10 Ting du bør gjøre før du er 25 år

 Nå som jeg er så voksen og klok (haha, vell) tenkte jeg å gi dere noen tips om ting dere bør gjøre før dere fyller 25 år, og forsåvidt tidligere enn det og. Jeg fylte 25 år i februar, og for å få en god start på voksenlivet er det noen ting som er kjekt å ha gjort og ha lært. Jeg flyttet for meg selv for 5 år siden, og har lært mye på de årene!

Egenandel boliglån – Det er veldig smart å komme seg inn på boligmarkedet tidlig. Men da trenger du 15% av summen du skal kjøpe boligen for. Er du smart fyller du opp BSU kontoen din hvert år fra du er 13 år. Gjør du det har du en god slump med penger som kommer ekstremt godt med når du skal finne drømmehuset. 
 

Lær å lage mat – Jeg er så utrolig glad for at jeg gikk kokkelinja. For selv om jeg ikke har endt opp som kokk, lærte jeg ekstremt mye om å lage mat og det er nyttig resten av livet. Nå er det ikke sånn at du trenger å gå på kokkelinja for å lære og lage mat. Men meld deg på et kurs eller to og lær deg å lage god mat fra bunnen av, så du har noen signatur-retter du enkelt kan lage. Om du ikke vil dra på kurs er det haugevis med videoer på YouTube hvor du også kan lære å lage mat. Husk; takeout og grandiosa blir både dyrt og kjedelig i lengden. 

 

Bufferkonto – Når du flytter ut hjemmefra og kommer inn i voksenlivet kommer det plutselig ting som foreldrene dine ikke lengre betaler. Plutselig ryker vaskemaskinen og du må punge ut med flere tusenlapper som du ikke hadde regnet med. Da er det genialt å ha en bufferkonto med penger spart opp til “hvis noe skjer” tilfeller. 

Reis – Før du kjøper deg hus, bil og får unger anbefaler jeg deg å reise så mye som mulig. Når voksenlivet kommer, kommer også skyhøye utgifter som setter en god stopp på reisene rundt jorden. 
 

Trening – Når du blir eldre skjer det noe med forbrenningen, og plutselig eser man ut både her og der. I tillegg får man ofte en jobb der man sitter mye stille, og når man ikke lengre er ute og fester hver helg blir det lite bevegelse på kroppen. Derfor er det superviktig å finne en treningsform som du liker så du får trent to til tre ganger i uka. 
 

Eksperimenter med klesstiler – Jeg er veldig glad for at mamma alltid har støttet meg i mine klesvalg. Det har vært en god del litt merkelige klesfaser. Men jeg er glad for at jeg gikk igjennom dem, for nå er jeg veldig trygg på hva jeg liker. Om du har hatt foreldre eller kanskje venner som har gjort at du ikke har turt å kjøre de klesstilene du har villet, er tiden inne nå! Test deg frem og finn ut hva du liker.

Bli trygg på å være alene – Dra på en restaurant og spis alene, eller dra på kino alene. Det føles litt kleint og skummelt i starten, men det er så viktig å gjøre slike ting så man blir trygg på det å være alene. Verden er et hardt sted, og ofte kan man ende opp med å stå alene og på egne ben. Da er det viktig at man har øvd seg litt så man er trygg på seg selv! Om du vil ta det et skritt lengre. Bo alene en stund. Da lærer du virkelig å bli en independent woman! Jeg er så glad for at jeg hadde et år der jeg bodde helt alene i leiligheten jeg hadde på Frogner. Da lærte jeg virkelig å gjøre alt på egenhånd!

 

Ikke slutt å lære – Selv om jeg sluttet på videregående for 5 år siden, og ikke har tatt noen formell utdanning etter det, har jeg aldri sluttet å lære meg selv nye ferdigheter. De siste to årene har jeg studert mye om business og har lest mange bøker om emnet, så jeg forstår hvordan økonomien faktisk funker. Har du en interesse bør du lære mer om den. Liten funfact; de mest fremgangsrike menneskene i verden leser 1-3 bøker i uka, selv om de var ferdig utdannet for mange år siden. Å lære er så viktig for å utvikle seg som menneske.

 

Lær basics – Før du flytter hjemmefra er det noen basics som er viktig å kunne. Hvordan vaske klær og oppvask, skifte lyspære, hva man bruker for å vaske doen og dusjen, osv. Ting man ikke tenker over at man bør kunne, og som høres lett ut. Men som kanskje ikke er så lett når man putter zalo i oppvaskmaskinen eller slenger inn tallerkenen med bestikk i mikro-ovnen. Har forresten ikke gjort noen av de tingene selv, for jeg var såpass heldig at jeg hadde en mamma som lærte meg opp fra jeg var bitteliten. Hehe!


Utenfor komfortsonen
– Selv om det føles skummelt og utrygt å gjøre noe helt nytt er det så utrolig viktig, så man kan vokse som menneske. Når livet treffer deg hardt, og tro meg; det skjer med alle på en eller annen måte, da er det viktig at du er sikker på deg selv og hva du er laget av. Om du har gått igjennom tøffe øvelser skal det mye til for å vippe deg av pinnen. 

 

16 kommentarer
    1. Hei. smarte tips. blir 25 i desember og glad jeg kan alt det der 🙂
      Jeg lurer på om du kunne lage et innlegg som handlet om å ha eget firma. altså, hvordan går man frem, hva må man tenke på osv. evnt svare litt på denne kommentaren? Mye jeg lurer på som jeg syns er vanskelig å finne info om ellers fordi det er så “rotete” og tenker du som har klart mye på jobbfronten selv har noen triks og tips å komme med fra ” innsiden”
      Håper alt står bra til med deg. Heier på deg og ønsker deg gode dager <3

    2. Når det kommer til dette med å fylle opp BSU-konto fra man er 13 og det å ha en bufferkonto – tror du glemmer at dette ikke er noe alle har mulighet til? MANGE klarer ikke tjene opp nok penger til å f.eks. spare i studenttiden, noen har stor familie og trenger kanskje alle pengene sine til utgifter. Mange familier har ikke nok midler til å spare opp til 13-åringen sin. Jeg sier bare at det er vanlig å ikke sitte igjen med mye etter at alle regninger er betalt. Føler det liksom blir litt enkelt for deg å si, at det er viktig å sette av penger. Som 21-åring og student har jeg lite til overs, og vet allerede nå at å få 25.000 inn på BSU-kontoen per år nå, det er umulig. Selv om jeg skulle ønske! Men når det er sagt, synes jeg absolutt at man skal være fornuftig. Spare penger der man kan, og sette de av. Ellers, veldig fint innlegg!
      Ønsker deg en god helg ❤️

    3. Gode og fornuftige råd. Nå er bufferkontoen tom ettersom alt går på boligkjøpet vi har gjort (!!!), men skal få spart opp den igjen når vi er ferdige med å flytte inn.

    4. Så lite du tjente i 2017:-O jeg er lærer og tjener mer enn deg:-p trodde bloggere tjente bedre enn som så, men du er jo ikke en stor blogger så har vel noe med det å gjøre?

    5. Trine: Wow, for en hyggelig kommentar 🙂 Nå har det seg sånn at jeg tjente 1 million, men en del utgifter har blitt trukket fra. Så tror nok jeg tjente mer enn deg, selv om det spiller liten rolle 😉

    6. Trine hvorfor I all verden vil du bry deg så mye om hvor mye Stine tjener og I tillegg skryte av lønna di. Fint for deg at du er “rikere” en Stine og har mulighet å tråkke ned på de som tjener mindre. Veldig glad på dine vegne. Men som stine sa veldig hyggelig kommentar. Lurer bare på om hvordan du føler hvis noen som tjener mer enn deg slenger en sånn kommentar til deg.

    7. Til ukens spørsmål
      Hva syntes du om at folk kan lese på skattelistene hva du tjente på bloggen din?

    8. Her tror jeg du glemmer bort at ikke alle har samme økonomi som deg. Å kjøpe seg hus eller reise jorden rundt før fylte tjuefem er nok noe de aller færreste har råd til. Ellers fine råd 🙂

    9. Trine: Er du virkelig lærer? For noen egenskaper en lærer skal ha er blant annet å være smart, og ikke minst snill. Din kommentar viser det stikk motsatte. Gå tilbake til skolebenken selv og lær litt folkeskikk. Er det mulig.

    10. Trine kl.18.48; Blir skremt av å høre at du er lærer! For en hensynsløs og totalt unødvendig kommentar, hva var egentlig poenget med den? Dette oser kun av sjalusi og missunnelse, kanskje en anelse bitterhet.. Som lærer burde du være opptatt av å ta hensyn og ikke si eller skrive ting kun for å såre eller prøve å få folk til å føle seg dårlige med seg selv, er det ikke det dere er opptatt av at elevene skal lære? Practice What you preach! Håper virkelig ikke barnet mitt får en slik lærer, ikke rart det er mye mobbing i skolene!
      Og Stina; håper virkelig ikke du tar til deg slikt tull, da får bare slike personer det som de vil…noen tåler tydeligvis ikke å se at andre er lykkelige og har det bra, noen er ulykkelige selv og da skal alle andre også bli det.. Du er en flott person, og det merkes at du har gode hensikter bak det du skriver, jeg synes du gir flotte råd og tips! 🙂👍🏻 Og folk kan jo bruke ting som inspirasjon også, man kan bruke hodet og ikke ta hver minste lille ting helt bokstavlig og personlig, det du skriver er fint å ha i bakhodet, folk kan jo bare tilpasse rådene etter sin egen situasjon 🙂 Synes du er flink jeg 😊❤️

    11. Kan du selge klær på tise? 🙂 Du har sikker mye du ikke bruker, som noen andre ville fått nytte av. Gjenbruk er bra! Du kan enten velge å ta pengene selv eller donere de til Unicef 🙂 Håper å høre fra deg ang. dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg