Grønnsaker til 5000,- kr!

I dag har jeg vært en tur på hagesenteret og kjøpt inn alt jeg trenger for å starte min egen lille kjøkkenhage her på verandaen. Jeg har kjøpt to store pallekarmer som jeg skal sette sammen og ha alt sammen oppi. Jeg fant så mye forskjellig godt på hagesenteret og nå gleder jeg meg til å plante. Først må jeg bare bære 400 liter med jord ut fra bilen.. Hehe. Fikk alt inn i bilen, men å bære de opp på verandaen blir litt vanskeligere..

Siden dette er første gangen jeg prøver meg på grønnsakshage har jeg tatt en del lette ting som krydderurter, paprika, bringebær, jordbær og tomater. Av urter valgte jeg timian, dill, sitronmelisse, kruspersille, mynte og ertespirer. Er så spent på hvordan det blir til slutt, og jeg håper at jeg får dette til. Om noen har noen gode tips å dele blir jeg uendelig takknemlig for det! 

En liten fun fact; hver gang jeg kommer hjem fra shopping løper Chloe alltid bort til posene og skal snuse på ALT. Hun elsker å snuse på nye ting, og hun ble helt vill når jeg kom hjem med alle disse grønnsakene og urtene!

Nå skal jeg begynne å bære opp alle jordsekkene og sette igang med å sette pallekarmene sammen. Hele bilen er stappfull med ting til dette prosjektet nå, og det ble ikke akkurat billig.. Rett over 5000,- kr for alt sammen. Heldigvis varer mye av det i mange år, og gleden er så stor at det går greit. Hehe!

Filmer forresten en del underveis så skal sette sammen en video til dere når jeg er ferdig med denne delen av hageprosjektet!

 

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

 

15 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg er ganske ny leser av bloggen og youtubekanalen din. Ville bare si at det er så koselig å komme innom bloggen din! Du har en herlig utstråling. Elsker å lese om plantene og hageprosjektet, og om hund og hundetips. Gøy at du har så hyppige oppdateringer 🙂 keep up the good work!

    2. Ville eller brukt 5000 på noe du har mye glede av enn klær…men det er fordi eg ikkje er så glad i kleshopping……men kom igjen til hudpleie 😀

    3. Ser du har kjøpt jord hos plantasjen. I år er der en veldig dårlig jord med lite næring hos plantasjen.. Jeg håper for din del at spesielt tomatene klarer seg med den jorda, for det gjorde ikke mine i år.
      Anbefaler deg til neste gang du skal kjøpe jord at du enten drar på Felleskjøpet (Larvik eller tbg) eller EK-plantesalg her i Sandefjord.
      Veldig god jord til både blomster, urter og grønnsaker.
      Men ellers, masse lykke til! Det er gøy med grønnsaker!:)

    4. Hei, elsker det at du blogger og filmer hageprosjektet ditt. Ville komme med noen tips til degda jeg har både urte og grønnsakshage hjemme. Når det gjelder dillen så er det veldig lurt å klippe ned og ta av den hele tiden, dette er for å hindre att den kommer i blomst. På jordbærplantene kommer det stiklinger/avløpere gjennom sommeren og disse er smarte og plante over i potter og lage nye jordbærplanter.
      Lykke til på prosjektet ditt, og gleder meg ekstremt mye til å se sluttresultatet😍😍

    5. Det er veldig varierende fra år til år hvordan jorda er. Jeg er med i en tomatplante gruppe på Facebook der veldig mange har hatt samme erfaringer med årets jord fra plantasjen. Neste år kan jorda være veldig bra, men i år er den dessverre ikke det.
      Er usikker på hvorfor det er sånn, men det kan ha med hvor plantasjen får jorda fra eller noe sånt..
      Men for alt jeg vet, kan plantasje jorda være veldig fint på urter. Det har jeg ikke prøvd selv.
      Jeg startet med jord fra plantasjen, men som nevnt så gikk ikke det så bra. Så jeg byttet til plantejord fra Felleskjøpet. Jeg sår grønnsakene selv, og de har aldri vokst så fort som nå. Kjempe gøy.

    6. Det er veldig varierende fra år til år hvordan jorda er. Jeg er med i en tomatplante gruppe på Facebook der de fleste har hatt samme erfaringer med årets jord fra plantasjen. Neste år kan jorda være veldig bra, men i år er den dessverre ikke det.
      Er usikker på hvorfor det er sånn, men det kan ha med hvor plantasjen får jorda fra eller noe sånt..
      Men for alt jeg vet, kan plantasje jorda være veldig fint på urter. Det har jeg ikke prøvd selv.
      I år har jeg brukt plantejord fra Felleskjøpet. Jeg sår grønnsakene selv, og de har aldri vokst så fort som nå. Kjempe gøy.
      Et lite tips i forhold til tomatene: det kommer til å vokse noe vi i tomtatverden kaller Tyver. De tar mye næring, så de skal man klype av med neglene eller klippe av. De vokser gjerne der to tykke stammer deler seg. Du kan Google det, så finner du eksempler på det 🙂

    7. Dette vet du kanskje fra før, men mynte sprer seg veldig raskt! Derfor er det lurt å passe på at den ikke kan spre seg fritt i kassa, for da tar den helt over. Vi har alltid mynten i en egen liten kasse.
      Lykke til!

    8. Altså . Du har jo kjøpt ferdig planter som allerede nesten er klare til å høstes?! Du må kjøpe frø….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg