7 Steg til bedre søvn

Nå er det kveld, og de fleste av sitter nok og ser på tv, spiser litt mat og om et par timer legger vi oss til å sove. Men å sove er ikke bare-bare. For mange av oss kan det ta lang tid å sovne, vi kan slite med å våkne og søvnkvaliteten kan generelt være dårlig. For at du skal få en bedre nattesøvn vil jeg gi deg 7 enkle råd.

Bekymringer – Når vi legger oss med hodet på puta kommer ofte bekymringene. Vi tenker over alt vi burde gjort, kollegaer, fremtid og mye som kan stresse oss og gjøre at vi ikke klarer å sovne. Prøv heller å fikse opp i bekymringene før leggetid, og når du legger deg kan du heller liste opp 5-10 ting som du er takknemlig for. Det gir deg en god følelse og du sovner mye fortere, og med et smil rundt munnen.

Trening – Jeg merker stor forskjell på søvnkvaliteten de gangene jeg har trent i løpet av dagen, og ikke. Er jeg fysisk sliten i kroppen sovner jeg mye fortere, og jeg sover bedre. Bare pass på at du ikke trener rett før leggetid for da kan det ha motsatt virkning. Situps før man skal legge seg er ikke en god idé. Ta det fra noen som lærte det på den harde måten.

Powernap – Moren din har sikkert sagt det til deg før; men om du sover mye på dagen får du ikke sove på kvelden. Det er virkelig noe med det! Her om dagen var jeg så dum at jeg sovnet et par timer på sofaen, og da sovnet jeg ikke før langt ut på natt, som gjorde at jeg stod opp senere enn vanlig dagen etter. En powernap har dårlige ringvirkninger på sovemønsteret og bør unngås.

Stemning – Gjør slik at soverommet kun er til for soving, og lag et miljø som er deilig å sove i. For min del betyr det å re opp sengen om morgenen, sånn at den er redd opp når jeg skal legge meg. Åpne vinduene på fullt gap i 10 minutter før jeg skal legge meg så jeg får masse frisk luft, og ha det kjøligere enn andre rom.

Varmt – Visste du at det å sove i et varmt rom kan gi deg mareritt? Dette fant jeg ut på den veldig vonde måten. Jeg fikk ofte mareritt og skjønte ikke hvorfor, helt til Per Fredrik fortalte at det kunne skyldes at det var for varmt i rommet. Så skru ned varmen før du legger deg så du slipper vonde drømmer.

Alkohol – Selv om du sovner fortere av å ha et par vinglass innabords, blir selve kvaliteten på søvnen dårligere. Dette er noe jeg har lest flere steder, og jeg merker stor forskjell de gangene jeg har drukket et par glass rødvin til middagen.

Faste tider – Å legge seg til faste tider, og stå opp til faste tider er viktig for søvnen. Her snakker vi om å også holde disse tidene i helgene. Å snu døgnrytmen opp og ned hele tiden er virkelig ikke gunstig, og kan gjøre det vanskelig for deg å sovne / stå opp til riktig tid for å komme deg på jobb. 

 

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

5 kommentarer
    1. Ikke så enkelt å ordne det proplemet, når man har fult av beskymringer. Det løser seg ikke på 1 2 og 3 løpet av kvelden. Tips og triksen er at man må ha gode tanker å ta enn ting om gangen:) eller blir for mye i tankene.
      Å når man tenker for mye, så er det viktig å gjøre andre ting enn å sitte med tankene i hodet. Ikke alle tanker man trenger å ha i hodet..

    2. Åh, så brae tips. Hørt om en del av dem før også. Du skriver på en sånn oversiktlig og troverdig måte. Jeg må bare bruke de tipsene. Bruker foreksempel treningstipset, alkoholtipset og det å ha faste tider.
      Vil si du er et bra forbilde^^

    3. Et annet tips er å skrive ned alt som plager deg før du sover, for da slipper du å gruble på det. Åsså eventuelt ta opp det du skrev dagen etter for å se om du får løst noe av problemene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg