Derfor leser jeg ikke nyheter

De siste årene har jeg gjort (eller; ikke gjort) noe som har sjokkert alle jeg forteller det til. Jeg har sluttet å lese nyheter. Vi blir jo lært opp på skolen til at det er dødsviktig at vi følger med på alle nyheter vi kan få med oss, og alltid er oppdatert på hva som skjer i verden. Jeg derimot; leser aldri nyheter og følger ikke med på verdensbildet. Nå tenker du sikkert “stokkdumme rosablogger, du må jo lese nyhetene!”. 

Men det er en stor grunn til at jeg ikke leser nyhetene. I åresvis fulgte jeg med på nyhetene og hva som skjer i verden. Jeg scrollet meg igjennom VG, Dagbladet og alt mulig. Jeg leste om den ene grusomme tingen etter den andre; folk som sultet ihjel, andre som ble mishandlet av kjærestene sine, fare for atomkrig og dustenyheter som at det ikke er lov til å bruke gressklipperen fordi det er en eller annen bullshit helldigdag.

Selv ble jeg bare ekstremt stresset og lei meg av å lese disse tingene. Jeg har opplevd mye grusomt i mitt liv, og jeg vet at verden er et urettferdig sted som ofte kan være jævlig. Men vet du hva? Jeg trenger ikke å bli konstant påminnet på at verden er så jævlig. Det får meg bare til å føle meg trist og maktesløs. 

Det er sikkert litt ignorant av meg å ikke følge med på verdensbildet, men jeg ønsker rett og slett ikke å fylle livet mitt med så mye negativitet. Jeg vil ha et lykkelig liv der jeg fyller det opp med masse positivitet. Det er også grunnen til at jeg sjelden ser på mørke / triste filmer som handler om fæle ting. Slikt vil jeg rett og slett ikke ha i livet mitt. Gi meg en god komedie, så jeg heller kan få en god latter! 

Jeg syns man selv skal få lov til å velge hva man skal ha i livet sitt. Så om jeg ikke vil lese nyheter eller se på triste filmer, så gjør jeg ikke det. Så enkelt er det for både meg og for deg. 

23 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg, jeg sluttet å lese nyhetene selv for noen år siden! Jeg kjente at det påvirket meg litt for mye når det var så mye negativitet å lese om. For to år siden ble det til at jeg faktisk begynte å få panikkanfall, da var det så mye terror flere steder at jeg begynte å innbille meg at det kom til å skje her også- jeg bor da altså på en liten plass så det er liten sannsynlighet her.
      Mye bedre å ikke få med deg alt 🙂
      Ha en fin dag!

    2. Skjønner deg, jeg. Jeg leste så mye om terrorangrep at jeg ble skremt selv, og etter jeg sluttet å lese om det, så er jeg ikke redd for å feks fly lengre eller er mistenksom på alt :p Jeg bor midt i Oslo, så ble faktisk sprø tilslutt. Leser det som popper opp på tlf, og thats it.

    3. <3 ble glad over å se hva sophieelise skrev om deg på bloggen sin; da er du like snill som du virker som

    4. Da kan man vel bare la være å stemme også da? Siden man ikke bryr seg om samfunnet, eller får med seg hva ulike politikere står for

    5. Jeg er helt enig med deg når det kommer til nyheter og vis det er en person som er slem mot en annen i Afrika, hva påvirker det meg her i Norge det blir jo ikke verdenskrig av den grunn, og nyheter kommer jo til å bli fortalt til masse folk uansett om de bryr seg eller ei, så hva er vitsen da hvis du får høre de uansett?

    6. I’m so glad you wrote this! Last winter I was very down, depressed and miserable. My man told me to think about not reading all the news and things like that. I got many news letters to my e-mail from different animal protection places and they always told horribe things… First I felt guilty for stopping the letters and for not reading news from net and papers. But that was good for my psyche. Like you said, I KNOW this is a bad world and cruel things happen, but I don’t have to read every single shocking story, every day! I’m also out of the FB. We have to protect out psyche! That’s not ignorance, that’s being merciful to our own mental health!

    7. Applaus for Stina! Elsker at du velger å leve livet på den mest positive måten som over hodet er mulig!

    8. Nyheter er mer enn bare elendigheter, død og krig. Det er viktig å følge med slik at vi ikke er «trangsynte» og bare følger med på hva som skjer i vårt og de rundt oss sitt liv…

    9. Jeg har ikke lest aktivt nyheter siden jeg var 16 (Er 26år i dag), jeg leser om det jeg vil lese om. Jeg blir altfor nedtrykt av all dritten i verden. Er bipolar og fikk selv beskjed av psykologen min på den tiden om at å ikke lese aktivt nyheter ville nok hjelpe meg. Jeg får fortsatt med meg det meste, det er umulig å ikke gjøre det. Jeg er også ekstremt kritisk til aviser og mye media, er så mye søppel som blir publisert atte fy, ikke minst artikler som er med på å lage problemer i verden.
      Man kan fortsatt stemme, du er ikke en huleboer forde. Du bare velger hvor, hva, når du vil ha informasjon. Har alltid hørt at jeg er en smart og reflektert person. Jeg trenger ærlig talt ikke alt dette pisset i verden trykt oppi trynet, det gjør meg bare pissed off!

    10. Skjønner tanken. Det er mye dritt rundt om, Men verdenssituasjonen og nyheter i stort og smått er jo det folk småprater om. Føler du deg ikke utafor av å ikke vite hva venner og bekjente snakker om?

    11. Jeg er enig i at nyhetene ofte tegner et brutalt bilde – det er sykdom, død og krig uansett hvilken vei en snur seg, men skal en likevel snu seg bort?
      Uten å komme med hele “vinne-i-lotto”-argumentet, så vil jeg likevel legge til at vi som er født, og alle som bor i Norge, er enormt heldige. Vi har en stat som støtter de valgene vi tar (stort sett), og muligheter mange lang knapt klarer å tenke seg til.
      Vi har lånekasse og fri utdanning, pensjonsordninger og gode renter, vi har stemmerett (kvinner som menn), og et rettssystem som i det store og det hele, spesielt sammenliknet med land utad, dømmer etter gjerning, ikke etter legning/kjønn/utdannelse/renomme etc.
      Selv er jeg lært opp til at den lykken jeg har blitt tildelt ved å vokse opp i Norge, aldri skal trekke meg ned. Jeg skal ikke drømme kortere eller ønske mindre, bare fordi jeg vet at jeg allerede har mer – men det betyr ikke at jeg skal ignorerer alt som skjer.
      Å følge med i tiden er, og har alltid vært, viktig. Nyheter, hendelser, det er det som skaper historie, det er dette vi er en del av, så det nytter ikke lukke øynene, dessverre.

    12. Så godt skrevet, er enig med deg der. Jeg kan se på dagsrevyen bare for å se hva som skjer her oppe i Nord-Norge de andre nyhetene kan jeg egentlig være for uten, for det er kun nyheter fra Oslo osv som er veldig lite interessant for meg som ikke bor der 🙂

    13. Skjønner poenget i det du skriver, og vil ikke du skal ta dette som hat. Vil bare si at å ignorere dette du kaller «negativitet» faktisk er å ignorere alle menneskene der ute som har det akkurat sånn som du sier: jævlig. Det er ikke koselig å konstant bli minnet på grusomhetene som er der ute. Men det kommer til å fortsette med krig, terrorangrep og flukt, fordi vi ikke gjøre noe som helst med det. Vi ser bort akkurat sånn som du begynte med for noen år siden, fordi vi vil ikke se alt det jævlige. Greia er bare at man noen ganger faktisk er nødt til å se det jævlige for å kunne gjøre noe med det. Hvis du hadde hatt det jævlig er jeg ganske sikker på at du heller ville at noen skulle se seg, bry seg og støtte deg – ikke se bort for å unngå å kjenne litt på den negativiteten selv.
      Selv om det er helt jævlig å se alt det vonde. Da kan du bare gjette hvor jævlig det er for de som lever i den situasjonen. Ellers ser jeg poenget ditt veldig godt også, de fleste velger å gjøre som deg og set har jeg selvfølgelig forståelse for. Håper bare noen snart gjør noe for å virkelig hjelpe, ikke bare sende inn tropper som skyter tilbake.

    14. Det er jo ikke bare elendighet der ute, det er jo viktig å følge med på det som skjer der ute (politikk, debatter, miljø etc). Føler du deg ikke utenfor når du ikke er oppdatert, og folk snakker om det som skjer? Stemmer du ikke heller da? Siden du ikke følger med. Jeg er oppriktig nysgjerrig på slike mennesker, og lurer på hva du snakker om med andre da?

    15. At du har opplevd MYE grusomt i ditt liv tror jeg ikke før du skriver om det… litt hardt å bruke ordet grusomt. Med mindre du har opplevd krig, blitt voldtatt, opplevd overgrep eller lignende.
      Vi alle opplever kjærlighetssorg, familie og venner som går bort, å bli holdt utenfor, ikke passe inn osv. Det er ikke grusomt, det er livet.
      Vet selvfølgelig ikke hva du sikter til her, regner med at du ikke ønsker å skrive om de negative sidene med livet på bloggen, men hvis du har opplevd mye grusomt i livet ditt så må du virkelig være stolt over hvor bra du har klart deg.

    16. Anonym: Vet du hva, skjerp deg. Å prøve å tvinge meg til å fortelle om ting jeg faktisk ikke VIL eller KAN skrive om er stygt gjort. Har du noengang tenkt over at det faktisk er en grunn til at jeg ikke forteller om tingene? Håper du er stolt over hvor hyggelig du er på nett

    17. Alltid vært sånn jeg. Livet er for kort og de viktigste tingene hører man jo om via venner og Facebook tenker jeg. Men når du skriver at du har opplevd grusomme ting blir jeg nysgjerrig. Er det grunnen til at du er så redd mange dyr? Har nemlig stussa over det mange ganger

    18. emm… du leste vist kommentaren min som “hate” eller noe. Var ikke ment frekt altså.
      Mente at det virker ikke som du har opplevd mye grusomt, siden folk som opplever grusomme ting ofte sliter i ettertid. Og livet ditt ser jo ganske så perfekt ut her på bloggen din, så om du har opplevd mye grusomt så må du være stolt over at du har klart deg bra, mange gjør jo ikke det. Det er et kompliment mener nå jeg. Vet ikke om du kanskje leste det som ironi? Jeg mente faktisk at du kan være stolt.
      Har ikke prøvd å tvinge deg til å skrive om det, tvert imot så skreiv jeg jo at jeg regnet med du IKKE ville skrive om det på bloggen (siden de fleste som opplever grusomme ting ikke vil prate om det, ihvertfall ikke du som akkurat har skrevet om at du liker å framme det positive). Så har forståelse for at du ikke vil snakke om det.
      Gjorde også tydelig hva jeg mente som var grusomt, og hva som bare er tungt og en del av livet, regner med at det er denne delen som fikk kommentaren min til å bli oppfattet som “hate”? Jeg ser nå i ettertid at den kan bli oppfattet som om jeg prøver å si at du ikke har opplevd noe grusomt, men “vanlige” tunge tung. Det beklager jeg, skal tenke mer over hvordan det jeg skriver kan bli oppfattet i framtiden. Prøvde å påpeke forskjellen sånn jeg ser det, og som sagt i forrige kommentar så vet jeg ikke hva du siktet til som grusomt. Kan hende vi har forskjellig syn på dette, så tenkte det var fint å få fram hva jeg mente så du kunne forstå kommentaren bedre. Som sagt tidligere så aner jeg ikke hva du sikter til, men OM det bare er ting de fleste opplever så er det ikke noe å “syte over”. Er det derimot ordentlige grusomme ting så kan du være stolt over hvor langt du har kommet, som jeg også skrev i forrige kommentar.
      Er selvfølgelig ikke stolt over dette om du oppfattet det som negativt, beklager. Poenget er bare at det er vanskelig å tro at du har opplevd mye grusomt fordi du gjør det jo så bra og virker som en helt normal person. Igjen, jeg så på det som et kompliment mer enn “hate”.
      Håper at hvis jeg såret deg at dette kanskje kan ordne opp i det 🙂
      PS: du trenger ikke godta denne kommentaren, blir glad bare du leser den

    19. Hei! Leser på bloggen din for første gang i dag! 🙂
      Helt enig i at det er lett å bli i dårlig humør av å lese/se på nyheter.. Det er lett å bli maktesløs. Men det går også an å bli inspirert. Ubehaget fra nyhetene kan vekke empatien i oss, og gjøre så vi engasjerer oss i å gjøre verden til et bedre sted.
      Nå som jeg har lest 10-12 saker på bloggen din, tenker jeg at du ville hatt sykt godt av å begynne å lese litt nyheter. Du har en plattform hvor du kan snakke til et ganske stort publikum, hvorav mange som ser opp til deg. Du kan være med på å vekke folks bevissthet og få folk til å engasjere seg.
      Verden blir ikke bedre av at vi ignorerer fattige, flyktninger, krigsofre, og i stedet fokuserer på klær og restylane. Du pakker deg inn i et egg og inviterer unge jenter til å bli med inn. Så får verden der ute – virkeligheten – seile sin egen sjø.
      En _god_ quick-fix mot følelsen av maktesløshet, kroppspress/dårlig selvbilde, osv:
      1. Bry seg om andre.
      2. Finn en god sak å brenne for.
      Hilsen meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg