5 Triks for bedre karakterer

Nå som skolen har startet for de fleste, er det sikkert mange av dere som allerede begynner å tenke på karakterer og hvordan dere kan gjøre det bra på skolen. For min del er det en god del år siden jeg gikk ut av skolen, og jeg har ingen planer om å starte på skole igjen. Jeg husker selv hvordan det var å gå på videregående og være stresset over karakterene.

Selv fikk jeg ganske gode karakterer, mens jeg så andre slite ekstremt for å få 2’ere og 3’ere. Jeg innså etterhvert at det kom mye til teknikken man bruker. Siden det er starten av et nytt skoleår, vil jeg dele noen av mine beste studieteknikker med dere. Kanskje de kan hjelpe dere med å få enda bedre karakterer enn dere har fra før?

Når du pugger – Ofte får man 10-15 sider man skal pugge til en prøve. Da er det lett å bare lese alle disse sidene, og tenke; nå kan jeg det. Det kan hende det funker for mange. Men det som funket for meg var å lese et avsnitt av gangen (en halv, eller en kvart side). Når jeg hadde lest avsnittet forklarte jeg høylytt til meg selv hva jeg faktisk hadde lest, og jeg var nødt til å formulere det på min egen måte. På denne måten lærte jeg stoffet bedre, og var alltid sikker på at jeg faktisk hadde lært hva jeg leste. Å repetere hva man nettopp har lest er også veldig smart for å huske det, da man får en ekstra runde over pensumet.

Rett før testen – Da jeg gikk 3. året på vgs hadde vi en veldig fin vane i klassen, og det var at i friminuttene før prøven satt vi oss i ring og snakket om pensumet. Vi delte hva vi hadde lært, og spurte ut hverandre. Da fikk vi delt mye, og det som en person ikke hadde lært, fikk han lære av en annen.

Interesse – Dersom du finner ut en måte å interessere deg for stoffet blir det mye lettere å lære det. Det er kanskje lettere sagt enn gjort, da algebra og fysikk kanskje ikke er morsomme for alle. Men prøv å finn ut en måte du kan bruke det i livet ditt, og som det kommer til å være viktig for deg. Så fort du finner ut av det, blir det viktig for deg å lære det. 

I timene – I skoletimene er det lett å bli distrahert av snapchat, sidemannen eller hva du skal gjøre senere i dag. Kanskje du ikke fikk nok søvn i natt, så du ligger halvveis utover pulten og sover nå? Skoletimene er gull verdt. Du er jo nødt til å være på skolen, så hvorfor ikke følge meg? Noter ned viktige ting i timen som du lærer. Når du skriver ned ting husker og forstår du ting mye bedre, og det gjør at du er nød til å følge med. Selv ville jeg bruke minst mulig tid på skole da jeg var hjemme. Så jeg fulgte heller 100% med i timen, og den lønte seg virkelig.

Helse – For å kunne lære ting skikkelig er det viktig at du er i form til det. Alltid ha en flaske med kaldt vann stående på pulten, så du ikke blir dehydrert. Gå ut (selv om det ikke frister) i friminuttene, så du får bare frisk luft og får beveget kroppen. Sist men ikke minst; sov nok på natten. Vi har alle kommet på skolen etter å ha sett på Netflix til litt for sent på natten, og det er ikke særlig gøy når man sliter med å holde seg våken i timen. Prøv å få 7-9 timer søvn (avhengig av alderen din), så du kan komme uthvilt på skolen. Gjør du disse tre tingene kommer det til å bli mye lettere for deg å fokusere på skolen.

 

 

Går du på skolen? 🤓🌟

20 kommentarer
    1. Her var det mange gode tips for en student 🙂 Jeg er ikke student selv, selv om jeg gjerne skulle vært evig student, men kjenner meg mye igjen i dette om hva som fungerte på skolen 🙂

    2. Det var veldig fine tips! Men i klassen min får vi ikke lov til å drikke vann i timen! Så jeg får veldig fort vondt i hodet og klarer ikke å følge med

    3. For alle studenter på universitet kan det være veldig smart å laste ned appen “Hold” denne gjør at du ikke kan bruke telefonen din når appen er på, og når den er på samler man poeng man kan bruke til å kjøpe ting, være med i konkurranser eller lignende! En super motivasjon til å bruke telefonen i forlesning eller når man jobber hjemme på egenhånd! 😀

    4. Anonym: Seriøst? Skjønner om det er snakk om brus eller energidrikker. Men VANN bør streng tatt være lov. Ville gått videre med det var jeg deg 🙂

    5. Ja, jeg går på skole. Jeg går i 8.Trinn og har nettopp startet på ny skole. Og jeg har allerede begynt å tenke på karakterer.

    6. Wow, sykt bra skrevet! Jeg seipet opp via snappen din bare fordi jeg ikke hadde så mye å gjøre. Men det viste seg å være en UTROLIG god ide! Takk for tipsene, og fortsett med det du gjør! Du gjorde virkelig dagen min, da jeg ikke var noe fokusert på skolen i dag. Takk

    7. Fine tips hvis du er 10 år sikkert.
      «10-15 sider å lese til en prøve»? Hva faen er det du har studert? Prøv heller en hel bok. Alt er så jævla lett for deg for du får jo penger for å operere deg. Du skulle skamme deg. Alt det du legger ut er bare piss

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg