Reise: Roma 2016

Roma innkjpsvideo!

Da jeg var i Roma shoppet jeg en god del klr og smting, og da jeg nevnte det p bloggen ble det stor foresprsel om jeg kunne lage en haul video, eller innkjpsvideo da. S n har jeg endelig ftt gjort det!

Husk at du kan abonnere p YouTube kanalen min HER

Bildedryss fra Roma

Mens vi var i Roma opplevde vi s mye at jeg har ikke rukket blogge om alt enda! S derfor tenkte jeg vise dere resten av hva vi s i et bildedryss. Har ogs laget en vlog du kan se HER, med masse yeblikk fra turen!

- Frokost p fortauskant i en av sidegatene-

SAMSUNG CAMERA PICTURES

- Da vi kjrte til Roma landet vi mens det var solnedgang. Sett noe s vakkert fr? -

- Per Fredrik fikk helt dilla p kose med fugler som var i den ene gaten. Vi var bokstavelig talt innom hver dag for kose med de. Eller PF var, jeg stod 5 meter unna og var redd for fuglene. Haha -

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

- Aner ikke hvorfor, men de solgt vanvittig mye masker overalt -

- Inne p Pantheon -

- Shopping p en liten Zara butikk. Bare 5 etasjer hy! -

- Inne i en av kirkene vi var innom. Herregud s fint det var her! -

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

- Spansketrappene, som var under reparasjon s vi fikk ikke gtt i de dessverre! -

- P middag p en ekstremt fint restaurant. Her snakker vi viner til 100k p vinkartet. Helt vanvittig restaurant. Fltes nesten ut som vi var p Titanic -

- P kveldsseightseeing. Er ikke heeelt sikker hvilket bygg dette var. Men storslagent var det! -

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

- Her ble vi tegnet, og gud vet hva tegneren drev med, men vi endte opp med se ut som et sskenpar p 12 r. Verste er at det er ikke karikatur tegning. Det er bare vanlig portrett.. -

Hper dere syns det var gy se litt mer fra Roma! N fler jeg at jeg har landet litt etter turen. Kofferten er helt pakket ut, og to-do listen som hadde bygd seg opp mens vi var borte er nesten gjennomfrt. Whoop!

Video: Alle hydepunktene fra Roma!

Mens vi var i Roma filmet jeg en hel del s jeg kunne lage en vlog til dere. N har jeg nettopp redigert den ferdig, og i denne vloggen fr dere flge oss rundt i hele Roma. Vi var innom Pantheon, Trevi fontenen, Colosseum, en haug restauranter, og mye mer!

Abonner gjerne p Youtube kanalen min for se alle nye videoer. PS; Det er helt gratis abonnere. Trykk HER for abonnere!

Slik er maten i Italia

Da er vi tilbake hjemme i Sandefjord igjen! Og etter en liten livredding p alt av planter bde ute og inne (alt var neeesten ddt, men tror jeg klarte redde det!), tenkte jeg oppdatere dere litt om hvordan maten i Italia var. Mye av grunnen man drar til Italia er for maten og vinen, og vi koste oss veldig med det! Men herregud, s utrolig stor forskjell det kan vre p maten fra sted til sted. Generelt er det ganske god mat p de sm restaurantene som ligger p fortauskanter i trange ggater.

Mens de restaurantene som ligger rett ved store turistattraksjoner er som regel maten ganske drlig. Da snakker vi pizza som smaker drligere enn en kjip frossenpizza. Vi testet ogs ut en michelin restaurant der hver av rettene kostet rundt 500-600,- kr. Der jeg var veldig heldig og fikk god mat, mens Per Fredrik sin mat smakte superkjipt. S selv om man gr p en utrolig fancy restaurant er man ikke sikret f god mat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men, nr man frst fr god mat er det veldig godt. Noen av mine favoritt retter spise i Roma er definitivt Pizza margherita og lasagne. En annen ting som er litt rart for oss nordmenn er at maten er litt rustikk. Man fr bokstavelig talt kun det man bestiller.

Om man for eksempel bestiller lasagne, fr man kun en stor bit lasagne p tallerkenen. Ikke noe tomater, ruccola, rdlk, eller noe ved siden av, som man vanligvis ville ftt om man bestilte i Norge. S litt pussig det der!

Nr det kommer til vinen drakk vi veldig mye forskjellig god rdvin. Men her ogs var det veldig forskjell. Bruker man 20,- euro p en flaske p en restaurant fr man en helt god og grei rdvin. Ikke noe super spennende, men helt ok. Bruker man derimot 40,- euro fr man som regel en veldig spennende rdvin med mye gode smaker. Vres favoritt er definitivt rdviner fra barbaresco og valpolicella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Italia er ogs veldig kjente for Gelato (is) s man br definitivt teste ut dette. Selv prvde jeg ut litt forskjellige smaker, p forskjellige steder. Og her igjen var det veldig drlig kvalitet p isen som var ved turistattraksjonene, mens isen som var p steder som l litt mer bortgjemt var veldig god. Mine favoritter her var definitivt jordbr og mango.

S ja, litt mye matsnakk n. Men hper dere syns det var gy lese, og at dere fikk noen tips til hvordan maten i Roma eller Italia er.

Slik fr du med kjresten p shopping!

N sitter vi p flyplassen i Roma, og skal snart g ombord i flyet. Dette har vrt en helt fantastisk reise, og vi har virkelig sett s mye av det fantastiske Roma har tilby. P denne turen har vi sett Colosseum, spanske trappene, Trevi fontenen, flere fantastiske kirker, og mye mer! Har fortsatt masse jeg ikke har rukket blogge om. S det kommer nr jeg kommer tilbake til Norge!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men frst tenkte jeg vise dere litt bilder fra shoppingrunden vi hadde i gr. Jeg fikk dratt med Per Fredrik p en god del timer med shopping, og jeg sier bare en ting til dere jenter som skal gjre det samme; pass p at kjresten deres fr spilt pokemon go. Da gjr det nemlig ingenting shoppe i timesvis. Haha!

Jeg fikk kjpt en del nye klr, veske og smykker, og i tillegg fikk jeg gjort en skikkelig handel p Lush for litt ansiktspleie. Som skal virkelig benyttes n. Kjenner huden blir noe sliten etter s mye seightseeing!

Vi var ogs innom Laduree en tur. Det er s fint der at jeg bare mtte knipse noen bilder for dere! Makroner i alle pastellfarger!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi var ogs innom Disneystore og s p alle Disney tingene. Jeg hadde s lyst p en st kosebamse, men kom egentlig frem til at jeg er litt for gammel for det. S det ble en veldig st kaffekopp isteden!

Vi tok ogs en tur innom en av de mer eksklusive gatene der de hadde blant annet Prada, Bvlgari, Fendi, Louis Vuitton, og mange andre eksklusive merker. Ble ikke akkurat s mye shopping der, da jeg ikke helt er typen som bruker 30'000 p en veske.

Uansett, n m vi straks g til gaten. Oppdaterer dere med mer fra Roma da jeg kommer tilbake til Norge!

Det vakreste bygget jeg har sett

I gr da vi var p shopping s vi et utrolig vakkert bygg, som vi ble super nysgjerrige p hva var for noe. Bygget viste seg vre en kirke som var helt utrolig fin! Vi har vrt innom noen forskjellige kirker mens vi har vrt her, og denne tar virkelig kaka alts. Alt var s ekstremt forseggjort, og det var marmor og gull utskjringer overalt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For et syn dette her er! Sett noe s ekstremt fint fr?

Kirken vi var i het "Basilica dei ss ambrogio e carlo", og l i en av shoppinggatene. Er du i Roma br du absolutt ta turen innom!

N har vi nettopp vrt ute og spist en veldig god middag. Kjente vi ble veldig oppgitt etter alt hotellkaoset i stad. Men heldigvis er Roma s vakkert, og vi har det s fint her at litt hotell helvete delegger ikke for oss!

Hotell fra helvete

Per Fredrik har nettopp mttet sttt nede i resepsjonen og krangle hylytt med de ansatte, for at de ikke skal kaste oss ut eller kontakte politiet. Vi har virkelig ftt hotellet fra helvete p denne turen. Nr vi bestilte turen gikk vi inn p enten momondo eller hotels.com for bestille. Dette er jo sider som reklamerer herfra til mnen overalt, og man regner jo med at sidene skal vre trygge. Men der tok vi ekstremt feil.

I tillegg fant vi et hotell som var s fint, og med 5 stjerner, s vi regnet ogs med at hotellet skulle vre fint. Feil tok vi jaggu igjen.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Det frste vi merket er at da vi kom til hotellet, l hotellet midt i en skikkelig shady gate. Det er jo Radisson blu, s man regner med at hotellet ligger et trygt sted, men der tok vi virkelig feil. Da vi kom inn p rommet ble vi enda mer satt ut. Som regel ligger jo badet inne p et eget rom. Men her er det helt motsatt. Det er et badekar som str helt pent, s det er iskaldt dusje, og doen er det bare en slags prveromsdr p, s man fr jo ikke akkurat s mye privatliv.

Men, som om ikke det var nok. Da vi kjpte mat p kvelden p roomservice fikk vi tidenes trreste og drligste sandwicher. Nam nam.. Og toppen p kransekaka var svmmebassenget som liksom skulle vre s flott og fint, fylt med iskaldt vann, s det var helt umulig bade der. Man regner jo med f det liiiiitt bedre nr man punger ut masse penger for bo p et 5 stjerners hotell.

Men. Hotellet i seg selv er faktisk ikke det verste. Det sykeste er at vi nettopp fikk beskjed fra hotellet om at siden vi har bestilt p har gtt konkurs, s det vi hadde betalt for hotellet, m vi betale igjen til hotellet.

S jadda, dobbelt opp for et rva hotell. Nei folkens, n kjenner jeg at jeg er rimelig oppgitt. Heldigvis har hele turen vrt veldig koselig. Men det hotellgreiene kan virkelig kysse meg der solen aldri skinner.

Colosseum var helt vilt!

Helt siden jeg var liten har jeg alltid hatt lyst til se Colosseum, og i gr fikk vi endelig dratt dit. Jeg skjnner ekstremt godt hvorfor dette er en av verdens mest spektakulre bygg fra gamle tiden, fordi det her var helt sinnsykt! Alts, jeg har aldri sett noe s ekstremt fr i hele mitt liv.

Alts, alt det her ble bygget for 2000 r siden! Da fantes det hverken heisekran eller noe for gjre det lettere. I tillegg er det ganske surrealistisk tenke p at her kjempet gladiatorer mot hverandre til dden, og ofte kjempet de mot tigre ogs. Helt sinnsykt!

se den 48 meter hye bygningen var bare helt vilt. Jeg har sett den masse p bilder fra fr av, men det er frst i virkeligheten at man skjnner hvor stor bygningen er.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tenk; her satt det som regel 50'000 mennesker for se p gladiator kampene!

Fr jeg dro hit fikk jeg forresten mange tips om at jeg mtte kjpe billett p utsiden, fordi det var helt kaos kjpe billett der inne. Tvert imot om det var fakta. Her stod vi i kanskje 10 min i k og det var null stress komme inn! (p en lrdag i hysesong!)

For et syn det her er!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter at vi hadde sett p Colosseum gikk vi over gaten p en av restaurantene som vi ble sittende dele en flaske vin, spise masse pasta og kose oss mens vi s mot Colosseum i solnedgangen. Utrolig koselig!

Seightseeing i Roma!

Heisann fra Roma! N har vi gtt rundt og utforsket byen i hele dag, og er innom hotellet kjapt for at jeg kunne skifte til litt mer komfortable klr + at vi ville slappe av litt. Vi har rukket se veldig mye allerede! Vi har blant annet sett Trevi fontenen, som var helt hinsides fin! Alts, jeg har sett massevis av bilder av den fra fr av, men bildene viser ikke hvor stor fontenen egentlig er.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bygget rundt fontenen er s utrolig fint, og det er utsmykninger overalt! Vi mtte rett og slett bare sette oss ned litt for se p hvor flott det er!

Nr vi er p tur pleier vi alltid sprre servitrer og lignende om de kan ta bilde av oss. Men her i Roma er det s sinnsykt mye mennesker at det er helt umulig! Flaks at det var haugevis av mennesker som selger selfiestanger overalt, s det ble mye lettere knipse litt bilder!

Etter masse seightseeing satt vi oss ned p en fortausrestaurant som l midt i en veldig befolket smal gate. Der fikk vi masse rdvin, som var helt sinnsykt god, og lasagne. Syns alltid det er s spennende sitte et sted der det gr forbi s mange mennesker. Alts, det finnes s mye forskjellige mennesker at man vet ikke hvor man skal gjre av seg.

Alt fra afrikanere som kommer i skikkelige afrikanske kostymer og skal selge trefat til sigyner damer som kommer bort og lar deg kose med fuglene hennes. Se bilde p Per Fredrik sin instagram @realpellek s skjnner dere hva jeg mener med fuglene. Haha!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Uansett. N skal vi ut igjen, og se p Colosseum. Kjenner jeg gleder meg veldig til se hvordan det ser ut, og bare oppleve Roma enda mer!