5 Enkle triks for å spise sunt

Det å spise sunt er viktig uansett om du er 10 år gammel eller 80 år, om du veier 40 kg eller 120 kg. Det er rett og slett viktig for alle. Et sunt kosthold gir deg mye energi, livsglede og en sunnere kropp. Å spise sunt trenger ikke være super komplisert, og du trenger ikke å følge den nyeste og hippeste dietten. For å sende deg i riktig retning og gi deg en god start på den sunne livsstilen, vil jeg gi deg 5 enkle triks for å bli sunn.

SNAPCHAT STINABLOGG

Vann – Å drikke vann er livsviktig for kroppen vår. Store deler av kroppen vår er jo bare vann, og vi er helt avhengige av det for å holde kroppen igang. Veldig mange er dehydrerte uten av de vet om det, og det kan være smart å bruke en app eller notere seg hvor mye vann man drikker over et par uker så du får innblikk i hvor mye vann du faktisk drikker. Det er også smart å kutte ut nesten alt av drikke som ikke er vann da det ofte inneholder mye sukker. 

Ikke ha det i hjemmet – Om du har godteri og junkfood liggende i skapet er det veldig lett å spise det de gangene du er sulten, og vil ha noe kjapt å spise. Om du blir fysen på kvelden er det kort vei til godteriet om det ligger i skapet. Om du må reise helt til butikken derimot, blir det som regel til at man ikke gidder.

Planlegg – Ofte kan det være vanskelig å spise sunt når man er på jobb, skole eller biltur. Selv syns jeg alltid det er vanskelig å finne noe som er sunt og godt når jeg er innom bensinstasjonen, og ender altfor ofte opp med usunne matvalg. Det er jo ikke bra! Det beste er å lage seg en god salat eller knekkebrød med sunt pålegg, som man kan ha med som niste når man er avgårde. Da trenger man ikke å ende opp med en pizzabaguett eller toast som man altfor ofte får i kantiner.

Forrett istedenfor dessert – Om du spiser ute er det smart å heller velge en forrett istedenfor dessert. Desserter er som regel aldri særlig sunne, og man kan få i seg mye ekstra sukker fra de. Når jeg er ute med Per Fredrik pleier vi som regel alltid å velge både forrett og hovedrett, men sjelden dessert. 

 

Bytt ut godteri med frukt og grønnsaker – Er du småsulten eller bare fysen på noe godt? Ikke dra frem godteriskåla. Dra heller frem en skål med litt jordbær, en appelsin som er skåret opp, søte plommetomater (min favoritt atm) eller så kan du skjære opp noen grønnsaker og lage en god dipp. Bare fordi du skal spise sunt betyr det ikke at du må slutte å kose deg med noe godt på kvelden. Du må bare bytte ut det usunne med sunne ting.

Spiser du sunt?

———-

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

8 kommentarer

Siste innlegg