert en frukt og grønt, så spis frukten din istedenfor! Metter så mye mer også

    4. Er jo veldig enkelt å si ”stump røyken og slutt å snuse” når man er avhengig. såvidt jeg vet har aldri du vært avhengig av det, og kan si at det er ikke bare bare å stumpe røyken/snusen. :-p

    5. Dette var kanskje ikke triks for å bli sunnere, dette var vel mer din definisjon på sunnhet. Lett for en person som er vanligvis sunn, og si at man skal droppe brus og drikke vann. Jeg er avhengig av Pepsi max, men jeg vil heller drikke Pepsi Max hver eneste dag resten av mitt liv enn å være ulykkelig og føle at jeg ikke får slappe Max av

    6. Ett tips til å ikke bli forstyrret av mobilen når du skal sove er enten å slå den av når du ikke vet du skal ha alarm på den eller legge den i ett annet rom. Jeg blir stressa av å ha mobilen rett ved meg når jeg skal sove så legger den enten på nattbordet lengst unna rommet eller på stua. Funker bra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg