Gjør hagen klar for våren!

For en liten stund siden kjøpte jeg inn masse blomsterløker med både tulipaner, krokuser, påskeliljer (narcissus) og perleblomst (muscari) som jeg plantet i blomsterbedene. Det er jo så koselig når snøen har gått og blomstene begynner å titte opp. Det er virkelig det sikreste vårtegnet! 

Jeg passet på å kjøpe forskjellige sorter med blomsterløker sånn at jeg har noen som blomstrer fra mars til mai. Krokusen er den som hopper frem først, og de fleste av dere har sikkert sett det plantet rundt i byer. De er jo så fine også er det så koselig når de titter frem og ønsker våren velkommen! 

Foran rosene i rosebedene plantet jeg veldig taktisk. Her er det ikke som i fjor da jeg bare plantet de tilfeldig rundt. I år derimot la jeg en blanding av påskeliljer og perleblomst foran, siden de blomstrer først.

Så lå jeg en stripe med tulipanløker siden de blomstrer i slutten av april – mai. Bakerst er jo rosene som er godt i gang når tulipanene er ferdig for sesongen. Så på den måten får jeg blomstring i bedene fra april til september. Genialt eller hva?

Jeg la også tulipanløker i små buketter sammen, så det blir en tulipanbukett når de blomstrer. Som dere ser la jeg løkene der de skulle være før jeg plantet de, og det er virkelig å anbefale så du får alt pent på rekke og rad. Om du er like opphengt i å være perfeksjonist som meg da. Haha! 

Chloe er alltid med i hagen, og elsker å stjele alt ifra vanter til å snuse i bedene 😄🐶

Krokusen plantet jeg litt tilfeldig rundt i hagen. Både krokus, påskelilje og perleblomst er blomsterløker som sprer seg etterhvert, så det kan være smart å plante de på steder der de kan bruke god plass. Jeg plantet blant annet noen krokuser under forskjellige trær så det kan bli ekstra fint. 

De siste påskeliljene og perleblomstene jeg hadde igjen plantet jeg i blomsterpottene som står på trappa. Har ikke prøvd ut det før, så det blir spennende å se hva som popper frem til våren. Om du kun har balkong / terrasse er det absolutt en smart måte å plante blomsterløker på, så du også kan få blomster som popper frem til våren!

Dette er andre året jeg planter blomsterløker og det er virkelig så morsomt når våren kommer og de popper frem. Man vet jo aldri hvordan resultatet blir så det er alltid spennende å følge med på.

Husk at du kan plante blomsterløker et stykke ut i november, avhengig av når frosten kommer. Så det er ikke for sent enda. Men det er smart å være tidlig ute så de rekker å danne litt røtter før vinteren kommer 😃🌷

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg