2 Store problemer

De siste dagene har virkelig vært et bevis på at sommeren endelig er her. I dag har det vært 23 grader i skyggen, og det har vært helt nydelig. Jeg har jobbet mye inne, men i pausene så har jeg tuslet rundt i hagen og kost meg. Det er så nydelig der ute nå!

Det store plommetreet står i full blomstring og det er helt nydelig å se på det. Det er jo et gigantisk tre, og det lyser opp hagen med blomstene sine. Håper det kommer plommer på det i år. Det første året vi bodde her var det massevis av søte og gode plommer på det, men i fjor kom det ingenting. Aner ikke om plommertrær er sånn annenhver år type greie. Men jeg krysser i alle fall fingrene for at vi får plommer i år! 

Rundt i hagen begynner det å bli skikkelig grønt og fint. Tulipanene som Per Fredrik og jeg plantet i høst er i full blomstring, og de er så fine! Det eneste som en kjipt med hagen nå, som jeg må finne en løsning på er; mose og maur. Det er så mye mose i hagen at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Det er sikkert litt fordi mye av hagen er bygget oppe på et fjell. Men noe må jo kunne gjøres?

Når jeg tok disse bildene i stad ante jeg fred og ingen fare. Frem til jeg plutselig kjente at noe kilte på leggen. Jeg så ned og det var 40 maur på føttene og leggene mine. Jeg skrek og hoppet rundt som en galing for å få de vekk! Jeg er ikke noe særlig redd for maur. Men når det kommer 40 stykker samtidig får jeg helt noia!

Etter en nøyere titt rundt i hagen innså jeg at vi virkelig har et maurproblem. Trærne er fulle av maur, det er masse maur på gresset og til og med på verandaen har de små djevlene kommet. Ikke særlig gøy. Noen få maur er jo null stress. Men akkurat nå er det full invasjon. Jeg er nødt til å finne en løsning asap, for dette funker dårlig! Om noen har gode tips å komme med tar jeg de hjertelig imot! Jeg trenger all den hjelpen jeg kan få nå. Å google hjalp faktisk fint lite. Så gud vet hva jeg skal gjøre! 

Men, maur og mose til side. Så er det ekstremt deilig at sommeren har kommet og jeg gleder meg til å nyte sommeren i Norge i år. Det er få steder som slår Norge om sommeren! Norge er virkelig vakkert! 

 Nå skal jeg redigere en annonse video og sent i kveld kommer endelig Per Fredrik hjem. Han reiste til Cannes på filmfestival fredag morgen, og jeg har savnet han så uendelig mye! 

 

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

 

30 kommentarer
    1. Ville snakket med dem på hagesenteret. De har sikkert tips.
      Flytter maurene dine eller er de en plass?
      Ofte ser man mange fler om de flytter tue, da beveger de seg gjerne fra en plass til en annen. Vi hadde tue flytting gjennom huset vårt på landet engang…..maur OVERALT i sengen på taket på badet
      Pappa la ut bokser med maurkverk så vi hadde en stier gjennom huset fri for maur.crazy
      Ute kan du nok legge noe som holder mauren unna huset og der dere er i hagen…som sagt spør deg for på hagesenteret.

    2. Jeg har også plommetre. Det kommer plommer annen hvert år 🙂 Når det gjelder gift mot maur så kan man kjøpe vanningsmiddel mot maur og maurtuer. Virker som bare det.

    3. Det er smart å tømme “fun light” saft på en maurtue, så mauren kveles visst av det. Men vet ikke om det er så smart å søle masse saft utover plenen da😂 Men det finns sikkert en lur måte å løse problemet på💖 Lykke til videre med hagen❤️

    4. Ja var ganske lei…heldigvis aldri opplevd igjen 🙂 Lykke til med maurproblemet
      Gleder meg til å se mer av hageprosjektene dine 🙂

    5. Spørsmål
      ?Kommer det en video det du viser oss Hagen din/ hvordan du fikser den.
      ?Hvordan greier du å skrive ca.2-3 blogg innlegg hver dag, er det slitsomt.
      Du er utrolig flink IG setter stor pris på at du blogger og driver med YouTube💗🙂

    6. Jeg var på en butikk med foreldrene mine for noen dager siden tror den het hagesenteret eller noe, men der så jeg ihvertfall sånne greier som brukes til å fjerne mose. Mot maur kan du kjøpe sånn greier som holder maur unna

    7. Er blomsterdekoratør på et hagesenter og de eneste rådene jeg har er at du kan få kjøpt mosefjerner for plen, som dreper mosen.. ellers bør du være flink til å gjødsle plenen i sommer da det reduserer mosen 🙂 Du får også flere typer maurmiddel som maurene tar med til tua. Hvis det ikke hjelper og maurene er et veldig stort problem, så er det nok mulig å kontakte skadedyrkontrollen vil jeg tro..
      Lykke til 🙂

    8. Vi hadde også maurproblem. Legg melis og potetmel blanda i en liten haug, maurene spiser det! Melet sveller i magen og så dør de. Funker bra😊

    9. Det med at du har så mye mose i hagen kan ha med at trær, hekk og andre planter tar næringen som gresset kunne fått i stedet for å få mose.
      Men det finnes midler på hage butikker som hjelper mot mose og kan hindre gresset i å bli mose. Vet at blant annet plantasjen har det!

    10. Mose fjerner er råde jeg kan gi. Mamma har 3 mål med tomt, og vi har store deler bare mose. Kjørte på med mose fjerner også gjødsling og kalking av plenen, og nå er det nesten ikke noe mose igjen. Gift mot maur funket dårlig her til oss, men vi fikk tips om å grave litt ned i maurtua, også fylle litt bensin og tenne på. Da ble vi kvitt mauren, og de bygde ikke noe ny tue i nærheten etterpå. 🙂

    11. Hei. Huff, maur assa. Det er skikkelig iriterenes. Jeg har ikke noe imot maur, men som du skrev vis d blir veldig mange å de kryper oppå deg så er d veldig ekkel.
      Mennjeg vet ikke om du er redd for slanger/huggorm bis du er det så er det smart å la mauren være der eller bare tå bort halv parten eller noe sånt.:)
      For jeg er redd slanger å jeg har en del maur i Hagen min
      Men så tenkte jeg maur eller slange å da ville jeg heller ha maur😂😂😂😂😂😂

    12. Hei. Jeg er ny følger. Du har en fin blogg. 😊ang maur,jeg vil anbefale at du bruker enten pulver eller maurkverk spray. Let litt etter opphavet. Mose i plenen tiltrekker seg maur, så mosefjerner er å anbefale.Du får kjøpt det i sekker på plantasjen.

    13. Veldig rart tips fra meg, men vi hadde maur i hele huset, var helt forferdelig!! Vi la ut en skål på gulvet samt direkte rett på gulvet Fun saft, etter to dager var alle maurene enten døde eller borte. Beste tipset ever!!

    14. Hvis du ønsker en rask løsning som funker og er billig kan du kjøpe kanel og strø det rundt. Maurene dør fort. Vi var en gang på ferie i syden og det kom tonnevis av maur over alt, akkurat der hadde vi ikke maurspray så vi prøvde kanel og maurene døde og det kom ikke flere.
      Hvis du ønsker et annet alternativ kan man få kjøpte spray som du sprayer mot maurene.
      Angående mose kan man få kjøpt et middel man kobler til vannslangen og sprayer på mosen og den forsvinner etterhvert.
      Håper det hjelper og at du for løst problemene <3

    15. Kjøp sån mose fjerner på plantasjen 😉 eg vet ikkje heilt kor du
      finner sånn maurfjerner 😉😛

    16. Vi hadde maur problem på hytten vår. Da blandet vi vaniljesukker og bakepulver. De spiser blandingen på grunn av vanilje sukkeret men bakepulveret sprenge magen deres så vi ble kvitt maurene.
      Du kan bare strø blandingen på plenen din og løfte litt på mosen og strø under mosen så garanterer jeg at maurene forsvinner.

    17. Hei! Hvilken som helst Fun Light-saft holder maurene vekke. Hell det litt ut der det er mye maur, så forsvinner de. De tåler nemlig ikke det kunstige søtstoffet. Insektmidler er skadelige for miljøet og andre insekter som er truet og som vi veldig gjerne vil ha på grunn av økosystemet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg