Hvorfor spise sunt?

Vi hører ofte at vi bør spise sunt. Men hva er det egentlig godt for? Hvorfor bør vi spise sunt? Og hvorfor bør vi holde oss unna godteri og junkfood? Det skal jeg fortelle dere litt om nå! 

– Spiser du sunt får du mer energi og du føler deg mer opplagt. Noe som er typisk når man spiser mat med raske karbohydrater (godteri for eksempel) er at blodsukkeret stiger til himmels, og daler enda fortere ned igjen. Dermed får man 15 min med masse energi, før man blir superslapp og trøtt. Hvis du spiser mat som er sunn derimot, som ikke gir noe spesiell blodsukkerstigning, og som holder deg mett over tid, vil energinivået være mye mer jevnt og du vil føle deg mer opplagt. 

 

 

– Spiser man sunt får man ofte bedre selvfølelse. Man gjør noe godt for kroppen sin, og det merker man på humøret. Om man bare spiser drittmat blir ofte kroppen seende sånn ut også, som gjør at mange ikke føler seg på topp.

– Med et sunt kosthold står man ikke i fare for livsstilsykdommer som man lett kan få ved å ha et usunt kosthold over tid. Hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2 er blant noe av det man står i fare for å få om man har et usunt kosthold over tid. 

 

– Man unngår overvekt. Om man spiser sunt unngår man å bli overvektig og alle problemene det følger med seg. Selvfølgelig kan man fortsatt veie et par kilo mer enn “normalen” selv om man spiser sunt, men når jeg sier overvekt mener jeg helseskadelig overvekt som man kun får om man bare spiser usunt.

 

– Man får bedre utnytte av treningen. Er du flink til å få i deg nok proteiner får du mer utbytte av treningen, og klarer å bygge muskler fortere. Også skal det sies at når det kommer til trening er kosthold veldig viktig. Det hjelper lite å løpe en joggetur om man slenger seg rett ned på sofaen med handa langt nede i sjokoladeskåla. 

 

– God mat. Å spise sunt er så lett når man faktisk finner oppskrifter på gode matretter. Selv elsker jeg å gomle på frukt og bær mens jeg jobber, og velger det fremfor godteri any day of the week! 

Spiser du sunt?

5 kommentarer
    1. Så bra at du lager slike innlegg! Jeg er helt enig, og spiser ganske sunt selv. Jeg merker at jeg er avhengig av å spise sunt for å føle meg bra. Det er så godt for så mye.

    2. Man kan helt fint bli overvektig av å bare spise sunn mat også, overvekt handler ikke bare om HVA du putter i kroppen, men også veldig mye om MENGDE.

    3. Så fint innlegg 🙂 her prøves det å gå mer turer, trening generelt og spise sunnere. Ikke vært så flink I graviditeten og månedene som har vært da jeg har en liten en nå på 10 mnd, men får kommet meg mer ut nå som samboer har pappaperm og så ferie i tillegg etterpå.
      så ser jeg at vi har samme treningsett, bare at mitt har ikke den teksten på og kjøpt på wish, men kjempe bra kvalitet da og billig👍 Ha en fin uke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg