Hvor godt trent er jeg?

Etter at jeg var utbrent har jeg visst at formen min har blitt ganske dårlig. Jeg lå jo stille i ukesvis, og når jeg første beveget meg måtte jeg ta det med ro for å bygge meg rolig opp igjen. Jeg har vært veldig usikker på hvor god / dårlig formen min har vært. Den har jo vært så dårlig at jeg faktisk har sjekket hos legen om det har vært noe galt med hjertet mitt, eller om det er noen mangler på vitaminer, eller høyt / lavt stoffskifte.

Etter å ha vært innom legen to ganger har det ikke blitt funnet noen feil. Jeg skal dog til en hjertelege som skal sjekke hjertet mitt under en stresstest. Men utifra hva legen sa, er jeg rett og slett bare i dårlig form etter å ha vært utbrent. 

Men hvor dårlig er egentlig formen min?

I dag tok jeg den første testen for å sjekke kondisjonen min. Dere som har gått videregående har sikkert hørt om 3000 meteren? Det er en test for å sjekke hvor god utholdenhet og kondisjon man har. Man løper / går da 3000 meter så fort man kan, og antall minutter man fullfører på sier da noe om hva slags form man er i. 

Siden vi har tredemølle her hjemme valgte jeg å kjøre testen på den, så jeg har full kontroll på meterne på testen, og at det ikke er noen oppover / nedoverbakker. Jeg varmet opp i 10 minutter først med en gåtur med Chloe for å få kroppen litt varm. Så satt jeg musikken på full guffe og startet.

Jeg begynte med god fart og jobbet meg mot raskere og raskere fart. Noe jeg merket ganske fort var at det var fint lite muskler igjen i leggene mine. Altså, de gjorde vondt leeeenge før jeg slet med å være andpusten. Så her må det squattes og kjøres benpress for fullt fremover. 

Jeg pushet meg virkelig hardt, og etter 3000 meter var jeg ferdig. Resultatet ble ikke akkurat så bra. Men det er i alle fall stort forbedringspotensiale! Haha! Jeg sjekket på Fitbit appen og der fikk jeg opp både makspulsen min og gjennomsnittspulsen min, som var på 186 og 151. Så det er ingen tvil om at jeg pushet meg hardt nok.

Etter at jeg var ferdig på mølla satt jeg meg rett ned og sjekket hva pulsen min var på pulsklokka hvert 30 sekund i 4 minutter, så jeg fikk opp 8 forskjellige pulsmålinger. Disse målingene er viktige for å se hvor fort pulsen min går ned, så jeg kan sammenligne med neste gang. Desto fortere pulsen går ned, desto bedre form er man i.

Fremover kommer jeg til å jobbe mye med utholdenhet og en del med styrke. Chloe kommer til å elske meg for det, for det blir mange løpeturer fremover med hun. Hehe! Jeg tenker å legge opp til at det blir cirka 30-40 minutter utholdenhetstrening hver dag, enten på tredemølla eller ute i skogen.

Om en måned skal jeg sjekke hvor raskt jeg klarer å løpe 3000 meteren. Jeg er veldig spent på å se hvor mye jeg kan forbedre meg på en måned, og ikke minst; på 6 måneder. Det er der de store resultatene ligger. 

Jeg kommer selvfølgelig til å ta dere med på veien for å bli med fit. Så fremover blir det mer trening og sunn mat her på bloggen!

19 kommentarer
    1. Utifra at du ikke ønsker å svare, føler jeg at det ikke var så bra resultater. Men so what? Alle får dårlige resultater i noe. Det som er så fint er at man kan forbedre seg. Er litt skuffet over at du ikke svarer hvor lang tid du brukte. Ikke fordi du ikke vil si hvor god eller dårlig du er, men for at du ikke vil si det pga nett-trollene.
      Hva med å stå opp for seg selv og andre som (eventuelt) har like dårlig form som deg og gått gjennom det samme eller lignende? Bruk plattformen din for å drepe av de nett-trollene og vis at du er menneskelig du óg!

    2. Michelle: Det er din mening, og det kan hende jeg forteller resultatet mitt etterhvert 🙂 Men akkurat nå gidder jeg ikke å få motivasjonen min drept av nett-troll. Hadde du vært en offentlig person som fikk mye hat hadde du nok skjønt hvordan det var 🙂

    3. Så Snap’n din om hunden din. Så flink hun er😊Men litt skummelt at hun hopper ned fra stol ryggen, som er så høy. Har hørt om hunder som har skadet seg å måtte avlives av å bare landet litt feil, av å hoppe ned lavere enn det. Ville bare si ifra … 😊

    4. Hei! Ville nok ikke bare satset på å ta knebøy og benpress for å bli sterkere i leggene! For å bli sterkere er det viktig æ trene det du spesefikt vil bli sterk i aka leggene! Kjør ulike typer tåhev og spring mer på tåballene for å trene mer på leggene 🙂 Men generell styrke i bena er ingen dum ting det heller og man får mye “gratis” trening i legger av knebøy feks.

    5. Kan du definere utbrent? Jeg er selv utbrent, vært det siden juli 2017. Jeg har enda ikke kommet meg opp igjen. Tåler ingen trening, aktivitet og sosiale ting. Det vil ta lang tid. Derfor lurer jeg på hvorfor det går så fort med deg. Man skal være forsiktig med å si at man er utbrent hvis man egentlig ikke er det. For blir man først utbrent er det en vanskelig vei opp, og det er meget sjeldent noen blir bedre etter 1 år, så at du sier at du blir bedre etter noen uker/mnd får meg bare til å undre på om du egentlig er utbrent eller bare er meget sliten og trenger å komme deg igjen. Jeg sier dette fordi det er dumt for oss som faktisk er utbrent og sliter så vanvittig med det. Det er dumt hvordan samfunnet bruker det ordet som om det var ingenting og noe som går over hvis man bare hviler i to-tre uker og så er man oppe å går igjen! Men slik er det virkelig ikke for oss som faktisk er utbrent. Det tar flere år med hvile og fokus på å bygge seg opp igjen. Jeg er til og med sykemeldt fra studie og jobb 1 år fordi jeg er utbrent. Jeg vil ikke at du skal se på dette som om at jeg angriper deg, men utbrenthet er så enormt mye mer enn å bare føle seg trøtt, sliten og deppa i en periode. For det er faktisk snakk om ekstrem utmattelse i hode og kropp, kroppen er ute av funksjon og kan ikke fungere som normalt lengre. Alle som er i den tilstanden klarer ikke jobbe, trene og være sosial som før. Men hvis du virkelig mener du er utbrent skal du få mene det, men jeg anbefaler deg å lese skikkelig om hva det faktisk er. Legger ved en link: https://www.utbrenthet-kronisk-utmattelse.no/linn-anette-solberg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg