10 Tips til deg som skal reise i sommer!

Skal du reise i sommer? Da bør du lese disse tipsene! Selv har jeg reist en god del, og har plukket med en god del smarte erfaringer og tips på veien, som jeg nå vil dele med dere. 

– Alltid ha absolutt alt som er av væske i poser i kofferten. Da snakker vi alt ifra hårspray, til rødvinsflasker, til sjampo. Det kjipeste som finnes er å åpne bagasjen på Gardermoen når du kommer hjem fra sydentur, også har rødvinsflasken du kjøpte, knust i kofferten så alle klærne er fulle av rødvin, og halvparten må kastes. Og ja, det skjedde faktisk venninnen min da vi kom hjem fra Portugal. Måtte lære det den harde måten for å si det sånn. 

– Når du reiser bør du alltid skrive en pakkeliste med alt du må ha med. Ladere til iPhone og kamera er sånn man fort glemmer, og som er superkjipt å glemme. Derfor er det smart å alltid ha en pakkeliste med ting du må ha med deg. Ta med pakkelisten så du kan bruke den på vei hjem, for å sjekke at du har fått med alt hjem også.

– Film at du låser døren hjemme, så slipper du å være halvveis til flyplassen før du må snu for å sjekke at du låste døra. Film også at du har slått av alt av lys, og sjekket kokeplata. Haha, standard å få full panikk når man er på vei inn i flyet, og man blir usikker på om man husket alt. 

– Trenger du gratis nett? Da bør du dra på Mc Donalds eller Starbucks.

– Gjør research på forhånd. Finn ut minst 10-15 ting du vil se eller oppleve før du reiser. Da slipper du å sitte på hotellet i timesvis for å finne ut hva du skal. Ekstra tips er å skrive ned addressen og t-bane / bussstoppet det ligger ved. 

– Vær forsiktig med alkoholen. Ofte blander de mye sterkere drinker, eller enda verre, de bruker hjemmebrent. Derfor kan det være smart å kjøpe glassflasker med rusbrus eller øl. 

– Sjekk hvor lenge det er til passet ditt går ut. Det må være minst 6 måneder til passet går ut, fra avreisedato.

– Ha alt av verdisaker i håndbagasjen. Det er så altfor lett for noen å ta feil koffert, eller rett og slett bare stjele kofferten din. Og hvor kjipt er det ikke å få frastjålet både pc, kamera og andre dyre ting? Det hender også at hvis du må mellomlande steder blir kofferten borte på veien, og du får den ikke før et par dager etter du har kommet frem. Derfor kan det være smart å ha et ekstra klesskift og mobillader i håndbagasje.

– Ta ut valuta i Norge. Ofte koster det mye å bruke bankkort i utlandet, i tillegg til at enkelt steder enten ikke tar kort eller er litt shady så du ikke burde bruke kort. Veldig ofte tar de heller ikke visa electron, som man bruker når man er under 18 år.

– Kjøp en koffert i en veldig sprek farge som skiller seg ut, eller bruk et spesielt bånd så du lettere kjenner den igjen på rullebåndet. Husker da jeg reiste mye for et par år siden, og brukte en mørkeblå koffert som jeg aldri husket hvordan så ut, fordi den var så “normal”, så jeg ble alltid superstressa fordi jeg aldri fant igjen kofferten. Nå derimot, har jeg en knæsj rosa koffert med dødningshoder på. Umulig å ikke kjenne igjen!

 

Skal du reise i sommer? ☀️✈️

15 kommentarer
    1. Jeg skal til Hellas i sommer men jeg aner ikke hva jeg burde ha med meg. Har vært i syden 1 gang før, og da var jeg 10 år. Kan du da lage et innlegg hvor du skriver en pakke liste, eller noe lignende? Ellers vil jeg bare si at jeg elsker bloggen din! Stå på med det du driver med! Du er kjempe flink!⚡️💪🏼

    2. Skal til USA, vi skal til Orlando,så vidre til Miami og så til nahvill eller åssen man skriver det:) drar om 10 dager♡

    3. Det punktet med passene stemmer ikke. Til Hellas, Kypros og Spania for eksempel er det kun et krav om at passene må være gyldig under hele oppholdet, mens for eksempel til Sri Lanka osv må det være gyldig 6 måneder etter. Tenkte bare å nevne det, så ikke folk blir stressa om de leser dette :p

    4. Kjempe bra innlegg! Kunne du laget en pakkeliste innlegg??
      Kjempe bra blogg generelt. Du er en av de få som faktisk klarer å få meg så hekta at jeg skjeller bloggen hver dag💛

    5. Noen land har spesielle regler om hvor lenge passet må være gyldig ved innreise (feks de fleste asiatiske land), men de fleste europeiske landene har ikke dette kravet

    6. Hei:)
      Et lite tips til deg vedrørende bruk av kort i utlandet!
      De aller fleste banker (DnB,
      Nordea, Sparebank1 osv) har gebyrfritt kort man bruker i utlandet. De oppfordrer til og ikke ha så mye kontant på seg og heller bruke kort! Skulle man være uheldig og bli svindlet er det gjerne forsikring på kortet også!

    7. Jeg fikk akkurat vite at jeg skal reise til syden 4.juli men jeg vet ikke hvor haha og jeg skal til Cannes 4.August

    8. Hadde ikke du en marmor koffert å en rose gold koffert ( fra rusta tror jeg )? Haha bare lurer om de er gode eller om de ble fort ødelagt osv ?

    9. Det er bare noen land som har regler på at passet må være gyldig 6 mnd før avreise, så det er veldig misvisende at du skriver det må den måten.. Mulig du stresser noen lesere unødvendig mye nå

    10. Takk for kjempe fine tips Stina 🙂
      til ukens spørsmål : hva hadde du tenkt hvis en ansatt i en matbutikk hadde gitt deg et komplement om at du så fin ut? da han eller henne hjelper deg med en vare

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg