Slik kommer du igang med treningen!

Noen ganger er det så altfor vanskelig å komme igang med treningen. Enten så er motivasjonen på bunn, eller så aner man ikke hvor man skal starte. Ofte er det å komme seg over dørstokken hjemme det aller vanskeligste.

For så fort man kommer igang med treningen, går det som regel veldig lett. For at du skal komme igang med treningen litt lettere, og bli mer motivert, skal jeg gi deg noen gode råd nå!

Sett mål

– Hvor vil du med treningen din? Vil du gå ned i fettprosent? Opp i muskelmasse? Få bedre helse? Bli sterkere? Utifra hva du vil med treningen, kan du sette deg mål. Noen av mine mål er; bli sterkere, bli mer fit og få bedre helse. Du kan også gjerne sette mer spesifikke mål, som å løpe 3 / 5 / 10 km på et visst antall minutter. Eller å løfte x antall kilo i knebøy eller markløft.

Desto mer spesifikt målet ditt er, desto lettere er det å jobbe målrettet mot det. Bare husk på å ikke sette altfor vanskelige mål i starten. Hvis du klarer å løfte for eksempel 20 kg i knebøy nå, bør du sette 30 kg som mål innen et par måneder, å sette for eksempel 60 kg som mål på et par måneder blir altfor vanskelig. Sett deg mål som du vet at du kan klare om du jobber hardt nok!

Look fresh
– Et godt motto for meg har alltid vært, “if you feel good, you’ll do good”. Hvis jeg hadde slengt på meg en gammel fillete joggebukse og noen slitne joggesko, og hadde hatt utgnidd sminke i ansiktet, hadde jeg ikke følt meg veldig vel på trening. Man trenger selvfølgelig ikke å pynte seg ekstremt mye heller. Men kjøp gjerne noe nytt og fresht treningstøy som gir deg litt ekstra motivasjon til å trene!

 

Ikke tenk på vekt
– Hvis man kun ser på tallet på badevekten kan man fort bli ganske blind. Ofte når man løfter vekter og bygger muskler, går man opp i vekt, men utseendemessig ser man slankere ut. Derfor vil jeg heller anbefale deg å bruke et målebånd og måle kroppen din en gang i måneden, eventuelt hver 2 uke. Skriv opp tallene i en bok, og se hvordan kroppen din forandrer seg ettersom tiden går.

Det kan også være smart å ta bilder av deg selv i undertøyet, så du kan se hvordan kroppen din forandres utseendemessig. Dette kan hjelpe veldig på motivasjonen, i tillegg til at man ser lettere om man gjør treningen og kostholdet riktig eller feil.

Trening du liker
– Å trene kan både være gøy, og et sant helvete. Da jeg var yngre og gikk på barne- og ungdomsskolen hatet jeg trening. Fordi jeg alltid måtte spille fotball, håndball, eller noe annen idrett jeg hatet i gymmen. Husker faktisk en gang jeg begynte å grine og klikka helt fordi jeg måtte stå i mål på fotballen. Så ja, idrett er ikke for alle. Men, da jeg kom på videregående og kunne velge mellom tre forskjellige valg i gymmen, endret alt seg.

Ofte valgte jeg å være med på innebandy eller styrke. Begge deler syns jeg er morsomt, og plutselig elsket jeg trening. Dette sier ganske mye om hvor mye forskjell forskjellige type treningsformer har å si. Derfor vil jeg virkelig anbefale deg å teste ut forskjellige treningsformer, og velge den du liker best. Husk; det er en treningsform for alle. Så ikke gi opp håpet om å finne noe du kommer til å elske og gjøre!

 

Tid
– Skal du få resultater med treningen, er du nødt til å sette av tid. Hvor mye tid kommer selvfølgelig ann på hva du trener, hvor lang reisevei det er, osv. Jeg prøver alltid å få unnagjort 3 treningsøkter i uka. Men det er ikke alltid jeg rekker å dra på gymmet, så derfor har jeg utstyr jeg kan bruke for å trene hjemme.

En ting som kan være smart er å sette opp en ukeplan hver søndag, for når du skal trene. Da har du en “avtale” med deg selv, og gi deg selv gjerne en belønning om du ikke bryter avtalene. En belønning kan godt være en ny treningstights eller noe annet fresht treningstøy.

Kunnskap

– Uansett om du er nybegynner eller har trent lenge, er kunnskap om trening og kosthold så utrolig viktig. Desto mer du kan om kosthold og trening, desto lettere blir det for deg å gjøre riktige valg, som vil gi deg resultater. Jeg har allerede skrevet en god del innlegg du godt kan lese som ligger under kategorien “trening” her på bloggen. I tillegg vil jeg anbefale boken “styrkebibelen for jenter”. Den gir masse basic kunnskap som er viktig å få med seg. 

 

Trener du?

19 kommentarer
    1. Jeg bruker appen som heter «Fitness» den er en trenings app. Treningen varer ca. 10 min. Etter jeg har brukt apoen trener jeg litt eksta! Jeg synntes det er kjempe gøyt!

    2. Hei jeg trener noen ganger og jeg har lyst til å fjerne fett men det er ikke så lett så jeg lurer på hvordan jeg kan fjerne fett?

    3. Har spilt fotball siden jeg var 4 år, og eeeelsker det.
      Prøver også å trene en del styrke.
      Løpte 9 kilometer for ikke så lenge siden😆

    4. Hei! Jeg digger treningsvideoene du har på YouTube. Men jeg lure på om du kan vise mer spesifikke treningsmetoder, og være nøye med hvordan man gjennomfører de. Slik at det ikke forebygger seg skader på de som tester de ut. Jeg er veldig opptatt av trening, men trenger noen øvelser som jeg forstår hvordan gjennomføres.

    5. Hei Stina. Har venninne som er veldig giret på å starte en ny blogg, men hun strever sånn med designet, kunne du laget et innlegg eller en video om hvordan lage design etter din smak, eller i så fall gitt noen råd

    6. (Ikke noe med dett å gjøre, vet det) meeen, har du lest innlegget til Sophie Elise; «et psykisk fengsel» tror jeg det het. Ikke helt sikker men, du burde lese det. Tror det kan være noe for deg, du bare virker litt ut som en sånn person.😊❤️

    7. Hei! Jeg lurer bare på en ting, hvorfor er du alltid i bare sportsbh på innleggene dine om trening? Du går jo på treningssenter, trener du slik der, eller gjør du bare det for å vise fram kroppen din?

    8. Mye bra info om trening. Sant det man ikke skal se jeg blind på vekten siden muskler veier mest, men heller ta målebåndet fatt. Du ser også fantastisk bra ut! Så stå på! 🙂

    9. Kan du være så snill å legge ut et innlegg om hvordan man får flat mage😢 har prøvd alt men det funker ikke😭

    10. Dhø når du veier 45 kg tenker du ikke på annet en vekt å å si at du er lav er ingen unnskyldning normal vekt for de som er Ca. 164 cm er jo sånn 60 kg. Og de er ikke overvektige engang Stina. PS. Love u

    11. Trener på treningstudio en gang i uken. Der trener jeg for det meste styrke. Jeg pleier å starte med å gå på en tredemølle i 5 min og ellers pleier jeg å starte med en 20 min tur når jeg kommer hjem fra skolen. Og jeg går til og fra skolen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg