Slik skal jeg få lengre hår!

// inneholder reklame

De siste par årene har håret mitt vokst oppover og bare blitt kortere og kortere over tid. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvorfor det er sånn. Men jeg har noen anelser.. For et år siden målte jeg håret mitt og da var det 53 cm på det lengste.

I går målte jeg håret mitt på nytt, og jeg fikk helt sjokk. Håret mitt var kun 44 cm på det lengste. På et år hadde det blitt 9 cm kortere. Enda jeg har spart som bare det! Så da skulle jo egentlig håret mitt vært ca 65 cm, eller hva? Sykt kjipt er det i alle fall! 

Helt siden i går kveld har jeg prøvd å finne ut alt jeg har gjort galt, og hva jeg kan gjøre i fremtiden for at håret mitt skal bli langt, sunt og fint. Drømmen min er jo å kunne slutte med hair extensions, og kun ha mitt eget. Men den drømmen virker rimelig fjern akkurat nå. 

Jeg skal i alle fall gi det et forsøk! Jeg har gjort en del research og funnet ut en god del ting jeg kan gjøre for at håret mitt skal bli lengre. 

Topp – Nelly, HER

 

For at selve håret skal vokse fortere må jeg:

– Spise mer proteiner. Proteiner er så viktig for at både hår, negler, vipper og muskler skal vokse, og de siste par årene har jeg blitt dårligere og dårligere på å spise kjøtt. Jeg er jo nesten vegetarianer! Og det er ikke akkurat frivillig..! Jeg må bli mye flinkere til å spise mat som er rikt på proteiner som kan kicke igang hårveksten. For noen år tilbake hadde jeg en periode på 4-5 måneder der jeg var ekstremt flink til å spise masse proteiner, og jeg kunne nærmest se at håret mitt vokste fra uke til uke. 

– Vitaminer – Jeg har jo slitt mye med B12 og jernmangel som har gjort at jeg har mistet mye mer hår enn jeg normalt ville gjort. Dette er ikke noe jeg har lagt merke til på daglig basis på grunn av at jeg har tape extensions. Men over tid er det ingen tvil om at dette hår gjort at de lengste hårstråene har falt rett av. Så fremover er jeg nødt til å passe på at jeg tar B12 sprøyter ofte nok, og jerntilskuddet mitt. 

For å bevare håret jeg allerede har må jeg:

– Bruke mye mindre varme på håret. Jeg retter og krøller håret nesten hver dag, og det er jo helt krise for håret! I tillegg må jeg få skaffet meg en ny krølltang, for jeg merker hvor tørt håret mitt blir hver gang jeg har brukt den, og slik skal det faktisk ikke være. Innkjøp på krølltang til et par tusen må dessverre til.. I tillegg må jeg prøve å kutte ned på varmen jeg påfører håret. Om jeg bare krøller / retter håret hver 2. til 3. dag har jeg allerede gjort en stor forskjell! Jeg burde prøve å kutte ned til 1 gang i uken. Men vi få 

– Stusse det oftere. Jeg har vært altfor dårlig på å stusse håret mitt, fordi jeg har vært opptatt av at det skulle blende inn bra med extensionet. Men det må jeg uten tvil slutte med. Når håret nederst blir pistrete må det stusses, hvis ikke knekker det bare oppover, og det kan vi ikke ha noe av!

– Bruke hårolje. Jeg har lenge vært flittig bruker av hårolje, og her kan jeg bli enda flinkere, sånn at håret alltid er silkemykt og ikke floker seg. For floker.. Usj. Det er virkelig ikke bra for håret! Min favoritt hårolje er DENNE fra Moroccanoil. Den er helt amazing!

– Ikke bleke / avfarge håret. For et år siden tok jeg avfarging hos frisøren fordi jeg ville gå fra svart til brunt hår. Gud som jeg angrer meg. Håret mitt knakk så ekstremt mye i tiden etterpå at jeg blir helt dårlig av det..! 

 

Har du noen gode hårtips?
Del de i kommentarfeltet! 

74 kommentarer
    1. fine tips!
      har ganske langt hår jeg, så er fornøyd med sånn det er nå <3
      har også hørt at NISIM shampoo og balsam skal gjøre at håret vokser raskere, så kan jo være verdt å prøve ut 😀

    2. Herregud og pen du var med ditt eget hår😱😱😱 Du burde gå med det oftere😊 Jeg lurer også på hvorfor du aldri går med håret i strikk? Er sikker på at du vil se helt perfekt ut😙

    3. Må jo være extensions som tærer på håret ditt da ? Mitt ble ødelagt etter at jeg brukte tape. Latt håret mitt være som det er. Nå har det vokst å blitt sunt igjen. B vitaminer å olje hjelper veldig,så der er du inne på noe 😊

    4. Du burde ikke bruke hair extentions fordi håret ditt er så nydelig uten og du passer kjempe bra med så kort hår💇🏻❤️👌🏻

    5. Jeg vet dette tipse høres rart ut men det virker! Vist du klipper håret ditt 1cm i måneden vokser det fortere fordi du får vekk de slitte tuppene og da vokser håret mye fortere 😊

    6. Jeg slet med det samme, jeg klippet meg opp til skuldrene for ett år siden, og da var det like langt som ditt. Jeg måtte då vekk alt det ødelagte, jeg ba frisøren om å bare fjerne absolutt alt der. Kjøp deg en god protein kur (anbefaler Kevin murphy sin) koreansk kosmetikk (kjøpes fra Korea på ebay) er ledende innen hud og hårpleie da staten bruker milliarder i året på forskning av skjønnhet(jeg bruker kun dette og hud og hår hae aldri vært bedre, er hudpleier og vet at dette er trygg) Etude house silk scarf protein sjampo og balsam gjorde virkelig håret mitt levende igjen. Jeg har skrevet om disse på bloggen min her: http://eirinsnordvik.blogg.no/1494673274_review_mine_all_time_favoritter.html

    7. Omg! Dette har ikke now med innlegget å gjøre, men når jeg leste dette kom du plutselig opp på Det nye jenta 2014. Hadde helt glemt du var med på det.

    8. Tape sliter absolutt på håret, og man mister en del hår hver gang man heiser det. Har brukt det i perioder selv,men har alltid endt med at jeg klipper mitt eget hår masse når jeg ikke har villet ha det lenger fordi det virker ekstremt tynt og slitt :/ Ser et par av mine venninner,de har punkter i hodebunn som nesten er bart eller piggsveis pga de har brukt extentions for lenge, og nå klarer de seg ikke uten fordi de har behov for å dekke over det… Men skal man absolutt ha extentions er det selvfølgelig best med tape 🙂 ( Om ikke du kan klare deg med clip on en periode da 😉 )

    9. Jeg vet ikke om det hjelper dor at håret skal bli lenger, men å ikke dusje håret så ofte hjelper i vert fall på at håret blir bedre i seg selv hvis du skjønner! 😊

    10. Jeg synes du var drit fin med ditt naturlige korte hår! 😱😱😱😍😍😍😍 helt ærlig synes jeg du var finere nå enn før😬❤️ Du burde virkelig ikke bruke extension eller spare til langt hår, for herregud så fin dj var nå😍😍😍😍😍😍♥️😱❤️♥️😍 La det bare være sånn som det er😘😘

    11. Hvis du aldri klipper håret ditt, så spiser det seg oppover.. derfor vil ikke få et sunt og langt hår!

    12. Har hatt samme problem, men har et par tips; slutt med extensions og varme, kutt det helt ut. Det sliter myye mer enn du tror! Bruk ordentlige hårprodukter, spør frisøren din hva som passer for håret ditt. Kur 1-2 ganger uka, og jeg bruker hårolje i tuppene hver gang håret mitt er vått. Du kan og google litt tips om hvordan du kan ta vare på håret bedre generelt. Men altså, håret ditt var så sykt fint naturlig!

    13. Du kledde kortere hår innmari godt! Ser på en måte mer voksen ut på en veldig god måte😊
      Selv om du har mangel på enkelte næringsstoffer, så er det lite sannsynlig at det er årsaken til at håret har blitt så mye kortere. Jeg er ikke selv så flink til å få meg i proteinrik mat, og jeg har også jernmangel, men håret vokser en god del i løpet av et år allikevel. Har hørt fra folk som bruker extensions at det tærer mye på håret over tid, så kanskje det kan være lurt å gå uten i en periode.
      Du er så fin uten at du ikke trenger!😊

    14. Hei! Hvordan i allverden får du kullsort hår? Er asiater og farger håret mitt sort, men mitt blir ikke i nærheten like mørkt som ditt 🙁

    15. Prøv moisturizing shampooen og balsamen fra Hempz Couture. De dyp blå flaskene. De hjelper så mye på håret!

    16. Har aldri kommentert her før, men nå måtte jeg. Synes du har vært nydelig med extencions, men hvis mulig, så er du jo dobbelt så nydelig med ditt eget hår <3

    17. Med kort hår ser du faktisk ut som du er 24 år og ikke 19 år når du har lang hår 😂! Nydelig er du med kort hår! 😍

    18. Må bare si at til tross for at du retter/krøller håret hver dag, så ser håret ditt helt amazing ut. Fy f**n 😍😍

    19. Har hatt jernmangel i ca et år nå og har ikke merket noe stor forskjell på håret mitt så tror det må være noe annet som har gjort det. Er ikke frisør men vil tippe at det kan være en blanding av farging, varmebehandling og det at du bruker hair extensions som gjør at håret ditt har blitt så slitt

    20. Du kunne stikke innom en frisør salong og spør om de har en pakke hvor det står “fast” på. Det er en shampo pluss balsam hvor det gjør at håret skal vokse en til en og en halv cm hver måned fortere/mer enn hva håret vanligvis gjør. Man skal begynne å merke forskjell etter 6-12 uker 😊 (Jeg er frisør, hehe),men det er nok ikke alle salonger som har det ✂️🤗
      Btw! Jeg syns du kler å gå uten extensions veldig godt! 💕😄

    21. Å herregud du er da jæskla fin med kort hår!!
      men forstår heller ikke at håret ditt vokser opp og ikke ned..
      Får håpe det ordner seg fine deg <3

    22. Jeg synes du burde få kort hår liksom ikke helt kort men litt over skuldrene da blir du kjempe fin du er mye mye finere med det fordi du får fra ansikte på en bra måte og nei det ble bare veldig mye finere❤️❤️👌🏼

    23. Uff, blir ganske opprørt nå jeg. Det du må gjøre for å få lengre og sterkere hår er å slutte med de jævla extensions´ene dine. Det sliter utrlonig mye på håret.

    24. OMG!!! Du er så vakker med det normalet håret ditt, men det er du jo med extensions også. Men elsker håret ditt OMFG!!❤❤❤❤

    25. Extensions sliter på hår, og sånn er det bare. I tillegg vokser håret IKKE fortere av å stusse det oftere. Det er nok å stusse det når tuppene virkelig er krise, og det er ikke ofte.
      Du må rett og slett bare la håret ditt være i fred, ellers når du aldri målet ditt.

    26. Hei!
      Hair exstensions sliter veldig på håret uten at du vet det selv, tape er selvfølgelig det beste (uten om clip on) å bruke! Anbefaler deg å heller bruke clip on exstensions, det er sykt for fort du blir vant med det og mye deiligere å kunne ta det av om kveldene og la hodebunnen din hvile om natten.
      Sov også med flette om natten, selv med ditt eget hår. Utfordrer deg til å prøve 1mnd med ingen varmeapperater, og du ser forskjell med en gang!
      Også har jeg hørt mye skryt om Harmonylife sin shampoo Hair jazz, veldig dyr shampoo og balsam som funker for hårvekst!!
      Jeg bruker selv hair exstensions for jeg sliter med hårvekst og hater kort hår.. Har brukt clip on før og det gjorde så bra for håret isteden for tape exstensions!
      Forstår at kort og tynnere hår er helt annerledes for deg, det var det for meg også! Men om du gir det en kjangs så blir du vant med det fortere enn du tror, og om du har en dårlig hår dag, det er der clip on kommer inn i bilde!
      Og du ser heilt fantastisk ut med ditt eget hår forresten!!😍

    27. Er nok tape’n som ødelegger håret. Håret får ikke falle av naturlig,når man tar av tapen river man med seg faktisk mye mer hår enn man aner.. jeg var helt avhengig før.. men etter jeg sluttet , så vokser håret mitt faktisk fortere. Og tar vitaminer, altså trankapsler, b vitaminer, ølgjær tabeletter, vitaminer for hår, multivitaminer og jern og får b12 injeksjoner hver 3 månd fast, men nå må eg gå på noen av de tabelettene for en grunn da. Men ølgjærtabelettene har hjelp VELDIG på 😀 og riktig kost såklart og starter alltid dagen med et glass vann 🙂
      Men eg ville anbefalt deg og latt håret få kvile 3 måneder ca. Og prøv ut ølgjær tabeletter.og en god shampoo, kur og balsam 🙂 så får du mye fyldigere hår, og lengre 🙂 3 månd går fort. Det er som du sier, har du håret i strikk blir det veldig tungt for håret. Og det gjør det uansett om du har det løst eller i strikk desverre. Men du merker bare forskjell om du tar det i strikk.

    28. At du må ete egg å appelsin fordi det har alle vitamene og mangler bare vitamin b som appelsin har

    29. Hei Stina, anbefaler og klippe håret på enden for at de ikke er flisete for de flisete endene tar veeeeeldig mye av næringen håret får! Når du klipper det blir det myyyye fortere lengre!💕

    30. jeg skjønner ikke greia med at du bruker extenction når du har så naturlig, nydelig hår. du burde absolutt vise frem det nydelige håret uten løs hår

    31. Hei, eg elsker bloggen din💗, eg leser den heile tida og ser alle YouTube vidioane dine💗 barre digga deg, synst folk skulle vært litt meir san som deg. Du var sykt fin med kort hår, du bør begynne å gå med dit naturlige hår til vanleg.💗 Sykt bra tips, skal begynne å bruke tipsa du skreiv.💗
      Barre pass på å ikkje bruke hair exstencion heile tida for da ødelegger du det nydelige håre ditt💗 Stor klem fra ein som elska bloggen din💗💗💗💎💎💎💎😘😘

    32. Hei Stina❤️JEG BARE ELSKER HÅRET DITT UTEN EXTENCION❤️DET SER BPRE HELT JÆVLIG FINT UT,OG HVIS DU VIL AT HÅRET DITT SKAL BLI LENGRE SÅ BURDE DU SPISE LITT MERE OST HEHE VET AT DET HØRES RART UT MED DET FUNKER FAKTSIK P.G.A MOREN MIN ER FRISØR SÅ JEG FIKK ETT TIPS FRA HENNE❤️OG JEG BARE ELSKER VIDEOENE DINE PÅ YOUTUBE!❤️❤️❤️

    33. Håret har hårsekker som stopper å vokse når det har gått en viss tid. Kan hende det ikke er meningen du skal ha lengre hår:)) hah du var utrolig fin med kort hår<3

    34. Du har ikke vurdert å prøve hårtabletter som skal få håret til å vokse fortere? Haircare tror jeg det heter:)

    35. You’re really going to have to stop the constant use of extensions if you want your real hair to grow, the weight will affect your real hair…and if you have an iron defiency or any health problems it affects your hair. Also lightening it previously will have weakened it and causes breakage and can take a long time to repair. .. Also using heat too frequently causes damage. So there’s many reasons why your hair won’t grow right there for you. Don’t colour it often also, just the roots. I managed to grow my hair down to my waist by only colouring twice a year, hardly using any heat products and I only wash it once a week! It works for me, I find that the natural oils in hair is good for it. You could try taking kelp, seaweed based tablets. Meant to make hair grow.

    36. Hei du kan jo bruke de greiene du ble sponsa av glitter for da bruker du ikke varme på håret eller du kan bruke hår føner men ikke så lurt kanskje.
      PS elsker bloggen din og yt kanalen din. <3 ❤️❤️

    37. OMG❤️ Så pen med ditt ekte hår❤️❤️Elsker deg ❤️❤️
      Du er så flink YouTuber og blogger❤️

    38. Hei hvis du leser dette så svar!! Jeg har langt hår nesten ned til rumpa og jeg har ikke klipt meg på 1,5 år og håret mit er litt slitt, men merker at dt vokser og på julaften så klipzpet jeg meg selv 1cm men jeg har merket dt så når synes du at mann skal klippe seg????loveu❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg