Oppdatering: Dyrker min egen mat!

Reklame | annonselenke Nelly

I mai lagde jeg meg en liten kjøkkenhage på verandaen med et par pallekarmer. Jeg la ut hele prosessen på YouTube der jeg viste hvordan jeg plantet alt og massevis av tips. Nå er det snart to måneder siden jeg plantet alt, og herregud som det har grodd! Nå har jeg til og med stusset plantene før jeg tok bildene, fordi det hadde vokst seg altfor høyt! 

KJOLE – HER

Siden jeg plantet alle urtene og grønnsakene har jeg fått mye utnytte av de. Jeg henter urter og grønnsaker nesten hver dag, og det er så deilig å ha det så lett tilgjengelig. Det er jo så ofte man glemmer å kjøpe inn urter til matlaging, men det slipper jeg å tenke på.

I pallekarmene mine har jeg dette:

Urter: Basilikum, timian, mynte, gressløk, koriander, persille, kruspersille, dill, løpstikke, estragon, oregano.

Grønnsaker: Cherrytomater, gul paprika, rød paprika, kalamondin

Bær: Jordbær og bringeær

 

Å ha så mye godsaker i pallekarm har virkelig gjort at jeg har blitt flinkere til å spise sunnere og lage mer mat fra bunnen. Kan virkelig anbefale det å ha pallekarmer med så mye godt i! Om du ikke har plass til svære pallekarmer går det ann å ha en litt stor potte (slik som jeg har til bringebær busken) og ha 4-5 forskjellige urter du bruker mye. Mine must haves er; basilikum, koriander, persille, dill og oregano. 

KJOLE – HER

Det er fortsatt ikke for sent å komme igang med en liten kjøkkenhage i hagen eller på terrassen eller balkongen. Husk at det bare er fantasien som setter grenser på hvor og hva du kan plante, og ikke bare sparer du penger i lengden på mat, men det gjør det også lettere å spise sunt! Også er det jo supert for miljøet å ha såpass kortreist mat. Her kan faktisk ikke maten bli mer kortreist. Hehe! 

8 kommentarer
    1. Hva gjør du med den lille grønnsakshagen din når vinteren kommer? Tar du alt inn eller skaffer du deg et drivhus med feks varmelamper for at de ikke skal fryse?😁

    2. Så gøy! 🙂 Har selv to paprika planter stående, men de har jeg inne da siden det ikke er så mye plass å plante på akkurat når man bor på hybel. Men er gøy å plante uansett så kan de stå inne i vinduskarmen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg