Hvordan tjene penger når man er ung!

Helt fra jeg var 15 år har jeg jobbet. Det har vært alt ifra å sitte i kassa på Kiwi til å jobbe som telefonselger, og servitør. Jeg har alltid vært opptatt av å kunne tjene egne penger, og all den jobberfaringen jeg har fått fra ung alder har hjulpet meg veldig på veien til å starte mitt eget firma.

Man må selvfølgelig ikke begynne å jobbe når man er 15 år. Men, det kan være smart å få litt jobberfaring sånn at du både får mer penger som du kan bruke på kino med venner og nye klær, og når dagen kommer at du faktisk må få deg en jobb har du allerede masse jobberfaring. 

Men, å få seg en jobb er ikke bare-bare når man er ung. Derfor har jeg kommet opp med en liten liste om hvordan du kan tjene penger, og få litt jobberfaring.

– Sitt barnevakt. Fortell venner av foreldrene dine at du gjerne kan sitte barnevakt om de skulle trenge det. 

– Gjør ærender for eldre personer. De trenger ofte hjelp med å handle inn mat, måke snø om vinteren, og klippe gresset om sommeren. Da jeg var rundt 12 år pleide jeg å handle inn mat for en eldre dame som bodde nede i gata, og så fikk jeg som regel 50 eller 100 kroner for å hjelpe henne. 

– Vær lærer. Er du veldig flink i matte, eller til å spille gitar? Heng opp lapper på skolen din, der du forteller at du kan gi private timer for å lære bort. 

– Kontakt butikker / cafeer og prøv å få en jobb som ryddehjelp. Telefonsalg er også noe som er ganske lett å få en jobb på. 

– Lag vaskeavtale med foreldrene dine. Helt fra jeg var 7-8 år gammel hadde jeg vaskeavtale med mamma, der jeg fikk x antall kroner for å støvsuge, vaske klær, osv. Vinn-vinn situasjon for både deg, og foreldrene dine som kan komme hjem til et rent og ryddig hus. 

– Dette punktet gir kanskje ikke så mye jobberfaring. Men her kan du tjene noen letttjente kroner. Selg ting du ikke trenger lengre på finn.no. Bonus; hjelpe foreldrene dine med å selge ting de ikke trenger lengre, imot at du får en del av pengene. 

 

Jobber du? 😃💸💗

14 kommentarer
    1. Man får som regel ikke jobb når man er 15, man må være 16 og oppover. Men sånne småjobber kan man fint da. Jeg fikk ikke jobb før i 2011, når jeg var 23, og er fortsatt på samme jobb.

    2. Bloggen din er virkelig helt ekstremt treg for tiden. Det tar evigheter å laste innholdet, og når det endelig er lastet er bloggen fortsatt kjempetreg. Håper du får gjort noe med det, for ellers orker jeg ikke klikke meg inn her så ofte lenger.

    3. Jeg hadde tenkt å skaffe meg jobb da jeg var 16. Men da ble jeg gravid og derfor måtte endre veldig på mine planer om det.
      Nå har jeg vert lærling i barnehage i 1 år, og skal starte mitt siste år som lærling på en barneskole 🙂

      1. Det beste du kan gjøre er egentlig å spørre foreldrene dine. Bare spør om det er noe du kan gjøre for å tjene penger. Du kan også laste ned Tise og selle de gamle klærne dine der. Og kjøpe billigere nye. Storesøstera min kjøpte en stor Michael kors veske der til bare 200kr.

    4. Har du tips til hvordan jeg skal få meg jobb? Bor i by med studenter og søker masse, men får aldri napp.

    5. Jeg får penger av mamma og pappa hvis jeg trenger det. Også går jeg rundt i huset og ser etter småpenger som jeg sparer til kantinemat. Utrolig hvor mye jeg får tak i. I løpet av sommerferien har jeg funnet over 40kr.

    6. Jeg er 15 nå, men da jeg var 14 var jeg så heldig å få jobbe på hageland. Jeg er så heldig som har fått en så gøy og variert jobb. Jeg regnet egt med en ganske skip jobb når jeg søkte rundt forbi, men jeg var heldig og fikk en veldig innholsrik og lærerik jobb. Har lært så mye om planter og mennesker. Anbefaler alle i min alder å søke på hageland eller lignende, får så mye ut av det :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg